Jump to content

vraag: Remschijven versleten binnen 1,5 jr?

Recommended Posts

Posted

Hallo forum,

Even voorstellen. Ben nieuw op deze site. 14 jaar Chrysler voyager gereden. Veel plezier en Top wagen. Rijd sinds jun. 2008 in een Kia sorenteno 2.5 CDRI, autonaat, bjr. 2004. Aangeschaft bij een Vakgarage (voormalig Kia dealer). Ik vind het geweldig rijden, doch heb vraagtekens bij deze auto. Probleem wagen ?!

PIMVO Bedankt.

Heb helaas twee linker handen (ben rechts) en weet niets van onderhoud auto's. Kan wel lezen en daarom heel blij met dit forum. Ben via dit forum (PIMVO) al reeds geholpen met een verwarming/airco probleem. Het heeft me denk ik veel geld bespaard. Nu beperkt tot 50 euro garage kosten voor bijvullen airco-vloeistof en diagnose stellen. Garage heeft het probleem verder niet kunnen verhelpen. A.d.h.v. Pimvo's ervaring en mededeling heb ik hetprobleem zelf weten te verhelpen.

Mijn probleem/vraag t.a.v. slijtage remschijven.

Kleine omschrijving:

Dec. 2008 Bovag-garantie (6 mnd) afloop garantie onderhoud ondergaan. Uiteraard geen bijzonderheden.

• Feb. 2009: Achter remschijven en remschoenen versleten, je raadt het al eigen kosten.
  • Jun. 2009 (APK-keuring): versleten Voor remschijven, remschoenen en 2 paar banden.
  • Nu Apr. 2010 wederom Achter remschijven en remschoenen versleten en vervangen.

Is slijtage binnen z'n korte tijd bij jullie ook een bekend verschijnsel ? Garage adviseert om bij rood verkeerslicht de automaat in de Neutraal stand te zetten. Dan hoef ik niet op de rempedaal te blijven drukken.

(bij mij ????).

Alvast weer bedankt.

Guest Jantje
Posted

Ik vindt dat toch wel heel snel voor achterrem schijven, zelfs voor een automaat.

Het is wel beter voor de remmen in het algemeen om als je na een lange rit en dus remmen niet de rem ingetrapt te houden als je stil komt te staan. Maar dit heeft meer te maken met het krom trekken van de schijven dan extra slijtage.

Ik weet niet hoeveel kilometer je per jaar rijdt, maar als je te weinig rijdt gaan je remschijven wel vrij vlot roesten en dan gaan ze wel snel achteruit natuurlijk.

Guest Jantje
Posted
Hallo jantje,

Heb nu ongeveer 37000 km met de achter schijfremmen en blokken gedaan.

Mvg Kaizen

dat is ronduit belachelijk dat ze nu alweer kapot zijn. Op welke reden zijn ze dit keer voor vervanging dan?

slijtage of roest vorming?

Posted

Slijtage. Vond ik ook.

Maar Nu. Ik Houd m'n hart vast.

Moet in juni voor de APK-keuring. Deze rekening was dan ruim 550 euro. inclusief bijvullen van airco-vloeistof en diagnose check (115 euro).

Dit is dus m'n derde rekening in afgelopen 2 jaar voor enkel schijfremmen.

Dank voor de reactie

Guest Jantje
Posted
Slijtage. Vond ik ook.

Maar Nu. Ik Houd m'n hart vast.

Moet in juni voor de APK-keuring. Deze rekening was dan ruim 550 euro. inclusief bijvullen van airco-vloeistof en diagnose check (115 euro).

Dit is dus m'n derde rekening in afgelopen 2 jaar voor enkel schijfremmen.

Dank voor de reactie

Ik zou de volgende keer toch echt gaan kijken als ze dit weer roepen. Dan mogen ze jouw de afkeur maten laten zien en waar jij bij staat meten hoe dik de schijven nog zijn.

Posted
Hallo forum,

Even voorstellen. Ben nieuw op deze site. 14 jaar Chrysler voyager gereden. Veel plezier en Top wagen. Rijd sinds jun. 2008 in een Kia sorenteno 2.5 CDRI, autonaat, bjr. 2004. Aangeschaft bij een Vakgarage (voormalig Kia dealer). Ik vind het geweldig rijden, doch heb vraagtekens bij deze auto. Probleem wagen ?!

PIMVO Bedankt.

Heb helaas twee linker handen (ben rechts) en weet niets van onderhoud auto's. Kan wel lezen en daarom heel blij met dit forum. Ben via dit forum (PIMVO) al reeds geholpen met een verwarming/airco probleem. Het heeft me denk ik veel geld bespaard. Nu beperkt tot 50 euro garage kosten voor bijvullen airco-vloeistof en diagnose stellen. Garage heeft het probleem verder niet kunnen verhelpen. A.d.h.v. Pimvo's ervaring en mededeling heb ik hetprobleem zelf weten te verhelpen.

Kleine omschrijving:

Dec. 2008 Bovag-garantie (6 mnd) afloop garantie onderhoud ondergaan. Uiteraard geen bijzonderheden.

• Feb. 2009: Achter remschijven en remschoenen versleten, je raadt het al eigen kosten.
  • Jun. 2009 (APK-keuring): versleten Voor remschijven, remschoenen en 2 paar banden.
  • Nu Apr. 2010 wederom Achter remschijven en remschoenen versleten en vervangen.

Is slijtage binnen z'n korte tijd bij jullie ook een bekend verschijnsel ? Garage adviseert om bij rood verkeerslicht de automaat in de Neutraal stand te zetten. Dan hoef ik niet op de rempedaal te blijven drukken.

(bij mij ????).

Alvast weer bedankt.

Dat remblokken (vooral voor) verslijten is vrij normaal. Remschijven worden dunner en met mijn vorige auto (sportage) werd ik bij 60.000 km geconfronteerd met de mededeling van de dealer dat mijn remschijven maar 23 mm dik waren en Kia dviseert 25 mm. Geantwoord dat ze kunnen blijven adviseren, maar dat ik geen nieuwe schijven liet plaatsen. Het zou ook geen risico inhouden. Het wordt wel even op je rekening vermeld dat je afzag van nieuwe schijven...... (garantie !!!0

Ik krijg wel eens de indruk dat men op basis van adviezen erg snel de neiging heeft tot vernieuwen (wat niet nodig blijkt te zijn)

Guest Jantje
Posted
Dat remblokken (vooral voor) verslijten is vrij normaal. Remschijven worden dunner en met mijn vorige auto (sportage) werd ik bij 60.000 km geconfronteerd met de mededeling van de dealer dat mijn remschijven maar 23 mm dik waren en Kia dviseert 25 mm. Geantwoord dat ze kunnen blijven adviseren, maar dat ik geen nieuwe schijven liet plaatsen. Het zou ook geen risico inhouden. Het wordt wel even op je rekening vermeld dat je afzag van nieuwe schijven...... (garantie !!!0

Ik krijg wel eens de indruk dat men op basis van adviezen erg snel de neiging heeft tot vernieuwen (wat niet nodig blijkt te zijn)

ik ben daar niet zo'n voorstander van. Die adviezen zijn er echt niet voor niets.

Posted
ik ben daar niet zo'n voorstander van. Die adviezen zijn er echt niet voor niets.

De dealer had er anders verder ook geen enkel probleem mee en kon mij standpunt begrijpen. Het zijn adviezen vanuit Vianen

Posted

M.n. schijven&blokken achter gaan eindeloos mee i.t.t. voor, die gaan afhankelijk van de chauffeur zo'n 60K mee, althans bij mij. Achter nog nooit vernieuwd, km.teller staat nu op 87K.

En ik rij nog automaat ook en in Duitsland durf ik wel door te hobbelen waarbij ik ook wel eens in de ankers moet -;)

Guest Jantje
Posted
De dealer had er anders verder ook geen enkel probleem mee en kon mij standpunt begrijpen. Het zijn adviezen vanuit Vianen

ja adviezen vanuit vianen is natuurlijk wel weer anders dan adviezen van kia zelf haha.

Alleen voor mij is remmen toch een onderdeel waar ik geen cent op wil/ga besparen.

Posted

Hoi, ik rijd zelf eem 2.5 crdi automaat en heb nu bij 111000 km de schijven voor verwisseld. Er zat nog 24 mm op, maar de Sorento begon al licht te trillen met remmen. Achter zitten nog de 1e schijven.

gr. jos

Posted
Hallo forum,

PIMVO Bedankt.

Kleine omschrijving:

(bij mij ????).

Alvast weer bedankt.

Dat is wel heel erg snel, hebben ze de vorige keer wel echt vervangen, want ik twijfel daar toch wel een beetje aan of het moet zo zijn dat de blokken te dicht op de schijven zitten, dan krijg dit effect namelijk ook.

Guest Jantje
Posted

lijkt mij inderdaad verstandig om eens te kijken of de glijpennen van je remklauw nog goed gangbaar zijn en of je remzuigertjes nog goed terug gaan. Oftewel komen je remmen meteen goed los als je stopt met remmen.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Sluit me aan bij Jantje. Zeker goed laten kontroleren.

Dit soort slijtage, en zeker achter, is niet normaal. En van stilstaan aan het stoplicht met de bak in D, slijten de remmen niet.

Bij mijn vorige Sorento zijn de voorschijven vervangen bij 96.000 km! Achter was er nog niks aan de hand.

De levensduur is natuurlijk afhankelijk van het remgedrag. Als je altijd laat in de ankers gaat, dan slijt het natuurlijk sneller. Maar nogmaals 18 maanden voor achterschijven is absurd. Flikt de garage je een kunstje? 115,- diagnose check? Als ik bij mijn dealer kom voor "diagnose" en ik vraag naar de kosten hiervoor, zegt ie altijd: "Diagnose en koffie zijn op mijn kosten".

Edited by masimo