FHH Geplaatst 8 Juni, 2024 Geplaatst 8 Juni, 2024 Sinds een paar weken stopt mijn kia e niro met opladen terwijl het opladingsproces nog lang niet is afgerond. Via de app krijg ik dan de melding: Opladen volgens schema voltooid. Terwijl dit dus niet zo is. Dit gebeurd na varierend van tussen de 2 minuten en 20 minuten opladen. Verschillende openbare laadpalen alsmede thuis via de 220 stekker geprobeerd met dezelfde melding. Herkend iemand dit probleem? Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Juni, 2024 Geplaatst 11 Juni, 2024 @FHH Kom je steeds uit op hetzelfde accupercentage als het laden gestopt is? Dan heb je een max ladniveau ingesteld. Of heb je mogelijk een keer gespeeld met de instellingen voor geprogrammeerd laden? Dan staat er ergens nog iets geactiveerd daarvan. Die instellingen zitten wat verder verstopt, dus goed zoeken en alles nalopen! 1 Quote
Kassie Geplaatst 12 Juni, 2024 Geplaatst 12 Juni, 2024 Ik denk eerder dat de laadsnelheid niet hoog genoeg is waardoor het laden stopt. En je de melding krijgt. Dat overkomt me wel eens bij diverse laadpalen waar kennelijk het laadvermogen tijdelijk onvoldoende is. Je kan dan meestal of een poosje wachten of hij weer opnieuw begint met laden of je kan remote het laden weer starten. Quote
tvweelie Geplaatst 3 September, 2024 Geplaatst 3 September, 2024 Dit probleem herken ik helaas. Onze Kia e-Niro (juni 2021) laadt sinds het installeren van de software update van oktober 2023 niet goed meer. De update is geïnstalleerd medio juli dit jaar (2024). Een kleine kans dat het laadprobleem zich los van de update voordoet. Na het plaatsen van de laadkabel (thuis of openbare laadpaal) begint de auto te laden. Maar na verloop van willekeurige tijdsduur (10 minuten, 1 uur, etc.), wordt het laden spontaan beëindigd. En de Kia Connect app wordt de melding 'Opladen volgens schema voltooid'. En wellicht nog verbazingwekkender: op een gegeven moment gaat de auto weer spontaan verder met laden. En dat gebeurt ook na een willekeurige tijd. Deze cyclus herhaald zich tot de auto uiteindelijk opgeladen is. Maar het opladen duurt hierdoor vanzelfsprekend langer dan normaal. Thuis is dat nog wel te overzien. Maar onderweg laden aan een laadpaal wordt hierdoor volledig ondermijnd. In de Kia Connect app ook gecontroleerd in hoeverre er gepland opladen actief is. Maar dit is niet actief. Vorige week de auto naar de Kia-dealer gegaan voor verdere diagnose van het probleem. Zij hebben het beschreven laadprobleem ook vastgesteld. En de nodige foutcodes uitgelezen uit de laad-unit. De auto heeft hiervoor al 6 werkdagen bij de dealer gestaan. Vanochtend kreeg ik te horen dat door omstandigheden 2 monteurs uitgevallen waren onlangs. Afgesproken dat ze met de klus verdergaan zodra ze hiervoor weer daadwerkelijk monteurs beschikbaar hebben. Quote
neho Geplaatst 3 September, 2024 Geplaatst 3 September, 2024 Eind augustus is er een nieuwe navigatie en software update op de kia update site geplaatst. Quote
Ricardo Beel Geplaatst 5 September, 2024 Geplaatst 5 September, 2024 Op 8-6-2024 om 22:57, zei FHH: Sinds een paar weken stopt mijn kia e niro met opladen terwijl het opladingsproces nog lang niet is afgerond. Via de app krijg ik dan de melding: Opladen volgens schema voltooid. Terwijl dit dus niet zo is. Dit gebeurd na varierend van tussen de 2 minuten en 20 minuten opladen. Verschillende openbare laadpalen alsmede thuis via de 220 stekker geprobeerd met dezelfde melding. Herkend iemand dit probleem? Ik herken het probleem , heb hetzelfde gehad ;-( bij mij was dee ICCU kapot, garantie van KIA, er is een nieuwe ICCU geplaatst en het probleem doet zich niet meer voor. Quote
tvweelie Geplaatst 9 September, 2024 Geplaatst 9 September, 2024 (aangepast) Bedankt voor die tip! De update van augustus is inmiddels geïnstalleerd. Maar het blijkt helaas geen verschil te maken. 9 September, 2024 aangepast door tvweelie Quote
tvweelie Geplaatst 16 Oktober, 2024 Geplaatst 16 Oktober, 2024 (aangepast) De auto is inmiddels gerepareerd. Dit heeft - na de eerdere 6 werkdagen diagnose - nu 5 werkdagen gekost. Tijdens een tussentijds telefoontje werd aangegeven dat het de Power Line Communication (PLC) module was die defect was. Na het ophalen van de auto werd aangeven dat de TCM vervangen was. Over de PLC module kan ik het volgende terugvinden: Electric Vehicle Charging: PLC modules can facilitate communication between the charging station and the electric vehicle, allowing for negotiation of charging parameters and potentially even payment processing Over een TCM kan ik niets terugvinden in relatie tot het laden van een elektrische auto. Het vervangen onderdeel kost naar verluid €804,- Maar de auto is jonger dan 7 jaar. En heeft minder dan 150.000 km gereden. De auto is namelijk van juni 2021 en had 106.000 km op de teller. Er is dus nog garantie van toepassing. 16 Oktober, 2024 aangepast door tvweelie Quote
tvweelie Geplaatst 22 Oktober, 2024 Geplaatst 22 Oktober, 2024 Op de factuur die inmiddels ontvangen is stond ook nog dat de Charge Control module vervangen is. Quote
Ger1963 Geplaatst 14 Januari, 2025 Geplaatst 14 Januari, 2025 Heb een E-Niro van 2024 en heb sinds kort ook het oplaadprobleem . morgen maar eens langs de dealer. Quote
tvweelie Geplaatst 18 Januari, 2025 Geplaatst 18 Januari, 2025 (aangepast) Naast een daadwerkelijk probleem met het laden van onze Kia e-Niro bleek bleek er nog een andere oorzaak van het opmerkelijk laadgedrag zoals te zien in het laadlogboek hierboven. Vorig jaar had ik de ANWB Slim Laden app geïnstalleerd. Nu meende ik dat ik deze app niet geactiveerd had. Maar bij controle bleek deze toch actief te zijn. Daarnaast kwam deze app in eerste instantie niet naar voren als oorzaak omdat het beeld was dat de app het optimale moment om te starten met laden bepaalt. Maar naar nu blijkt doet de app dus meer dan dat. De indruk is dat dit hier mee te maken heeft: Pilot Netbewust Thuisladen icm de Slim Laden app Per 15 oktober 2024 zijn we samen met netbeheerders Liander en Enexis gestart met de Pilot Netbewust Thuisladen. Hiermee willen we samen met klanten onderzoeken hoe we het stroomnet kunnen ontlasten door het laden van elektrische auto’s af te stemmen op de capaciteit van het net. Zo voorkomen we samen dat het stroomnet overvol raakt. Als ANWB willen we dat doen zonder gedoe voor jou als gebruiker en zonder het risico op een halfvolle accu. Voor meer informatie over de app volg deze link: Slim Laden met een elektrische auto 18 Januari, 2025 aangepast door tvweelie foutieve tekst aangepast Quote
Terheijden Geplaatst 8 Juli, 2025 Geplaatst 8 Juli, 2025 Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn 3 weken oude Kia EV3. Opladen werd steeds voortijdig gestopt, zowel bij de thuislader als de openbare lader. Vanmorgen kon de dealer echter niets vinden en laadde de auto gewoon zonder onderbreking op. Ik las over de ANWB slim laden app en bedacht dat ik een Kia smart charge app heb. Deze stond op slim laden 90 % en normaal laden 0%. Dit heb ik nu veranderd in slim laden 100% en normaal laden 50%. Zou dit de oorzaak van mijn oplaadprobleem kunnen zijn? Quote
John van Beem Geplaatst 21 Juli, 2025 Geplaatst 21 Juli, 2025 Ik heb de Kia smart charge direct verwijderd maar het probleem blijft zich nog steeds voordoen. Iemand een oplossing? Quote
BlubR65 Geplaatst 24 Juli, 2025 Geplaatst 24 Juli, 2025 Kia EV3, Had hetzelfde probleem, echter na het verwijderen van de Kia Smart app (Iphone), terug erop zetten, instelling "uitschakelen smart laden" is het probleem verholpen een laad de auto tot 100% door. Quote
John van Beem Geplaatst 25 Juli, 2025 Geplaatst 25 Juli, 2025 Ha bedankt........ik had de smart charge app al direct verwijderd maar kennelijk stonden de instellingen al op de Kia server. Ik heb het nu gedaan zoals jij hebt voorgesteld en nu staat slim laden idd uitgeschakeld Nu hopen dat het goed gaat......... Quote
John van Beem Geplaatst 26 Juli, 2025 Geplaatst 26 Juli, 2025 Op 24-7-2025 om 14:43, zei BlubR65: Yep, het heeft gewerkt.....laden gaat nu gewoon zoals het hoort, bedankt nogmaals voor de tip! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.