saqib Geplaatst 19 April, 2024 Geplaatst 19 April, 2024 beste, hopend dat iemand mij kan helpen ik heb laats bij keuring rode kaart gekregen wegens olielekage achterste schockdemper. ben hiervoor nieuwe merk sachs schockdempers gaan bestellen bij mijn garagist. sinds die zijn geplaats is het mij opgevallen dat mijn wagen aan de achterzijde een paar centimers is verzakt. ongeacht de oude schokdempers die olielekkage vertoonden stond mijn wagen aan de achterzijde hoger dan de voorzijde (motorzijde), nu ik nieuwe heb geplaatst is de auto aan de achterzijde verzakt. lijkt alsof mijn auto vol geladen is terwijl het zo niet is. wie kan mij helpen hierbij? de afmeting van de oude en de nieuwe schockdempers waren hetzelfde, kan dit misschien te maken hebben met het merk en eventueel de kracht van schockdemper? is er een verschil op kwaliteit van merken schockdempers? de voorste schockdempers van monroe,de achterste die nu geplaatst zijn zijn van sachs. aan de achterveringen kan het niet liggen dan zou anders bij de keuring dit ook moeten hebben vastgesteld, mijn gevoel zegt dat het aan de schockdempers maar weet het niet met zekerheid inbijlage foto voorzijde en achterzijde, jullie kunnen verschil zien aan de afstand tussen de bumper en de banden. als men kijk op internet site naar model van mijn wagen staat de achterzijde hoger dan de voorzijde, nu lijkt het dat auto achter volgeladen is terwijl er niets in ligt. wie kan mij helpen? Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 April, 2024 Geplaatst 22 April, 2024 Ik kan je niet helpen met jouw specifieke probleem, maar in principe dragen de veren de auto en bepalen DIE de hoogte van je voertuig. De schokdempers zorgen er enkel voor dat de auto niet blijft deinen na oneffenheden, ze dragen niet. In theorie zouden gelijke voertuigen met en zonder schokdempers op gelijke hoogte moeten staan. (Tenzij de ophanging "coilovers" en/of McPherson gebruikt) 1 Quote
saqib Geplaatst 28 April, 2024 Topic Starter Geplaatst 28 April, 2024 On 4/22/2024 at 10:28 PM, Murcielaygo said: Ik kan je niet helpen met jouw specifieke probleem, maar in principe dragen de veren de auto en bepalen DIE de hoogte van je voertuig. De schokdempers zorgen er enkel voor dat de auto niet blijft deinen na oneffenheden, ze dragen niet. In theorie zouden gelijke voertuigen met en zonder schokdempers op gelijke hoogte moeten staan. (Tenzij de ophanging "coilovers" en/of McPherson gebruikt) beste, ik begrijp volledig u manier van denken. maar de probleem is op mijn achteras staan de veringen aan de achterzijde van de as en schokdempers voozijde van de achteras. heb enkel de schokdemper vervangen.en sindsdien is die verlaagd. volgens kia dealer zou mijn wagen zelfregelbaar hoogte schokdemper hebben maar er niet electrisch aan verbonden van bedrading aan de schokdemper. maar heb ook op andere plaatsen opmerkingen gelezen en zou blijkbaar mijn wagen zelfreglbaar hoogte schokdemper gehad hebben die intern in de schokdemper zou geinstalleerd zijn. enkel om die terug te bestellen kost dit 1200 euro per stuk , dit is gewoon onbetaalbaar. en weet nu even niet wat te doen ik zou eventueel volledige schokdemper en vering set kunnen vervangen dat is goedkoper maar de vraag is is dat wel veilig naar de achteras toe en naar apk toe Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 April, 2024 Geplaatst 28 April, 2024 Maar hoe zit de as verder nog vast dan?Ik ga er vanuit dat de as niet enkel met het chassis verbonden is met de dempers en veren; er moet iets zijn dat de as op zijn plaats houdt in zowel de breedte als de lengte van de auto. Quote
saqib Geplaatst 28 April, 2024 Topic Starter Geplaatst 28 April, 2024 oei u vraagt mij echt professionele vragen waar ik helemaal geen kennis van heb. ik kan enkel alleen zeggen wanneer ik de as van onder zie , dan staat de schokdemper zo goed als tegen de achterzijde van de wielen vast en de veren staan nogmeer naar achter boven de as. Quote
saqib Geplaatst 28 April, 2024 Topic Starter Geplaatst 28 April, 2024 zo ziet u onderaan hoe de veringen en schokdempers van elkaar staan Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 April, 2024 Geplaatst 28 April, 2024 Dat is dus een redelijk normale configuratie. In dit geval zit de veer op de draagarm en de schokdemper aan de wieldrager of hoe je dat ook noemen wilt.Bij bestelbusjes zie je bijv. vaak dat de veer OP de as zit en de schokdemper vast zit aan een beugel ONDER de as, zodat deze onder de laadvloer kunnen. Want dan kunnen de wielbakken kleiner en dat geeft meer laadruimte...Maar heb je de mogelijkheid de schokdempers los te maken? Dus dat de auto enkel op de veren staat? En dan kijken wat de hoogte doet.Want ik blijf erbij dat de dempers niets met de rijhoogte te maken HOREN te hebben. Quote
saqib Geplaatst 28 April, 2024 Topic Starter Geplaatst 28 April, 2024 beste, ik begrijp volledig u redenering en ik ga ook volledig akkoord, en zo dacht ik het ook. maar volgens de kia dealer hebben zij mij laten weten dat dit te wijten had aan de schokdemper, want de model van deze kia sorento die ze hebben gemaakt en dan nog specifiek voor belgie hebben zij in deze model speciaal schokdemper gemaakt met een interne mechanisme dat deze de hoogte insteld van de auto achteraan. ik heb zelf ook de zoektocht gedaan op internet onder het onderdeel nummer 55310-2J350 en blijkt dat deze soort schokdemper zichzelf regelt naar de hoogte van de auto en daarom zijn de achterste veren van minder harde kwaliteit omdat de schokdemper de hoogte regelt. als u de aangegeven nummer hierboven zoekt op internet vindt u direct een schokdemper die zeker niet zoals een standaard schokdemper is en wordt ook gemeld dat deze zich regelt naar de hoogte. tis echt een soep ik ga morgen nogmaals bij een andere garagist om eens te horen wat die ervan denkt en wat eventueel de opties zijn, ik zal ook proberen zoals u zegt eens de dempers af te halen en zien hoe hoog de auto dan blijft, ik hoop dat er een oplossing komt. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.