Guest Paul van Gils Posted January 16, 2006 Posted January 16, 2006 Hallo, ik ben een nieuw lid van dit forum. Wij hebben onze Kia Picanto 1.0 Extreme op 12 januari 2006 bij de dealer opgehaald. Lekker cobalt-blauw karretje! Maar we hebben een probleem dat de auto af en toe boven de 60 km/u gaat trillen/hikken/stotteren. We rijden niet met een te lage snelheid in een te hoge versnelling. Het zit ook niet in het uitballanceren van de wielen denken we, want het stuur trilt niet. De dealer neemt dinsdag 17.01 contact met ons op als hij het besproken heeft. WIE HEEFT HIER OOK LAST VAN (GEHAD) ? ? ? Quote
Guest Paul van Gils Posted January 17, 2006 Posted January 17, 2006 Vandaag heeft de dealer (KIA WORLD UTRECHT) contact opgenomen. Antwoord was dat er meer klachten zijn over dat trillen en dat de importeur en de fabriek opzoek zijn naar een oplossing. Het kan nog wel enige tijd duren voordat het verholpen wordt. Nou lekker is dat. . . . Quote
Guest Paul van Gils Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 We hebben nu ruim 1300 km gereden, maar het stotteren neemt niet af, zelfs bij het accelereren houdt de motor nu iets in, dus we hebben de dealer maar gevraagd of hij er toch eens goed naar wil kijken, want het is niet normaal volgens ons. We hebben gevraagd of of ze naar de afstelling van het motormanagment-systeem willen kijken. We hopen maar dat ze iets vinden, want dit is niet prettig rijden. wordt vervolgd >>> Quote
Tazteam Posted January 31, 2006 Posted January 31, 2006 Lijkt mij een simpel brandstofprobleem. Of de brandstofpomp is kapot, of een filter vuil, maar kan nooit iets moeilijks zijn. Of het allerergste: staat TE rijk afgesteld. Maar gelukkig nooit aan de hand gehad, ondanks dat de oude Pica heeeeeeel veeeeeeeeeeel kwalen had. De nieuwe Pica vertoond (nog steeds) geen kwalen. Philip Quote
Guest Paul van Gils Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Vanmiddag Pikantje weer opgehaald. De wielen zijn uitgebalanceerd, ook op de wagen en alles is gecontroleerd. Ik heb het idee dat het een heel stuk verbeterd is. Toch schijnt er iets niet helemaal goed te zijn erkent de dealer en Kia Nederland is druk aan het zoeken naar een oplossing. Zodra die er is worden we benaderd. Prima behandeld bij Kia World, en we wachten nu dus maar af. . . . Quote
Patrick Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 Dit probleem heb ik ook gehad! Mijn velgen werden ook uitgelijnd en toch trilde de auto nog. Zelfs zo erg dat je benen helemaal meetrilden! Dit gebeurde in het gebied van 60 tot 80 km per uur bij constant rijden. Vervolgens heb ik even moeten wachten, maar het lag aan de aandrijfas. Deze is dus vernieuwd en sindsdien voel je nog licht. Dus waarschijnlijk is het je aandrijfas = garantie! Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Quote
Guest Paul van Gils Posted March 2, 2006 Posted March 2, 2006 Vrijdag 3 maart gaat ons Pikantje weer terug naar de dealer. We hebben gezegd dat het waarschijnlijk aan de aandrijfas ligt, maar dat lijkt de dealer haast onmogelijk, hij zegt dat de wielen aan de auto zijn uitgebalanceerd en dat het er dan wel was uitgekomen. Ze hebben er nu drie keer mee gereden en nu gaan ze vrijdag weer met de importeur met de auto rijden. Nou..... we zijn benieuwd wat er nu weer gedaan wordt. wordt vervolgd........ Quote
Guest Paul van Gils Posted March 3, 2006 Posted March 3, 2006 Het is niet te geloven.... vrijdag 3 maart is onze auto weer bij de dealer geweest en iemand van Kia Nederland heeft er ook mee gereden, ze hebben een censor vervangen en nu zeggen ze dat het trillen bij de auto hoort en dat ze er niks aan kunnen doen. ? ? ? ? ? ? ? ? ? Nou breekt echt m'n klomp!!!! Ik heb nu een brief gezonden naar Kia Nederland waarin ik stel dat ik hier echt niet mee akkoord ga. Dit mag je toch niet verwachten van een splinternieuwe auto??? wordt vervolgd . . . . . Quote
Guest Paul van Gils Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Eindelijk, na 5 maanden is het gelukt . . . . . de auto is voor de 5e keer naar de garage gebracht en er zouden twee monteurs van Kia Nederland komen om het probleem op te lossen. Mijn vrouw heeft de wagen 's ochtends gebracht en we kregen een leen-Picanto mee. (en wat denk je? Die trilde net zo ! !) Eind van de middag werden we gebeld dat we de auto konden halen. De velgen/banden en motorsteunen zijn allemaal vervangen en er is nog iets gedaan maar dat weet ik niet meer. Ik was heel sceptisch en had niet verwacht dat het nog goed zou komen maar het is er nu helemaal uit. Quote
Tazteam Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Proficiat, en nu maar hopen dat het trillen wegblijft. Veel veilige, trillingsvrije kilometers Philip Quote
Guest Paul van Gils Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Nee h? . . . 't is niet te geloven maar het trillen rond de 70 km/ p/u is weer terug gekomen. We moesten toch al naar de garage terug want de claxon heeft 't begeven en toen heeft mijn vrouw het aangekaart. Ze willen iets nu strakker zetten, maar daarvoor moest weer een afspraak gemaakt worden . . . nou.. daar gaan we weer Quote
Rio-man Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Het lijkt voorals nog op wat TazTeam al eerder aangekaart heeft: Een brandstofprobleem Quote
Tazteam Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 Ik heb ook een keer iets een trillende Pica gehad.............kwam hij net terug van de garage, blijkt dat ze de banden op 2,5 bar zetten als de auto van de grond hangt op een brug. Als hij dan weer op zijn bandjes staat loopt de druk nog hoger op'. 2,7/2,8. Als je dan gaat rijden wordt de band warmer en weer loopt de druk verder op. Mijn tip: ga langs een goede luchtpomp en zet de spanning op 2.2 bar, en dan eens kijken of het trillen weg is, bij ons toen wel. Philip Quote
Guest Paul van Gils Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Nou met wisselende bandenspanning lost het probleem ook niet op.... Ons pikantje wordt 6 januari 1 jaar, we hebben de importeur maar weer aangeschreven, want het blijft trillen in dat ding...... We zitten zelfs al naar een Fiat Panda te kijken, want we zijn er echt ziek van . . . Al 1 jaar lang in een trillende Picanto te rijden. Het vreemde is wel dat het ??n keer een tijdje weg is geweest, dus je zou zeggen dat er toch wat aan gedaan moet kunnen worden! Ik ben benieuwd waar de importeur nu mee komt. . . . Voor 2 weken terug is de Picanto terug geweest omdat het brandstofsysteemcontrolelampje steeds bleef branden, als je hem wat verder door trok in de versnelling ging het zelfs knipperen. Nu is de Nokkenascensor vervangen. Maar na het starten lijkt het net of de motor even na moet denken en dan slaat hij aan, ik vind ook dat er een vreemd uitlaat geluid uitkomt, net alsof er een gaatje in de uitlaat zit. Maar dat zullen we maar weer aankaarten als we opgeroepen worden om weer langs te komen. Quote
Guest Herman Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 We zitten zelfs al naar een Fiat Panda te kijken, want we zijn er echt ziek van . . . Panda is nix mis mee... Mijn vrouw is er al bijna twee jaar zeeeer tevreden over. Maar vond de "leen Picanto" tock ook wel weer erg leuk. Quote
LeFouduVolant. Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Beste Paul ,na ??n jaar nog steeds geen oplossing ... hoog tijd dat je de garage die jou de PIC verkocht heeft per aangetekend schrijven in gebreke stelt . Enerzijds had je dit al een tijd geleden moeten doen toen bleek dat geen oplossing in het zicht was en men je bleef aan het lijntje houden ... anderzijds verlies je je rechten als je geen gebreke stelling uitvaardigt . Ik raad je aan om een advocaat onder de arm te nemen en op het voertuig een expertise door een onafhankelijk auto-expert te laten uitvoeren .. in geval de garage de PIC niet wil terugnemen en mits opleg een nieuw voertuig ter beschikking stellen . Succes en houd ons op de hoogte ... Keep things up ... Quote
Guest Paul van Gils Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Ik heb vandaag de volgende brief van Kia Nederland gekregen: Hierbij willen wij u e.e.a. bevestigen n.a.v. de proefrit, welke dhr. de Kruijf heeft gemaakt met uw Kia Picanto met ktk - - - - -. Tijdens de uitgebreide proefrit zijn geen waarneembare afwijkingen geconstateerd. Het trillen van de auto welke waarneembaar zijn, zijn niet afwijkend voor een Kia Picanto van dit type en bouwjaar. Wij kunnen u meedelen dat bovenstaand probleem niet is te verhelpen en gezien moet worden als een producteigenschap. Mocht u het hier niet mee eens zijn kunt u contact opnemen met de geschillencommissie van de BOVAG. Nou, daar zakt m'n broek vanaf! ! ! Ruil ik vorig jaar een Hyundai Excel in van 7 jaar oud, zonder enig trillinkje, koop ik een spiksplinternieuwe Kia Picanto en dan wordt je zo afgezeken!!! Wat een service. Nou hier ga ik dus wel mee hogerop..... Als je nog geen Kia Picanto hebt, ga er dan eerst heel goed mee proefrijden, want volgens Kia mag ie gewoon trillen alsof je wielen niet zijn uitgebalanceerd . . . dat is een producteigenschap!!! Quote
Tazteam Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Hier wordt men toch moe van he....................produkteigenschap. Alsof IEDERE Picanto trilt, dus mooi niet, wij rijden nu 2 Picanto's op rij en beide GEEN trillingen. Mocht je toch hogerop willen gaan en de uitspraak van Kia willen aanvechten, op mijn steun kan je rekenen, want dan MAG je mijn gegevens aanvoeren dat een Pica NIET altijd trilt, en dat dit GEEN produkteigenschap is. Sterkte, en houdt ons op de hoogte. Philip Quote
tamarindeboom Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Volgens mijn dealer ligt het aan de banden die eronder liggen. Hij zei dat ze bij een andere picanto er nu Michelin banden onder hadden gedaan en dat het trillen nu weg was. Het is een producteigenschap van de band dat ze niet zo goed zijn, maar heeft volgens hem dus niks met de auto te maken. Ik weet nog niet of ik er andere banden onder ga leggen, deze zijn nog super goed, de dealer wil me er wil in tegemoet komen zodat ik niet de hele mep hoef te betalen, maar ik denk er nog even over na. Quote
LeFouduVolant. Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Volgens mijn dealer ligt het aan de banden die eronder liggen.Hij zei dat ze bij een andere picanto er nu Michelin banden onder hadden gedaan en dat het trillen nu weg was. Het is een producteigenschap van de band dat ze niet zo goed zijn, maar heeft volgens hem dus niks met de auto te maken. Ik weet nog niet of ik er andere banden onder ga leggen, deze zijn nog super goed, de dealer wil me er wil in tegemoet komen zodat ik niet de hele mep hoef te betalen, maar ik denk er nog even over na. Simpel te controleren ,de dealer kan toch wel even een reserveset monteren ?n proefrijden ... wat een gedoe ,wat een onvoordstelbare cocqup ... Heat ... Quote
jamyghys Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 In Belgi? hebben ze ook trillende Picanto's. De onze is net een jaartje geweest en bevat sinds dag 1 een trilling tussen de 60 - 80 Km/U. Quote
jamyghys Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Dit is wat ze tijdens dit jaar allemaal hebben uitgevoerd zonder resultaat : bandenspanning gelost, uitballanceren van wielen, andere wielen opgelegd, motorophanging vernieuwd, uitlaat vernieuwd, aandrijfas vernieuwd, verschillende testritten door KIA Belgium, vergelijkende test met identiek model (had ook deze trilling). Besluit : de trilling is er nog steeds niet uit. Quote
jamyghys Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Hun laatste brief aan ons : "Geachte Heer, Op dinsdag 21 februari heeft onze technische dienst uw wagen onderzocht in verband met uw klacht over een vibratie in de wagen. Na een vergelijkende testrit deelde U de mening dat uw wagen voldoet aan de normen van de constructeur en er dus geen technisch defect aanwezig is. Wij beschouwen deze zaak dan ook als afgesloten en wensen U nog vele aangename kilometers aan boor van uw Kia Picanto." Quote
jamyghys Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Ongelooflijk toch. Wij melden dat de tweede wagen ook deze trilling bevat en hun conclusie is dat het probleem gewoon bij de Kia Picanto hoort en dat ze er niets kunnen aan doen. Boze email terug geschreven naar Kia Belgium. Wacht nog op hun antwoord. Wordt vervolgd ....... Quote
Recommended Posts