Venga1 Geplaatst 30 Juli, 2010 Geplaatst 30 Juli, 2010 Ik bedoelde 6,4 ipv 4,6 maar vertel eens, geeft jouw BC ook 8,0 l aan als je 120 km/u rijdt? Vind je dat niet te veel? Sorry als ik wat bot overkwam maar de Kia begint zo langzamerhand een miskoop te worden. Misschien had ik dat bij een ander merk ook gehad, dat weet ik niet. Maar het lage verbruik was een aankoopreden bij ons. goedemorgen 8,0 l als je 120km/u rijd vind ik best wel acceptabel. Welke auto je nu ook zal nemen heeft denk ik wel ongeveer dit verbruik. Vergeet niet dat je een grote auto hebt. Natuurlijk zijn er veel zuinigere auto's, maar die zijn meestal ook veel kleiner of veel duurder. Natuurlijk kan je ook naar een hybride auto gaan kijken, die is zuiniger maar ook veeeel duurder, en voor dat verschil kan je toch heel veel voor rijden. Misschien je rechtervoet iets minder ver intrappen. PS, als ik 50km/u rijd, verbruikt de auto rond de 3,4 l op de honderd kilometer. Wat doet jouw auto? Quote
Alex VB Geplaatst 30 Juli, 2010 Geplaatst 30 Juli, 2010 Denk je nou echt dat ik ZO dom ben????? Wil je dat ik een eerlijk antwoord geef of lieg om je gevoelens niet te kwetsen? Zoals Smart al aangeeft lees je de berichten niet van anderen en zeker die van jezelf niet.. Maar om jezelf een beetje te helpen. Welke gebruikersgroepen heb je allemaal aanstaan als je rijdt? Airco of Climate Control is een meer verbruik tot 20% Rijden met raam open is een meer verbruik van Quote
Smart Geplaatst 30 Juli, 2010 Geplaatst 30 Juli, 2010 (aangepast) Ok 30 Juli, 2010 aangepast door Smart Quote
Venga OK Geplaatst 2 Augustus, 2010 Geplaatst 2 Augustus, 2010 Smart, Ik zou die dak koffer er maar nooit meer afhalen!! @ Roberto: Misschien ook wat voor jou?? Grapje... Wat betreft de BC. Misschien wat minder op letten. Wat uiteindelijk telt is hoeveel km je rijd op een tank en dat zie je het beste aan het aantal liters bij het tanken. Ik zie de BC als een leuk speeltje met indicative waarden. Zie wel in dit hele verhaal dat je verbruik beter is geworden. DA's mooi toch? Succes, Peter Quote
Roberto Geplaatst 3 Augustus, 2010 Geplaatst 3 Augustus, 2010 Alex, ik lees wel degelijk wat hier allemaal geschreven wordt alleen de antwoorden op mijn vragen kom ik nergens tegen. Anyway. Jullie zeggen, vergeet de BC en vertrouw op het werkelijk aantal gereden kilometers en getankte liters. Nou, ik heb de afgelopen 2 weken zelf gereden in de Venga. Voornamelijk korte afstanden (7 km). Af en toe wat snelweg-kilometers. Ik heb echt zo zuinig mogelijk geprobeerd te rijden. Meestal geen airco en verlichting aan. Bijna altijd cruisecontrol aan. Auto-stop continu gebruikt. Heeel rustig opgetrokken etc etc etc. Volgens de BC ging het goed. Halverwege de tank flipte de BC dus maar uiteindelijk zakte het gemiddelde weer naar 6,4. Een voor mij acceptabel verbruik. Gisteren sprong het lampje aan van de tank en ik besloot maar te gaan tanken. Ik was dat zuinig rijden zat en had weer zin om te stampen in mijn Alfa . De wijzer van de benzinemeter stond tussen 0 en het eerste streepje en de km-stand was 518. Meestal gooien we er dan 34-35 liter in. Maar nu komt ie, er ging 40,15 liter in totdat het vulpistool klikte.......... Deel ik die 518 op het aantal liters dan kom ik op 1 op 12,9!!!!! Daar ben ik dus NIET blij mee. Helemaal omdat ik er ALLES aan gedaan heb om zo zuinig mogelijk te rijden. Nu snap ik er dus helemaal niks van. Als ik 40 liter wil tanken dan moet ik nog ver doorrijden als de benzineteller op 0 staat. Hoe kan ik nou meer dan 40 liter getankt hebben??? Iets klopt er niet. Het gemiddelde van de BC zit meestal wel in de buurt van het werkelijke verbruik. Er zit niks anders op dan nog maar een keer het verbruik te meten, te tanken bij dezelfde pomp op dezelfde manier. ZUcht... @Venga1: onze Venga verbruikt ook zoiets bij 50 km/u. Ik denk zo tussen de 3,5 en 4. Quote
Remko .me Geplaatst 3 Augustus, 2010 Topic Starter Geplaatst 3 Augustus, 2010 Heb jij geen 3.0 liter? Ik snap het niet goed hoor. Ga dan gewoon naar de dealer en blijf er niet mee lopen, misschien is het een afstelling en slurpt hij ergens iets weg. Ik rij 1 op 16/17 dat is als ik vrij normaal rij, ik ben tevreden. Laat het geen obsessie voor je worden en wees nou een keer wijs en ga met de dealer in discussie, stel voor of je de demo auto mag lenen voor 1 tankbeurt om een vergelijking te maken voor jezelf. Ik vrees toch echt dat het je rijstijl is, ondanks dat je zelf denkt zuinig te rijden. Mijn vader (52 jaar) zegt super zuinige rijstijl te hebben, maar als ik bij hem in de auto zit, dan heb ik wel 10 dingen aan te merken op zijn 'dure' rijstijl. Terwijl ik in Turkije zat, heeft hij hem even gebruikt om te kijken of hij het super vindt... afgetankt en hij ook weer, 1 op 13, dat was het, en dan heeft hij voor zijn gevoel zuinig gereden. Ik heb mijn rijbewijs examen gehaald in de periode waarin zuinig rijden heel erg belangrijk is... alles moest zuinig.. daar heb ik geluk mee. Quote
Roberto Geplaatst 3 Augustus, 2010 Geplaatst 3 Augustus, 2010 Chrones, het is echt niet mijn rijstijl. Ik heb al 14 jaar een rijbewijs en ik heb inmiddels wat ervaring met zuinig rijden. Aan de rijstijl van mijn vriendin kun je twijfelen. Maar het ongunstige verbruik van de laatste keer komt echt door die hoeveelheid liters die er in gingen. Dat snap ik nog steeds niet. Er staat nu iets meer dan 6.000 km op de teller en we hebben nog nooit zoveel kunnen tanken als de BC aangeeft dat er getankt moet worden. Dat kan alleen als je nog ver doorrijdt nadat de meter echt op 0 staat. Ik heb nu vakantie dus voldoende tijd om de auto weer te testen. Ik wacht nog 1 tankbeurt af en als het dan nog niet goed is, dan gaat de Venga weer terug naar de garage. Ik houd jullie op de hoogte. Sorry als julle mij zo onderhand irritant beginnen te vinden, ik had het liever anders gezien. Ik vind het wel fijn ook jullie ervaringen hier te kunnen lezen Quote
jeda Geplaatst 3 Augustus, 2010 Geplaatst 3 Augustus, 2010 Hoi, Ik heb een Venga automaat en de bc geeft 7.0 liter per 100 km aan. Dit is in werkelijkheid ongeveer 7.3 per 100 km. het verschil komt o a doordat er ook benzine gebruikt wordt tijdens stilstand voor een kruising e.d. ik heb dit verschil ook gemerkt bij eerdere auto's met bc. Een gemiddeld verbruik zelf uitrekenen is alleen zinnig als je dit over een afstand van ongeveer 5000 km doet. Ook is er er een flink verschil in gebruik als je tegenwind rijdt, tegen een helling, met de airco aan (kan wel 1 liter schelen) Ik heb wel gemerkt dat als je de auto aftankt dit veel gemakkelijker gaat als de auto iets naar rechts overheld (als je erachter staat). Dit scheelt wel 4 Quote
Remko .me Geplaatst 8 Augustus, 2010 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2010 Ben ik zowaar jarig, sta ik niet eens in jullie kalender.. Quote
Alex VB Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Moet je je geboortedatum fatsoendelijk invullen Remko.. Maar dan nog.. VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE 18e VERJAARDAG!! Quote
Remko .me Geplaatst 8 Augustus, 2010 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2010 Moet je je geboortedatum fatsoendelijk invullen Remko..Maar dan nog.. VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE 18e VERJAARDAG!! 24ste maar super bedankt!!! Quote
picanto3 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Tijdens de vakantie naar Italie (via Duitsland-Brennerpas-Oostenrijk-Italie) ruim 3300 km gereden met de Venga 1.4. Het gemiddelde verbruik, op basis van de gereden kilometers /verbruikte liters benzine (BC is niet te vertrouwen), lag op 1: 12,9 km. Dat valt mij eigenlijk wel tegen voor een 1400cc motor... Quote
Alex VB Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Van die 3300km waren hoeveel bergen? Ik vind dat je diverse factoren als dat moet meenemen in je berekening. Quote
tonisaez Geplaatst 8 Augustus, 2010 Geplaatst 8 Augustus, 2010 Ok ik ben net aangekomen (weer) naar nederland vanuit Polen, en ik heb 2 dingen te zeggen; -De eerste gaat over het verbruik: in Polen 80,90,100 gereden want er zijn daar geen snelwegen, vrachtwagens inhalen, stoplichten, tractoren, fietsen, alemaal voor 350km. Daar na komt duitsland; aleen tussen Berlin en Hannover heb ik 140/150 kunnen rijden voor 200 km met cruise control aan, de rest zijn files en dan stukjes van 100, 110, 120km/h. voor een totaal van 700km daar na komt nederland, aleen maar 120 en 100, goh! wat rijden de mensen netjes in nederland, iedereen rijd keurig 126 op teller, dat is 120 op GPS. En hier juist heb ik het gemmideld verbruik goedgemaakt. Voor een automaat, vind ik het netjes 8 per 100 in het echt gemeten (heel exact aangegeven op BC) -En de tweede is dat ik geen rugpijn heb, ik kan wel 1000 km erbij maken en er gebeurd niks, dus een grote bravo voor de stoelen van de venga. Quote
vengasg Geplaatst 9 Augustus, 2010 Geplaatst 9 Augustus, 2010 Goedendag, Ook even meedoen met de discussie over al dan niet veel benzineverbruik van de Venga: ik heb afgelopen weekend de boel eens goed bijgehouden, en heb met de Cruise Control voornamelijk aan een rit vanuit het noorden naar het zuiden van het land gemaakt. Normale belading, airco aan, verlichting aan. Gemiddeld verbruik volgens de Boordcomputer en gemeten aan de pomp: 6.7 liter per 100 kilometer. Dan rijd ik gemiddeld 110 km per uur. Als ik met een koude motor 120 rijd, geeft de BC eerst een verbruik aan van 8.2, met het warmer worden zakt dat naar 7.7 Dit vind ik acceptabele waarden, gezien het frontale oppervlak en de totale grootte van de wagen. Ik ben dus absoluut niet ontevreden! Quote
vlaan51 Geplaatst 10 Augustus, 2010 Geplaatst 10 Augustus, 2010 Ik ging gisteren met een stel vrienden vanaf Bemmel naar Maastricht, (totaal 4 volwassenen) Gedeeltelijk binnendoor, gedeeltelijk over de snelweg, Omdat we de benzinekosten altijd delen heb ik voor vertrek en na terugkomst getankt. Ik was blij verrast dat het verbruik slechts 16,5 Ltr op 353 km was. dus ruim 1 op 21 !! en dat met een volle wagen. Met z'n vieren voor Quote
tonisaez Geplaatst 16 September, 2010 Geplaatst 16 September, 2010 En nu kan ik het wel bevestigen. Helaas de BC na elke tankbeurt set de gemidelde verbruik weer op 0. Dus hij begint telkens overnieuw te tellen. Maar dat is de enige narighijd van deze zeer mooie Venga, nog geen enkele spijt van gehad. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.