Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Audio Video Navigatie hapert (AVN)

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Mijn Kia e‑Niro uit 2020 heeft een defecte Audio/Video/Navigatie (AVN)‑unit (radio blijft aan of gaat juist niet meer aan, mogelijk lekstroom). Tot mijn verbazing leer ik net dat die AVN maar 3 jaar onder garantie valt, terwijl Kia de auto als geheel met 7 jaar garantie verkoopt. Via het web verneem ik net ook dat het een waanzinnig duur component is (tussen 3600-4300 euro!) dat niet gerepareerd wordt door Kia, maar alleen vervangen kan worden. 

Wat ik lastig te begrijpen vind: in een EV is de AVN geen 'accessoire', maar een essentieel onderdeel van het voertuig dat je kocht; een deel van de beleving. Energieverbruik, laadinstellingen, rijbereik, camera’s en voertuigfuncties lopen allemaal via deze unit. Een defecte AVN betekent in de praktijk dat een deel van de auto niet meer bruikbaar/beleefbaar is.

Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van de KiaClub:

• Heeft iemand ditzelfde probleem gehad?

• En belangrijker: heeft iemand succesvol coulance gekregen van Kia of dealer?

• Hoe heb je dat aangepakt?

Alle ervaringen zijn welkom. Het lijkt me goed om dit te bundelen, zeker omdat AVN‑problemen bij deze generatie vaker lijken voor te komen.

Bvvd Pieter

aangepast door PieterJ
Geplaatst

In Nederland (en de EU) geldt naast garantie het principe van wettelijke conformiteit. Dat betekent:  een product moet zo lang meegaan als je er redelijkerwijs van mag verwachten, gezien de prijs, het merk, het type product en wat de verkoper heeft beloofd.

Wat betekent dat concreet?

• Is de garantie verlopen?
    → Dan vervalt alleen die extra garantie, niet je wettelijke rechten.

• Gaat een product onverwacht vroeg kapot terwijl je mocht verwachten dat het langer mee zou gaan?
    → Dan kan het product non-conform zijn.

• In dat geval kun je de verkoper (niet de fabrikant) aanspreken op:

• gratis reparatie

• of vervanging

• soms (gedeeltelijke) terugbetaling

Belangrijke nuances

• Hoe ouder het product, hoe lastiger het bewijs wordt.
    Jij moet aannemelijk maken dat het product niet voldeed aan wat je mocht verwachten.

• Slijtage door normaal gebruik telt niet mee.

• Soms mag de verkoper een gebruikskostenvergoeding vragen als je het product al lang hebt gebruikt.

Informeer anders eens bij je rechtsbijstand

Geplaatst

Dank Evert, zinnige punten. 

Geplaatst
On 12/30/2025 at 2:50 PM, PieterJ said:

terwijl Kia de auto als geheel met 7 jaar garantie verkoopt.

Verkocht ipv verkoopt. De nieuwe regeling van Kia NL is 10 jaar garantie of 150.000km, wat het eerst komt. Deze regel is met terugwerkende kracht ingegaan, dus ook voor auto's uit het verleden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...