Jump to content

Hill start assist

Venga1

Recommended Posts

Kan iemand vertellen hoe je precies met de Hill start assist moet omgaan?

Ik weet wat het is, maar als ik op een heuvel sta, blijft de auto totaal geblokkeerd.

Volgens mij langer als 2 seconden.

Aangezien ik niet precies weet hoe ik dan weer moet optrekken, probeer ik gewoon gas te geven.

Maar dan voel ik de venga echt blokkeren, en als ik dan flink gas geef, gaat de auto pas rijden.

Niet echt soepel dus.

Ik hou altijd de rem ingetrapt, dit totdat ik wil wegrijden.

Hoe doen jullie dit?

dit staat in het instructie boekje:

Hill start Assist Control is een comfortverhogende functie. De functie is

bedoeld om te voorkomen dat de auto achteruitrolt wanneer u stopt op een

helling en weer wilt wegrijden. De HAC zorgt ervoor dat de remmen nog 2

seconden bediend blijven nadat de bestuurder het rempedaal losgelaten

heeft.

In deze tijd heeft de bestuurder voldoende tijd om het gaspedaal in te

trappen om weg te rijden.

De remdruk wordt verminderd zodra het systeem detecteert dat de bestuurder weg wil rijden.

Het is juist bedoeld om zonder rem weg te rijden. Het systeem heeft dus een vertraging van 2 seconden. Genoeg tijd om de handrem te ontkoppelen, gas te geven en weg te rijden. Daarbij is het het juist niet de bedoeling om de rem ingedrukt te houden. Hill Start Assist neemt dat nou juist van jou over.

Niet bang zijn en gewoon nog eens proberen!

1. Op een helling stil gaan staan

2. handrem erop

3. handrem loslaten, gasgeven

Het is juist bedoeld om zonder rem weg te rijden. Het systeem heeft dus een vertraging van 2 seconden. Genoeg tijd om de handrem te ontkoppelen, gas te geven en weg te rijden. Daarbij is het het juist niet de bedoeling om de rem ingedrukt te houden. Hill Start Assist neemt dat nou juist van jou over.

Niet bang zijn en gewoon nog eens proberen!

1. Op een helling stil gaan staan

2. handrem erop

3. handrem loslaten, gasgeven

Het principe van de hellingproef is om met de auto stil te staan op een helling. Dit kan met of zonder handrem. Wil je weer snel wegrijden dan gebruik je de rem, anders je handrem.

1. Wil je wegrijden?

2. rem loslaten

3. door gas te geven binnen twee seconden, ontkoppel je de remwerking en kun je, als het goed is, soepel wegrijden.

Misschien leg ik het wel verkeerd uit. Ik heb het zelf geprobeerd bij een helling en het ging bij mij redelijk soepel.

hoi Smart

Zie dit filmpje

http://www.rtl.nl/components/automotor/rtlautowereld/miMedia/2010/week07/do_autowereld_item_kia_venga.avi_plain.xml

http://www.peugeot.nl/minisite/3008/crossover/sc=5hill-start-assist-peugeot-3008-crossover-minisite/

Daar wordt duidelijk verteld dat je de handrem niet gebruikt!

Wat jij beschrijft deed ik wel met mijn vorige auto.

Maar met dit systeem zou je volgens mij de handrem niet hoeven te gebruiken.

Het probleem is juist dat ik zeer zeker voel dat de HSA werkt, maar dat de auto zelfs soms afslaat als ik probeer weg te rijden. De auto blokkeert gewoon

Edited by Venga1

Ik heb hetzelfde ook een paar keer gemerkt. Ik gebruik geen handrem, maar hou de rem ingetrapt tot ik verder wil rijden. Meestal gaat het goed, maar een paar keer is het gebeurd dat ik niet wist wat er gebeurde en niet van mn plek kwam. Ik weet niet waarom het soms wel soepel gaat en soms niet.....

Om welke bergachtig deel van Nederland is Hill assist nodig ?.

De duinen en Zuid Limburg, John....... :-)

Verder vast handig bij opritten naar dijkweggetjes en meer.

Sommigen hebben al moeite met een parkeergarage...................:-))

De duinen en Zuid Limburg, John....... :-)

Verder vast handig bij opritten naar dijkweggetjes en meer.

Sommigen hebben al moeite met een parkeergarage...................:-))

En wat denken jullie van zeeland, genoeg heuvels.:mrgreen:

Ik heb hetzelfde ook een paar keer gemerkt. Ik gebruik geen handrem, maar hou de rem ingetrapt tot ik verder wil rijden. Meestal gaat het goed, maar een paar keer is het gebeurd dat ik niet wist wat er gebeurde en niet van mn plek kwam. Ik weet niet waarom het soms wel soepel gaat en soms niet.....

Gelukkig ben ik dus niet de enige.

En op het moment dat HSA weer vrijkomt, begint de auto alsnog achteruit te gaan.

Dus dan moet je weer snel op de rem trappen om dit tegen te gaan.

En dan slaat HSA weer vast :!:

Om welke bergachtig deel van Nederland is Hill assist nodig ?.

Elke dag, als ik van mijn werk naar huis rij :!:

En al gebruik je wel de handrem, HSA blokkeert op het moment van wegrijden.

Het mag toch niet zo zijn dat ik op een helling mijn rempedaal los moet laten , 2 seconden moet wachten en daarna pas het gas in moet drukken:?:

Levensgevaarlijk en een hoop getoeter :!:

Hebben meer Venga gebruikers hier last van :?:

Hoe moet je HSA op een correcte manier gebruiken :?::?: :?::?: :?:

Toen ik mijn rijbewijs in Schotland heb behaald ( 1966 ) was de "hill start "een van de

belangrijkste deel van het exam.

Op een echte 1 op 7 heuvel en een centimeter achteruit dan was het " just drive back

to the exam center sonny , no need to go any further with you exam ".

Toen ik mijn rijbewijs in Schotland heb behaald ( 1966 ) was de "hill start "een van de

belangrijkste deel van het exam.

Op een echte 1 op 7 heuvel en een centimeter achteruit dan was het " just drive back

to the exam center sonny , no need to go any further with you exam ".

Tja een normale Hill start lukt mij ook zonder enig probleem.

Maar een Hill start icm HSA is toch wel anders.

Vanmiddag weer geprobeerd.

Rem los - auto staat stil

en op het moment van loskomen snel het gaspedaal ingedrukt.

Maar toch reed op dat moment de auto een stukje achteruit.

Handrem gebruiken heeft in mij ogen geen zin, dit omdat de remmen geblokkeerd zijn.

Zo te zien hebben Hanne en ik dit nog alleen meegemaakt!

Als dit zo hoort, dan had HSA van mij er van af mogen blijven :|

Edited by Venga1

Tot nu toe HSA 3 of 4 keer gebruikt. De helling moet aanzienlijk zijn voor de werking intreedt. Elke keer rem ingetrapt om tot stilstand te komen. Vervolgens voet van de rem en op het gas en de koppeling op laten komen. Auto blijft keurig staan en bij de minste beweging van de auto, valt de rem weg en kan ik weg rijden. Nog niet meegemaakt dat ik door de remmen wordt vast gehouden.... Maar ja 4x gebruiken is ook niet veel.

Mocht ik ook problemen krijgen meld ik me.

Peter

Bij mij net zo! Ik kan niet weg rijden tot de HSA eraf gaat....

valt totaal niet mee te werken!

Ja, maar dit is niet uitschakelbaar, hoe doe jij het dan.

Ben ik dan de enige die het lastig vind, en zich afvraagt hoe je hiermee moet omgaan?

Ja, maar dit is niet uitschakelbaar, hoe doe jij het dan.

Ben ik dan de enige die het lastig vind, en zich afvraagt hoe je hiermee moet omgaan?

Ik kan er ook niet mee omgaan Venga1, bij mij blijft de auto staan.. hoeveel gas ik ook geef.. hij blokkeert volledig... :s ik weet het ook niet..

Ik kan er ook niet mee omgaan Venga1, bij mij blijft de auto staan.. hoeveel gas ik ook geef.. hij blokkeert volledig... :s ik weet het ook niet..

Sorry Chrones.

Maar dit begrijp ik echt niet.

Over alles wordt hier gesproken, maar niet over een totaal blokkerende auto :?

Het lijkt mij toch wel een heel belangrijk punt, en persoonlijk vind ik dit belangrijker als matten die snel slijten.

Slijtage aan matten is wel heel vervelend, maar een totaal blokkerende auto is gevaarlijk!!

Ik ga hierover een vraag bij de dealer stellen!!

• Like 1

en de HSA werkt niet alleen op echt heuvelachtig terrein. Een beetje "vals plat" is al genoeg om het in werking te stellen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Ik stond in Rotterdam voor het Hofplein bij het stoplicht gisteren en toen was het weer raak! ik kwam niet weg. (en RTM is zeker niet heuvelachtig...)

Het zou fijn zijn, als het uitgeschakeld kon worden. Ik heb het echt niet nodig.

Ik werk in de Haarlemmermeer, echt geen heuvels.

Maar ik moet elke dag een dijkje oprijden, en meestal staat het verkeerslicht op rood.

Ik maak het elke dag mee :|

Maar dit is toch niet nieuw voor KIA?

Andere auto hebben toch ook dit systeem?

Guest Jantje
Ik werk in de Haarlemmermeer, echt geen heuvels.

Maar ik moet elke dag een dijkje oprijden, en meestal staat het verkeerslicht op rood.

Ik maak het elke dag mee :|

Maar dit is toch niet nieuw voor KIA?

Andere auto hebben toch ook dit systeem?

alleen de nieuwere kia's volgens mij. volgens mij was de venga wel de eerste..

Nee, ik wil geen gelijk hebben/krijgen, juist niet. Het was toch ook een tip? En bedanken is toch niet nodig, dat gaat ook weer te ver!

Dat er in de voorseriemodellen probleempjes kunnen ontstaan is volgens mij toch een publiek geheim, of niet soms? Ik hoop het zelf niet mee te maken.

Ik vind het wel vervelend voor degene die het overkomt en hoop dat het allemaal snel hersteld kan worden. Kia NL en de dealers zullen aan de bak moeten om al die garantiegevallen tot een goed einde te brengen.

De knip-oog van het oorspronkelijke bericht is u kennelijk ontgaan......:-)