Jump to content

Track and trace Kia


Rob D

Recommended Posts

Onlangs bestelde ik via Dell een computer. Ik kon vanaf het moment van bestellen tot het moment dat ie bij mij thuis werd afgeleverd precies zien wat de status was.

Is zo'n soort van track and trace ook bij nieuwe auto's ergens te vinden op internet?

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Onlangs bestelde ik via Dell een computer. Ik kon vanaf het moment van bestellen tot het moment dat ie bij mij thuis werd afgeleverd precies zien wat de status was.

Is zo'n soort van track and trace ook bij nieuwe auto's ergens te vinden op internet?

Niet voor klanten en voor dealers is het ook zeer beperkt. Wij krijgen van bijvoorbeeld iveco alleen te horen wanneer ze beginnen met de auto te bouwen, wanneer hij klaar is en wanneer hij (ongeveer) op transport gezet wordt.

Link to comment
Share on other sites


Ik denk dat de huidige techniek dat zeker voor elkaar moet krijgen, maar dat het inderdaad voor de dealer niet wenselijk wordt geacht. Nu kunnen zij zelf bepalen wanneer zij de auto gaan uitleveren.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Ik denk dat de huidige techniek dat zeker voor elkaar moet krijgen, maar dat het inderdaad voor de dealer niet wenselijk wordt geacht. Nu kunnen zij zelf bepalen wanneer zij de auto gaan uitleveren.

dat bepaald de dealer sowieso wel zelf... Dat de auto door de importeur afgeleverd is bij de dealer betekend niet dat zij meteen tijd hebben om hem rij klaar te maken.

Link to comment
Share on other sites


Niet voor klanten en voor dealers is het ook zeer beperkt. Wij krijgen van bijvoorbeeld iveco alleen te horen wanneer ze beginnen met de auto te bouwen, wanneer hij klaar is en wanneer hij (ongeveer) op transport gezet wordt.

Dat is kul.

In 1986 kocht ik mijn eerste NIEUWE auto, een Corsa Van met extra glimmers en dingetjes.

Ondanks de toen brakke technologie was de auto per week te traceren.

(van bestelling tot productie en transport)

Dat ze de auto op het laatst kwijt waren was aan de opslag in Nederland te danken.

We zijn nu 24 jaar verder en dit systeem moet tot in de puntjes kunnen lopen.

Of een dealer dat inzichtelijk wil maken betwijfel ik.

Die heeft namelijk een dubbele agenda.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Dat is kul.

In 1986 kocht ik mijn eerste NIEUWE auto, een Corsa Van met extra glimmers en dingetjes.

Ondanks de toen brakke technologie was de auto per week te traceren.

(van bestelling tot productie en transport)

Dat ze de auto op het laatst kwijt waren was aan de opslag in Nederland te danken.

We zijn nu 24 jaar verder en dit systeem moet tot in de puntjes kunnen lopen.

Of een dealer dat inzichtelijk wil maken betwijfel ik.

Die heeft namelijk een dubbele agenda.

Ik kan alleen informatie geven over hoe het bij het merk loopt waar ik voor werk en dat is wat ik verteld heb. Hoe dit bij andere merken zit weet ik niet, volgens mij heeft Peterrrrr ook al eens aan gegeven dat ze lang niet alles kunnen volgen.

Link to comment
Share on other sites


Ik kan alleen informatie geven over hoe het bij het merk loopt waar ik voor werk en dat is wat ik verteld heb. Hoe dit bij andere merken zit weet ik niet, volgens mij heeft Peterrrrr ook al eens aan gegeven dat ze lang niet alles kunnen volgen.

Dan is er voor IT ers nog een hoop werk aan de winkel in de auto branche....

Vreemd genoeg kan ik een boerelulle pakketje naar Lima-Peru voor een collega heel behoorlijk volgen, HAHAHA!

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Dan is er voor IT ers nog een hoop werk aan de winkel in de auto branche....

Vreemd genoeg kan ik een boerelulle pakketje naar Lima-Peru voor een collega heel behoorlijk volgen, HAHAHA!

tjah tis maar net hoeveel informatie de fabriek (of misschien lever de fabriek de informatie wel maar wil de importeur het niet) af wil geven..

Link to comment
Share on other sites


tjah tis maar net hoeveel informatie de fabriek (of misschien lever de fabriek de informatie wel maar wil de importeur het niet) af wil geven..

Waarom wordt dit in zo'n waas gehuld?

Kijk ik wil absoluut niet overkomen als koning ongeduld, maar of het nu een pakketje is of een nieuwe Kia, het lijkt me dat een klant best wel enig inzicht mag hebben in het product waar hij toch rond de 20.000 euro voor uit geeft.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

ik ben dat volledig met jullie eens.

maar ik werk dan ook niet in de fabriek of bij de importeur en voor alles wat ik weet is het voor ons ook altijd maar de vraag wanneer de auto er is.

Zo hebben we al is gehad dat we al 2 maanden op een auto zaten te wachten en eentje die pas 2 weken besteld was stond ineens op de stoep..

Link to comment
Share on other sites


Dan is er voor IT ers nog een hoop werk aan de winkel in de auto branche....

Vreemd genoeg kan ik een boerelulle pakketje naar Lima-Peru voor een collega heel behoorlijk volgen, HAHAHA!

Dat is echt niet meer nodig. Ben zo'n 10-15 jaar geleden op "werkbezoek" geweest bij NedCar in Born. Ze maakten daar toen nog de Volvo 40 en mitsubishi?? op de zelfde bodemplaat. Zij vertelden toen dat vanaf de bestelling alles tot op de seconde te volgen is. Want onderdelen komen uit kostenbesparing "just in time" en klanten opties zoals LM velgen, kleur en doorkijk dak lopen gewoon door elkaar heen. Daar was het zelfs zo dat er het ene moment gewoon een mitsubishi tussen 2 volvo's van de band kwam en daarna bijvoorbeeld 3 volvo's. Dus als het vanaf de bestelling tot het eind van de band te volgen is, raken ze de auto echt niet meer kwijt en blijft hij tot het laatste moment, bij de dealer traceerbaar.

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Als je goed kijkt zie je bij nieuwe Kia's als ze bij de dealer staan allemaal formulieren met barcodes etc op de ramen, achter de bestuurdersstoel.

Volgens mij wordt elke auto dus gescand op het moment dat er een handeling plaatsvind. Dus van de fabriek naar opslag, opslag naar trein/boot, aankomst in Nederland, dan opslag terrein, transporterende, dealer. Zo kan er ook geen auto maar van 'de vrachtwagen' vallen ;)

Hoe kan onze dealer anders weten dat er nog zo'n model kleur en motorinhoud in Rotterdam staat. Hij besteld de auto en binnen drie dagen komt de auto transporter van Koopman voorrijden met de wagen erop.

Ik denk dat Kia precies weet waar welke auto uithangt, anders moeten ze op het terrein in de haven / opslag ook wel erg zoeken naar een auto.

Link to comment
Share on other sites


Wij kunnen in ons systeem ongeveer zien welke status de auto heeft, dealer backorder, op zee, klaar voor aflevering en op transport zijn statussen die wij kunnen zien. Denk om dit alles zichtbaar te hebben voor de klant dat het vrij kostbaar is. Dat het mogelijk is om je auto te volgen lijkt me duidelijk maar denk dat klanten niet zitten te wachten op een duurdere auto omdat ze dan kunnen zien waar de bestelde auto is ?

Link to comment
Share on other sites


Wij kunnen in ons systeem ongeveer zien welke status de auto heeft, dealer backorder, op zee, klaar voor aflevering en op transport zijn statussen die wij kunnen zien. Denk om dit alles zichtbaar te hebben voor de klant dat het vrij kostbaar is. Dat het mogelijk is om je auto te volgen lijkt me duidelijk maar denk dat klanten niet zitten te wachten op een duurdere auto omdat ze dan kunnen zien waar de bestelde auto is ?

Het is een kwestie van het lcd-scherm te draaien naar de klant, zodat hij mee kan kijken.....;)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...