Hasselt Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Gisteren in de late namiddag met mn 1 week oude banden in een gigantisch stuk glas gereden op de ring rond Hasselt. Bleek dat ik met het bijgeleverd materiaal om de banden te wisselen mijn velg niet kon demonteren (andere schroeven dan de originele). KIA-assistance gebeld en 30 minuten later was de Touring-wegenwacht reeds ter plaatse en het euvel was op 5 minuten opgelost. Van een snelle service gesproken op een moment dat de wegenwachters het momenteel wel zeer druk hebben! Quote
Smart Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 En dat zijn originele Kia velgen die standaard op de auto zijn bijgeleverd na aflevering? Zo ja, dan vind ik dat wel een behoorlijke fout van de kant van de Kia dealer. Zij hadden jou daar op z'n minst voor moeten waarschuwen. Wanneer ik achteraf velgen koop dan ben ik er wel op bedacht om een setje wielbouten voor het reservewiel + specifieke dopsleutel in de auto te leggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de dopsleutel van de wielsloten. Quote
Hasselt Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Wanneer ik achteraf velgen koop dan ben ik er wel op bedacht om een setje wielbouten voor het reservewiel + specifieke dopsleutel in de auto te leggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de dopsleutel van de wielsloten. Wel, die dopsleutel ga ik me de volgende dagen aanschaffen, dat overkomt me geen tweede keer... Quote
Venga1 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Over pech hulp gesproken Mijn dealer vertelde dat KIA op een andere pech hulp dienst is overgestapt. Nu heeft de hulpdienst niet meer de zelfde mogelijkheden als b.v. de wegenwacht. Kleine dingen kunnen ze verhelpen, maar het is hoofdzakelijk alleen maar wegslepen naar de dichtstbijzijnde dealer. Volgens mij heeft Jantje dit al ondervonden. Dus als je dit niet wilt, is het misschien toch verstandig om er een andere wegenwacht bij te nemen. Peterrrrr ,klopt het wat betreft de KIA hulpdienst? Quote
Aart.S Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Over pech hulp gesprokenMijn dealer vertelde dat KIA op een andere pech hulp dienst is overgestapt. Nu heeft de hulpdienst niet meer de zelfde mogelijkheden als b.v. de wegenwacht. Kleine dingen kunnen ze verhelpen, maar het is hoofdzakelijk alleen maar wegslepen naar de dichtstbijzijnde dealer. Volgens mij heeft Jantje dit al ondervonden. Dus als je dit niet wilt, is het misschien toch verstandig om er een andere wegenwacht bij te nemen. Peterrrrr ,klopt het wat betreft de KIA hulpdienst? Klopt volgens mij. Bij problemen, 2 x met de accu, kwam er sleepwagen voor de deur. Ze konden de auto starten maar het zijn geen monteurs. Zou het starten niet lukken dan hup op de sleepwagen. Maar om daar nu de dure ww hulp voor te nemen Je krijgt toch wel vervangend vervoer neem ik aan. Quote
Hasselt Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 In Belgie verbinden ze je van de KIA assistance door met de diensten van Touring wegenhulp. Er komt een mekanieker en wanneer deze het probleem niet kan oplossen roept die alsnog de sleepwagen op. Deze zet de wagen af bij de verdeler en zorgt dat je een vervangwagen krijgt. Naar en van de garage voor de ververvangwagen kan op kosten van KIA in een taxi. Verleden jaar ondervonden bij een kapotte turbo van mn Cerato. Toch wel goed geregeld Quote
Venga1 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Klopt volgens mij.Bij problemen, 2 x met de accu, kwam er sleepwagen voor de deur. Ze konden de auto starten maar het zijn geen monteurs. Zou het starten niet lukken dan hup op de sleepwagen. Maar op de accu van de Venga mag geen startkabel op aan worden gesloten. De accu mag alleen met speciale apparatuur worden opgeladen. Er zit trouwens een Varta accu in. Quote
Aart.S Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Maar op de accu van de Venga mag geen startkabel op aan worden gesloten.De accu mag alleen met speciale apparatuur worden opgeladen. Er zit trouwens een Varta accu in. Wat is het voor type accu dan? Een gel accu? Quote
Venga1 Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Wat is het voor type accu dan?Een gel accu? Weet ik niet, maar het heeft meer vermogen ivm ISG. De dealer waarschuwde dat er geen startkabels aangesloten mochten worden Quote
Alex VB Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Startkabels zou ik sowieso niet doen op voertuigen met een motormanagementsysteem. Door de piekspanning die je cree Quote
Smart Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Ik heb kabels waarmee je via de sigarettenaanstekers van beide auto's een auto kan starten. Ik neem aan dat dit dan ook uit den boze is? Quote
OutOfFocus Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Weet ik niet, maar het heeft meer vermogen ivm ISG.De dealer waarschuwde dat er geen startkabels aangesloten mochten worden Is bij de Cee'd ISG ook zo. Staat trouwens ook in het instructieboekje. En zelf opladen met een 'gewone' lader mag ook niet. Quote
Alex VB Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Ik heb kabels waarmee je via de sigarettenaanstekers van beide auto's een auto kan starten. Ik neem aan dat dit dan ook uit den boze is? Ik zal heeeeeeel kort zijn. YEP Tegenwoordig moet je voor ieder klein onzinnig lijkend dingetje KIA assistance bellen. Ze raden jezelfs aan om je banden niet zelf te wisselen ivm het TPMS systeem, maar dit te laten doen door de KIA garage.. Quote
Aart.S Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Ik zal heeeeeeel kort zijn. YEPTegenwoordig moet je voor ieder klein onzinnig lijkend dingetje KIA assistance bellen. Ze raden jezelfs aan om je banden niet zelf te wisselen ivm het TPMS systeem, maar dit te laten doen door de KIA garage.. Alex, Wat is een TPMS systeem? Ben geen automonteur maar wil het toch graag weten. Quote
Guest Jantje Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Alex, Wat is een TPMS systeem?Ben geen automonteur maar wil het toch graag weten. Tyre Pressure Management Systeem. Dit kan via een sensor detecteren of de bandenspanning nog goed is en als het fout is welke er fout is. Als je een andere bandenmaat of nieuwe banden monteert moet dit gereset worden omdat hij anders alsnog fout registreert. Overigens heb ik inderdaad helaas al 1x ervaring met het kia assistance gebeuren gehad en dit was helaas ook meteen een hele slechte. Quote
Aart.S Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Dank u wel meneer Jantje Het is mij duidelijk zo Quote
Alex VB Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Jantje was me voor... Eventjes een tip voor mensen die een wagen met ESP (Electronic Stability Prog) hebben: Bij dit weer waar de kans op gladheid vele malen groter is dan normaal wordt het afgeraden deze bij het wegrijden aan te hebben staan. Ik heb dit verhaal afgelopen weekend gehoord/ gezien op de tv.. Weet alleen niet meer zeker of het op een de Belgische of Nederlandse zender was.. Quote
Hasselt Posted January 11, 2010 Author Posted January 11, 2010 Wel, die dopsleutel ga ik me de volgende dagen aanschaffen, dat overkomt me geen tweede keer... En er ligt er eentje in de koffer! Quote
Guest Jantje Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 (edited) Jantje was me voor...Eventjes een tip voor mensen die een wagen met ESP (Electronic Stability Prog) hebben: Bij dit weer waar de kans op gladheid vele malen groter is dan normaal wordt het afgeraden deze bij het wegrijden aan te hebben staan. Ik heb dit verhaal afgelopen weekend gehoord/ gezien op de tv.. Weet alleen niet meer zeker of het op een de Belgische of Nederlandse zender was.. Op internet door driftking.nl. Was op geenstijl.nl even filmpje zoeken... Gevonden: http://www.dumpert.nl/mediabase/753771/639ae92e/rutger_leert_sneeuwrijden_met_paul_vlasblom.html in het filmpje zie je ook dat rutger in de vw esp aan heeft staan, volgas trappen en telkens de rem blokkeren. paul heeft de esp uitgezet en kan volgas door trekken. Edited January 11, 2010 by Jantje Quote
Venga1 Posted January 22, 2010 Posted January 22, 2010 BASISDEKKING IN NEDERLAND Het maakt niet uit waar u strandt in Nederland, ook mechanische of elektronische pech in de eigen woonplaats is gedekt. Indien uw pechgeval niet ter plaatse verholpen kan worden, wordt uw Kia en een eventueel aangekoppelde aanhanger vervoerd naar de dichtstbijzijnde dealer/reparateur. Wanneer uw auto niet binnen 8 uur kan worden gerepareerd, dan wordt er samen met u naar Quote
haijoj Posted July 13, 2012 Posted July 13, 2012 13-07-2012 Even een opmerking over het fenomeen kia pechhulp ik wilde mijn lidmaatschap anwb opzeggen nadat ik nieuwe kia gekocht had , maar de juffrouw aan de telefoon zei dat de kiaservices niet voorziet in kleine reperaties ed.ter plaatse om direct op te lossen zoals verkeerde brandstof getankt,lekke band,lege brandstof tank en lege accu + nog wat dingen die je kunt bedenken. Daar ik daar eens over nagedacht heb en nagevraagd overweeg ik de lidmaatschap aan te passen en niet op te zeggen, de anwb voorziet in een aangepaste vorm van lidmaatschap hier voor de kosten hiervoor zijn € 39,00 volgens di juffrouw. Ik weet ook wel dat deze dame de opdracht heeft om ons om te praten te blijven als lid ,maar toch. Kia groetjes Haijo Quote
Derrek Posted July 13, 2012 Posted July 13, 2012 13-07-2012 ik wilde mijn lidmaatschap anwb opzeggen nadat ik nieuwe kia gekocht had , maar de juffrouw aan de telefoon zei dat de kiaservices niet voorziet in kleine reperaties ed.ter plaatse om direct op te lossen zoals verkeerde brandstof getankt,lekke band,lege brandstof tank en lege accu + nog wat dingen die je kunt bedenken. € 39 per jaar voor als je misschien een lekke band hebt (statistisch tegenwoordig zelden), niet op je benzinemeter hebt gekeken en het piepje niet gehoord hebt (blind en doof en toch een rijbewijs?), diesel in je benzinewagen hebt getankt (terwijl de slang niet in de vulopening past) of je lichten aan hebt laten staan (gaan die niet automatisch uit bij Kia als je de sleutel uit het contact neemt)? En als je echtgenote/dochter nu deze "pech" heeft dan helpt de ANWB haar niet want het WW lidmaatschap is persoonlijk. Dat zegt dat juffie natuurlijk niet! Dus een tweede WW lidmaatschap erbij. Voor € 32,- per jaar want je krijgt wel "partnervoordeel". Totaal dus € 71,- per jaar! Heb je ook nog één dochter die wel eens in je auto rijdt: nog een lidmaatschap erbij voor € 39,- per jaar. Wees dan blij dat je geen twee dochters hebt, want dan wordt en nog een lidmaatschap bij van € 39,- per jaar. Etc. En dat elk jaar weer. Voor als die ene auto die je hebt ooit een lekke band krijgt? Ik ben zo sarcastisch (en boos) omdat ik dat laatste zelf heb meegemaakt na 30 jaar wegenwachtlid te zijn geweest. Ze hebben mijn dochter laten barsten met een lekke band op de van Brienenoordbrug. Ze reed met mijn auto, ik was WW lid maar zij (natuurlijk) niet. De WW kwam niet eens! Kon van huis uit op eigen kosten de sleepdienst bellen! Heb direct alles opgezegd. Is dat vreemd? Ik zou dat ook maar snel doen! Bij mijn verzekeraar, Centraal Beheer, kost de pechhulp (incl eigen woonplaats) voor mijn Rio € 35,10 per jaar. Daar heb ik met mijn vorige auto zeer goede ervaring mee (nadat ik van de ANWB wegenwacht overgestapt was) En dan is iedereen verzekerd die in deze auto rijdt. Maar ik heb dat nu niet eens gedaan omdat de Kia pechverhelping er op zit en die helpen je echt ook wel bij een lekke band! Quote
Recommended Posts