Flyber Geplaatst 19 Februari, 2006 Geplaatst 19 Februari, 2006 Nu na 3000 km op LPG G3 even de tijd op tussenbalans op te maken. De gastank kan 60 ltr bergen, gerekend met 80% zou dit 48 ltr netto zijn. Na twee keer de tank leeggereden te hebben (dit wordt afgeraden maar ik wilde het toch een keer weten) gaat er maximaal net iets meer dan 46 ltr in. Mijn dagelijkse rijafstand is 215km, met de 46 liter red ik net geen twee dagen rijden. Het verbruik ligt dan rond de 10-11 liter per 100 km. Inderdaad betekent dit regelmatig tanken, maar ik vond en vind dit geen bezwaar. Ik weet niet anders want met mijn vorige auto was dit ook zo. (zegels en stempeltjes sparen gaat lekker door zo ) Omdat ik 'het nieuwe rijden' als rijstijl zoveel mogelijk hanteer merk ik weing van een minder vermogen tijdens het rijden op gas. Gisteren heb ik een stuk van 80 km 160/km uur gereden en dat gaat werkelijk fenomenaal, de sportage 'glijdt' over de weg en ik ben zeer tevreden over het gedrag op de weg. Voor het inhalen beschikt de auto ook op gas over voldoende vermogen op vlot te kunnen optrekken. Wel kan ik horen als de auto op gas rijdt. Een wat hoger geluid wordt voortgebracht door de gasinstallatie onder de motorkap. Deze zit aan de bijrijderskant tegen het schutboard. Het geluid is niet storend en op den duur hoor ik het niet eens meer. Pas bij overschakelen naar benzine is het weer merkbaar afwezig. De auto is uitgerust met een AG/NECAM installatie met op het dashboard een kleine (2 bij 2 cm) bedieningunit. Hierop zijn bij volle tank 4 groene leds zichtbaar en 1 rode als ik moet gaat tanken. Elke led geeft aldus 1/5 deel van de tankinhoud weer. Wel is de meting zeer gevoelig en fluctueert (leds gaan uit en weer aan) nogal bij bochtige wegen. korte tijd later is alles weer stabiel. Als het gas echt op is gaat er een pieptoon af die je met een druk op de knop moet uitzetten. Op deze wijze kan je dus niet ongemerkt op benzine gaan rijden. Starten doet de motor altijd op benzine en afhankelijk van de temperatuur schakelt deze over op gas. Dit kan kort na het starten zijn maar ook aan het einde van de straat of nog verder bij zeer lage temperaturen. De gasaansluiting is aangebracht laag in de achterbumper achter het achterwiel aan de bestuurderszijde. Het reservewiel is verbannen naar de garage omdat op deze plaats de ringvormige tank is aangebracht. Naast de tank is nog voldoende ruimte voor allerlei zaken als, gevarendriehoek, doeken, kabels en wat al niet meer. In plaats van het reservewiel heb ik twee bussen met dichtmiddel en ' lucht' mee om eventuele pech te lijf te gaan. Mij vorige auto heeft mij 310.000 km (ook op gas) gebracht zonder een lekke band, en nu komt ie...... Het eerste weekend dat ik met het hele gezin weg wilde staat de linkervoorband plat. Een schroef is de boosdoener. En ten overstaan van de hele buurt sta ik dus het reservewiel te plaatsen. Dit is dan hoop ik de eerste en laatste uit mijn KIA tijdperk..... Ik ben zeer tevreden met de sportage op G3 en kan het iedereen aan raden. Gas op de lange termijn is en blijft even afwachten, ik meld me weer. met groet, Berry Bakker Quote
xHansx Geplaatst 19 Februari, 2006 Geplaatst 19 Februari, 2006 Goed verslag Berry, heel informatief en volledig; Mijn laaste actie v.w.b. LPG is de volgende: Ik heb bij mijn dealer de zaak voorgelegd en aangegeven dat er in het noorden van het land wel een KIA dealer is die LPG inbouwt met garantie. Mijn dealer heeft de zaak opnieuw aangezwengelt bij de importeur. het antwoord is hetzelfde als de vorige keer. Uitsluitend voor de RIO wordt een homologatieverklaring afgegeven en (nog) niet voor andere types. inbouw van LPG is voor eigen risico; schade aan de motor valt niet onder de garantie en zal niet door KIA worden vergoed. Tot zover nog geen stap verder.............. Ik vind het wel positief dat jij tevreden op LPG rijdt. Hou ons op de hoogte Berry................ Quote
kleinschmidt Geplaatst 27 Februari, 2010 Geplaatst 27 Februari, 2010 ik ben in het bezit van een sportage 1997 die bij 82duizend KM op gas is gezet. de installatie is van Necam en daar ben ik zeer tevreden mee onder tussen staat de auto op 165 duizend km en ik heb geen problemen ermee. een ding echter je moet de onderbouw tank goed in de gaten houden ivm roest. in december werdt bij mij de tank afgekeurd vanwege redelijk wat roest. 450 euro armer dus. Quote
hankpeters Geplaatst 27 Februari, 2010 Geplaatst 27 Februari, 2010 Goed verslag Berry,heel informatief en volledig; Mijn laaste actie v.w.b. LPG is de volgende: Ik heb bij mijn dealer de zaak voorgelegd en aangegeven dat er in het noorden van het land wel een KIA dealer is die LPG inbouwt met garantie. Mijn dealer heeft de zaak opnieuw aangezwengelt bij de importeur. het antwoord is hetzelfde als de vorige keer. Uitsluitend voor de RIO wordt een homologatieverklaring afgegeven en (nog) niet voor andere types. inbouw van LPG is voor eigen risico; schade aan de motor valt niet onder de garantie en zal niet door KIA worden vergoed. Tot zover nog geen stap verder.............. Ik vind het wel positief dat jij tevreden op LPG rijdt. Hou ons op de hoogte Berry................ hallo weet niet wat je bedoelt met "voor andere types niet". ik rijd in een sorento op gas g3 vialle en heb voledige garantie van drie jaar via kia. deze instalatie is ingebouwt bij aankoop via de dealer. groetjes Hank Quote
hankpeters Geplaatst 27 Februari, 2010 Geplaatst 27 Februari, 2010 Berry hallo, ben ik weer. nu even over de g3 instalatie. ik hoor hem niet en merk niets van vermogen verlies. de auto rijdt zalig op gas en ook hoor je geen verschil in geluid. groetjes Hank Quote
scorpioshuma Geplaatst 27 Februari, 2010 Geplaatst 27 Februari, 2010 Heren, jullie reageren op een bericht van 4 (!!) jaar oud. Inmiddels is er in KIA-land wel het een en ander gewijzigd met ondersteuning van gas. Quote
bigwade Geplaatst 28 Februari, 2010 Geplaatst 28 Februari, 2010 Heren,jullie reageren op een bericht van 4 (!!) jaar oud. Inmiddels is er in KIA-land wel het een en ander gewijzigd met ondersteuning van gas. Helaas........ Niet echt.. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.