Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Er is op dit forum al veel over gesproken maar ik zou toch wel eens willen weten van de Sportage-rijders van hun benzine verbuik is volgens de boord computer.

En om direct maar te beginnen, mijn Sportage 2.0 liter met +/- 10.000 km op de teller heeft nog niet zuiniger gereden dan 11,2 liter per 100 km.

Hoe zit het bij jullie?

Groet,

Arjen

Posted

Aan onderzoeken over benzineverbruik doe ik altijd mee!!!!

KIA sportage 2 ltr benzine 2wd executive met 10.000 km op teller;

70% snelweg /30% stad met een rustig rijgedrag ongeveer 9,9 liter per 100 km.

Tot 110 km/u gaat het goed. De computer blijft rond de 9,5 hangen, daarboven neemt het verbruik sterk toe.

Hans

Posted

Het kan zuiniger maar dan moet je wel in Finland wezen; daar mag je niet hard: 8,4 ltr/100 (gem. 80 km/u). De duitse autbaan is weer een ander verhaal 15,4 ltr/100 maar dan wel 140 - 150 km/u. En hier Nederland hou ik het voorlopig ook maar op de rond 11 ltr/100 (50/50% stad/grote weg).

Dit na drie weken en 3.500 km in mijn 2 ltr / 4WD.

Posted

Hi,

Ook in Noord Amerika is het onderwerp van benzine verbruik erg populair. Voor degene die een V6 gekozen hebben (en ik weet niet of de boord computer voor elk land anders is)... in de USA en Canada heeft Kia een bulletin uitgebracht om het computer programma te veranderen, waarmee de sportage zuiniger zou moeten rijden.

Sorry voor de spelling etc.

Bulletin #17

• Administrators
Posted

hmmmm ik zit ongeveer op 1op 7/8 wel vooral dorpsverkeer, maar ik ga dus morgen zeker mn kiadealer ff bellen over die software update voor de V6...... wie weet wat het scheelt!

• 3 weeks later...
Posted

En Jheroen,

Succes gehad met je nieuwe up-date, aangaande je benzine verbruik

Posted

:D Mijn sportage rijdt op LPG G3. De eerste 1000 km echter op benzine en toen heeft het machien 9,3 tot 9,7 ltr per 100km verbruikt.

Nu 2500 km gereden op LPG 9,7-10 ltr per 100km, bij rustige rijstijl. 120km p/u en zoveel mogelijk op CC en volgens 'het nieuwe rijden'. Dit was mijn verwachting en ik ben niet ontevreden. Sneller rijden dan 120 km/uur levert een fors hoger verbruik op, dat doe ik dan dus ook maar niet.

Groet,

Berry

• Administrators
Posted
En Jheroen,

ik ben nog aan het proberen want ik rij niet echt veel kilometers in korte tijd; w?l merk ik dat de automaat vlotter schakelt... update volgt tzt!

• 2 weeks later...
Posted

Ik rij nog maar kort mee.

Er staat nu net 1000 km op de teller.

De eerste tankbeurt leverde een uitkomst van 1 ltr op 8.4 km op.

Kwam niet verder dan 11,2 maar meer in de buurt van de 12 op 100 km

Dit was veel korte ritjes met koude start zoals u wel weet brrr en af en toe stukjes snelweg van ongeveer 10 a 20 km met gewone snelheid en niet fel optrekken oid.

Best veel dus.

Gisteren heb ik ritje naar Enschede gemaakt. (175 km)

Gelijk de boordcomputer op nul gezet.

Bij 120 op de teller stond hij vaak op 9.7 ltr per 100 km.

Bij 100 km op de teller kwam hij minimaal op 9.2 ltr per 100 km.

Snelwegverbruik ergens tussen 1op 10 ? 1 op 11.

Wordt hij zuiniger als je paar duizend km hebt gereden?

wie weet dat.

Frans

Posted

Frans,

Ik moet je teleurstellen.

Na 15.000 km blijft het verbruik nog steeds rond de 1 liter op 9,5 ? 10 km liggen.

We zullen er mee moeten leren leven......................

Hans :x

Posted

Verbruik is erg afhankelijk van de rijstijl.

Na 2000 km is mijn verbruik (2WD) bij het 'nieuwe rijden' d.w.z. rustig optrekken, bij rood licht auto uit laten rollen etc. in de stad ongeveer 1:9 tot 1:10 en op de snelweg (120 km p/u cruise control met volle belading en drie kinderen op vakantie) 1:11.

Bij gewoon het gaspedaal intrappen wordt het een heel ander verhaal. Dan schiet het verbruik enorm omhoog.

Vooral kleine ritjes (koude start) kost veel brandstof. Wanneer de auto eenmaal warm gedraaid is is bij ongeveer 80 km p/u op cruise controle het verbruik 1:12.

Posted

Dat is mooi Erik.

Zeker dat vakantie-cruisecontrol-120 en beladen, 1 op 11 is zeer gunstig.

Ik ben vorige week zondag naar Enscheden geweest en dus practisch alleen snelweg met 100 -120 met vaak cruiscontrole ( niet beladen ) haalde ik dat amper en ik ben geen snelle optrekker oid.

Deze tank heb ik dus 350 km snelweg gereden en van de week een 4 ? 5 korte ritjes mee gemaakt van samen 100 km. 46 liter had ik hier totaal voor nodig.

450 : 46 is 9.78

Maakt dus 1 op 9.78

Frans

• 1 month later...
  • Administrators
Posted
En Jheroen,

ik ben nog aan het proberen want ik rij niet echt veel kilometers in korte tijd; w?l merk ik dat de automaat vlotter schakelt... update volgt tzt!

ik heb nog niet kunnen bekijken of door de softwareupdate het verbruik echt lager is geworden. ik zal zodra het wat minder koud is eens meten. de verbruiksmeter in het dasboard wijst helaas bijna continue 13/13.1 l/100 km aan; dat is dus 1 op 7.... :cry:

? 1.392 per liter aan de anwb pomp..... dan nog wordt je niet vrolijk........

maar goed, geld moet rollen en mee in mn graf nemen heeft ook geen zin.

Posted

Ik draai op deze tank 9.2 ltr. /100 , best wel redelijk.

Laatst op de snelweg met 120 op de klok 10 ltr./100 ( tegen de wind in),

op de terugweg wind en zon ? in de nek 9,0/100.

Vorige maand naar frankrijk ( had de auto 1000 km gelopen ) ,met constante snelheid ( 125) + dakkoffer 8,3/100.

Conclusie : Onze Sportage is net zo dorstig als z'n baas!

Posted

Ik heb er nu 3200 km opzitten en heb de laatste 3 tankbeurten gemiddeld 1:11,8 gereden. 40 % stad en 60% 80 km wegen.

Wel in de nieuwe stijl schakelen met 2500 toeren en veel met de cruse-crontrole. :)

Posted

In het dagelijks gebruik (woon/werk) ook 11 liter op 100 km.

Gunstiger rijden is alleen mogelijk bij snelweggebruik tussen de 100 en 110 km/h en bij gebruik van de "cruiscontrol"

Maar laten we eerlijk blijven!

Wat moeten we onderzoeken?

Men weet toch dat;

1) Het verbruik opgegeven in folders altijd gunstiger wordt weergegeven.

2) KIA in zijn algemeenheid de zaken wat gunstiger voorsteld dan de

praktijk uitwijst (andere modellen stonden ook ter discussie

betreffende het verbruik)

3) Dit soort SUV's nu eenmaal wat lager scoort, als het over verbruik gaat.

Dus waar hebben we het over: accepteren dus! :wink:

Ludo :lol:

Posted

Beste Henks,

Je hoeft niets te corrigeren jou weergave was en is duidelijk.

Als je dit verbruikt is dit netjes te noemen.

Ik kom dus niet verder dan:

11 liter op 100 km (display auto) of wel 1:9,1.

Ik haal er simpel weg niet meer uit (100% woon/werk op binnen wegen!)

Ludo

Posted

Ik heb nu bijna 3000 km gereden.

Uitgerekend over het totaal kom ik op 1 ltr op 9.25 km gemiddeld

2/5 denk ik snelweg en 3/5 stad.

Met rustige rijstijl !

groet

Frans

PS

Uitgerekend met kilometers op de teller en de liters benzine die ik tank.

Dus NIET met de boordcomputer !

Posted

Mijn teller staat op 7500 km. Ik haal ongeveer 10,7 per 100 km. Dit zijn snelweg + stad kilometers. Ik moet wel zeggen dat ik op de snelweg geen rustige rijstijl heb, 160 km/per uur geen uitzondering, 140 km/ per uur regelmatig...

exectuive 2.0 cvvt black

Posted

Ik had recent ook gereageerd op het brandstofverbruik.

Ik had gemeld niet veel verder te komen dan 11 liter op 100 km.

Deze informatie was niet correct.

Wat blijkt:

Al een aantal dagen (woon/werk) bleek de boordcomputer constant

11,0 liter op 100 km aan te geven :?:

Nu heb ik recent een behoorlijk stuk op de snelweg gereden.

Na 30 minuten bleek de boordcomputer nog steeds 11,0 aan te geven.

Ik dacht op dat moment: dit kan nooitIk had recent ook gereageerd op het brandstofverbruik.

Wat blijkt:

Al een aantal dagen (woon/werk) bleek de boordcomputer contant 11,0iter op 100 km aan te geven.

Ik dacht op dat moment: dit kan nooit :?

Wat bleek :idea:

Het systeem zat dus "vast' en moest gereset worden (trip knop indrukken)

Dit is vreemd, daar het systeem werkt op basis van een voortschrijdend gemiddelde dat wil zeggen steeds de uitkomst corrigeren als het verbruik afwijkt van de voorgaande gegevens.

Wel is het zo dat als je een bepaald traject begint (alleen snelweg), je beter de computer kan resetten, dit om een nauwkeuriger waarde te verkrijgen

(staat ook in het boekje op blz. 4/48)

Maar dit wil niet zeggen dat het meetsysteem op een bepaald moment

niet meer veranderd :!:

Wie heeft hier ervaring mee dat het display ondanks dat er over een bepaald traject verschillend wordt gereden constant een zelfde waarde wordt aangegeven, en door de trip knop in te drukken het geheel weer begint te werken.

Ludo

Posted
In het dagelijks gebruik (woon/werk) ook 11 liter op 100 km.

Gunstiger rijden is alleen mogelijk bij snelweggebruik tussen de 100 en 110 km/h en bij gebruik van de "cruiscontrol"

Maar laten we eerlijk blijven!

Wat moeten we onderzoeken?

Men weet toch dat;

1) Het verbruik opgegeven in folders altijd gunstiger wordt weergegeven.

2) KIA in zijn algemeenheid de zaken wat gunstiger voorsteld dan de

praktijk uitwijst (andere modellen stonden ook ter discussie

betreffende het verbruik)

3) Dit soort SUV's nu eenmaal wat lager scoort, als het over verbruik gaat.

Dus waar hebben we het over: accepteren dus! :wink:

Ludo :lol:

Ik had recent ook gereageerd op het brandstofverbruik.

Wat blijkt:

Al een aantal dagen (woon/werk) bleek de boordcomputer contant 11,0iter op 100 km aan te geven :?:

Ik dacht op dat moment: dit kan nooitIk had recent ook gereageerd op het brandstofverbruik.

Wat blijkt:

Al een aantal dagen (woon/werk) bleek de boordcomputer contant 11,0iter op 100 km aan te geven.

Ik dacht op dat moment: dit kan nooit :?

Wat bleek :idea:

Het systeem zat dus "vast' en moest gereset worden (trip knop indrukken)

Dit is vreemd, daar het systeem werkt op basis van een voortschrijdend gemiddelde dat wil zeggen steeds de uitkomst corrigeren als het verbruik afwijkt van de voorgaande gegevens.

Wel is het zo dat als je een bepaald traject begint (alleen snelweg), je beter de computer kan resetten, dit om een nauwkeuriger waarde te verkrijgen

(staat ook in het boekje op blz. 4/48)

Maar dit wil niet zeggen dat het meetsysteem op een bepaald moment

niet meer veranderd :!:

Wie heeft hier ervaring mee dat het display ondanks dat er over een bepaald traject verschillend wordt gereden constant een zelfde waarde wordt aangegeven, en door de trip knop in te drukken het geheel weer begint te werken.

Ludo

Posted

Ik ben maar pas begonnen met deze auto dus ervaring cijfers zijn nog op een te beperkt aantal waarnemingen gebaseerd. Volgende maand ga ik "even" Tjechi? op en neer en dan heb ik behoorlijk wat meer km.'s en kan ik een bijdrage in de discussie hebben.

Het resetten zal steeds moeten gedaan worden want anders wegen de kilometers en liters mee van de periode vanaf voor het laatst gereset is. Dus zal er een steeds constantere waarde getoond worden, die met een paar honderd kilometer niet meer beinvloed wordt. Ik maak er een gewoonte van om bij elke tankbeurt de trip en berekende verbruik te resetten.

Overigens is het ook interessant te vergelijken wat de computer berekent en wat er werkelijk door de tankdop verdwijnt afgezet tegen de gereden km's. varieert ook nogal (tot nu geeft de computer 0,5 tot 1 ltr/100km lager aan dan werkelijk verbruik)

Posted

Het voorgaande bericht van Wim klopt.

Het systeem geeft een gemiddelde aan.

Als het gemiddeld verbruik van een aantal dagen 11 op 100/l (1:9) aangeeft, verandert dit niet na een half uurtje rijden met een andere rijstijl of andere verkeerssituatie (bv 80 km). Het zal een heel eind achter de komma wel veranderen maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Daarvoor moet je langer die andere rijstijl of snelheid aanhouden.

Het systeem zit dus niet 'vast'.

Mijn ervaringen met de boordcomputer zijn goed.

Ook ik reset na elke tankbeurt de computer en het klopt redelijk met het aantal getankte liters en het aantal gereden kilometers.

De laatste paar keer was het gemiddeld verbruik (na 5.000 km): 8,7 op 100/l (1:11,5) met rustig rijden (!) 1/3 stadsverkeer en 2/3 buitenwegen.