Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

1 fase lader Kia e-Niro met toelating maart 2022

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb recent een Kia gekocht (JDJ16B) die via parallelle import Nederland in is gekomen. Datum van 1e toelating is maart 2022.

Tot mijn verrassing en teleurstelling kent dit voertuig een 1 fase lader (de onderste 2 pennen zijn niet aanwezig). De batterij laadt dus erg traag; t.w. 3,6 kw. 

Nu wil ik graag weten of ik die 1 fase lader ook kan aansluiten op een 32A laadstroom (door koppeling van 2 fasen van 16 A). Kia Nederland geeft hierover geen uitsluitsel, omdat het voertuig nog niet bij Kia Nederlands is aangemeld. Ook stelt de dealer dat er geen ombouwset is om de auto alsnog te voorzien van een 3 fase lader. Wie weet raad?

Geplaatst (aangepast)

Mijn e-Niro uit 2019 heeft ook een 1-fase aansluiting, maar aan de Wallbox laadt hij (zij?) wel met 25A (5,75 kW). Als de zonnepanelen ook stroom leveren kan dat oplopen tot ruim 7 kW. Hiervoor is er wel een extra load balancing meter aangesloten om de hoofdzekering te ontzien, en er ligt een dikke kabel van de meterkast naar de Wallbox. Die is al wel 3-fasen, binnenkort komt er een KIA eV-5 bij.

aangepast door Case
Geplaatst

Je kunt niet zomaar twee fasen samenvoegen tot 1 zware aansluiting; de fasen zijn "uit fase" en sluit je dan feitelijk kort.

Ik meen me te herinneren dat iemand op dit forum een transformator had laten plaatsen om van 3 fasen 16A ofzo 1 fase 32A te maken.
Ik heb nu geen tijd om dat op te zoeken, maar het staat me bij dat het merk "Ratio" was. En geen goedkope oplossing...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...