Ik lees ook mee op het skodaforum.nl als ik zie wat een potje Skoda ervan maakt dan valt het bij Kia best mee, wat ik hier zie is dat ze de ongemakken waar men nou eenmaal mee te kampen heeft helder en netjes aan de klant overbrengen en wijzen op de mogelijkheid te annuleren.
Een voorbeeldje: bestelt men een Octavia krijgt men van de dealer een levertijd te horen van om en nabij een klein jaar (!) tegen de tijd dat de auto geleverd zou moeten worden volgt een kort berichtje met een week of 6 uitstel....dat herhaalt zich een keer of 4-5, al die tijd moet de klant steeds zelf navraag doen bij de dealer die meestal ook geen antwoord heeft en alles wat ze zeggen is onder voorbehoud.
Dan worden allerhande opties ongevraagd geschrapt of ze verlengen de levertijd nog verder, optionele audiosystemen, achteruitrijcamera, trekhaak maar bijvoorbeeld ook elektrische ramen achterin die bij bestellen standaard aanwezig zijn vervallen doodleuk en zijn zijn ook een periode niet meer als optie bestelbaar.
Normaal heeft Skoda de gewoonte om per modeljaar een prijsverhoging door te voeren, dat doen ze nu ook nog steeds, zal wel ergens in de kleine lettertjes staan maar als je dus een uiteindelijke levertijd van 18 maanden hebt (en dat is echt niet uitzonderlijk) dan ben je dus twee modeljaar overgangen verder en betaal je dus duizenden euro's meer.
De communicatie van de importeur (PON) en de dealers naar de klant toe is bedroevend slecht. Het kan natuurlijk dat er op zo'n forum een keer een "zeikerd" tussen zit maar het staat vol met topics met honderden pagina's vol vooruitschuivende wachtlijsten, valse beloftes en ongevraagde wijzigingen in uitrusting.