bigwade Geplaatst 13 Mei, 2010 Geplaatst 13 Mei, 2010 Jongens, ik snap er niks meer van. Mijn vriendin heeft zojuist weer 39,5 liter getankt na slechts 410 km gereden te hebben. Dat is 1 op 10,4. Mijn Alfa is nog zuiniger en daar rijd ik echt niet zuinig mee hoor (1 op 11). De rijstijl van mijn vriendin is echt niet onzuinig dus ik kan haar niet de schuld geven.Ik mag toch echt hopen dat het verbruik inderdaad afneemt want met de huidige benzineprijzen is dit rampzalig voor de portemonne . Nee, dat KAN niet en heeft te maken met jullie manier van tanken.... Ga dat eerst eens uitvogelen voor je je bij de dealer meld. Quote
antonief Geplaatst 13 Mei, 2010 Geplaatst 13 Mei, 2010 Jongens, ik snap er niks meer van. Mijn vriendin heeft zojuist weer 39,5 liter getankt na slechts 410 km gereden te hebben. Dat is 1 op 10,4. Mijn Alfa is nog zuiniger en daar rijd ik echt niet zuinig mee hoor (1 op 11). De rijstijl van mijn vriendin is echt niet onzuinig dus ik kan haar niet de schuld geven.Ik mag toch echt hopen dat het verbruik inderdaad afneemt want met de huidige benzineprijzen is dit rampzalig voor de portemonne . Op dit moment na zon 800 km voornamelijk stadsritten een gemiddeld verbruik van 1 op 12. Mijn ervaring is dat naarmate er meer kilometers worden gereden de auto ook zuiniger wordt. Vreemd is wel dat de BC erg wisselvallig is met het gemiddelde verbruik (dus niet het actuele verbruik) en zich weer op nul stelt na het tanken. Dit komt volgens het Duitse KIA forum meer voor, zijn er hier ook Venga rijders met een wisselvallige BC. Quote
Roberto Geplaatst 14 Mei, 2010 Geplaatst 14 Mei, 2010 (aangepast) Nee, dat KAN niet en heeft te maken met jullie manier van tanken....Ga dat eerst eens uitvogelen voor je je bij de dealer meld. Wat kan er fout gaan aan 40 liter tanken, 410 km rijden en dan weer 40 liter tanken. Dat is toch echt 1 op 10. En we hebben toch echt voor 40 liter afgerekend . Dus moet jij mij vertellen wat wij verkeerd doen. We gooien er echt niet per ongeluk 10 liter naast. Er is nu dus weer 40 liter getankt. Als we na 400 liter weer moeten tanken dan gaat hij terug naar de dealer. O ja, mijn vriendin gebruikt de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer (13 km heen, 13 km terug). Af en toe kleine stukjes voor een boodschap en voor grote afstanden (Amsterdam etc) gebruiken we ook de Venga. Dus een gemiddeld gebruik van kort en lang. 14 Mei, 2010 aangepast door Roberto Quote
riodriver Geplaatst 14 Mei, 2010 Geplaatst 14 Mei, 2010 ik was/ben van plan te gaan voor de Venga maar ik ga twijfels krijgen omtrend het verbruik,mijn rio zit tussen de 1op 15/16 en als ik dat zo lees zit er weinig verschil in een rio en venga. de meeste zitten ook zo rond de 1 op 16. als ik het model zie moet het veel beter zijn dan een rio 1.4 met 97 pk. Quote
bigwade Geplaatst 14 Mei, 2010 Geplaatst 14 Mei, 2010 O ja, mijn vriendin gebruikt de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer (13 km heen, 13 km terug). Af en toe kleine stukjes voor een boodschap en voor grote afstanden (Amsterdam etc) gebruiken we ook de Venga. Dus een gemiddeld gebruik van kort en lang. Bij mijn weten zijn ceed en venga motoren Quote
Gast Jantje Geplaatst 14 Mei, 2010 Geplaatst 14 Mei, 2010 Bij mijn weten zijn ceed en venga motoren Quote
Roberto Geplaatst 15 Mei, 2010 Geplaatst 15 Mei, 2010 Als iemand mij nou kan vertellen dat het normaal is bij een nieuwe auto en dat hij inderdaad ingereden moet worden om het verbruik naar beneden te krijgen, dan heb ik er geen probleem mee. Maar hier op het forum is er in ieder geval niemand die zegt: "he, ik had hetzelfde, maak je geen zorgen, het verbruik wordt vanzelf minder". Ik heb nog nooit een nieuwe auto gehad dus ik kan zelf niet ervaring zeggen dat het normaal is. Ik zie alleen maar mijn vriendin die iedere week een volle tank afrekent. En met de rechtervoet heeft het helemaal niks te maken. Mijn vriendin rijdt 'normaal'. Dus niet als een gek gaan lopen stampen maar ook niet overdreven zuinig door de airco etc uit te zetten. Als je dan 1 op 10 rijdt kun je er toch je vraagtekens bij zetten. Helemaal omdat het een 1.4 benzinemotor is uit 2010. Maar goed, ik word zo teruggebeld door de dealer, dan weten we misschien meer. Quote
Smart Geplaatst 15 Mei, 2010 Geplaatst 15 Mei, 2010 ik was/ben van plan te gaan voor de Venga maar ik ga twijfels krijgen omtrend het verbruik,mijn rio zit tussen de 1op 15/16 en als ik dat zo lees zit er weinig verschil in een rio en venga. de meeste zitten ook zo rond de 1 op 16.als ik het model zie moet het veel beter zijn dan een rio 1.4 met 97 pk. De Venga is natuurlijk wel even wat zwaarder van een Rio. Quote
Venga OK Geplaatst 15 Mei, 2010 Geplaatst 15 Mei, 2010 Maar goed, ik word zo teruggebeld door de dealer, dan weten we misschien meer. En?? Heeft de dealer teruggebeld?? Mijn eerste tank is er in 1 op 12,5 doorgegaan. De volgende tank 1 op 14,5 in die buurt. Nu rij ik gemiddeld 1 op 16,5 met een tank. Vandaag de auto over de 6000 km gereden. Je ziet dit verloop bij velen op het forum. Jij begint wel heel erg laag (1 op 10) Ook geef je aan al meerdere tanks met het zelfde verbruik te heben gehad. Ben benieuwd wat de dealer hier van maakt. Gevalletje kapotte motormanagement unit??? Quote
Roberto Geplaatst 15 Mei, 2010 Geplaatst 15 Mei, 2010 Dealer heeft gebeld en die vond dit erg vreemd. We hebben afgesproken het nog even aan te kijken. Dus bijvoorbeeld nog 2 tankjes leegrijden. Dan houd ik het aantal gereden kilometers en getankte liters bij en het gemiddelde verbruik van de tank op de boardcomputer. Als dat afwijkt, dan is er echt iets niet goed. Dan gaat de auto naar de dealer en zal de verkoper er zelf een dag of twee mee gaan rijden om het zelf te ervaren. Denkt hij er hetzelfde over, dan gaat hij meteen door naar de garage om hem na te kijken. Ik hoop niet dat het zo ver hoeft te komen . I'll keep you posted. Gr, Robert Quote
antonief Geplaatst 15 Mei, 2010 Geplaatst 15 Mei, 2010 Dealer heeft gebeld en die vond dit erg vreemd. We hebben afgesproken het nog even aan te kijken. Dus bijvoorbeeld nog 2 tankjes leegrijden. Dan houd ik het aantal gereden kilometers en getankte liters bij en het gemiddelde verbruik van de tank op de boardcomputer. Als dat afwijkt, dan is er echt iets niet goed. Nou als ik moet afgaan op de BC dan klopt er niks van, kan zomaar van 7.2 naar 10.1 gaan. Quote
Roberto Geplaatst 15 Mei, 2010 Geplaatst 15 Mei, 2010 Ik heb het over het gemiddelde verbruik van een tank. Mijn BC geeft niet zomaar 7l en dan ineens 10l aan hoor, tenzij ik harder ga rijden of een heuvel op rijd. Quote
antonief Geplaatst 16 Mei, 2010 Geplaatst 16 Mei, 2010 Ik heb het over het gemiddelde verbruik van een tank. Mijn BC geeft niet zomaar 7l en dan ineens 10l aan hoor, tenzij ik harder ga rijden of een heuvel op rijd. Ja precies, ik rij zeg maar 50 en dan in keer flipt de BC naar o.a. 10.1 moet ook maar een keer naar de dealer, maar het probleem doet zich meer voor las ik op het Duitse Kia forum. Zoals jou probleem met het verbruik misschien ook wel met een niet goed afgestelde cq functionerende ECU te maken heeft. Quote
Roberto Geplaatst 27 Mei, 2010 Geplaatst 27 Mei, 2010 Inmiddels weer een tank leeg gereden. 491 km gereden, daarna 38,96 liter getankt. Dat is 1 op 12,6. Daar zat een rit van 100 km naar amsterdam en 100 km terug waarbij ik bijna continu 100 km/u heb gereden. BC gaf 8,5 l/100 km ofwel 1 op 11,8 weer. Dus nog steeds NIET zuinig. Ik kijk het nog 1 tank aan en dan gaat ie terug. Quote
cvsw123 Geplaatst 27 Mei, 2010 Geplaatst 27 Mei, 2010 Ik heb net 1000 km erop zitten en telkens tussen de 6,5 en 6,8 l/100km, zowel op de boardcomputer als in het echt. Quote
Smart Geplaatst 27 Mei, 2010 Geplaatst 27 Mei, 2010 Ik heb net 1000 km erop zitten en telkens tussen de 6,5 en 6,8 l/100km, zowel op de boardcomputer als in het echt. Jij rijdt ook een Venga 1.4? Wanneer afgeleverd? Quote
Roberto Geplaatst 27 Mei, 2010 Geplaatst 27 Mei, 2010 Ik heb net 1000 km erop zitten en telkens tussen de 6,5 en 6,8 l/100km, zowel op de boardcomputer als in het echt. Hoeveel km heb je gereden en hoeveel moest je tanken? En wat voor afstanden heb je gereden? Quote
cvsw123 Geplaatst 28 Mei, 2010 Geplaatst 28 Mei, 2010 Heb een venga 1.4, anderhalve week geleden geleverd, en ging net gisteren over de 1000 km. De eerste tank was van de dealer, en niet helemaal vol, dus dat rekent lastig. De tweede tank zat op 6.8 l/100 km. Intussen is de volgende tank al weer een eind leeg, zal vermoedelijk van het weekend moeten tanken. Dan weet ik dus het verbruik van de tweede echt volle tank. De boardcomputer die het verbruik per tank aangeeft staat eigenlijk altijd tussen 6.5 en 6.8. Alleen bij langere stukken autoweg gaat hij omhoog. Ik rijd van alles wat, er zitten een paar flinke stukken autoweg in (stukken van 50-100km), maar toch ook aardig wat stad. Maar vooral op provinciale wegen over de Veluwe (waar ik woon) gaat het verbruik wel altijd lekker omlaag. Overigens ben ik wel een aanhanger van het nieuwe rijden. Ook de ISG werkt bij mij vanaf de eerste dag. Zelfs op een koele morgen doet hij het al bij het eerste stoplicht. Quote
Venga OK Geplaatst 28 Mei, 2010 Geplaatst 28 Mei, 2010 Inmiddels weer een tank leeg gereden. 491 km gereden, daarna 38,96 liter getankt. Dat is 1 op 12,6. Daar zat een rit van 100 km naar amsterdam en 100 km terug waarbij ik bijna continu 100 km/u heb gereden.BC gaf 8,5 l/100 km ofwel 1 op 11,8 weer. Dus nog steeds NIET zuinig. Ik kijk het nog 1 tank aan en dan gaat ie terug. Roberto, Je hebt voor mij gelijk. Als ik 100 km/hr rij op een vlakke weg, met bv zijwind, dan rij ik volgens de boordcomputer tussen de 5,8 en 6,2 l/100km Heb er nu bijna 6800 km opzitten met de venga. In het begin zat dit rond de 6,4 / 6,8 l/100km Ik ben bang dat je Venga wat te gulzig is... Succes, Peter Quote
Venga1 Geplaatst 28 Mei, 2010 Geplaatst 28 Mei, 2010 Roberto,Ik ben bang dat je Venga wat te gulzig is... Succes, Peter Toch vind ik dit te voorbarig. Als ik met mijn Venga lange ritten rij, zit ik op een heel mooi verbruik. Maar als er heel veel korte ritten bijkomen zie ik het verbruik aanzienlijk stijgen. B.v. rij ik lang 50 km/uur = verbruik 3.3l / 100km Prachtig rij ik 100 km/uur verbruik stijgt naar 5,8 a 6l km vind ik ook goed. Maar ga ik korte ritjes rijden met veel stoplichten, dan stijgt het verbruik helemaal! 1 op 13 is dan heel normaal. Chrones is dit topic begonnen. Hij rijd heel veel en hele lange ritten. Dan klopt het dat zijn verbruik heel goed is. Hij rijd ook heel vaak 90 en dicht achter auto's Wat ik wil zeggen. 200 km op een tank is niet bepalend voor het verbruik. Dat is je rechtervoet, en de afstanden die je rijd Quote
Remko .me Geplaatst 28 Mei, 2010 Topic Starter Geplaatst 28 Mei, 2010 Als bijlage mijn bewijzen van vandaag. Getankt, net naar Assen vertrokken.. Kijk, Trip a staat op 160Km, aantal te rijden km's staat op 540, ik rij dus echt die 700km per tank.. dan tank ik ongeveer 39 liter.... 5,8l/100km gemiddeld nu gereden... nouja, kijk de bijlagen maar.. Quote
Venga1 Geplaatst 28 Mei, 2010 Geplaatst 28 Mei, 2010 Man wat rij jij zuinig Ik zou er haast vaak naar Assen voor rijden mooi resultaat, dit haal ik echt niet Quote
Woeper Geplaatst 29 Mei, 2010 Geplaatst 29 Mei, 2010 Laatst 26 liter getankt en 463 km gereden 463 km: 26 liter=17,80.... en de teller staat op 1976 km. niet slecht dacht ik, benzine: Shell V-Power. O ja de ritten waren stad - binnenweg en snelweg. Quote
Alex VB Geplaatst 29 Mei, 2010 Geplaatst 29 Mei, 2010 @Chrones, Jij maakt er echt een sport van om superzuinig te rijden.. Kan je niet beter lopen? Nee grapje.. Heb je misschien voor je mede forumleden enkele goede bruikbare tips. (Niet dat ze deze gebruiken, maar toch) Quote
tonisaez Geplaatst 29 Mei, 2010 Geplaatst 29 Mei, 2010 En hoe is het mogenlijk dat als ik thuis kom de BC zegt 7,5. En de volgende dag als ik de auto start zegt de BC 13,5? Dan na heel zuinig te rijden krijg ik het wel voor elkaar om weer 7 of 8 van te maken, maar natuurlijk als alles met 13 of 14 begin dan moet ik wel heeel zuinig doen voor aan die gemideld te komen. Zijn dat gimidelde per rit of totale gereden km tot nu toe? ik heb BC nog niet gereset sinds ik de venga heb 1000 km gereden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.