Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Dealer niet op dealerlijst, wat nu?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Auto is aangeschaft bij dealer A.

Toen kwamen er problemen bij Kroymans.

Aantal dealerschappen is uitgedund.

Dealer A staat niet meer op de lijst.

Ik krijg een brief van dealer B (wij zijn uw nieuwe Kia dealer) :-(

Weet iemand hoe het nu echt zit?

Ik heb mijn dealer al eens gevraagd hoe het zit. Die komt dan met een verhaal over rechtszaken tegen Kia met een boel andere dealers die hetzelfde is overkomen. En dat het allemaal goed komt, en dat ie gewoon onderhoud etc. mag en kan verrichten.

Mijn auto moet binnenkort voor een beurt. Ik denk even aan de garantie (ivm onderhoud door een officiele Kia dealer).

Hoe zit het nu? Kan iemand hier meer over vertellen?

Geplaatst (aangepast)

Onderhoud hoeft niet te gebeuren bij een KIA dealer. Je garantie vervalt alleen als een beunhaas of JIJ de auto onderhoudt. Je mag dus met je KIA naar een BMW garage etc.

aangepast door Alex VB
Geplaatst
Auto is aangeschaft bij dealer A.

Toen kwamen er problemen bij Kroymans.

Aantal dealerschappen is uitgedund.

Dealer A staat niet meer op de lijst.

Ik krijg een brief van dealer B (wij zijn uw nieuwe Kia dealer) :-(

Weet iemand hoe het nu echt zit?

Ik heb mijn dealer al eens gevraagd hoe het zit. Die komt dan met een verhaal over rechtszaken tegen Kia met een boel andere dealers die hetzelfde is overkomen. En dat het allemaal goed komt, en dat ie gewoon onderhoud etc. mag en kan verrichten.

Mijn auto moet binnenkort voor een beurt. Ik denk even aan de garantie (ivm onderhoud door een officiele Kia dealer).

Hoe zit het nu? Kan iemand hier meer over vertellen?

Wat ik begrepen heb van mijn dealer (die mocht "blijven") heeft de directie van Kia Nederland (die gewoon is blijven zitten na de Kroymans affaire) de gelegenheid aangegerepen een aantal dealerschappen te be

Geplaatst (aangepast)

Bedankt voor de reacties.

Aangezien ik geen zin heb in eventueel garantie-gezeur voel ik me verplicht om naar de "nieuwe" dealer te gaan. En dat terwijl de oude dealer me erg netjes met alles heeft geholpen.

Het is gewoon een kromme situatie.

Ik zal eens een mail naar Kia.nl sturen om te kijken of die voor wat opheldering kunnen zorgen.

/Edit: Mail naar Kia is de deur uit. Ik zal de reactie plaatsen als ik hem heb.

aangepast door patten
Geplaatst
Bedankt voor de reacties.

Aangezien ik geen zin heb in eventueel garantie-gezeur voel ik me verplicht om naar de "nieuwe" dealer te gaan. En dat terwijl de oude dealer me erg netjes met alles heeft geholpen.

Het is gewoon een kromme situatie.

Ik zal eens een mail naar Kia.nl sturen om te kijken of die voor wat opheldering kunnen zorgen.

/Edit: Mail naar Kia is de deur uit. Ik zal de reactie plaatsen als ik hem heb.

Ben erg benieuwd welke "draai" ze er aan gaan geven

Geplaatst

Ik vind het zo wie zo een vreemde zaak met die dealers. Had en heb nog steeds mijn auto altijd tot volle tevredenheid bij Lanting in Klazienaveen in onderhoud. Leuke, kleine garage waar je de monteur zelf nog de sleutels geeft. In heel Drenthe is nu nog 1 dealer. Zo'n autopaleis dat ook nog Opel en Saab dealer is. Vraag mezelf af of dat wel zo'n goede zet is. Weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik bij inruil moet. Overweeg dan toch om een auto via de oude dealer te kopen.

Geplaatst

Had ik gelezen. Die topics bieden helaas geen antwoord op mijn vraag.

Ik zou wel willen dat er via een Kia een lijst beschikbaar kwam waar ALLE dealers op zouden staan. Hoofddealers, subdealers, servicepunten etc.

Zolang ik geen (fatsoenlijke) reactie van Kia heb gehad blijf ik dus in twijfel. En als ik bij de oude dealer voor het pand sta, dan lijkt het van de buitenkant toch een normale, volwaardige Kia dealer.

Die twijfel over eventuele aanspraak op garantie moet weg. Als Kia die weg kan halen, dan breng ik mijn auto gewoon lekker naar mijn "oude, vertouwde" dealer voor de komende beurt.

Aardige dealer, met gratis haal en terugbreng service etc.

Geplaatst

In je instructie boekje staat duidelijk dat onderhoud ook elders bij een vakgarage mag gebeuren zonder dat er risico op garantie verlies is.

Mits het onderhoud volgens Kia specificaties is gedaan.

De enige twijfel is het regeltje dat de carrosserie inspectie door een Kia dealer, zo staat het er bij mij echt, moet gebeuren.

Dat zou je even na moeten vragen en dan kun je gewoon bij je garage blijven.

Die kan ook gewoon de volgende leveren.

Geplaatst

Collega van mij heeft dezelfde situatie. Een belletje naar Vianen leerde hem dat bigwade gelijk heeft, met die aanvulling dat onderhoud bij een andere garage dan een officiele KIA dealer geen recht meer geeft op de KIW. Dus moet hij lid worden van zoiets als ANWB/WW. Toch weer 75 piek per jaar aan extra kosten.

m.vr.gr. Gerard.

Geplaatst

Duidelijk. Maar als ik het bericht van Gerard lees, dan vrees ik dat ik toch ga voor de "echte" Kia dealer. Ik rij inmiddels al vele jaren nieuw en ben altijd wel gecharmeerd van de pechvoorzieningen van de merken zelf. Mijn ANWB lidmaatschap heb ik 10+ jaar terug al eens opgezegd, en ik was niet van plan daar weer lid van te worden.

Ik wil dus wel mijn volledige garantie+pechhulp kunnen genieten zonder risico's.

En Bigwade, ik moet eerlijk bekennen dat ik het boekje er niet op nageslagen had. Maar dat zal ik dit weekend zeker even doen!

In je instructie boekje staat duidelijk dat onderhoud ook elders bij een vakgarage mag gebeuren zonder dat er risico op garantie verlies is.

Mits het onderhoud volgens Kia specificaties is gedaan.

De enige twijfel is het regeltje dat de carrosserie inspectie door een Kia dealer, zo staat het er bij mij echt, moet gebeuren.

Dat zou je even na moeten vragen en dan kun je gewoon bij je garage blijven.

Die kan ook gewoon de volgende leveren.

Collega van mij heeft dezelfde situatie. Een belletje naar Vianen leerde hem dat bigwade gelijk heeft, met die aanvulling dat onderhoud bij een andere garage dan een officiele KIA dealer geen recht meer geeft op de KIW. Dus moet hij lid worden van zoiets als ANWB/WW. Toch weer 75 piek per jaar aan extra kosten.

m.vr.gr. Gerard.

Geplaatst

mijn voormalige kia-dealer heeft op de kiw het volgende gevonden.Bij een beurt krijg je gratis een bovag pechhulp voor een heel jaar. Bovendien is hij met de beurten goedkoper dan die mallotige vaste tarieven. Dat was hij altijd al. Ik had dit ook met hem afgesproken. Ik wil namelijk gewoon voor een beurt betalen wat die kost, en niet wat Vianen denkt dat die moet kosten. Scheelde mij op een 90.000 km beurt (incl. distributieriem en remblokken/ruitenwissers) toch zo'n 400 euro.

Geplaatst

Ik heb het antwoord van Kia mogen ontvangen:

Geachte heer Xxxxx,

U kunt het onderhoud bij elke dealer naar keuze laten uitvoeren.

Echter willen wij u erop wijzen dat indien u het onderhoud bij de Kia dealer laat uitvoeren de KIW gratis wordt verlengd.

Ook is de Kia dealer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent techniek en modificaties.

Ervan uitgaande u voldoende te hebben ge

Geplaatst
Ik heb het antwoord van Kia mogen ontvangen:

Geachte heer Xxxxx,

U kunt het onderhoud bij elke dealer naar keuze laten uitvoeren.

Echter willen wij u erop wijzen dat indien u het onderhoud bij de Kia dealer laat uitvoeren de KIW gratis wordt verlengd.

Ook is de Kia dealer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent techniek en modificaties.

Ervan uitgaande u voldoende te hebben ge

Geplaatst

Spijtig genoeg omdat ik me gedwongen voel doordat ik geen zin heb in problemen van welke aard dan ook. Ik rij al vrij lang nieuw en ben erg gecharmeerd van de pechhulp van de merken zelf.

En mijn auto zal waarschijnlijk de 60K niet eens halen in mijn bezit, en dan staat er een nieuwe op de stoep. Ik rij er max. 4 jaar mee, en misschien wel minder. Zodoende verwacht ik (bij normaal gebruik) geen bijzondere kosten. En nee, ik heb geen (h)echte band met de huidige garage omdat ik er maar 2x ben geweest. 1. Afhalen nieuwe auto. 2. probleempje radio/carkit en montage slotmoeren op de alu velgen.

Maar ik heb wel redelijk gemaild met de dealer over diverse zaken en ben altijd uiterst correct behandeld.

Ik moet er ook nog bij vermelden dat ik de auto besteld heb bij de dealer op de hoek welke spontaan werd overgenomen. De ene vestiging die nu over is, is 20+ km rijden. De nieuwe dealer zit weer letterlijk om de hoek.

Als ik zo alle zaken mee moet nemen, dan denk ik dat in mijn geval de overstap naar de nieuwe dealer gerechtvaardigd is.

Maar op sommige vlakken ben ik ook een gevoelsmens, en daarom vind een deel van mij het spijtig.

Waarom spijtig genoeg ? ik snap dat niet.

Heb je echt een hechte band met je oude garage, overleg dan es.

Misschien komen jullie best bij elkaar en kost het je over 100.000 km geen drol extra.

Geplaatst

Dit ben ik roerend met je eens!

Van alle auto's die ik tot nu gereden heb, had (nadruk op had) de Golf V de fijnste rij-eigenschappen. Dat was echter geen station... De Cee'd is iets minder qua rijden, maar doordat het wel een station is heeft deze toch mijn hart veroverd en zich opgewerkt naar een 1e plaats!

Genieten doe ik zeker van die auto!

Geniet van je auto, maak leuke ritten en de dealer (wie dan ook ) is bijzaak.
Geplaatst

Haha, Autoweek ziet me al komen ;)

Ik vrees dat die lui (helaas) toch wat andere criteria hanteren....

Ik denk dat ik me maar meld bij Topgear. Bij die "kleine" programmaatjes maak ik vast meer kans om de Kia wat op te hemelen.

• 1 maand later...
Geplaatst

Is de KIW elk jaar weer op te pakken? Of moet je deze aaneengesloten verlengen?

Stel ik ga toch naar mijn oude niet Kia dealer voor de beurt. Stel die biedt een jaar pechdienst aan uit eigen knip.

We zijn vervolgens een jaar verder en ik besluit om toch naar een andere "echte" Kia dealer te gaan, hoe zit het dan met KIW? Kan die dan gewoon weer opgepakt worden?

Resumerend:

- nu KIW

- wordt dan beurt met geen KIW meer

- jaar later weer beurt via Kia dealer -> KIW hoe en wat?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...