Rinus30 Geplaatst Woensdag om 20:47 Geplaatst Woensdag om 20:47 Sinds kort werken de zijramen voor en achter niet meer, zekeringen gecontroleerd en zijn goed , wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Quote
asty Geplaatst Donderdag om 08:01 Geplaatst Donderdag om 08:01 Tja, das een lastige. De hele schakeling loopt via de bestuurderszijde dus kans is groot dat daar iets defect is. Je hebt de zekeringen gecontroleerd, maar heb je die ook echt doorgemeten? Is de accu misschien los geweest? Soms moet je dan eea kalibreren. Met een universeel metertje kom je anders wel verder maar zal je toch de bestuurderskant schakeling moeten openen. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst Donderdag om 15:13 Geplaatst Donderdag om 15:13 Werken de ramen in het geheel niet meer, of enkel met de knoppen op de deuren zelf OF op de bestuurdersdeur? Quote
Rinus30 Geplaatst Donderdag om 16:02 Topic Starter Geplaatst Donderdag om 16:02 De zijramen aan de bijrijderkant voor en achter reageren niet op de knoppen op de deuren en ook niet op de bestuurdersdeur. Links werk alles wel. Quote
Murcielaygo Geplaatst Donderdag om 17:08 Geplaatst Donderdag om 17:08 Ik weet niet waar het zit, maar ik vermoed dat er dan een probleem is met het massapunt van de rechter deuren. 1 Quote
asty Geplaatst Donderdag om 19:06 Geplaatst Donderdag om 19:06 Motortjes van deze ramen hebben geen vast massa punt. Polarisatie (plus en min spanning) wordt telkens omgekeerd voor op/neer functie. Ik neem aan dat de ramen nu gesloten zijn. Je zou even kunnen luisteren of je heel kort iets hoort als je de schakelaar <up> even gebruikt. Als je dan iets hoort (alsof het raampje verder dicht wil) is er minimaal voedingspanning aanwezig aan die rechterzijde. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 uur geleden Geplaatst 21 uur geleden Motortjes van deze ramen hebben geen vast massa punt.De motortjes niet, maar de schakelaars (rechts) wel.En zelfs bij bediening vanaf links loopt de stroom door de motortjes door de rechter schakelaars en DAN naar massa. Dus als het rechter massapunt niet goed is zou dat kunnen verklaren waarom rechts niet en links wel werkt.Zoals ik al aangaf weet ik niet waar dat massapunt zit, maar ik zou beginnen met zoeken achter het rechter schoppaneeltje, de binnenkomende kabelboom vanaf het rechter voorportier volgend. 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 20 uur geleden Geplaatst 20 uur geleden Ik heb nog eens zitten kijken naar de schema's van Kia die ik kon vinden van de ramen. De ramen krijgen allemaal hun massa via de schakelaars in de bestuurdersdeur, dus dat is het niet.Er is wel een voeding naar de rechter schakelaars, maar als die stuk zou zijn zou de bediening vanaf links nog steeds moeten werken.Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ik eigenlijk het schakelaarblok in de bestuurdersdeur verdenk... 1 Quote
asty Geplaatst 6 uur geleden Geplaatst 6 uur geleden hahaha...zie mijn 2e post. Zoals ik al opmerkte, zijn lastige storingen. Je zal eerst de boel moeten openen en meten. Ken het Kia schema niet natuurlijk, maar komt nogal eens voor dat links en rechts apart zijn afgezekerd. Verder staan doorgaans de schakelaars van bestuurder en overige ramen parallel geschakeld. Als de bestuurders schakelaar voor alle ramen een zogenaamde comfort functie heeft kan dat weer anders zijn. Blijft lastig. METEN IS WETEN! Ben benieuwd wat uiteindelijk de storing veroorzaakt. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.