Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb vandaag voor de 2e keer meegemaakt dat mijn Sportage heftig begon te brommen, soort van resonantie, bij 90-110km/pu op de snelweg.

(alles trilde ook mee)

Het leek alsof je op heel erg geribbeld asfalt reed.

Ik vond het even geen prettige ervaring..

De eerste keer op 2 dec met de normale banden en nu vandaag met de winterbanden.

Bij beide keren heb ik ontkoppeld en de auto even in vrij gezet en toen weer in zijn 5, daarna was het weer normaal.

Herkend iemand dit ? en wat zou het kunnen zijn ?

Posted

Gelukkig nog niet meegemaakt.

Lijkt me zeker geen prettige ervaring

Ik heb ook geen idee wat het zou kunnen zijn Bigwade

maar probeer te denken.

Heb je daarna met de zelfde snelheid verder gereden?

Anders zou je misschien kunnen denken dat er een balanceer lood

van een wiel is afgegaan.

Groeten,

Aart.

Posted

Ik heb hier eens wat gelezen over een blokkeerring van een wiellager.. Misschien dat dat bij jouw ook langzaam aan het gebeuren is?

Het is natuurlijk lastig te zeggen als hij het eventjes doet en daarna niet meer, maar je zou ook kunnen denken aan je aandrijfassen.

Posted

Auto heeft 18.000 gelopen en het is met verschillende wielen/bandensets gebeurd en op verschillende locaties.

Pook uit 5 en weer terug in 5 was de oplossing tijdens het rijden....... ???

Ik rij morgen exact het zelfde traject als vandaag en zal er nog eens op letten.

Posted
Ik heb hier eens wat gelezen over een blokkeerring van een wiellager.. Misschien dat dat bij jouw ook langzaam aan het gebeuren is?

Het is natuurlijk lastig te zeggen als hij het eventjes doet en daarna niet meer, maar je zou ook kunnen denken aan je aandrijfassen.

Nou Bigwade, Prettige Jaarwisseling :confused:

Groeten,

Aart.

Posted

Bigwade,

hij is toch nieuw? En je hebt toch garantie? Na laten kijken door de dealer is sowieso meestal gratis. en als het een wiellager is of iets anders lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze reperatie NA 18k niet in de garantie valt.. Normale slijtage is het niet..

Posted
Nou Bigwade, Prettige Jaarwisseling :confused:

Groeten,

Aart.

Bigwade,

hij is toch nieuw? En je hebt toch garantie? Na laten kijken door de dealer is sowieso meestal gratis. en als het een wiellager is of iets anders lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze reperatie NA 18k niet in de garantie valt.. Normale slijtage is het niet..

Heren, ik maak me ook volstrekt geen zorgen, laat dat duidelijk zijn.

Ben alleen zo benieuwd wat het kan zijn.

Banden/wielen, Nee

Wegdek, Nee

Lagers, Nee (dat zou dan blijvend zijn)

Het zit dus in bak en of koppeling, denk ik.

Posted

Dan zal het eerder in je versnellingsbak zitten of in de overbrenging naar de assen toe.. Maar let maar niet op mijn gezwam.. Over auto's poetsen kan ik boeken schrijven, maar over de technische dingen?.. Nee.. laat ik over aan de profi's..

Wat je kan doen is 16_v een PB sturen met je vraag. Hij is namelijk KIA monteur en kan je misschien direct een antwoord geven..

Posted

Banden/wielen, Nee

Wegdek, Nee

Ik wil ook niet negatief over komen maar om het gelijk op

kapotte assen te gooien vind ik ook wel een beetje cru.

Toch een fijne jaarwisseling Bigwade.

Groeten,

Aart.

Posted

Banden/wielen, Nee

Wegdek, Nee

als het in je bak of koppeling zou zitten zou het ook continu terug komen. Er zit ergens iets van buiten af wat de boel beinvloed.. misschien wel slecht asfalt, het was weer volop in het nieuws vandaag,,

Posted

Ik zie vaak bij de VW Golf de bodemplaat on de voorkant los zitten.

Als daar de wind verkeerd onder komt krijg je ook de gekste dingen te horen.

Hoop maar dat het zo iets eenvoudigs is.

Groeten,

Aart.

Posted

Kan allemaal, maar het is dus over bij ontkoppelen, van 5 naar neutraal, koppelen en weer naar 5 en dan gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is.

Gas bijgeven of loslaten hielp iig niet.

Posted

Hey Bigwade, het zou goed kunnen dat het niks met de je koppeling te maken heeft maar met de motor injectje. Ik had namelijk in het verleden een Opel Vectra waarbij als ik in een hoge versnelling zat en een heuvel opklom de wagon ineens begon te trillen. Met het ontkoppelen, neutraal en terug schakelen was het verholpen.

De monteur heeft destijds aangegeven dat er een fout zat in de electronica cq motor management, door middel van een herprogrammering was het verholpen.

Wellicht dat dit ook bij jouw speelt, met zekerheid durf ik het niet te zeggen, aangezien ik niet alle details ken. Maar loop anders naar de dealer langs en laat ons weten wat er aan de hand was.

Posted
Hey Bigwade, het zou goed kunnen dat het niks met de je koppeling te maken heeft maar met de motor injectje. Ik had namelijk in het verleden een Opel Vectra waarbij als ik in een hoge versnelling zat en een heuvel opklom de wagon ineens begon te trillen. Met het ontkoppelen, neutraal en terug schakelen was het verholpen.

De monteur heeft destijds aangegeven dat er een fout zat in de electronica cq motor management, door middel van een herprogrammering was het verholpen.

Wellicht dat dit ook bij jouw speelt, met zekerheid durf ik het niet te zeggen, aangezien ik niet alle details ken. Maar loop anders naar de dealer langs en laat ons weten wat er aan de hand was.

Klinkt

Posted
Hoi Bigwade,

Vandaag nog vreemde geluiden behoort ?

Groeten, Aart.

Nope......helemaal toppie,.

Zelfde rit door omstandigheden zelfs 2x gemaakt dus aan het asfalt ligt het zeker niet..

Het verhaal van Giovanny kan best wel eens juist zijn.

Ik hou het in de gaten.......

Posted

hallo kan het niet zijn dat de auto de roetfilter verbrand , een auto met roetfilter verbrand zijn roet bij een snelheid van min 90 km per uur

dit gebeurd als de filter vol is

wie weet

Posted

Met een benzine versie heb ik, hoop ik, geen roetfilter.

16_V gaf via PM aan dat het toch een bak dingetje kan zijn.

Ze zetten er maar een nieuwe onder indien nodig..

Posted

Wij hebben zo rond de 15000 km een rare resonantie gehad bij 2500-3000 toeren. Dat bleek in het druklager/drukgroep te zitten.

• 2 weeks later...
Posted

Chef werkplaats dacht gisteren aan een hangende handrem.

Ik betwijfel dat maar zal er eens een ruk aan geven als het weer voor komt.

1500km verder en geen last gehad.

• 1 month later...
Posted

Nou, ik kan het trillen nu op afroep voor elkaar krijgen...

Snelweg af, effe stoppen, auto op handrem, opnieuw starten en de snelweg weer op en ........brrrrrrrrrrrr bij 100 km/h

Het trommeltje van de handrem heeft aan de bestuurderskant/achterwiel een grijzige tint gekregen.(heet gelopen)

Die loopt dus niet vrij en zorgt voor de brom zo nu en dan.

Kan de kabel zijn of meer maar er wordt 4mrt naar gekeken en dan wordt ook het gekraak met kou vanwege de rubbers opgelost.

Niks aan het handje dus.

Posted

gelukkig toch nog iets simpels dan. let wel op dat de boel niet te warm wordt, is niet echt bevorderlijk voor je wiellager