Kia pannenkoek Geplaatst 30 Augustus, 2024 Geplaatst 30 Augustus, 2024 volgens mij kan een Niro PHEV maximaal met 1 fase max 16A laden, een 32A lader of een 3fase lader voegt dan niks toe/ is daarmee niet sneller vol. Quote
Murcielaygo Geplaatst 30 Augustus, 2024 Geplaatst 30 Augustus, 2024 volgens mij kan een Niro PHEV maximaal met 1 fase max 16A laden, een 32A lader of een 3fase lader voegt dan niks toe/ is daarmee niet sneller vol.Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik heb iemand anders zien schrijven dat de PHEV met 32A laden kan en ben daar dus vanuit gegaan.Maar nu ik wat verder heb gekeken nav jouw bericht denk ik dat daar een verwarring is geweest met de e-Niro. Dus de PHEV houdt het voor gezien bij 16A en dan is alle bovenstaande dus eigenlijk overbodig.Nu ik erover nadenk was er zelfs een probleem met de e-Niro met 3-fase lader als deze op 1 fase werd aangesloten. Deze kon dan tot 32A laden, maar deed dat door twee OBC-fases samen te koppelen. Maar die spanning kwam dan dus wel terug op de aansluiting en daar gingen sommige wallboxes van in de war.Maar dat is allemaal te lezen bij het stuk e-Niro / Niro EV.Helaas lijkt iedereen heel erg gefixeerd op het eigen type, waardoor een centraal onderdeel "laden" op het forum weinig kans van slagen lijkt te hebben...Want iemand met een Niro kijkt niet bij de Sportage of e-Soul bijvoorbeeld...En ik met een Picanto TA kijk overal Quote
Paterman Geplaatst 30 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 30 Augustus, 2024 @Murcielaygo Ik denk dat je zo'n mobiele lader ook kan aansluiten op een 20A of 25A aardlekautomaat. Ik wil geen 32A laden. Ik wil met deze lader namelijk 20A of 24A gaan laden. Dan is er niks aan de hand. Immers met 20A heb ik nog 15A over (3450W) en met 24A heb ik nog 11A over (2530W). En dan heb ik het nog niet eens gehad over het vermogen van mijn zonnepanelen die de hoofdzekering ontlast. Quote
Murcielaygo Geplaatst 30 Augustus, 2024 Geplaatst 30 Augustus, 2024 [mention=36279]Paterman[/mention] maar als je auto maar 16A aan kan, zoals [mention=500]Kia[/mention] pannenkoek aangeeft, dan heeft een 20 of 25 of zelfs maar 17A lader dus geen nut...Die 32A die ik noemde bij jouw punt 4 had ik van een ander forumlid gelezen. Dat lijkt niet te kloppen.Lees je boekje er eens op na. Of misschien staat het ook wel in/bij het laadklepje? Quote
Paterman Geplaatst 30 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 30 Augustus, 2024 @Murcielaygo Mijn Niro PHEV kan alleen laden met 1 fase maar tot een max van 32A. En omdat je die mobiele lader in kan stellen van 8A - 32A leek dit mij wel een goede optie. Een laadpaal met een accupakketje van 8.9 kW is nu nog overbodig. Ik weet niet of je verstand hebt van meterkast installaties. Maar is mijn beredenering van die 20A of 25A aardlekautomaat op een 1x 35A aansluiting correct? Rekening houdend met mijn zonnepanelen die de hoofdaansluiting ontlasten? Quote
Murcielaygo Geplaatst 30 Augustus, 2024 Geplaatst 30 Augustus, 2024 [mention=5939]Murcielaygo[/mention] Mijn Niro PHEV kan alleen laden met 1 fase maar tot een max van 32A.Waar haal je die informatie vandaan? Want je begon je topic met de vraag (punt 4) wat het laadvermogen is. En mijn foutieve reactie was 32A = 7.2kW.Vwb wat mag aan automaten achter de hoofdzekering; daar zijn regels voor, ik meen NEN1010, maar daar zou @Hippe lip misschien meer over kunnen vertellen; hij rijdt meerdere EV's en maakt gebruik van een slimme laadoplossing met loadbalancing en een eco-modus, waarbij enkel stroom van de zonnepanelen naar de auto gaat.Zelfs al kan je PHEV met 32A laden, met die kabel met blauwe stekker blijft het een dom systeem.En moet je nog steeds je meterkast aan laten passen, allemaal om die 8,9kWh in anderhalf uur ipv 3 a 4 uur te vullen.Zoals hierboven al aangegeven is; is de investering het wel waard met zo'n kleine accu? Met een BEV is de accu 7 a 7 keer groter, dan is de tijdswinst wel duidelijk van belang en haal je dus meer uit je investering (hogere/snellere ROI). Quote
Paterman Geplaatst 30 Augustus, 2024 Topic Starter Geplaatst 30 Augustus, 2024 @Murcielaygo Ik ging ervanuit dat de Niro PHEV met 1 fase 32A opgeladen kon worden idd. Dan moet ik mijn plan bijstellen. Quote
Paterman Geplaatst 6 September, 2024 Topic Starter Geplaatst 6 September, 2024 Nog even terugkomend op de mobiele lader. Ik ben er nu uit kwa aansluiting in de meterkast. Ik zoek nu een lader die zo'n 7 meter is. De officiële lader die Kia heeft is maar 6 meter. Kia zegt dat je hun officiële eigen merk lader moet gebruiken wil je als er iets is je 7 jaar garantie behouden. Iemand ervaring met granny laders die niet van Kia zijn? Quote
Murcielaygo Geplaatst 6 September, 2024 Geplaatst 6 September, 2024 Hoe wil Kia controleren dat je enkel hun lader gebruikt? Dat is natuurlijk een belachelijke eis, want dan zou je dus ook niet aan publieke palen "mogen" laden?! Quote
Paterman Geplaatst 6 September, 2024 Topic Starter Geplaatst 6 September, 2024 Iemand die mij kan zeggen welke lader een goede is. Die minimaal 7 meter is en tot 16A in te stellen is? Quote
Paterman Geplaatst 8 September, 2024 Topic Starter Geplaatst 8 September, 2024 Inhakend op mijn vorige post. Zijn er ook mensen die goede ervaring hebben met mobiele laders met een CEE stekker in plaats van de "gewone" stekker? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.