Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik wil een Cee'd of een Venga gaan kopen en zit hevig te twijfelen tussen een 1,4 en een 1,6 motor. Ik rijd al jaren een 1,6 motor. Heel lang een Daihatsu Applause en nu een Toyota Corolla Sol. Nu zal het misschien een heel persoonlijke keuze zijn, maar heeft iemand daadwerkelijk ervaringen met deze twee motortypes? Ik zie, dat de 1,4 1 seconde langer erover doet om op 100 km te komen, maar hoe is de "trekkracht" voor een inhaalmanoeuvre?

• Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi ik heb een Venga 1.4

Deze bevalt mij prima, maar ik ben denk ik een doorsnee auto rijder.

Ik hou me meestal aan de max snelheid.

Inhalen gaat prima, het zal me een zorg zijn of er een scheurmonster op me moet wachten.

En ik trek toch behoorlijk op hoor bij het inhalen.

Maar het gaat er meer om wat je ermee gaat doen.

Heb je een caravan, ga je veel de bergen in of dat soort dingen

Heb nog een paar maanden geduld, ik ga waarschijnlijk naar Oostenrijk, dan kan ik je vertellen hoe de auto het in berglandschap doet (zonder caravan)

trouwens

welkom op het forum!!

Geplaatst

Ik heb nu een Cee'd 1.4 en heb proefgerden in de cee'd 1.6 en Venga 1.4

De cee'd sw 1.4 heeft wat moeite om naar de honderd te komen vanaf stilstand maar eenmaal op gang merk je weinig verschil de motoren hebben beide toeren nodig om te presteren. Tijdens de rit met de 1.6 viel mij toen op dat er weinig verschil zat tussen beide motoren en toe besloten om de 1.4 te kopen. De nieuwe 1.4 heeft echter 20 pk minder en daarvan kan ik alleenmaar zeggen dat in de Venga je daar niet veel van merkt. Deze weegt echter wel 150 kg minder. Persoonlijk denk ik dat de 1.4 voldoende is maar voor wie meer prestaties verwacht en power gewend is zal met een 1.6 meer plezier hebben in de cee'd.

Geplaatst
Hoi ik heb een Venga 1.4

Deze bevalt mij prima, maar ik ben denk ik een doorsnee auto rijder.

Ik hou me meestal aan de max snelheid.

Inhalen gaat prima, het zal me een zorg zijn of er een scheurmonster op me moet wachten.

En ik trek toch behoorlijk op hoor bij het inhalen.

Maar het gaat er meer om wat je ermee gaat doen.

Heb je een caravan, ga je veel de bergen in of dat soort dingen

Heb nog een paar maanden geduld, ik ga waarschijnlijk naar Oostenrijk, dan kan ik je vertellen hoe de auto het in berglandschap doet (zonder caravan)

trouwens

welkom op het forum!!

Dank voor jullie reacties. Ik pik deze er even uit omdat daarin wat punten staan, die ik aan wil stippen. Ik ben geen type, die met 140 de snelweg afcrosst, maar wil wel wat extra kracht hebben voor een snelle inhaalmanoeuvre. Ik zal mij zeker niet af laten schrikken door een snelheidsmonster achter mij, maar er zijn soms situaties, dat je even wat sneller wil accelereren. En dat had ik bij die Applause wel en bij de Toyota niet. IK ben even benieuwd of iemand "mijn rijstijl herkent" en op basis daarvan kan adviseren.

Ik heb overigens geen caravan, dus daarvoor zal ik hem niet gaan gebruiken.

Geplaatst
Dank voor jullie reacties. Ik pik deze er even uit omdat daarin wat punten staan, die ik aan wil stippen. Ik ben geen type, die met 140 de snelweg afcrosst, maar wil wel wat extra kracht hebben voor een snelle inhaalmanoeuvre. Ik zal mij zeker niet af laten schrikken door een snelheidsmonster achter mij, maar er zijn soms situaties, dat je even wat sneller wil accelereren. En dat had ik bij die Applause wel en bij de Toyota niet. IK ben even benieuwd of iemand "mijn rijstijl herkent" en op basis daarvan kan adviseren.

Ik kan helaas het verschil qua inhalen op de 1.4 en de 1.6 niet vergelijken.

Ik rij zelf in een 1.4 pro ceed met de 109pk versie. Als ik ga inhalen schakel ik eigenlijk altijd een versnelling omlaag (dit deed ik ook bij de snellere auto's die ik hiervoor heb gehad) en dan heb je echt power zat om even snel een auto in te halen.

Maar om voor jezelf een goeie keuze te kunnen maken zou je het gewoon is moeten uitproberen in zowel een 1.4 als een 1.6

Geplaatst (aangepast)

Ik ben ook serieus ge

aangepast door Smart
Geplaatst

Zelf vind ik de 1.4 ruim voldoende.

En inhalen vind ik geen probleem, en anders in bepaalde situaties even terugschakelen.

Het is natuurlijk niet alleen de aanschaf, maar ook het verbruik , verzekering, wegenbelasting(weet niet zeker) waar je meer voor moet betalen.

1.4 is een rustige motor, boven de 120 ga je het iets meer horen

Succes!!

Geplaatst

Heeft de Cee'd SW 1.4 geen 100 pk motor? Als dat zo is, zijn de 10 pk meer toch zeker relevant.

Geplaatst

De 1.6 heeft een andere tandwielverhouding in de versnellingsbak en de eindoverbrenging waardoor deze op de snelweg een wat lager toerental zal hebben en dus minder geluid produceren.

Ik meen me te herinneren dat de 1.4 bij 120 km/h zo'n 3500 toeren maakt, en de 1.6 zo'n 3000 toeren. Zeker weten doe ik 't niet meer.

Geplaatst

Rij zelf nu 3 maanden 1.6 cee'd en twijfelde ook. Hiervoor altijd 1.4 gereden. Maar ben erg tevreden. De trek kracht en dat zeker op de snelweg is een erg groot voordeel. Dat geld ook voor het toerental welke toch wat lager ligt dan een 1.4. Dus stiller.

Geplaatst

als ik opnieuw mocht kiezen, zou ik toch voor de 1.6 gaan..

de 1.4 is ook wel ruim genoeg, maar ik mis soms toch net dat ietsje meer :)

en trouwens, ik heb nog de 109pk versie, maar de nieuwe 1.4 is maar 90pk meer.. in dat geval zou ik zeker voor de 1.6 gaan

Geplaatst

sinds ruim een week rij ik een pro ceed 1.4 90 pk...

hiervoor heb ik een alfa 147 1.6 gehad met 120 pk!

ik moet zeggen dat ik de 1.4 voldoende vindt!

sommige 1.6 motoren doen onder voor deze motor ivm voldoende koppel van de 1.4.. het rijdt dus echt prima!

het viel mij tegelijk op bij het rijden want ik had ook anders verwacht en op papier heeft hij idd "maar" 90 pk.

Dus heb je geen caravan dan is dit een prima keuze...

Geplaatst
sinds ruim een week rij ik een pro ceed 1.4 90 pk...

hiervoor heb ik een alfa 147 1.6 gehad met 120 pk!

ik moet zeggen dat ik de 1.4 voldoende vindt!

sommige 1.6 motoren doen onder voor deze motor ivm voldoende koppel van de 1.4.. het rijdt dus echt prima!

het viel mij tegelijk op bij het rijden want ik had ook anders verwacht en op papier heeft hij idd "maar" 90 pk.

Dus heb je geen caravan dan is dit een prima keuze...

Het wordt dat ook jij een paar foto's plaatst! Waarom is dat niet gebeurt?

Vanaf nu wordt je wel in de gaten gehouden.....:mrgreen:

Geplaatst

Geweldige club dit, want ik heb nog nooit in zo'n korte tijd zoveel reacties gekregen. :-D Smaken zullen altijd blijven verschillen, maar gezien bovenstaande reacties ga ik toch maar eerst de 1.4 proberen. Niet in de laatste plaats door de Seven-actie overigens, want dat is ook heel leuk. Eerst maar eens een geode proefrit maken en dan proberen te beoordelen hoe die eruit komt op de punten zoals ik die heb genoemd.

Geplaatst
wordt ik dan ook "superlid" :-D?

en waar kan ik die foto's dan plaatsen??

Ook jij kunt bereiken wat je graag wilt worden op dit forum;-)

Dus volmondig JA op jouw vraag. Geen 'superlid' maar wel supergebruiker.

Eigenlijk had jij jezelf even moeten voorstellen, maar foto's kun je gewoon in een aparte topic plaatsen. Deze kun je dan het beste in de rubriek Pro Cee'd plaatsen.

Suc6 ermee!

Geplaatst
maar foto's kun je gewoon in een aparte topic plaatsen. Deze kun je dan het beste in de rubriek Pro Cee'd plaatsen.

Ik zal ze verslinden. Zit immers nog steeds in de wachttijd. brrrrr

Geplaatst
De 1.6 heeft een andere tandwielverhouding in de versnellingsbak en de eindoverbrenging waardoor deze op de snelweg een wat lager toerental zal hebben en dus minder geluid produceren.

Ik meen me te herinneren dat de 1.4 bij 120 km/h zo'n 3500 toeren maakt, en de 1.6 zo'n 3000 toeren. Zeker weten doe ik 't niet meer.

doe bij de 1.4 maar 3900 toeren.. Maar als het goed is heeft de 90pk 1.4 een 6 bak gekregen?

Geplaatst
doe bij de 1.4 maar 3900 toeren.. Maar als het goed is heeft de 90pk 1.4 een 6 bak gekregen?

Zover ik in de specs kan zien niet

Geplaatst (aangepast)
IK ben even benieuwd of iemand "mijn rijstijl herkent" en op basis daarvan kan adviseren.

Inderdaad, ik ben ook geen coureur en doe ook niet mee met stoplichtsprintjes... Toch heb ik bij de aanschaf van onze vorige wagen (206SW) de keuze gemaakt om voor de zwaarste motor (70 of 110pk) te gaan. Het is gewoon veel leuker en relaxter rijden als je vermogen over hebt.

In principe is de 1.4 voldoende maar ik zou voor de 1.6 gaan, zal je achteraf niet beklagen. Trouwens het verschil in pk is toch aanzienlijk.

Wat de versnellingsbakverhoudingen betreft ; bij 2500tpm in vijfde rijdt de 1.4 78km/h en de 1.6 rijdt dan 81 km/h. Bijna dezelfde verhoudingen dus, wat betekent dat de 1.4 wat minder goed zal reageren op het gas.

aangepast door Alex VB
Geplaatst

Ik rijd sinds januari 2010 een cee'd 1.4 en bevalt goed (had daarvoor Joice met 2.0 l en deze was gevoelsmatig trager). Uiteraard is het gn snelheidsmonster maar voor normaal gebruik voldoende; trekt vlot op in stadsverkeer en gaat lekker tot zo'n 130-140km/h, bij invoegen op snelweg voldoende.

Uiteraard zal een 1.6 sneller zijn (stiller weet ik niet), maar als je vaak alleen in de auto zit is dit de vraag of je het de meerinvestering waard vindt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...