Jump to content

Help! Cee'd maakt hele vreemde geluiden.

Recommended Posts

Posted

Vanmiddag moest ik een stukkie rijden. Temp: +31.

Dus eerste stukkie met de ramen open om de ergste hitte kwijt te raken.

Eerst 200 meter woonerf (30 km/h), toen amper een kilometer max. 60 km/h. Dit alles nog steeds met de ramen open.

Toen hoorde ik ineens het geluid van een overstort welke in werking kwam. Erg bizar. Ik schrok er zelfs van en dacht dat er iets bij het huis gebeurde waar ik op dat moment langs reed. Maar even later nogmaals, en toen nogmaals.... Het geluid lijkt erg veel op het geluid van een compressor als je de slang afkoppelt. Dat TSSHHHH geluid. Kort en hard.

Ik heb meteen de dealer gebeld en het uitgelegd. Die zegt er is geen monteur binnen, kom maandag maar even aan.

Toen de auto aan de kant gezet om te kijken of ik ergens iets van vloeistof etc. onder kap kon ontdekken. Niets gevonden.

Ik vermoed dat de airco dit deed, die moest vandaag het hardste werken. En die is onlangs opnieuw gevuld. Maar zeker weten doe ik het niet.

Kent iemand dit? (alle info is welkom, en ik moeten morgen nog 200 km kachelen...)

Posted

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan dit geen kwaad. Zoals je zelf al aangeeft moet de airco met deze temperaturen erg goed zijn best doen om de temp. te halen die jij wilt.. Wat was de temp die jij ingesteld hebt? Ik vraag dit omdat de meeste mensen met temp. boven de 30 de airco op 20 hebben staan. Een temp. verschil van 10 graden of meer is hard werken voor een airco en hij heeft dan heel wat vocht opgeslagen wat kwijt moet.. Probeer niet meer dan 10 graden verschil te hebben met de buitentemp. is het buiten 37 dan is het verstandiger om je Climate control of airco op 27 te zetten. Het is dan nog steeds koeler dan buiten, maar de airco hoeft niet hard te werken wat weer vermogen en brandstof spaart.

Posted (edited)

Ik heb een handmatige (geen CC).

Maar ik had idd wel blower op standje max, en temperatuur op max. koel.

Wordt dat vocht er dan "uitgeperst"? Dat is toch condensvocht wat gewoon wegloopt via een drain. Dat maakt niet zo'n geluid.

Ik heb overigens daarna nog zeker een half uur rondgereden (met raam op kier) om te luisteren. Ik heb het daarna ook niet meer gehoord.

Volgens de airco experts wordt een verschil van MAX. 5-7 graden aangeraden beneden de buitentemperatuur. Ons lichaam anticipeert dan beter op het temperatuursverschil.

Edited by patten
Posted

Goedemorgen,

Het koudemiddel in je airco is temp/druk afhankelijk, dus als de temp om hoog gaat, gaat de druk om hoog. Deze zal nu door de extreme buiten temperaturen nog meer om hoog schieten. In het systeem zit een overdruk ventiel. Mocht de druk in het systeem TE hoog worden dan zal er door middel van dit ventiel de druk afgelaten worden, hier door zal je airco dus ook minder gaan werken. Alleen een vraag, je zegt dat ze het systeem hebben bijgevuld?? Waarom was er een lek? Want het koude middel zal niet verbruikt worden. En het systeem is afgestemd op een bepaalde vulling, als er te veel in gedaan is dan zal de druk ook te hoog worden en zal het ventiel er voor zorgen dat hij dit afblaast.

Wat betreft temp verschil, die 5-7 graden zal de delta T zijn of wel het verschil tussen de lucht in de wagen en de uitblaas. Als je het koeler inde auto wilt hebben zul je hem dus langer moeten laten lopen. En Om geen Knal te krijgen als je uitstapt, optijd de airco uit zetten ( zo kan ook het condenswater uit de kanalen lopen zodat je minder kans op schimmel krijgt) dan de raam een beetje open en dan ben je als je uitstapt weer een beetje aan de buiten temp gewend. Ik weet zelf ook, als het zo heet is als nu heb je het graag koel, maar overdrijf niet!

ps van welk jaar is je wagen patten?

Posted
optijd de airco uit zetten ( zo kan ook het condenswater uit de kanalen lopen zodat je minder kans op schimmel krijgt) QUOTE]

Bovenstaande hoor ik idd wel vaker, maar hoe zit dit dan eigenlijk met een climate control. Deze heb ik altijd aan staan en zet ik niet uit, is dit dan hier ook beter of werkt dit anders?

Grtz. Gstar

Posted

Bovenstaande hoor ik idd wel vaker, maar hoe zit dit dan eigenlijk met een climate control. Deze heb ik altijd aan staan en zet ik niet uit, is dit dan hier ook beter of werkt dit anders?

Grtz. Gstar

Het princiepe blijft eigenlijk gelijk alleen zorg de ecc dat de temp rond de insgestelde temp blijft door de kachelkraan iets te open, maar de condens zal toch in de kanalen blijven staan als je ergens aankomt, de ecc weet immers niet wanneer je ergens gaat stoppen.

Zo kun je met de handmatige airco ook de kachel iets aanzetten om de juiste temp te houden en er voor te zorgen dat het niet te koud zal worden. De ecc is dus gewoon een regelunit die dit automatisch voor je verzorgt. alleen niet het aan en uit zetten van de airco. dat heb je zelf in de hand

Posted

Mijn auto is van maart 2009. Door de Kroymans affaire pas gekregen in mei... Ivm met ontwasemproblemen (is een topic over) hebben ze met de beurt de airco opnieuw gevuld. Er bleek te weinig vloeistof in te zitten.

Misschien is er wel iets teveel gevuld, dat kan ik ook niet controleren.

Maar ik vond het wel geruststellend om te lezen dat er toch een overstort op de airco zit. En ja, ik weet dat het een gesloten systeem is.

Toen we vorig jaar in midden-Frankrijk rondreden hadden we ook dit soort temperaturen. Echter nooit bijgeluiden vernomen.

Goedemorgen,

Het koudemiddel in je airco ... ...overdrijf niet!

ps van welk jaar is je wagen patten?

Posted
Mijn auto is van maart 2009........ .. midden-Frankrijk rondreden hadden we ook dit soort temperaturen. Echter nooit bijgeluiden vernomen.

Ja dat moet wel, anders zou er door een verstopping of extra druk opbouwen zo een leiding of slang kunnen knallen! dus dat is een veiligheid. En nee helaas kun je zelf niet controleren hoeveel koudemiddel er in zit. Maar zoals met veel dingen overal waar TE voor staat is niet goed muv tevreden!

Maar ik neem aan dat je toch even langs de dealer gaat?

Doet de airco het nu trouwens wel voldoende?

succes en laat je nog weten wat ze gevonden hebben?

Posted

Ik zit midden in de aankoop van een andere woning, ben druk op het werk, heb 2 kleine ukkies en ben zodoende nog niet bij de dealer geweest....

Als een dag eens 30 uur zou duren, dan was het andere koek.

Maar ik ben wel van plan om asap naar de dealer te rijden.

De auto vertoont trouwens geen gebreken meer. Ook het schokken tijdens het rijden van de airco lijkt te zijn verdwenen. En de airco werkt nog steeds prima.

Maar zodra ik bij de dealer ben geweest, dan post ik het hier even.

En we krijgen weer extra warme dagen, ben benieuwd of het probleem zich dan weer voordoet.