Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Gelimiteerde laadsnelheid

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Hoi,

Sinds een weekje of 2 trotse eigenaar van een Kia e-Niro BJ2019. Tot nu toe heel veel plezier aan gehad maar met het laden gaat iets niet helemaal lekker. 

Bij openbare laadpalen haal ik maar 3.4kW. Hier heb ik vervolgens op ingelezen en ontdekt dat de e-Niro maar 1 fase laad en dat 3.4kW bij een 11kW paal dus volledig te verwachten is. Alleen heb ik 'm ook aan een 22kW paal gehangen (waar geen andere auto aan hing) en daar haalde die ook maar 3.5kW

Vervolgens ben ik gewoon om te testen naar een snellader gereden. Eerst een Shel recharge van 175kW en daar piekte die op 52kW. Vervolgens heb ik ook een Fastned 300kW geprobeerd en daar piekte die ook op 52kW. Mijn SoC was op dat moment net iets meer dan 40%. Volgens de support pagina van Fastned zou ik dan met de e-Niro 70kW moeten kunnen halen. 

De buitentemperatuur was bij al deze tests ongeveer 18°C.

Wat denken jullie? Communiceert de boordcomputer niet goed met de palen en limiteert die mijn laadsnelheid? Of is er wellicht iets anders aan de hand?

aangepast door Sebastian
3.2 gewijzigd naar 3.4kW
Geplaatst

De e niro 2019 heeft een versie met 3 fase en een versie met 1 fase. Ik denk dat jij 1 fase hebt voor AC. Ik heb zelf de 3fase ook uit 2019. Hierbij wel 11kw laden. Wbt DC is de limiet altijd tot 80% op 52kw. Aftandse bij mij is het nooit hoger geweest.

Geplaatst

Voor zover ik weet zijn in elk geval de eerste 2019 modellen in NL alleen met 1-fase lader geleverd. Die van mij laadt thuis aan de laadpaal (alvast 22kW 3-fase) op zonnige dagen met 6,5 kW op zijn ene fase ( begrensd door load balancing). Bij Shell en Fastned heb ik aan de snellader nooit meer dan 44kW gezien. Bij de Tesla Superchargers wel regelmatig boven 70kW, een keer zelfs 79 kW (!).

Geplaatst

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ging er van uit dat ik 1 fase heb, maar dan zou ik aan de 22kw toch 7kw moeten halen? Of in ieder geval 6,5kw zoals Case heeft waargenomen. 

Wel enigszins opmerkelijk dat we bij Shell en Fastned zo hard begrensd worden. Uit nieuwsgierigheid, hoe laad je bij Tesla op? Heb je een adapter of heeft Tesla ook gewoon CCS2 aansluitingen beschikbaar? Want dan ga ik eens een supercharger proberen om te kijken wat die daar doet.

Geplaatst (aangepast)
18 uur geleden, zei Sebastian:

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ging er van uit dat ik 1 fase heb, maar dan zou ik aan de 22kw toch 7kw moeten halen? Of in ieder geval 6,5kw zoals Case heeft waargenomen. 

Wel enigszins opmerkelijk dat we bij Shell en Fastned zo hard begrensd worden. Uit nieuwsgierigheid, hoe laad je bij Tesla op? Heb je een adapter of heeft Tesla ook gewoon CCS2 aansluitingen beschikbaar? Want dan ga ik eens een supercharger proberen om te kijken wat die daar doet.

De Tesla Superchargers hebben inderdaad de CCS stekker. Wel een nadeel zijn de korte kabels, en omdat de laadpoort bij Tesla s linksachter zit, moet je de e-Niro erg schuin vooruit parkeren om de laadpoort linksvoor te bereiken. Als het niet te druk is, kun je ook parkeren en de lader van het naastliggende vak gebruiken. Laden start je via de Tesla app, waar je ook prijs en beschikbaarheid (drukte) kunt zien.

aangepast door Case
Geplaatst

Heel interessant. Superchargers moeten dan wel software tweaks hebben die een hogere (de daadwerkelijke) limiet toestaan, uiteraard icm de auto. Uiteraard wist ik dat de maximale laadsnelheid maar kortstondig haalbaar is onder ideale omstandigheden. Maar het verschil dat ik tot nu toe waarneem is wel erg afwijkend van de verwachting. 

Waar zit hier de zwakke schakel? De laadpalen? De auto? False advertising?

Tenslotte rest nog de vraag waarom ik 3,5kw laad op een 22kw paal. De paal levert +/- 7kw per fase, er is geen andere auto aangesloten en de Niro zou 7kw aan moeten kunnen. 

Kan het zijn dat de laadpaal verkeerd gedefinieerd staat in de app en het eigenlijk een 11kw paal is? Is er een manier waarop je aan de paal zelf kan zien hoeveel stroom die kan leveren?

Geplaatst
12 uur geleden, zei Sebastian:

Heel interessant. Superchargers moeten dan wel software tweaks hebben die een hogere (de daadwerkelijke) limiet toestaan, uiteraard icm de auto. Uiteraard wist ik dat de maximale laadsnelheid maar kortstondig haalbaar is onder ideale omstandigheden. Maar het verschil dat ik tot nu toe waarneem is wel erg afwijkend van de verwachting. 

Waar zit hier de zwakke schakel? De laadpalen? De auto? False advertising?

Tenslotte rest nog de vraag waarom ik 3,5kw laad op een 22kw paal. De paal levert +/- 7kw per fase, er is geen andere auto aangesloten en de Niro zou 7kw aan moeten kunnen. 

Kan het zijn dat de laadpaal verkeerd gedefinieerd staat in de app en het eigenlijk een 11kw paal is? Is er een manier waarop je aan de paal zelf kan zien hoeveel stroom die kan leveren?

Ik vermoed dat de laadpalen niet alleen kijken naar wat de auto vraagt, maar ook naar wat het net op dat moment kan/mag/wil leveren (wsl. te beïnvloeden door de uitbater van de paal).

Geplaatst

Dan beginnen het wel erg veel variabelen te worden.

Een reisroute plannen wordt op deze manier haast onmogelijk. Volgens mij kan je ABRP niet zo instellen dat je maximaal 55kW laadt bij snelladers, toch? En een nachtje in een hotelletje langs de autosnelweg levert ook niet noodzakelijk een volle batterij op als je gelimiteerd wordt tot 3,5kW. 

In ieder geval leidt ik uit jullie reacties af dat de waargenomen snelheden normaal zijn en dus niet met de boordcomputer te maken hebben. Helaas, ik hoopte dat hier een software fix voor was. Ik zou het spijtig vinden als ik voor wintersport een auto moet gaan huren omdat de Niro zo erg onvoorspelbaar gelimiteerd wordt in laadsnelheid.

We gaan het mee maken. Als iemand nog tips heeft voor lange reizen of het configureren van ABRP, dan hoor ik het graag. 

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

• 5 weken later...
Geplaatst

Sebastiaan,

Ook wij gaan met de e-niro op wintersport. We gaan naar Zuid Frankrijk, er zijn genoeg Tesla superchargers onderweg om die uitsluitend te pakken. Goed te doen dus, en daarbij komend ook de goedkoopste. Je kan via de tesla app navigeren maar je kan ook via ABRP aangeven dat je alleen Tesla chargers wil.

Betreft het 1 fase laden, afhankelijk van hoeveel je per dag rijd is het normaal gesproken voldoende. In een nacht zou je 8x 3.5kw= 28kw kunnen laden(8uur slaap). Bij ons is het verbruik 14kw per 100 km dus kan ik 200 km afleggen met een nacht stroom. Beetje worst case want hij staat vaak langer stil als dat.

Geplaatst
Op 16-9-2024 om 16:32, zei Sebastian:

Dan beginnen het wel erg veel variabelen te worden.

Een reisroute plannen wordt op deze manier haast onmogelijk. Volgens mij kan je ABRP niet zo instellen dat je maximaal 55kW laadt bij snelladers, toch? En een nachtje in een hotelletje langs de autosnelweg levert ook niet noodzakelijk een volle batterij op als je gelimiteerd wordt tot 3,5kW. 

In ieder geval leidt ik uit jullie reacties af dat de waargenomen snelheden normaal zijn en dus niet met de boordcomputer te maken hebben. Helaas, ik hoopte dat hier een software fix voor was. Ik zou het spijtig vinden als ik voor wintersport een auto moet gaan huren omdat de Niro zo erg onvoorspelbaar gelimiteerd wordt in laadsnelheid.

We gaan het mee maken. Als iemand nog tips heeft voor lange reizen of het configureren van ABRP, dan hoor ik het graag. 

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

Nog ter aanvulling, hier kan je de voorkeurs laadstations invullen. Ook nog een screenshot van onze route.

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt.

Screenshot_20241017-130121.png

Screenshot_20241017-130017~2.png

Geplaatst

Helaas heeft mijn test bij een Tesla supercharger me een gemiddelde van 49kW gegeven waarvan het eerste half uur 45kW en vanaf 68% SoC was bereikt, piekte hij naar 57kW (wat volgens laadgrafieken van Fastned de normale laadsnelheid is voor een e-Niro op die SoC). Dus tot 68% SoC wordt ik gecapped rond 45kW, daarna doet laadt de auto "normaal". 

Het laden over 1 fase zou zelfs met de huidige limitatie inderdaad voldoende moeten zijn maar aangezien ik elke dag 100km moet rijden moet ik hem dus wel elke nacht kunnen opladen. Want als een keertje de palen bij mij in de buurt bezet zijn, wordt het iets te spannend voor me.

Ik heb de garage gebeld die me de auto heeft verkocht. Zij hebben me aangeraden naar een officiële Kia dealer te gaan aangezien het er op begint te lijken dat dit iets is wat onder garantie opgevangen kan worden. Dat wordt dus de volgende stap. Nu maar hopen dat het geen kastje-muur verhaal wordt. 

Wat het instellen van voorkeuren betreft in ABRP: hier was ik nog niet van op de hoogte. Ga ik vanaf nu zeker gebruiken want de Supercharger was dan niet sneller maar zeker wel goedkoper :D. 

Ik ga er nu van uit dat de Kia dealer de oplossing voor handen heeft. Anders horen jullie nog van me 😅

Geplaatst
10 uur geleden, zei Sebastian:

Helaas heeft mijn test bij een Tesla supercharger me een gemiddelde van 49kW gegeven waarvan het eerste half uur 45kW en vanaf 68% SoC was bereikt, piekte hij naar 57kW (wat volgens laadgrafieken van Fastned de normale laadsnelheid is voor een e-Niro op die SoC). Dus tot 68% SoC wordt ik gecapped rond 45kW, daarna doet laadt de auto "normaal". 

Het laden over 1 fase zou zelfs met de huidige limitatie inderdaad voldoende moeten zijn maar aangezien ik elke dag 100km moet rijden moet ik hem dus wel elke nacht kunnen opladen. Want als een keertje de palen bij mij in de buurt bezet zijn, wordt het iets te spannend voor me.

Ik heb de garage gebeld die me de auto heeft verkocht. Zij hebben me aangeraden naar een officiële Kia dealer te gaan aangezien het er op begint te lijken dat dit iets is wat onder garantie opgevangen kan worden. Dat wordt dus de volgende stap. Nu maar hopen dat het geen kastje-muur verhaal wordt. 

Wat het instellen van voorkeuren betreft in ABRP: hier was ik nog niet van op de hoogte. Ga ik vanaf nu zeker gebruiken want de Supercharger was dan niet sneller maar zeker wel goedkoper :D. 

Ik ga er nu van uit dat de Kia dealer de oplossing voor handen heeft. Anders horen jullie nog van me 😅

Hoeveel zit er nog in de batterij wanneer je hem aansluit? Hoe leger de batterij hoe sneller hij oplaad.

In het filmpje hieronder zie je dat hij bij~60% terug valt naar 60kw en bij ~75% terug gaat naar 45kw. Tempratuur is hierbij een grote factor, hoe kouder hoe langzamer het laadproces verloopt. Op het filmpje is het 26° wat de ideale situatie zou zijn.

Dit zal niet bij elke Niro het zelfde zijn, maar zou wel vergelijkbaar moeten zijn met de zelfde tempratuur.

• Like 1
Geplaatst

@Sebastian Dat je maar met ca. 3,5 kW kunt laden aan een 22 kW paal kan ook liggen aan je kabel. Kijk eens goed wat daarop staat. 

Er zijn kabels die maar tot 16A kunnen gaan en dan kom je dus niet verder. Je hebt voor die 22 kW-paal een 32A kabel nodig. 

• Like 1
Geplaatst
Op 24-10-2024 om 21:36, zei Hippe lip:

@Sebastian Dat je maar met ca. 3,5 kW kunt laden aan een 22 kW paal kan ook liggen aan je kabel. Kijk eens goed wat daarop staat. 

Er zijn kabels die maar tot 16A kunnen gaan en dan kom je dus niet verder. Je hebt voor die 22 kW-paal een 32A kabel nodig. 

Hele goede tip, daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan! Spijtig genoeg is de kabel 32A, dus zal toch de garage even moeten kijken wat ze kunnen uitlezen. 

• Like 1
  • 5 weken later...
Geplaatst

Korte update: gisteren heb ik de auto bij de Kia garage kunnen afzetten. Ze hebben me laten weten dat ze niets konden aantreffen via de boordcomputer. Ze zouden een uitgebreide diagnose kunnen doen door fysiek alle betrokken componenten te controleren maar dat kost dan wel €190. Aangezien ik de auto in deze staat heb gekocht bij de dealer ben ik van mening dat de dealer deze kosten mag betalen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...