Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

kia soul als trekauto

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hallo allemaal,

ik ben nieuw en heb een dringende vraag, ik wil namelijk een Kia Soul gaan aanschaffen maar weet niet of hij voldoende trekkracht heeft om een caravan te kunnen trekken van 1000 kg incl belading. Ik heb al diverse sites geraadpleegd en berichten op forums gezet of er al mensen ervaring hebben met het trekken van een caravan met de Soul. Tot op heden heb ik 1 zeer negatieve en 1 zeer positieve ervaring terug gekregen als antwoord. Nu ben ik dus op deze site terrecht gekomen en heb me aangemeld in de hoop dat ik hier inderdaad meer reacties kan ontvangen van mensen die al ervaring hebben met het trekken van een caravan met de Soul. Vanaf het begin was ik helemaal weg van de Soul en ik wist dat dit mijn toekomstige auto zou gaan worden mits hij mijn caravan goed kan trekken. Na een behoorlijke tijd sparen is het nu dan bijna zover.

met vriendelijke groet,

Huub

Geplaatst

Een goede kennis van mij heeft een KIA SOUL en heeft een caravan die inclusief belading 1300 kg weegt. Hij is er vorig jaar in Nederland mee op vakantie geweest en het ging prima.

Geplaatst

goed om te horen dat het in Nederland op de vlakke weg goed gaat, maar wat als men moet gaan klimmen (bv bij Luik of de diverse stijgingen vanuit luik naar Verviers en st vith en dan zo richting Luxemburg)??????

groeten, Huub

Geplaatst (aangepast)

Ja dat weten we (Luik) maar zodra je om Luik heen gaat en de tunnel uit komt gaat het direct behoorlijk omhoog, meestal gaan we ook voor Luik richting Verviers - st Vith, maar ook daar heb je een aantal aardige stijgingspercentages.

de site van caravantrekker.nl heb ik ook al geraadpleegd maar het gaat mij dan ook meer om de praktijk ervaringen, deze zijn vaak reprecentatiever dan een berekening.

aangepast door HvT
Geplaatst

ja ook op de site van topproduct.nl had ik al gezocht, net als de sites van autoweek, ikvader, top gear, autogetest, carmaniacs, wheels tv, anwb, autovisie, autobild, caravantrekker en RTL. Overal worden testen gehouden en overal valt de voorkeur in het midden uit (niet negatief en niet positief) de gulde middenweg. Maar het twijfelen blijft of de keuze gaat naar de citroen C3 picasso 1.6 of de Kia Soul 1.6 X-tra. De c3 heeft standaard een rijkere uitrusting maar is wel weer 1000 euro duurder en biedt net wat meer kofferruimte en opbergvakken, aan de andere kant geeft kia 7 jaar garantie en is goedkoper in aanschaf. De achteroverhang is bij beide auto's ideaal om met een caravan op pad te gaan, lekker kort dus. Brandstofverbruik ligt zowat gelijk en qua design zou ik voor beide gaan, ik vindt ze allebij wel iets hebben. als ik de formule erop los laat voor de juiste gewichtsverdeling auto/caravan (ledig gewicht auto + 250 kg x 75%) dan zou het ideale maximum trekgewicht voor de Soul neerkomen op 1050 kg en voor de C3 op 1130 Kg. Volgens de specificaties heeft de c3 een trekkracht van 160 Nm bij 4250 tpm en de soul 156 Nm bij 4200 tpm, dus in theorie zou de c3 beter moeten trekken, maar na een telefonisch consult met de anwb kwam toch de soul beter uit de bus. Ook heb ik een review gelezen van mensen die met de soul en caravan niet vooruit te branden waren zodra men moest gaan klimmen en weer een ander sprak niets dan lof maar moest wel de motor flink op toeren houden. Dit soort reviews worden er ook gegeven voor de C3. Dus het blijft twijfelen en zoeken naar het juiste voertuig in de prijsklasse dat ik ook kan betalen (als ik geld zat had dan wist ik het wel, Toyota landcruiser of RAV4 met een dikke motor), maar ja... het groeit nu eenmaal niet op m'n rug. Dus als je iemand kent die een Kia Soul heeft en er ook nog een caravan mee trekt, laat hem of haar dan reageren of vraag aub wat de ervaringen van deze mensen zijn en laat het me aub even weten.

groetjes aan allen, Huub

Geplaatst

Huub,

ben verleden jaar met KIA SOUL en 1000kg caravan door Duitsland en Belgie wezen touren. Geen noemenswaardige problemen tegen gekomen. Bij erg lange hellingen moest er wel een keertje (extra) terug geschakeld worden, maar ben overal toch, tot volle tevredenheid, gekomen.

En als het iets langer duurt... vakantie toch?

Suc7 met de beslissing

Rob

Geplaatst

Roderik,

we willen gaan voor de 1.6 benzine (diesel is voor ons niet rendabel, te weinig km) en we hebben een caravelair antares 375 met een maximaal gewicht inclusief belading van 1000 kg. Meestal is hij niet zwaarder beladen dan 850 a 950 kg. Nu trekken we hem met een Toyota Yaris Verso 1.5 benzine, wat wel gaat maar als men echt reserves wil aanspreken, dan zijn die er niet. het verbruik met de Toyota is wel erg fijn, 1:10, als er veel steigingen in de route liggen en 1:11 als we alleen vlakke wegen hebben.

groetjes, Huub

Geplaatst

Moet zonder meer goed gaan deze combinatie.1300 kg geeft de fabrikant op maar dat zou ik niet graag doen maar rond de 900 kg moet de Soul kunnen hebben.

Een diesel is uiteraard mooier maar kost qua rijden weer meer door die BPM bij aanschaf en de wegenbelasting.

Zelf rij ik trouwens een sportage diesel van 2008 140 pk juist voor mijn caravan van ongever 1150 kg en dat rijdt wel erg fijn.\

groet

Peter

Geplaatst
Moet zonder meer goed gaan deze combinatie.1300 kg geeft de fabrikant op maar dat zou ik niet graag doen maar rond de 900 kg moet de Soul kunnen hebben.

Een diesel is uiteraard mooier maar kost qua rijden weer meer door die BPM bij aanschaf en de wegenbelasting.

Zelf rij ik trouwens een sportage diesel van 2008 140 pk juist voor mijn caravan van ongever 1150 kg en dat rijdt wel erg fijn.\

groet

Peter

Hallo Huub,

Ik heb een kia soul 1.6.crdi en ik moet zeggen het trekt veel beter dan de benzine uitvoerig omdat het koppel van de diesel 260nm en van de benzine is 156nm.

Ik heb de diesel speciaal gekocht omdat ik met mijn boot van 1.200 kg naar Noorwegen ga deze zomer.

Maar ook hier heeft de soul er totaal geen probleem mee.

groeten Tom.

Geplaatst

Heb het idee dat je een redelijke caravntrekker hebt aan de Soul. Een Caravalair heeft een goede Aero voorkant wel dus dat zit al wel mee. Kijk als je een oudere caravan trekt met een rechte voorkant heb je veel meer lucht weerstand.

Caravantrekker.nl heeft een mooie calculator, veel mensen hoor ik hier positief over dat hij het best goed voor spiegelt wat je kan verwachtten.

Geplaatst

Zo...... de keuze zal voor mij niet meer moeilijk zijn, ik vond namelijk na lang zoeken het volgende op het internet:

Kia Soul wins at Towcar of the year award

The Kia Soul continues to go from strength to strength with news of the latest award heading into the trophy cabinet and this one is quite surprising.

At the 2010 Caravan Club Towcar of the Year awards the car was victorious in the under

Geplaatst

Hey Huub, dat is een hele geruststelling voor je, toch?

Ik lees ook dat de handling smart is (what's in a name):wink:

The Soul is smooth with a capital

Geplaatst

kan zijn, of ze kunnen niet met een caravan overweg.

hier wordt ik namelijk jaarlijks mee geconfronteerd als ze mijn huidige auto en caravan zien, je krijgt steevast te horen van "kan dat ding die caravan wel trekken" (toyota yaris verso 1.5). afgelopen zomer was dat zelfs een vrachtwagenchauffeur die met zo'n opmerking kwam (die zou toch eigenlijk wel beter moeten weten) en zelf met een caravan van 1200 Kg en een dikke audi ervoor niet naar boven te branden was (volgens hem). Nou... met dat "ding" rijd ik soms wel zeer veel mensen voorbij als het omhoog gaat, gewoon goed op toeren houden en op tijd een tandje terug.

groetjes, Huub

Geplaatst

Gelijk heb je Huub! Ik heb ook jarenlang met verschillende auto's een caravan door de Duits/Oostenrijkse bergen gejaagd. Dan leer je wel op tijd terug te schakelen door goed te anticiperen op hetgeen voor je gebeurt. Ook rekening houdend met vrachtwagens die de snelheid er bergopwaarts behoorlijk uit kunnen halen. Dan lukt het bijna niet meer om er voorbij te gaan, omdat het overige verkeer dat vaak niet toelaat. Ach, en af en toe de combinatie ervoor zetten moet kunnen, toch.....hahahaha!:mrgreen: Wel safe natuurlijk.

Deze zomer heel gemoedelijk met alleen de auto op vakantie naar Itali

Geplaatst

hoezo af en toe de combinatie ervoor zetten moet kunnen, ik heb het wel geleerd toen we nog veel naar Frankrijk op vakantie gingen, gewoon richting aangeven, 4x laten knipperen en na de vierde keer laten zien dat je gaat komen en er is niemand die je dwars zit en je krijgt gewoon de ruimte (er wel inderdaad voor zorgen dat het gat er is natuurlijk). Nee zonder gekheid, veiligheid gaat boven alles maar dit doe ik altijd en er is nog nooit iemand geweest die het weigerde om mij ertussen te laten, zijn die fransen toch nog ergens goed voor geweest, toch!

groetjes, Huub

Geplaatst
hoezo af en toe de combinatie ervoor zetten moet kunnen, ik heb het wel geleerd toen we nog veel naar Frankrijk op vakantie gingen, gewoon richting aangeven, 4x laten knipperen en na de vierde keer laten zien dat je gaat komen en er is niemand die je dwars zit en je krijgt gewoon de ruimte (er wel inderdaad voor zorgen dat het gat er is natuurlijk). Nee zonder gekheid, veiligheid gaat boven alles maar dit doe ik altijd en er is nog nooit iemand geweest die het weigerde om mij ertussen te laten, zijn die fransen toch nog ergens goed voor geweest, toch!

groetjes, Huub

Volkomen mee eens. Ook ik heb wel ervaren dat er genoeg mensen zijn die wel rekening willen houden met de lange combinatie. Alhoewel er ook rotzakken tussen zitten, die nog even een vinger opsteken, omdat ze niet met 150 km/u of meer op de linkerbaan (met dakkoffer) kunnen rijden. Lekker stressloos zo'n vakantie..........!!

• 3 weken later...
Geplaatst

Visueel gezien vind ik dit geen prettige combinatie.

Heb NUL ervaring met sleurhutten, maar iets sterkers er voor lijkt me alleszins wenselijk.

Hebben wij een link Smart ??

Geplaatst (aangepast)
Kia_Soul_towcar.jpg

Als (zeer) ervaren sleurhuttrekker zou ik toch niet graag met dit "setje" op pad gaan. Doet mij denken aan 1970 toen ik met een ford taunus (1200 cc in het vooronder) op de Vorarlbergpas helemaal stil kwam te staan met een kip erachter (caravan dus, geen pluimvee):). Ziet er idd visueel niet uit

aangepast door ger.w.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...