Jump to content

Thermostaat vervangen sorento 2004 crdi

Edwin936

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb waarschijnlijk mijn thermostaat kapot van een kia 2.5 crdi bouwjaar 2004.

Het duurt minimaal een kwartier voordat de auto met buitentemperaturen iets onder nul op temperatuur komt, maar word niet echt lekker warm.

Kia hier in de buurt zegt dat dit een bekend probleem was bij kia, omdat deze auto over een groot koelsysteem zou beschikken:?::?:.

Ik wil toch de thermostaat gaan vervangen, maar zou iemand mij kunnen zeggen waar ik deze kan vinden??

Zit deze in de onderste slang vanaf de radiateur aan het blok??of in de bovenste slang aan het blok??

Wie kan mij helpen??

Met vr gr.

Edwin

De thermostaat hoort in de bovenste slang te zitten. Als de motor koud is, is hij gesloten en circuleert het koelwater enkel in het motorblok. Van zodra de motor op bedrijfstemperatuur is gaat de thermostaat langzaam open waardoor het water ook deels langs de thermostaat naar de radiator kan stromen waar het gekoeld wordt om vervolgens via de onderste slang weer naar het motorblok te stromen.

Als je de dikke buis vanaf de radiator (bovenaan) volgt tot aan het motorblok vind je de thermostaat wel; deze zit meestal in een behuizing op het blok.

Vooraleer je overgaat tot vervangen zorg je best eerst voor een andere thermostaat inclusief dichtingen.

Succes ermee,

Alex.

idd zorgen voor de pakkingen. maar eerst testen of de oude kapot is. heel simpel, haal hem uit de auto neem hem mee de keuken in. zet een pannetje met voldoende (koud) water op het vuur en leg de thermostaat er in. als het water richting het kookpunt gaat zou de thermostaat open moeten springen. is dit niet het geval?? dan vervangen :)