maxbo3 Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Mijn Kia dealer had mij gebeld tijdens de grote beurt incl APK van mijn sportage(eind 2005). De remschijven voor moesten vervangen worden omdat de dikte onder norm lag. norm is, volgens hun, 21,8 mm en ze waren 19 en 20 mm. Ze zijn nogal prijzig incl arbeidsloon. Ik vroeg wat de APK dikte moest zijn om door de keuring te komen. het antwoord was dat ze norm van KIA hanteerden. als het dunner was dan 21, 8 dan kon het gevaar zijn dat bij remmen de warmte niet goed afgevoerd kon worden en dat het misschien kon breken met alle gevolgen van dien. Mijn vraag is: is het het echt nodig om te vervangen en wat is de APK norm voor deze remschijven? alvast dank Max Quote
Guest Jantje Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Ja dan is het echt nodig. Die diktes worden door de fabrikanten van de remschijven opgegeven met een hele goede reden! Je kan natuurlijk ook uittesten wat ergebeurd als ze tijdens een noodstop echt kapot gaan, maar dat lijkt me geen goed plan:shock: Quote
bigwade Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Ha Max, Hoe bevalt de auto ? Blijf je er nog een tijdje in rijden of wordt hij binnenkort vervangen..... Zelf zou ik op schijven niet snel bezuinigen als ik er mee verder zou rijden. Suc6 Quote
Alex VB Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Absoluut niet bezuinigen op iets wat erg veel bijdraagt aan je veiligheid.. Net als banden zijn de remmen een niet te verwaarlozen onderdeel.. Quote
maxbo3 Posted January 5, 2010 Author Posted January 5, 2010 allen, bedankt voor het reageren en ga ze dus maar vervangen. Ja hij rijdt nog steeds heerlijk en wil hem nog niet vervangen(heb hem pas 1 jaar). hij krijgt momenteel een grote beurt en na aandringen van mij hebben ze de olie van stuurcilinder vervangen want bij lage snelheden stuurde hij iets schokkerig. de olie was dus echt aan vervanging toe en vandaag bij testrit zei men dat hij weer normaal stuurde. weten jullie dat ook weer. thx en nog iedereen de beste wensen natuurlijk(ben blij als het 15 januari is geweest . Quote
Gerrit Speelman Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 allen,bedankt voor het reageren en ga ze dus maar vervangen. Ja hij rijdt nog steeds heerlijk en wil hem nog niet vervangen(heb hem pas 1 jaar). hij krijgt momenteel een grote beurt en na aandringen van mij hebben ze de olie van stuurcilinder vervangen want bij lage snelheden stuurde hij iets schokkerig. de olie was dus echt aan vervanging toe en vandaag bij testrit zei men dat hij weer normaal stuurde. weten jullie dat ook weer. thx en nog iedereen de beste wensen natuurlijk(ben blij als het 15 januari is geweest . Olie voor de stuurbekrachtiging behoeft bijna nooit vervangen te worden! Schokkerig sturen lijkt mij een ander probleem? En remschijven zijn binnen een uur te vervangen. Voor al als hij op de brug staat. Ik doe er twee uur over met de krik. Quote
Recommended Posts