pjotter Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Ik volg de Venga al heel lang (eigenlijk de opvolger van de Matrix van Hyundai?) en wil eigenlijk niet wachten tot de Venga als I25? uitkomt bij Hyundai. Mijn dealer kan ook de Kia leveren dus dat is geen probleem. Nadeel nu is echter dat ik twijfel of het verstandig is nu te kopen? Mijn Matrix is 4 .5 jaar jong perfect in orde en het is dus niet noodzakelijk om nu te kopen. Als de Kilometer heffing door gaat dan is het financieel verstandiger om door te rijden met de huidige auto en pas een andere te nemen als de BPM een stuk er af is. Is aanschaf nu wel verstandig als het niet echt noodzakelijk is? Quote
Aart.S Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Ik zou nog even wachten, heb makkelijk praten met een auto die een half jaar oud is, maar je betaald nu BPM die je straks niet meer terug krijgt en op de nieuwe zit ook weinig tot geen BPM. Dus als je auto nog goed is, lekker afwachten. En ik denk dat de automarkt hierdoor voor de tweede maal zal gaan instorten. Gr, Aart. Quote
Venga1 Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Dag Pjotter Welkom op het forum!! Je stelt een hoop vragen in een keer. De Venga in nu voordeliger dan in 2010 (900 euro) Wil je het comfort pakket erbij hebben, scheelt het nu zelfs 1700 euro. Dan gaat je Hyundai Matrix nog in waarde dalen,dus je zal meer moeten neerleggen voor de nieuwe auto als je nog een aantal maanden wacht Verder stoot de Hyundai Matrix 191 g/km aan CO2 uit en de Venga maar 136 of 144 g/km aan CO2. Dit gaat ook meetellen in de kilometer heffing. Persoonlijk denk ik dat het niet veel uitmaakt, wachten op het verdwijnen van de BPM is ook minder inruil voor de huidige auto. PS ik vind de Venga heel lekker rijden!! En qua model vind ik de Venga ook iets meer van deze tijd.(hihihihi) Quote
Gast reen Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Ik zou niet zo gauw weten wat de automarkt gaat doen. Ze beloven veel dingen en komen soms ook niet na! Zoals de kilometerheffing is ook weer uit de vriezer gekomen maar ook daadwerkelijk eerst zien en dan geloven! Dat is net als de BPM, de auto word ook een stukgoedkoper waardoor je eigen auto ook een stuk minder waard gaat worden denk ik dus ik denk zelf dat het weinig uithaald. Quote
Gast reen Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Dag Pjotter Welkom op het forum!! Je stelt een hoop vragen in een keer. De Venga in nu voordeliger dan in 2010 (900 euro) Wil je het comfort pakket erbij hebben, scheelt het nu zelfs 1700 euro. Dan gaat je Hyundai Matrix nog in waarde dalen,dus je zal meer moeten neerleggen voor de nieuwe auto als je nog een aantal maanden wacht Verder stoot de Hyundai Matrix 191 g/km aan CO2 uit en de Venga maar 136 of 144 g/km aan CO2. Dit gaat ook meetellen in de kilometer heffing. Persoonlijk denk ik dat het niet veel uitmaakt, wachten op het verdwijnen van de BPM is ook minder inruil voor de huidige auto. PS ik vind de Venga heel lekker rijden!! En qua model vind ik de Venga ook iets meer van deze tijd.(hihihihi) Eerst maar afwachten of het wel door gaat die kilometerheffing. Quote
Tazteam Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Dus als ik het dan goed begrijp, is de eerste EXTRA afschrijving van je huidige auto al de Bpm?? Das lekker, kan ik gelijk al een X bedrag in mindering zien bij een evt aanschaf voor een nieuwe auto:-x:-x:-x:-x:-x:-x:-x Quote
Rio-man Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Ja wat is verstandig.. Of je koopt nu een nieuwe auto, krijgt nog 9000 terug voor je oude Matrix, betaalt 2000 meer voor de Venga en je rijd de komende tijd weer lekker door in een nieuwe auto, Quote
Gast GreyGriffin Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Hallo pjotter, Om te beginnen welkom op dit forum! En wat je overpeinzingen over het al dan niet aanschaffen van een Venga betreft... Ik ben het eens met Rio-man: als je de centen er voor hebt, koop hem dan maar lekker nu. Heb je in 2013 al vier jaar plezier gehad van het nieuwe voertuig. Geen mens kan voorspellen hoe de automarkt er tegen die tijd nou werkelijk bij zal blijken te liggen. Pak de 1700 euro '2009-voordeel' en beleef er een hoop lol aan. Hou je ons op de hoogte van het beslissingsproces? Vriendelijke groet van GreyGriffin Quote
Relena Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Hallo pjotter,Om te beginnen welkom op dit forum! En wat je overpeinzingen over het al dan niet aanschaffen van een Venga betreft... Ik ben het eens met Rio-man: als je de centen er voor hebt, koop hem dan maar lekker nu. Heb je in 2013 al vier jaar plezier gehad van het nieuwe voertuig. Geen mens kan voorspellen hoe de automarkt er tegen die tijd nou werkelijk bij zal blijken te liggen. Pak de 1700 euro '2009-voordeel' en beleef er een hoop lol aan. Hou je ons op de hoogte van het beslissingsproces? Vriendelijke groet van GreyGriffin Ga hierin met je mee Greygriffin. Quote
Smart Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Hallo pjotter,Om te beginnen welkom op dit forum! En wat je overpeinzingen over het al dan niet aanschaffen van een Venga betreft... Ik ben het eens met Rio-man: als je de centen er voor hebt, koop hem dan maar lekker nu. Heb je in 2013 al vier jaar plezier gehad van het nieuwe voertuig. Geen mens kan voorspellen hoe de automarkt er tegen die tijd nou werkelijk bij zal blijken te liggen. Pak de 1700 euro '2009-voordeel' en beleef er een hoop lol aan. Hou je ons op de hoogte van het beslissingsproces? Vriendelijke groet van GreyGriffin Ik sluit mij ook aan bij GG. Mijn eerste gedachte was ook, dat je nu moet genieten want het rekeningrijden gebeurt zeker niet in 2012. Eerst wordt dit ge Quote
bigwade Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 Ik sluit mij ook aan bij GG. Mijn eerste gedachte was ook, dat je nu moet genieten want het rekeningrijden gebeurt zeker niet in 2012. Eerst wordt dit ge Quote
Smart Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 @Bigwade Het geldt natuurlijk niet alleen voor de nieuwkopers van dit moment, m.b.t. de betaalde BPM. Iedereen die pas inruilt over 3/4/5 jaar krijgt daarmee te maken. En nee, geen lid van de ANWB, scheelt een opzegging. Quote
bigwade Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 @Smart, wat ik probeer aan te geven is dat het op dit moment w.b. onze onbetrouwbare overheid alle kanten op kan gaan. Door steeds spelregels te veranderen zet je consumenten op een verkeerd been. Die km heffing, is even los van de privacy, een enorme verandering w.b. autokosten. Mijn auto is nieuw gekocht en staat op de zaak. Als particulier zou ik er op dit moment niet aan denken om een nieuwe auto te kopen of het moest een goedkoop A-B label bakkie zijn, of zoiets natuurlijk http://web.telia.com/~u85306919/1978_Seville_Elegante_w50.jpg Quote
Smart Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 @Smart, wat ik probeer aan te geven is dat het op dit moment w.b. onze onbetrouwbare overheid alle kanten op kan gaan.Door steeds spelregels te veranderen zet je consumenten op een verkeerd been. Die km heffing, is even los van de privacy, een enorme verandering w.b. autokosten. Mijn auto is nieuw gekocht en staat op de zaak. Als particulier zou ik er op dit moment niet aan denken om een nieuwe auto te kopen of het moest een goedkoop A-B label bakkie zijn, of zoiets natuurlijk http://web.telia.com/~u85306919/1978_Seville_Elegante_w50.jpg Hahahaha, je hebt wel gelijk! Gelukkig heeft de Venga als B-segment auto een B-label. Maar ook deze labels zullen de komende jaren door onze (onbetrouwbare) Overheid worden aangescherpt. Autofabrikanten worden daarmee aangezet om nog zuinigere auto's te produceren. Jouw smaak is niet geheel mijn smaak overigens, maar het blijven imposante Amerikaanse auto's. Wat is het voor een model, een Buick Skylark? Quote
bigwade Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 een van de fraaiste Yank sedans met een "normaal" maatje ( Quote
Smart Geplaatst 29 November, 2009 Geplaatst 29 November, 2009 een van de fraaiste Yank sedans met een "normaal" maatje ( Quote
pjotter Geplaatst 30 November, 2009 Topic Starter Geplaatst 30 November, 2009 Flink wat reacties al!. Rio-Man, het afschrijven gaat niet zo snel na 4 jaar is dat veel minder dan de eerste 4 jaar maar de trend die je schets klopt wel ongeveer.Nadeel is natuurlijk dat ik echt helemaal gek op de matrix ben (2x al van net na de introductie) en al een tijdje zit te wachten op de vervanger (zal dus de tweeling broer van de venga worden of een Venga want het zijn immers dezelfde wagens). Dus gevoelsmatig zeg ik nu kopen maar nadenkend denk ik wachten. Dat laatste is niet zo erg want de matrix heeft pas 35000 km gelopen op 4,5 jaar. De discussie van de 1700 euro minder heb ik ook gevolgd in andere draadjes maar die neem ik met een korreltje zout. Zeker scheelt het nu even 1700 maar halverwege volgend jaar als de I25 (Venga van Hyundai) komt zullen er zeker ook acties komen. Als de verkopen dan een beetje tegen vallen dan zijn de acties nog scherper. Het kopen voor 1 januari is alleen interessant voor iemand die de Venga toch voor mei volgend jaar wilde kopen. (althans mijn mening daarover) Quote
Gast reen Geplaatst 30 November, 2009 Geplaatst 30 November, 2009 Flink wat reacties al!. Rio-Man, het afschrijven gaat niet zo snel na 4 jaar is dat veel minder dan de eerste 4 jaar maar de trend die je schets klopt wel ongeveer.Nadeel is natuurlijk dat ik echt helemaal gek op de matrix ben (2x al van net na de introductie) en al een tijdje zit te wachten op de vervanger (zal dus de tweeling broer van de venga worden of een Venga want het zijn immers dezelfde wagens). Dus gevoelsmatig zeg ik nu kopen maar nadenkend denk ik wachten. Dat laatste is niet zo erg want de matrix heeft pas 35000 km gelopen op 4,5 jaar. De discussie van de 1700 euro minder heb ik ook gevolgd in andere draadjes maar die neem ik met een korreltje zout. Zeker scheelt het nu even 1700 maar halverwege volgend jaar als de I25 (Venga van Hyundai) komt zullen er zeker ook acties komen. Als de verkopen dan een beetje tegen vallen dan zijn de acties nog scherper. Het kopen voor 1 januari is alleen interessant voor iemand die de Venga toch voor mei volgend jaar wilde kopen. (althans mijn mening daarover) Als u de auto wilt kopen voor de prijs van 2009, krijg je hem in Januari al! Quote
pjotter Geplaatst 30 November, 2009 Topic Starter Geplaatst 30 November, 2009 Als u de auto wilt kopen voor de prijs van 2009, krijg je hem in Januari al! Dat begrijp ik, het voordeel is dan ook met name interessant voor diegenen die toch de auto al wilde kopen en dit nu dus een paar maanden naar voren trekt. Ik heb maar even een spreadsheetje opgezet om te bekijken of het interessant is om nu aan te schaffen. Het is zoals ik het nu voorlopig kan bekijken alleen interessant als de wagen lichter is (WB) en een stuk zuiniger dan de Matrix. Ga zeker van de week rijden misschien dat ik ook overgehaald wordt om toch maar te gaan kopen. Quote
Venga1 Geplaatst 30 November, 2009 Geplaatst 30 November, 2009 (aangepast) Pjotter klein markt onderzoekje Kofferruimte Matrix 354 - Venga 440 Verbruik - (Theorie) Matrix - Gecombineerd l/100 km / km/l 7,3 / 13,7 Venga - Gecombineerd l/100 km / km/l 5,9 / 16,9 (1.4 uitvoering) en praktijk kan anders zijn. gewicht Matrix 1223 kg Venga 1078 kg Dus je wegenbelasting gaat omlaag CO2-uitstoot Matrix CO2-uitstoot g/km 171 Venga CO2-uitstoot g/km 136 ( 1.4) kan belangrijk zijn met de kilometer heffing 30 November, 2009 aangepast door Venga1 Quote
Rio-man Geplaatst 30 November, 2009 Geplaatst 30 November, 2009 Je gaat kwa wegenbelasting 2 schalen terug, nl van 1151-1250 naar 951-1050 kg, wat inhoud dat je wegenbelasting teruggaat naar 90-97 euro per kwartaal. Je verbruik ligt een stuk lager Je hebt een modernere motor, en in het geval van de 1.4 ook met ISG (correct me if i'm wrong) dus start/stop techniek Kwa ruimte ga je erop v Quote
Gast reen Geplaatst 30 November, 2009 Geplaatst 30 November, 2009 Je gaat kwa wegenbelasting 2 schalen terug, nl van 1151-1250 naar 951-1050 kg, wat inhoud dat je wegenbelasting teruggaat naar 90-97 euro per kwartaal.Je verbruik ligt een stuk lager Je hebt een modernere motor, en in het geval van de 1.4 ook met ISG (correct me if i'm wrong) dus start/stop techniek Kwa ruimte ga je erop v Quote
Venga1 Geplaatst 30 November, 2009 Geplaatst 30 November, 2009 Je gaat qua wegenbelasting 2 schalen terug, nl van 1151-1250 naar 951-1050 kg, wat inhoud dat je wegenbelasting teruggaat naar 90-97 euro per kwartaal. Rio man: Je gaat maar 1 schaal terug, de auto weegt 1078 km. Dit is dus rond de 105 euro per kwartaal Quote
pjotter Geplaatst 30 November, 2009 Topic Starter Geplaatst 30 November, 2009 De wegenbelasting gaat 20 euro naar beneden alleen heb ik nu een automaat en straks weer schakelen. Voor die 40 euro per jaar is het beter om door te rijden. Ook de opmerking voor de kofferbak is niet erg belangrijk voor mij er kunnen twee kratjes met gemak in dus wat wil een mens nog meer Quote
bigwade Geplaatst 30 November, 2009 Geplaatst 30 November, 2009 De wegenbelasting gaat 20 euro naar beneden alleen heb ik nu een automaat en straks weer schakelen. Voor die 40 euro per jaar is het beter om door te rijden. Ook de opmerking voor de kofferbak is niet erg belangrijk voor mij er kunnen twee kratjes met gemak in dus wat wil een mens nog meer Automaat en 2 kratjes, dat is nou eens een argument, DAAR hou ik van. Briljant pjotter. Hou dat vast ! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.