Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

In september 2016 een splinter nieuwe Kia Picanto gekocht in vol vertrouwen dat ik hier een probleemloze auto aan zou hebben.

Maar helaas.

Vrijdag 6 oktober 2017

Bij een kilometerstand van slechts 18312 km. moest onder garantie de hele distributieketting en geleiders al vervangen worden. Dat is op zich al vreemd te noemen. Maar goed.

Woensdag 7 december 2022

Na 77686 kilometer gereden te hebben moest voor de 2e keer de distributieketting vervangen worden. Gelukkig ook nog onder garantie.

Nu september 2024

en met slechts 23841 kilometer gereden te hebben, is opnieuw geconstateerd dat de distributieketting weer in zijn geheel vervangen moet worden. Inmiddels is de 7 jaar garantie voorbij  en trekt KIA fijntjes de handen hier van af.

Ik ben een zeer nette gebruiker van deze auto die zich netjes aan de voorschriften houdt, maar dit is onverteerbaar dat dit nu de 3e keer is dat die ketting vervangen moet worden. Wat voor shit kwaliteit wordt hier gebruikt of verstaan de monteurs bij de KIA dealers hun vak soms niet. Uit meerdere bronnen heb ik hier en daar wel vernomen dat dit vaker voor schijnt te komen, dus nu dit verhaal maar eens op dit forum gezet in afwachting van reacties. Maar eerlijk gezegd ben ik wel klaar met dit merk.

Geplaatst

Dat is een apart verhaal. Ik rij zelf een Picanto uit 2011, een TA. Jouw auto is waarschijnlijk een FE en naar mijn weten is de motor hetzelfde, maar de ECU anders.

Uit mijn hoofd is er bij mijn auto ooit een recall gedaan op de kettingspanner. Maar verder heeft mijn auto nooit problemen gehad met de ketting. Pas bij ruim 275.000km (na 11 jaar) begon de ketting hoorbaar te worden en is deze vervangen...
En dat is inmiddels alweer 25.000km en 1 jaar geleden...

Geplaatst
1 uur terug, zei Murcielaygo:

Dat is een apart verhaal. Ik rij zelf een Picanto uit 2011, een TA. Jouw auto is waarschijnlijk een FE en naar mijn weten is de motor hetzelfde, maar de ECU anders.

Uit mijn hoofd is er bij mijn auto ooit een recall gedaan op de kettingspanner. Maar verder heeft mijn auto nooit problemen gehad met de ketting. Pas bij ruim 275.000km (na 11 jaar) begon de ketting hoorbaar te worden en is deze vervangen...

Juist daarom. Mijn KIA is ook een TA versie. Ben hiervoor opnieuw bij een KIA dealer geweest die het zelf ook vreemd vonden, maar daar zelf niets mee konden doen. Advies van hun is om dit met het hoofdkantoor van KIA uit te vechten. Wordt een typisch kastje na.ar de muur verhaal. Overigens is bij mij nooit een recall door KIA gedaan.

Als ik jouw verhaal (Murcielaygo zo lees) dan is er bij mijn KIA iets serieus mis.

Geplaatst

Los van mijn verhaal durf ik ook wel te stellen dat er wat mis is; een RIEM hoor je iedere 100.000km preventief te vervangen, een ketting doende pas als deze hoorbaar aan het slijten is...

Dat van die recall kan natuurlijk al VOOR 2016 geweest zijn, dat zou ik moeten opzoeken. Als dat is neem ik aan dat dit in de productie al is meegenomen.

• 3 maanden later...
Geplaatst
Op 20-9-2024 om 22:20, zei Murcielaygo:

Dank voor de reactie. Nu ben ik wel heel benieuwd op welke manier de ketting hoorbaar werd. Welk geluid dat gaf. Was dat een ratelend geluid of iets anders. Dit vraag ik nadrukkelijk om te weten of het vervangen van de ketting wel terecht is geweest.

Geplaatst

Bij stationair draaien hoorde je idd een rateltje, dat duidde op rek op de ketting. Dat hoor je bij stationair ook het beste, omdat de hydraulische spanner dan minder druk heeft. Ketting, tandwielen en spanner/geleiders zijn daarom vervangen.

Ik heb trouwens nog gezocht naar de recalls van mijn auto; van die kettingspanner kon ik niet vinden. Misschien is dat dan van mijn Aygo geweest, of mijn 100NX.

Wel is er bij mijn TA een controle gedaan aan de brandstofvulnek, die kon ik vinden op internet en in mijn aantekeningen.
Verder vond ik een vervanging van de PCV-klep, een update van de ECM ivm Koudstartproblemen en nogmaals vervanging van de PCV-klep.

• 5 weken later...
Geplaatst
Wij hebben recentelijk een kia picanto uit 2018 gekocht.
Nu verdenk ik de distributieketting.
Kan iemand dit bevestigen?

Ik "mis" een beetje een rammeltje, dus het zou ook nog een lager kunnen zijn van dynamo, waterpomp, spanrol of A/C compressor (mits aanwezig).

Lastig te stellen op basis van een filmpje, maar goed is het zeker niet.
  • 4 weken later...
Geplaatst
Op 25-1-2025 om 14:07, zei MarkDuff:

Wij hebben recentelijk een kia picanto uit 2018 gekocht.

Nu verdenk ik de distributieketting.

Kan iemand dit bevestigen?

https://youtu.be/yfTeZsKPlgY?si=EpGFP8pmcX8ytzUA

Zeker de ketting. Maar denk dat je al wat langer rijd met dit geluid.

Geplaatst
Op 20-9-2024 om 19:26, zei M.M.:

In september 2016 een splinter nieuwe Kia Picanto gekocht in vol vertrouwen dat ik hier een probleemloze auto aan zou hebben.

Maar helaas.

Vrijdag 6 oktober 2017

Bij een kilometerstand van slechts 18312 km. moest onder garantie de hele distributieketting en geleiders al vervangen worden. Dat is op zich al vreemd te noemen. Maar goed.

Woensdag 7 december 2022

Na 77686 kilometer gereden te hebben moest voor de 2e keer de distributieketting vervangen worden. Gelukkig ook nog onder garantie.

Nu september 2024

en met slechts 23841 kilometer gereden te hebben, is opnieuw geconstateerd dat de distributieketting weer in zijn geheel vervangen moet worden. Inmiddels is de 7 jaar garantie voorbij  en trekt KIA fijntjes de handen hier van af.

Ik ben een zeer nette gebruiker van deze auto die zich netjes aan de voorschriften houdt, maar dit is onverteerbaar dat dit nu de 3e keer is dat die ketting vervangen moet worden. Wat voor shit kwaliteit wordt hier gebruikt of verstaan de monteurs bij de KIA dealers hun vak soms niet. Uit meerdere bronnen heb ik hier en daar wel vernomen dat dit vaker voor schijnt te komen, dus nu dit verhaal maar eens op dit forum gezet in afwachting van reacties. Maar eerlijk gezegd ben ik wel klaar met dit merk.

Mn vrouw heeft een 2017 Picanto, 3 weken uit de garantie. Kia dealer zegt, stik dr maar in. 1127 euro om de ketting te vervangen😡

Mn dochter heeft een 2016 TA model, zelfde geluid. Dus dat zou bijna 2500 euro kosten om beide autos op te lossen. Ik ben klaar met deze stealer. Ik ga bij de auto van mn dochter zelf proberen de ketting te vervangen. Is geen rocketscience.

Geplaatst

Het is ongeveer 4 uren werk voor een beginnend monteur. Reken maar uit wat het uurtarief is.

Geplaatst

Thnx voor de repons, had ik niet meer gezegd.

Alle onderdelen binnen om te gaan doen. En moest nu wel want geluid werd deze week erger, dipt in toerental en 2x afgeslagen. Dus stil gezet en wou net start maken, maar nou valt me het volgende op.

ik wou gasklepslhuis controleren of ie vies was en keek hierin en zie ik een plasje liggen.

Dit gecontroleerd en is bruine sludge.

Daarna direct bij de oliedop gekeken, daar heeft die het ook.

In december nog gekeken naar oliedop en was toen nog brandschoon.

Sludge ken ik wel en het principe van korte stukken.. Maar in de inlaat zegt mij dan weer niets.

Voor ik alles verder los ga trekken,  Iemand bekend met dit probleem?

IMG20250219185513.jpg

IMG20250219185405.jpg

Geplaatst

pcv valve was inderdaad slecht. dit is in ieder geval alvast verholpen.

dit weekend planning om distributie te doen en grote beurt, als t geluid weg is zal ik t ook wel f terugkoppelen

Geplaatst

Ik heb de materialen voor de kettingwissel vandaag besteld. Schrok van de prijs, 420 euries

Geplaatst
pcv valve was inderdaad slecht. dit is in ieder geval alvast verholpen.

Ik rij een 2011 Picanto TA, daarbij is de PCV-klep eerst onder garantie en later onder een "campagne" bij vervangen. Had deze Picanto nog de originele klep misschien?
Geplaatst
2 uur geleden, zei MarkDuff:

we hebben variabele kleptiming... maar hoort dit?  

alleen bij inlaatzijde.

lichte speling en tikkend geluid.

bij andere autos heb ik deze speling niet eerder waargenomen, vandaag de vraag

Durf het niet te zeggen. Je ketting is wel heel erg los tussen de beide nokkenassen😱

Geplaatst

ok ter info, was bij kia voor pcv klepje. en filmpje laten zien.

als het cvvt was, was het goed en hoort ie iets speling te hebben.

dus voor niks zolang stilgelegd, maar nu weet ik het in ieder geval haha.

vanavond kan ik eindelijk weer verder!

Geplaatst

Zojuist mn Picanto voor het eerst gestart na de DIY distributieketting wissel💪problem solved🎉

• Like 1
  • 8 maanden later...
Geplaatst

Hallo allemaal,

Bij online zoeken kwam ik dit topic tegen. Wij horen in onze 2018 Kia Picanto ook een vreemd geluid. We horen het zowel bij stationair draaien als bij rijden. Hieronder een link naar een video van het geluid. Weten jullie of dit inderdaad de keeting is?

Onze Kia-dealer zegt dat dit geluid normaal is en wilt er dus niks aan doen...

Video: 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...