Gsm Geplaatst 4 Oktober, 2024 Geplaatst 4 Oktober, 2024 Weet iemand waar ik buiten de canbus om een 12V aansluiting kan vinden in de motor compartiment van een Niro HEV uit 2019 ? Ik heb die nodig om een verstraler aan te sluiten. Quote
HenkM Geplaatst 4 Oktober, 2024 Geplaatst 4 Oktober, 2024 In het zekering compartiment in de motorruimte zijn er zat mogelijkheden (geschakeld en ongeschakeld). Denk wel aan mogelijk verlies van garantie en bij onvakkundig aansluiten een hoop ellende. Quote
Gsm Geplaatst 4 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 4 Oktober, 2024 Die gaan toch allemaal via de canbus ? Quote
Gsm Geplaatst 10 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 10 Oktober, 2024 Inmiddels de Fusion 600 X PE gekocht Nu het aansluiten nog en daar heb ik wat hulp nodig. Ik wil hem in de zekeringskast in de motorruimte aansluiten omdat binnen op de zekeringskast aan te sluiten moet die door de wand en dat zie ik niet zitten. Ik heb 3 aders, een zwarte en een rode en een witte Zwart is de min - rood is de plus en wit is de schakeldraad voor het relais. Mijn vragen zijn : Kan ik de rode ader, waar een zekering in zit, op de plus pool in de zekeringskast aansluiten ? Zie omcirkelde pool op de foto. En de witte wil ik op de plus van het grootlicht aansluiten, kan dat ergens in de zekeringskast of moet ik de rode kabel pakken achter de koplamp ? Quote
Gsm Geplaatst 10 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 10 Oktober, 2024 Opgelost met hulp van het Zweeds Kia forum Quote
Murcielaygo Geplaatst 10 Oktober, 2024 Geplaatst 10 Oktober, 2024 En wat was de oplossing? Dan heeft iemand daar hier in de toekomst misschien nog wat aan... Quote
Gsm Geplaatst 10 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 10 Oktober, 2024 Zwart aan massa, maar dat was wel duidelijk. Rood kan aan de omcirkelde pool en dat was mijn grootste vraag kan ik daar 12v vanaf trekken. Wit koppelen ze hier allemaal aan de kabel van grootlicht, ik twijfel nog welke klem ik daarvoor ga gebruiken, die van foto 1 (die ik heb liggen) of die van foto 2. Quote
Murcielaygo Geplaatst 10 Oktober, 2024 Geplaatst 10 Oktober, 2024 Gebruik s.v.p. geen van die klemmen! Strippen, solderen, isoleren.Welke vorm van aftakklemmen je ook gebruikt, je beschadigd altijd de aders EN de verbinding is niet waterdicht...Als er in de toekomst dan wat mis gaat met je verlichting is zo'n klem bijna altijd de oorzaak. Quote
Gsm Geplaatst 10 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 10 Oktober, 2024 Je heb een punt en ik heb dat ook overwogen maar de ader van het grootlicht is tussen stekker en tape vrij kort beschikbaar en als ik dan ook nog krimpkous wil gebruiken dan moet ik de ader van het grootlicht doorknippen - kouse er eerst overheen en daarna weer aan elkaar solderen incl de witte van de verstraler. Komt bij dat de witte ader geen koper is maar metalen kern. Quote
Murcielaygo Geplaatst 11 Oktober, 2024 Geplaatst 11 Oktober, 2024 Weet je zeker dat die draad geen koper is? Het kan ook een vertind koper zijn bijvoorbeeld...Doorknippen zou ik zeker niet doen, maar misschien kun je de kabelbundel iets "pellen" omjezelf wat meer werkruimte te geven. Quote
Gsm Geplaatst 11 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 11 Oktober, 2024 Ik snap je en ik ga even kijken wat ik kan doen alleen dan kan ik er geen krimpkous overheen maken dus alleen tape. 1 Quote
Gsm Geplaatst 13 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 13 Oktober, 2024 Ze vonden het vreemd dat solderen want ook in de garage gebruiken ze altijd die klemmen van foto 1 maar hoe dan ook het werkt perfect. Bedankt voor je adviezen Quote
Murcielaygo Geplaatst 13 Oktober, 2024 Geplaatst 13 Oktober, 2024 In de garage gaat alles om tijd. Het moet NU werken. En als het dan over een tijd problemen geeft hebben ze weer werk... Quote
Gsm Geplaatst 13 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 13 Oktober, 2024 Dat is zeker waar vandaar dat ik je advies heb overgenomen en heb gesoldeerd dan weet ik zeker dat het lang mee gaat 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.