Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Onderzoekje benzine verbuik

Aanbevolen Berichten

• Administrators
Geplaatst

Nou, ik heb ook eens de tripknop ingedrukt om de verbruiksmeter te resetten en inderdaad, de meter reageerde al een tijdje niet of nauwelijks maar nu ineens wel weer.

Zelfs bij het soms even flink planken zie je direct het verbruik stijgen (jammer :-)) ik ga het nu weer eens wat beter in de smiezen houden!

Geplaatst

Beste Jheroen,

Jouw ervaring betreffende het ?vastzitten? van het systeem had ik dus ook.

Laatste tijd heb ik geen problemen meer.

Ik ben het helaas niet eens met de stelling van Erik dat het systeem niet snel veranderd als er verschillende rijdcondities optreden.

Erik ik zou zeggen kijk maar eens goed achter de komma!

Ook kan je wat informatie vinden op blz. 4/48 van het instructieboekje onder ?gemiddeld brandstofverbruik? en onder ?opmerkingen?

Maar ik blijf er bij dat het systeem zijn informatie baseert op basis van een voortschrijdend gemiddelde (het boekje spreekt over het: brandstofverbruikssignaal!

(Ik spreek van uit mijn vakgebied als het gaat over meetsystemen!)

Wel is het zo, dat als je wat nauwkeuriger informatie wilt hebben er voldoende afstand gereden dient te worden.

Het blijkt dat het beter (nauwkeuriger) is, als je het verbruik wilt weten op snelweg (of binnenweg) eerst het systeem dient te resetten.

Je krijgt dan uiteindelijk twee waarden.

Vergelijk deze methode maar met het nieuwe ?trajectcontrole systeem? van de overheid!

Het gemiddelde van deze twee waarden is het totale gemiddelde over het gereden traject, dus een stuk binnenweg en een stuk snelweg.

Deze methode komt in principe over een zo als men altijd doet bij het weer tanken.

Je neemt de dan getankte hoeveelheid tot dan toe gereden kilometers, en berekend hier uit het gemiddelde verbruik.

Ludo :wink:

:lol:

Geplaatst

Wat me overigens ook opvalt is dat de nog te rijden afstand wel direct omlaag duikelt als bijvoorbeeld een stoplichtsprintje getrokken wordt. Blijkbaar wordt voor de resterende actieradius wel met de momentele waarde van het brandstofverbruik gerekend, of met een gemiddelde over een kortere periode. Dat doet zich ook voor als bijvoorbeeld na een koude start de eerste kilometers gereden worden. Het maakt niet zoveel uit of de tellers net gereset zijn of wanneer bijvoorbeeld al zo'n 400km gereden is sinds de laatste reset. Wellicht zou vanuit KIA een compleet verhaal over de werking van de boordcomputer verteld kunnen worden. Het boekje vind ik erg summier op dit punt. (en helaas niet alleen op dit punt)

Wim

Geplaatst

Beste Ludo,

Als je mijn opmerking goed leest zeg ik zeker niet dat het systeem niet snel verandert als er verschillende rijcondities optreden.

Probeer het maar eens uit op de eerste kilometers nadat je het systeem hebt gereset. Het gemiddelde schiet van boven naar beneden en andersom afhankelijk van de rijomstandigheid. En niet alleen achter de komma!

Ik heb geprobeerd uit te leggen dat de invloed van een half uurtje rijden op een gemiddelde dat na een behoorlijk aantal kilometers tot stand is gekomen gewoonweg niet groot is.

Dat heb je nu eenmaal met gemiddelden....

gr.,

Erik

• 9 maanden later...
Geplaatst

Mijn Sportage 2.7 V6 automaat uit 2006 verbruikt 14,8 liter op 100 km en het maakt weining verschil of dit snelweg of stadsverkeer is. Hij is al aan de computer geweest om de software aan te passen maar helaas, geen verschil.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Hallo,

ik rijd sinds augustus 2006 een Sportage 2WD G3.

Tot nu toe 30.000 km gereden.

Gem. verbruik over de gehele periode: 1:8,3 op gas.

Houd me wel aan de snelheid, 70% snelweg, 30% stad.

Verder zeer tevreden over de auto!

Hans

Geplaatst

Ook ik rijd op LPG, nu al 34000 km, zeer tevreden,

verbruik 1 op 8,3 km

net nieuwe banden om laten gooien, helemaal top ,

General grabber UHP (93 euro via autobandenmarkt),

kan ze van harte aanraden,

ook een Hans :P:P:P

• 3 weken later...
Geplaatst

Hi ,

Vandaag bij de Kia dealer motor management programma laten up daten,

om te proberen het verbruik een beetje naar beneden te krijgen .

Dat lag op 9.7 l op 100 km met , 2.0 cdi 113 pk 4 WD Automaat .

Laat over een tank of 2 wel weten of het enige verbetering heeft gebracht .

Willem :wink:

Geplaatst

hallo ik rijd met mijn sportage gem 1op 7 a 8 op lpg

de boordcomp geeft aan dat hij gemiddeld 1 op 9 a 10 rijd,klopt dus voor geen meter.

de dealer weet er ook geen raad mee is er iemand op het forum met dezelfde ervaring?

ps mijn auto is een 2.0 2wd en heeft inmiddels +-25000 km gelopen waarvan 10000 km bij mij.

graag jullie reacties

Geplaatst

Volgens mij gaat de boardcomputer er nog steeds vanuit dat je op benzine rijdt.

Een andere oplossing zou ik niet kunnen bedenken.

Philip

Geplaatst

dacht de daler ook maar zou volgens hem niet kunnen omdat de boordcomp een "vals"signaal zou krijgen,hierdoor wordt de computer dus als het ware om de tuin geleid.klinkt stom maar is hetgeen wat ik te horen kreeg.ben trouwens ook niet zo tevreden met de service van de dealer hier in de buurt.blokhuis........heb de auto daar niet gekocht maar dat moet niet uitmaken toch?????en als ik daar kom doen ze moeilijk.misschien een leuk onderwerp voor het forum?groetjes chris

Geplaatst

Mijn boord computer geeft ook een te hoog verbruik weer,

+/- 1.3liter te veel .

Bij iedere tank beurt alles opschrijven en uit rekenen ,

geeft een optimistischer beeld van het werkelijke verbruik .

Verbruik dat ik hier op gaf 9,7 op 100km is uitgerekend .

Heb nu een halve tank erdoor met de nieuwe instellingen ,

de automaat schakelde vlugger door naar een hogere versnelling,

geeft de indruk dat er wel wat verschil in verbruik is .

Hoeveel is pas bij het tanken te bepalen , dus nog even wachten ! :lol:

• 2 weken later...
Geplaatst
hallo ik rijd met mijn sportage gem 1op 7 a 8 op lpg

de boordcomp geeft aan dat hij gemiddeld 1 op 9 a 10 rijd,klopt dus voor geen meter.

de dealer weet er ook geen raad mee is er iemand op het forum met dezelfde ervaring?

ps mijn auto is een 2.0 2wd en heeft inmiddels +-25000 km gelopen waarvan 10000 km bij mij.

graag jullie reacties

Hallo Chris,

Volgens mij klopt het wel als je er tussen de 20-25% afteld.

Gas bezit minder energie als benzine.

Zie ook: "Gasfx voor sportage met volledige KIA garantie", onderaan...

Hans

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...