Jump to content

1.4 cvvt - 90 pk te magertjes?


hilversum1981

Recommended Posts

Hallo,

We mogen een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik wil graag een ruime auto leasen, met (het liefst) 20 % bijtelling.

Ik heb vanmiddag proefgereden in een kia ceed sporty wagon, 1.4 cvvt 90 pk, omdat de 1.6 geen 20 % bijtelling heeft.

Tot de 100 km/u gaat het prima, maar daarboven is het vermogen ver te zoeken. Ik moet dan op de snelweg bij het inhalen echt terug naar mijn 4 of wat snelheid te krijgen. Aan de ene kant denk ik, ach in nl mag je toch maar 120, en binnen de bebouwde komt gaat het prima. Aan de andere kant wil ik wel redelijk vlot over de snelweg kunnen bewegen, en ga ik ook 2 x per jaar op wintersport en wil ik ook in duitsland wel lekker door kunnen rijden. De topsnelheid op papier is 180. Ik rijd nu een 1.9 tdi en die blijft natuurlijk maar door-accelereren. Ben bank dat de 1.4 me teveel tegen gaat vallen.

Weet iemand of de 1.4 in de praktijk erg tegen gaat vallen, of dat het wel meevalt?

Thanx.

Sam

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

ik heb geen 1.4 met 90pk maar de 109pk versie, ik vindt deze nog vrij vlot door trekken richting de 160.. Ik weet niet of er een groot verschil zit tussen de 2 natuurlijk..

Heeft de 1.6 diesel niet ook een a-label?

Link to comment
Share on other sites


En hij loopt lekker door tot de 190 echte kilometers volgens de GPS en teller... Ook een 1.4 (sw) met 109 pk.

ik heb geen 1.4 met 90pk maar de 109pk versie, ik vindt deze nog vrij vlot door trekken richting de 160.. Ik weet niet of er een groot verschil zit tussen de 2 natuurlijk..

Heeft de 1.6 diesel niet ook een a-label?

Link to comment
Share on other sites


Beetje aangeklede ceed 1.4 of 1.6 kost ca. 20.000 euro incl. afleveren.

Bijtelling 20% is dan 4000 eu

Bijtelling 25% is dan 5000 eu

We praten dan over een verschil van 1000 eu bruto op jaarbasis.

Stel dat je daar netto 500 van moet betalen, is dat p/mnd 41,66 meer..

Is het je die lol een paar ritten per jaar in DL waard, dat moet je je af gaan vragen.

Ga in beiden rijden, achter elkaar en denk er rustig over na.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Doe je daar niet een eeuw over, om met 90 pk naar de 190 kilometers te komen. En hoeveel toeren maakt ie dan wel niet?

een hoop.. 3800 toeren voor 120km/u dus reken maar uit :roll: Maar zoals ik al zei ik vindt hem naar de 160 toe nog best goed door reden, beter dan me oude 1.6je..

Link to comment
Share on other sites


Als je goed leest dan zie je dat ik een 109pk versie heb.

En duurt het lang... tot de 160 gaat aangenaam snel, tot de 180 is het wat harder werken, en tot de 190 wordt het kruipen.

Maar hij komt er wel :).

Toeren (heel hard aan het denken) ik dacht rond de 5800 of zoiets.

Dat is op zich wel logisch. Maar de Ceed is kwa geluid prima gedempt.

Ik woon op 20 min. van de Duitse Autobahn, en mag daar graag een rondje rijden. En ik moet eerlijk toegeven dat de Ceed niet onder doet voor bijvoorbeeld een Golf V 1.9 TDI op die snelheid. Dit was een van mijn vorige auto's waar ik ook veel mee op de Duitse Autobahn zat en waar ik goed mee kan vergelijken. Die TDI had echter veel meer koppel en dat was vliegen tot de 180, langzaam naar de 190 en kruipen tot de 205.

Maar de Kia doet het absoluut niet slecht. Zeker het inhalen als je 80-tig rijdt. Lekker opschakelen naar zijn 3 en dan wil ie echt vliegen tot de 110-120. Gewoon heerlijk.

En als je toch meer wil dan de 90pk, dan moet je

Edited by patten
Link to comment
Share on other sites


De 1.6, die toch maar liefst 36 pk meer heeft, merk je dat voor onderin de toeren, of is het verschil bij bv het inhalen op de snelweg in de 5e versnelling, ook aanzienlijk?

Het enige nadeel van de 1.6 is dan weer, dan het seven-pakker er niet op te krijgen is, en ik dus nog van alles moet laten inbouwen (touch screen navigatie, etc).

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
De 1.6, die toch maar liefst 36 pk meer heeft, merk je dat voor onderin de toeren, of is het verschil bij bv het inhalen op de snelweg in de 5e versnelling, ook aanzienlijk?

Het enige nadeel van de 1.6 is dan weer, dan het seven-pakker er niet op te krijgen is, en ik dus nog van alles moet laten inbouwen (touch screen navigatie, etc).

Ik denk persoonlijk, na alle verhalen op dit forum, dat je beter een after-market navi in kan bouwen dan de navi van 7

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Want? Is de navigatie van de ceed niet goed?

op dit moment alleen engels talig, komt nog wel een update voor maar toch.

En een hele oude kaart erin..

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
En worden die kaarten ook nog bijgewerkt bij dezelfde update dat de taal NL wordt.

moet je even bij het ceed forum kijken, daar is een topic over het 7 navigatie systeem. Die persoon had contact gehad met de leverancier en er was zover ik het begreep nog geen nieuwe kaart in ontwikkeling.

Link to comment
Share on other sites


Het is maar waar je rijdt en hoe hard je wilt gaan. Ik kan goed mee komen op de snelweg maar rij dan ook meestal de toegestane snelheid, boetes vind ik echt zonde van mijn geld :wink:. Vanaf de 120 een inhaal actie vind ik goed te doen en zit dan ook redelijk vlot op de 160. Ik rijd vooral in nederland en ga in de zomervakantie naar het buitenland maar dan zal ik met een volle auto en mijn gezin erin ook niet te hard gaan rijden. voor mij is de 1.4 meer dan voldoende en vergelijkbaar met mijn 11 jaar oude auto die ik hiervoor had met een 1.6 motor.

De navigatie van de se7en doet het prima heb alleen wat problemen gehad met bevriezing van het scherm maar dat lijkt aan mijn telefoon gelegen te hebben.

Succes met het uitzoeken van een auto. Hou er rekening mee dat de se7en een tijdelijke actie!

Grtz. Gstar

Link to comment
Share on other sites


Ik rijd nu een 1.9 tdi en die blijft natuurlijk maar door-accelereren. Ben bank dat de 1.4 me teveel tegen gaat vallen.

Weet iemand of de 1.4 in de praktijk erg tegen gaat vallen, of dat het wel meevalt?

Thanx.

Sam

Zelf heb ik ook een 7 sw en kom ook van een 1.9 jtd (105pk). Natuurlijk merk je het verschil met de trekkracht van de diesel t.o.v. de 1.4. Persoonlijk vindt ik dat ik vaker moet schakelen. Aangezien ik niet in de randstad e.o. woon en werk en dus bijna geen files heb is dat geen probleem (in dat gebied zou ik een automaat overwegen). Omdat de auto bij 130 zo'n 4000 toeren draait is er een royaal geluid te horen in de auto. Gevolg trap ik de koppeling in om naar de 6 te gaan, die er niet is. heb ik ff aan moeten wennen.

Ik heb de 1.4 gekozen, omdat ik perse een SW in de 20% klasse wilde hebben. De ene keer per jaar naar de wintersport (met skibox) en 1x zomervakantie pas ik mijn snelheid wel aan, i.p.v. 160 "maar" 140.

Doordat de 1.4 minder trekkracht heeft in de 5 ben ik wel rustiger gaan rijden, levert misschien minder post uit Leeuwarden op.

Link to comment
Share on other sites


jantje, je moet niet overdrijven hoor... het navigatiesysteem werkt echt wel fijn. Ok, er zijn wat aanpassinkjes nodig, maar zo erg is het allemaal niet...

Over de 1.4, ik rij zelf een Pro cee'd 1.4 Se7en wat ik een hele fijne wagen vindt, ben een weekendje weggeweest met de SW Se7en en dat rijdt ook prima.

Ik zou zeggen, ff langs de dealer en rijden maar. Wil je 20% bijtelling en toch een 1.6 ? Kan wel, moet je een 5 deurs cee'd nemen !

Link to comment
Share on other sites


jantje, je moet niet overdrijven hoor... het navigatiesysteem werkt echt wel fijn. Ok, er zijn wat aanpassinkjes nodig, maar zo erg is het allemaal niet...

Over de 1.4, ik rij zelf een Pro cee'd 1.4 Se7en wat ik een hele fijne wagen vindt, ben een weekendje weggeweest met de SW Se7en en dat rijdt ook prima.

Ik zou zeggen, ff langs de dealer en rijden maar. Wil je 20% bijtelling en toch een 1.6 ? Kan wel, moet je een 5 deurs cee'd nemen !

Zit de 1.6 van de normale ceed ook op 20% bijtelling? Dat is nieuw voor mij. Het enige nadeel zou dan dus het se7en pakket zijn dat ik mis. Mmmm, weer een optie erbij.

Link to comment
Share on other sites


Klopt, de Ceed/Pro Ceed zijn beiden 1.6+20%. Alleen de SW valt er niet onder.

Zit de 1.6 van de normale ceed ook op 20% bijtelling? Dat is nieuw voor mij. Het enige nadeel zou dan dus het se7en pakket zijn dat ik mis. Mmmm, weer een optie erbij.
Link to comment
Share on other sites


Ik wilde toch nog even reageren. Ik zelf heb een cee'd sw 1.4 (90pk) op bestelling staan en met proefritten viel me die helemaal niet tegen. Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn huidige auto een 1.3 (56pk) is.

Als je zoals jij van een 1.9TDI af komt dan zal die 1.4 best sloom aan voelen. Voor mijn gevoel heeft ie best wel pit. Dat moet je ook even in gedachten houden natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites


Onze 2e auto is 100 kilo lichter en heeft 5pk meer (115pk) dan de Cee'd.

De 1.4 (109pk versie) is gewoon "traag" tov die auto.

Wel degelijk goed te merken.

Ik wilde toch nog even reageren. Ik zelf heb een cee'd sw 1.4 (90pk) op bestelling staan en met proefritten viel me die helemaal niet tegen. Daar moet ik wel bij zeggen dat mijn huidige auto een 1.3 (56pk) is.

Als je zoals jij van een 1.9TDI af komt dan zal die 1.4 best sloom aan voelen. Voor mijn gevoel heeft ie best wel pit. Dat moet je ook even in gedachten houden natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites


Onze 2e auto is 100 kilo lichter en heeft 5pk meer (115pk) dan de Cee'd.

De 1.4 (109pk versie) is gewoon "traag" tov die auto.

Wel degelijk goed te merken.

Begrip "traag" is gewoon relatief. hangt af van wat je gewend bent en waarmee gaat vergelijken. Om de 1.4 nou op zich traag te noemen klopt niet dus.

Link to comment
Share on other sites


Klopt het is inderdaad relatief. En ik vind hem traag.

En met de nieuwe 1.4 (0-100 in 13,4 sec volgens opgaaf) dat mag m.i. ook best traag genoemd worden.

Begrip "traag" is gewoon relatief. hangt af van wat je gewend bent en waarmee gaat vergelijken. Om de 1.4 nou op zich traag te noemen klopt niet dus.
Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Klopt het is inderdaad relatief. En ik vind hem traag.

En met de nieuwe 1.4 (0-100 in 13,4 sec volgens opgaaf) dat mag m.i. ook best traag genoemd worden.

klopt, maar je hebt het hier dan ook niet over een 1.4 met turbo waarmee iedereen nu elke 1.4 gaat zitten vergelijken. Feit is dat je het over een behoorlijk zware auto hebt en een 1.4 motor.

Wil je een race auto had je een 2.0 moeten kopen.

Ik vindt dat de 1.4 zeker niet traag te noemen is

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...