Guest Pombal12 Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Venga-fans, Bij toeval viel mijn oog op een lakbeschadiging aan de carrosserie, onder de gesloten achterklep van mijn VENGA. Bij nader inzien bleek de achterklep t.g.v. een onjuiste afstelling tegen de carrosserie te kunnen botsen (aan weerszijden), met een lelijke lakbeschadiging tot gevolg! Bij de dealer aangekomen bleek hun (even oude) demo-VENGA inmiddels hetzelfde euvel te vertonen. Er is door hen een aantal digitale foto's gemaakt. Een afspraak voor reparatie staat. Eenmaal thuisgekomen heb ik mijn eigen foto's geschoten. Je bent gewaarschuwd. Let op de aansluiting van de achterklep! Ga bij problemen bij de dealer langs! Pombal12 Quote
ger.w. Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Idd een slecht gemonteerde klep. Ik mag toch aannemen dat e.e.a. onder garantie wordt hersteld ?? Quote
Remko .me Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Ik heb het ook, hele stuk lak beschadigd. Hoe gaan ze dit oplossen bij jou dan? Quote
Remko .me Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Ik heb trouwens een melding gemaakt bij de dealer, hopelijk snel antwoord. Quote
Leon Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Bij de Cee'd 5-drs (non-facelift, facelift model weet ik niet) heb je ook zoiets, aan de linkerkant raakt de kofferklep de achterbumper bij het dichtslaan. Ben er op beginnen letten en bijna alle Cee'd 5-drs hebben dit (ook de demo's van de dealer). De lak gaat een beetje van de rand van de kofferklep en op de bumper zie je een streepje. Ik heb het wel gemeld bij de dealer en ook bij iemand van de Belgische importeur, die vond dat het hersteld moest worden. Alleen willen ze dat herstellen met spot repairs en ben een beetje bang voor kleurverschil, dus ik laat het maar zo. Je ziet het eigenlijk toch niet. Quote
Guest Pombal12 Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 De klep hangt keurig in de scharnieren, daar mankeert niets aan. Het euvel wordt veroorzaakt door een te kort ingesteld rubberen afstel'schroef' of afsteldop. Dat is zo'n dikke, zwarten rubberen dop met een 'spiraalvormige' schroefdraad erin. Er zitten er twee van op de klep zelf, zowel links als rechts. Draai die dop linksom en hij wordt langer. Draai rechtsom en hij wordt korter. Enfin, daarmee vergroot of verklein je de afstand tot de carosserie. Dat is inmiddels bij mijn VENGA gedaan en de klep raakt de carrosserie niet meer. That's all! De lakbeschadiging zal worden hersteld. Ik weet met welke methode/techniek, maar dat komt vast goed. PS: Als je mijn beschrijving te cryptisch vindt dan zal ik alsnog een fotootje maken van die rubberen steldoppen. Pombal12 Quote
vengager Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 (edited) Bij ons hetzelfde verhaal. De bufferrubbers kunnen eenvoudig verder uitgeschroefd worden om dit te herstellen. Aan beide zijden zitten wel beschadigingen in de lak. Een rammeltje achter, bij het rijden over slecht wegdek, is hiermee ook verholpen. (Pombal12 ik zie dat je me net 2 minuten voor bent geweest met je reactie. We zijn het in ieder geval eens over de oplossing.) Edited June 18, 2010 by vengager Quote
Leon Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Bij de Cee'd zitten er geen rubber steldoppen..... Quote
Dave(nga) Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Goed gezien Pombal12! Ook wij hebben nu beschadiging bij de achterklep door onjuiste afstelling van de klep! Binnenkort ook maar ff langs de dealer dus..... Quote
antonief Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Gelijk maar ff gecheckt maar gelukkig geen probleem de klep heeft voldoende speling. Quote
Venga OK Posted June 18, 2010 Posted June 18, 2010 Ook snel ff gekeken, maar gelukkig geen probleem. Quote
Remko .me Posted June 19, 2010 Posted June 19, 2010 Hij gaat dinsdag heen en wordt het hersteld hopelijk. Quote
Tinusplots Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Ook bij onze Venga vanmorgen gekeken of er al beschadigingen waren, gelukkig hebben we ook geluk gehad. Was wel van plan om iets te gaan spelen met die rubberen doppen omdat de achterklep best wel met een flinke duw moet worden dichtgeslagen. Lijkt me nu wijs om dat maar niet te doen;) Quote
Smart Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 ....Was wel van plan om iets te gaan spelen met die rubberen doppen omdat de achterklep best wel met een flinke duw moet worden dichtgeslagen. Lijkt me nu wijs om dat maar niet te doen;) Heb de rubberen dop ook iets aan Quote
Roderik Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Ook gehad bij onze Cee'd ene kant van de klep sloot dichter (te dicht) aan bij de bumper. Dealer dacht eerst dat bumper scheef zat. Netjes door dealer opgelost via schade herstel bedrijf laten doen onder Kia garantie. Quote
Venga1 Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 De klep hangt keurig in de scharnieren, daar mankeert niets aan. Het euvel wordt veroorzaakt door een te kort ingesteld rubberen afstel'schroef' of afsteldop. Dat is zo'n dikke, zwarten rubberen dop met een 'spiraalvormige' schroefdraad erin. Er zitten er twee van op de klep zelf, zowel links als rechts.Draai die dop linksom en hij wordt langer. Draai rechtsom en hij wordt korter. Enfin, daarmee vergroot of verklein je de afstand tot de carosserie. Dat is inmiddels bij mijn VENGA gedaan en de klep raakt de carrosserie niet meer. That's all! Misschien een hele simpele vraag, maar hoe weet je zeker of de dop goed is afgesteld? Ik snap dat het minimaal de carrosserie niet moet raken, maar krijg je weer andere problemen als de dop te ver is uitgedraaid? Op de foto komt jouw achterklep trouwens wel heel dicht bij de carrosserie, mijn achterklep zit er veel verder vanaf. Quote
Smart Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 .......Op de foto komt jouw achterklep trouwens wel heel dicht bij de carrosserie, mijn achterklep zit er veel verder vanaf. Vandaag de auto gewassen en gelijk eens naar de achterklep gekeken. Ook ik heb de achterklep veel verder weg staan van de carrosserie. Dus ik heb de rubberen dop ook minimaal uitgedraaid. Blijkbaar toch een modificatie geweest, alhoewel dat niet helemaal te rijmen valt met jouw auto! Quote
Venga1 Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Vandaag de auto gewassen en gelijk eens naar de achterklep gekeken. Ook ik heb de achterklep veel verder weg staan van de carrosserie. Dus ik heb de rubberen dop ook minimaal uitgedraaid. Blijkbaar toch een modificatie geweest, alhoewel dat niet helemaal te rijmen valt met jouw auto! Tja Auto wassen, dat is bij mij ook heel erg hard nodig, wat ziet hij er uit! Wat me ook op de foto opvalt is dat de achterklep niet in een lijn met de carrosserie loopt. de achterklep ligt een stukje lager. Waarom heb jij de dop uitgedraaid als er niets aan de hand is? Misschien krijg je daardoor weer andere klachten Quote
Smart Posted June 20, 2010 Posted June 20, 2010 Aan de linkerkant de dop iets verder uitgedraaid omdat ik vond dat de klep aan deze kant iets lager zat. Het kan geen kwaad hoor! Quote
ger.w. Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Aan de linkerkant de dop iets verder uitgedraaid omdat ik vond dat de klep aan deze kant iets lager zat. Het kan geen kwaad hoor! Is dat nu wat ze noemen "achterkleppen stellen " ?? Quote
Smart Posted June 21, 2010 Posted June 21, 2010 Is dat nu wat ze noemen "achterkleppen stellen " ?? Ja Ger, jij hebt het begrepen! Een andere benaming is ook wel kleprevisie! Quote
Recommended Posts