Jump to content

Brandstof verbruik Sportage.


Aart.S

Recommended Posts

Mijn Sportage 4 WD benzine gebruikt volgens mij wel erg veel.

Ik had er al een vermoeden van en ben het nu in de gaten aan

het houden.

Met volle tank naar Ommen geweest, heen en terug 330 km.

Gemiddelde snelheid 120 km pu

Daarna nog 44 km stadswerk.

Dus totaal 374 km gereden.

Net getankt 42.18 liter is dan volgens mij 1 : 8.87

Volgens mij veel te duur, ik weet niet of de buiten temp. hier iets

mee te maken heeft, het vroor naar Ommen 4 graden.

Misschien dat andere Sportage rijders mij kunnen vertellen

wat hun gebruik is.

Groeten,

Aart.

Link to comment
Share on other sites


  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Ha Aart,

Ik heb twee jaar een Sportage V6 gehad en een van de redenen dat ik die weer heb ingeleverd was het hoge verbruik. Ik reed met die wagen gemiddeld zo'n 1:7 en dat is best veel.

De huidige Kia (Carens) verbruikt een stuk minder en heeft ook nog eens veel meer (practische) ruimte.

Link to comment
Share on other sites


Hoi Aart,

4WD, blubberweer, winterbanden met misschien iets te lage spanning.

Alles helpt (dus niet) mee.

Ook het aftanken verschilt nog wel eens per station/vulpistool.

Zelf heb ik bij juiste bandenspanning. vergelijkbare ritten met droog weer/normale temp een verbruik van ca 1:10.5 (100-120, en dat scheelt ook enorm)

Met het huidige weer zit ik ook ruim onder de 1:10 hoor.

Tol van de luxe zeg maar...

Breng eerst die banden maar eens op spanning (2.5 rondom)

grtz

Frank

Link to comment
Share on other sites


Hoi Jheroen.

Ik heb net op de site gelezen uit 2006 dat er toen al geklaagd

werdt over het hoge brandstof gebruik zowel de 6 als 4 cilinders.

Ik had het al enige tijd geleden met de dealer hierover.

Die zij als je terug komt voor de eerste beurt en het is nog zo

gaat er een ander luchtfilterhuis in.

Maar ik ben niet van plan om zolang te wachten.

Groeten,

Aart.

Link to comment
Share on other sites


Hoi Bigwade.

Ik weet niet wat jou band of velg maat is.

Ik heb 17 inch velgen en banden maat 55 de spanning moet volgens mij

2.1 atm zijn.

Ik vind hem nu al een beetje stuiteren wil ik niet zeggen

maar het contact met het wegdek lijkt harder als 65 banden.

Maar de spanning is zeker belangrijk.

Ik heb van route mobiel een bon gehad om de banden met stikstof

te laten vullen, ga ik zeker doen.

En als jij 55 banden heb doe ik er ook 2.5 atm in.

Kan er beter uit dan in.

Groeten,

Aart.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb gewone 16" wielen met winterbanden 235/60R16

Toen het 7 gr. was heeft de bandenboer ze op 2.5 gezet.

Heb vroeger wel eens met stikstof gereden en heb dat als gebakken lucht ervaren.

Merkte geen verschil.

Het zit em vast ook in het koude weer.

Met mijn Chevy haalde ik op LPG 1:4.8 in de zomer en krap 1:3.8-4 in de winter.(V8-5.7L)

Dat scheelt zo'n 25% dus dat kan kloppen..

Link to comment
Share on other sites


Je merkt het verschil tussen zuurstof ( perslucht ) of stikstof in je banden

ook niet met rijden.

Het verschil zit hem in het feit dat met stikstof je banden beter

en langer op spanning blijven.

Ook drogen je banden minder snel uit.

Daar heb je hem weer over ze`n caravan, maar daar zit ook

stikstof in en ze zijn bij de jaarlijkse controle nog steeds

op de juiste spanning.

Groeten,

Aart.

Link to comment
Share on other sites


wij hebben een 2.0 2wd.

's winters op winterbanden ligt het verbruik tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9.

's zomers op originele bandjes ronde de 1 op 10, op de lange afstand is 1 op 11,5 haalbaar. Met de caravan erachter ongeveer 1 op 6. Dus echt zuinig is tie niet, maar dat was onze vorige kia ( carens 1 op 10,5 ) ook niet

Quote:

Ik had het al enige tijd geleden met de dealer hierover.

Die zij als je terug komt voor de eerste beurt en het is nog zo

gaat er een ander luchtfilterhuis in.

Groeten,

Aart. .

Kun je me iets meer vertellen over dat luchtfilterhuis?

Link to comment
Share on other sites


Die stikstof is inderdaad om de zuurstof te verdringen die door de rubbermoleculen naar buiten glipt. Vandaar dat bijpompen nodig is. ( Stikstof moleculen zijn groter en kunnen dit niet.)

Lucht bestaat sowiezo al uit 78% stikstof. Een aantal keren bijpompen en jezit vanzelf al op 100% stikstof in je band.

Rob,

Link to comment
Share on other sites


Ik heb jarenlang met dure stikstof gereden met mijn sportvelgen. Dat was o.a. ook omdat stikstof minder warm wordt tijdens de rit dan dan zuurstof. En omdat je inderdaad minder vaak de banden hoefde op te pompen.

Totdat ik een Duitse test las dat het verschil tussen zuurstof en stikstof minimaal was en hoofdzakelijk geldklopperij was. De verschillen in temperatuur en verlies aan bandendruk was te verwaarlozen.

Zonde van het geld dus!

Link to comment
Share on other sites


Vandaag stikstof in de banden laten doen.

Oude bandenspanning was,

Achter 2.3 atm

Voor 2.2 atm

Nu voor an achter 2.5 atm

Voor 5 Januari 2010 afspraak gemaakt bij de garage dan gaat

hij aan de computer.

We zien wel wat daar uit.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Aart.

Link to comment
Share on other sites


Hallo,

Die van mij is bijna 4 jaar nu. (feb.2010)

Benzineverbruik is nu gemiddeld 1 op 10

Misschien omdat hij nu toe is aan nieuwe bougies en luchtfilter lijkt het of hij er nu onder gaat zitten.

Of misschien toch door de lagere temperaturen iets toegenomen.

Ik ben een rustige rijder en trek niet sportief maar ook niet truttig.

groet,

Frans

Link to comment
Share on other sites


Hoi Aart,

is met die hogere bandenspanning nu ook het stuiteren toegenomen, of valt dat toch mee ?

Daar merk ik niets van, 0.2 atm is niet veel natuurlijk.

En Frans, de auto heeft net 8000 km gereden

en ook ik ben een normale rijder.

Dus daar kan het niet aan liggen.

Groeten,

AArt.

Link to comment
Share on other sites


hallo aart,

ik heb een sportage 2.0 fifteen

en ben ook geschrokken van het verbruik

rij nog geen 400 km op een volle tank

gemiddeld 13L op 100 km niet al te best dus

heb goede banden spanning en een nieuwe auto dus zegt allemaal niks

succes bij de garage januari ben benieuwd

Link to comment
Share on other sites


Voor wat het waard is, mijn v6 uit 2006 doet solo tussen de 1 op 7,5 en 1 op 8 op Lpg, maarja van een schoendoos met oude generatie 4 traps automaat en een V6 mag je niet meer verwachten denk ik, en bandenspanning 2,1 zomer en winter.

Maar het ding rijd gewoon vreselijk lekker.....

Hans D

Edited by HansD
Link to comment
Share on other sites


Aart,

Ik heb even door je hele forum gelezen maar in het algemeen is de Sportage geen zuinige auto om mee te beginnen. Ontsnapt van de windtunnel zullen we maar zeggen. In het algemeen is de 4-cyl. zuiniger dan de V6, de bandenspanning zal zeker helpen.

Aangezien het een vrije nieuwe auto is zal er ook van nieuwe bougies en luchtfilter niet veel te verwachten zijn.

Waarschijnlijk zal je je tevreden moeten stellen met 10ltr/100km in het algemeen genomen.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...