Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

2024 Niro hybrid in de bergen naar beneden: afremmen op de motor als accu vol is?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo! Ik weet hoe ‘regenerative braking’ werkt in mijn 2024 Niro, en dat (licht) rempedaal intrappen dezelfde functie heeft als met de linkerflipper flipperen om de mate van regeneratie te regelen. In de bergen betekent dit dat als je lange stukken naar beneden gaat en regelmatig een beetje remt (of flippert), die accu snel vol is. Bij de HEV is die accu immers vrij klein. Als de accu vol is, dan laadt bij remmen dus niet de accu meer op (vol=vol), maar functioneren de remmen volledig als schijfremmen. Maar in de schakelauto’s die ik hiervoor had, was ik gewend om zoveel mogelijk in z’n 2 of 3 op de motor af te remmen, en alleen af en toe bij te remmen indien dit nodig is. Ik heb op fora gelezen dat je het in de Sport-stand kunt proberen (dan regenereren de flippers niet, maar dienen die om te schakelen), maar dat dat niet werkt, omdat in sportstand de auto alsnog snel opschakelt om hogere toerentallen in lage versnellingen te vermijden (“bescherming” van de motor). Al met al vermoed ik dat je in een hybride Niro dus eigenlijk niet goed op de motor kunt afremmen als je accu vol is, en dat je dan dus volledig aangewezen bent op de schijfremmen. Dit kan dus tot gevolg hebben dat je, bij langere afdalingen, moet opletten dat je niet met rokende remblokjes langs de kant van de weg komt te staan. Klopt/herkennen jullie dit?

Geplaatst
1 uur geleden, zei Obie77:

Hallo! Ik weet hoe ‘regenerative braking’ werkt in mijn 2024 Niro, en dat (licht) rempedaal intrappen dezelfde functie heeft als met de linkerflipper flipperen om de mate van regeneratie te regelen. In de bergen betekent dit dat als je lange stukken naar beneden gaat en regelmatig een beetje remt (of flippert), die accu snel vol is. Bij de HEV is die accu immers vrij klein. Als de accu vol is, dan laadt bij remmen dus niet de accu meer op (vol=vol), maar functioneren de remmen volledig als schijfremmen. Maar in de schakelauto’s die ik hiervoor had, was ik gewend om zoveel mogelijk in z’n 2 of 3 op de motor af te remmen, en alleen af en toe bij te remmen indien dit nodig is. Ik heb op fora gelezen dat je het in de Sport-stand kunt proberen (dan regenereren de flippers niet, maar dienen die om te schakelen), maar dat dat niet werkt, omdat in sportstand de auto alsnog snel opschakelt om hogere toerentallen in lage versnellingen te vermijden (“bescherming” van de motor). Al met al vermoed ik dat je in een hybride Niro dus eigenlijk niet goed op de motor kunt afremmen als je accu vol is, en dat je dan dus volledig aangewezen bent op de schijfremmen. Dit kan dus tot gevolg hebben dat je, bij langere afdalingen, moet opletten dat je niet met rokende remblokjes langs de kant van de weg komt te staan. Klopt/herkennen jullie dit?

Afremmen via de  cruise-control werkt bij mij perfect in de bergen!

Geplaatst (aangepast)

Even aannemende dat jouw Niro net zo werkt als mijn PHEV Ceed, dan kan je terugschakelen naar een lagere versnelling met de handmatige stand van de pook. Bij mij is dat naar links drukken, waarna in het dashboard de op dat moment ingeschakelde versnelling wordt getoond.

Het is wel prettig als je bij het afdalen het motortoerental in de gaten kan houden. Dat heb ik opgelost door een Chinese uitlezing aan te sluiten op de OBD2 stekker. Veel motorfunkties waaronder n [opm].

Adri

aangepast door Breeze
Geplaatst (aangepast)
11 minuten geleden, zei Breeze:

dan kan je terugschakelen naar een lagere versnelling met de handmatige stand

Zoals Obie al aangeeft zal de bak toch op enig moment opschakelen om overtoeren te voorkomen (zou dit niet gebeuren blaas je de benzine-motor op). Heb dit een paar jaar  geleden ervaren bij het afdalen van Mount Washington met een (huur) Chrysler Pacifica. Terugschakelen kon wel maar het afremmen op de motor was gewoon onvoldoende. Remmen werden heet tot het punt van "break fading". Gelukkig waren er voldoende stopplaatsen om de remmen af te laten koelen (en wij stonden er niet alleen).

aangepast door HenkM

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...