Jump to content

pech in Frankrijk


WillemSorento

Recommended Posts

Hallo forumleden,

Een bijzonder naar gevoel is het, om met pech stil te komen staan langs een van de drukste autoroutes door Europa; de route du soleil. Een autobaan waarvan de Fransen zeggen dat je gem.overlevingskans, na pech slechts 20 minuten bedraagt! Met twee kleine kinderen op de achterbank maakt dat de zaak toch wel bijzonder spannend.

Na het lezen (vandaag) van verschillende discussies op dit forum had ik achteraf de pech al kunnen zien aankomen, maar ja das achteraf he.

Onze Sorento uit 2004 (2.4ex met lpg) gebruikt olie en wij hadden al langer het gevoel dat de auto weinig vermogen leverd.

De auto wordt keurig netjes onderhouden door onze dealer en over het oliegebruik krijg je dan te horen dat dit hoort bij deze auto. Het is jammer dat er dan niet wordt gewaarschuwd dat dit oliegebruik schadelijk is voor de katalysator. Nu wil ik voordat ik met de auto naar de garage ga graag toch enkele zaken helder hebben en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

De auto reed normaal, we waren net bezig met het inhalen van een vrachtauto en van het een op het ander moment waren wij het vermogen volledig kwijt en liep de snelheid in enkele seconden terug tot 30/40km/h. en vervolgens viel de motor volledig uit en wilde deze niet meer starten.

Bij het bedrijf dat ons heeft opgehaald van de autobaan lukte het wel om de auto te starten, maar kwam deze niet op toeren. De motor gaf een oorverdovende fluittoon. De ANWB heeft vervolgens de auto opgehaald en naar een soort verzamelgarage gebracht waar men als reparatie "de katalysator hebben laten leeglopen"?? Ik vermoed hierbij dat men lek olie uit de katalysator heeft gehaald, al kon niemand mij hier iets over vertellen.

Heeft iemand een idee waardoor deze hoge fluittoon kan ontstaan?

Is het leeg laten lopen (waarschijnlijk schoonmaken) van de katalysator, zoals de ANWB-garage heeft gedaan, voldoende of moet er toch een andere (revisie) katalysator worden geplaatst? en als de motor olie verbruikt zullen de lamdasensoren toch ook vet worden of hoeft dit niet altijd het geval te zijn?

Een nieuwe of revisie katalysator zal door het oliegebruik ook weer vervuilen dus heeft dit nog wel zin, of kan je beter af en toe de oude schoonmaken?

Een heel verhaal met veel vragen, maar ik hoop dat het aan de ene kant kan bijdragen als waarschuwing dat het oliegebruik een abrupt einde kan maken aan een autorit en anderzijds dat het voor mij mogelijk wat ondersteuning geeft bij de keuzes die er moeten worden gemaakt bij de verdere te nemen akties.

Met vriendelijke groet,

Willem.

Link to comment
Share on other sites


Allereerst een waarschuwing voor iedereen: Laat je bij de garage nooit afpoeieren met het "hoog olieverbruik is normaal" smoesje. De 2.4 Sorento heeft een zwak onderblok. De meeste vertonen na zo'n 70.000 km dezelfde symptomen. Kat kapot door hoog oliebruik. Op LPG waarschijnlijk nog eerder.

De fluittoon wordt veroorzaakt door de in de uitlaat opgebouwde druk die er toch ergens uitmoet als de kat verstopt is. Waarschijnlijk zullen de uitlaatgassen ergens tussen de pakkingen door "fluiten".

De originele kat bestaat uit twee fijnmazige keramische elementen. Die zullen zeker naar de maan zijn (verpoederd). Het leeg laten lopen zal denk ik het kapotslaan en verwijderen van het keramiek zijn. Kans dat je nu een lege katalysatorpot hebt.

Oorzaak van het olieverbruik zit 'm in onderblok / zuigers. Dat zal vervangen moeten worden. Dure reparatie. Plus nog een nieuwe kat / lambdasondes. Wordt schrikken!

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

Masimo een vraagje..

Als je dat 2.4 blok laat reviseren zit je dan 70dkm verder weer aan een revisie? of is er wel een boel gemodificeerd?

ik zou bijvoorbeeld anders met zo'n auto elke 2,5 jaar het onderblok moeten reviseren..

Link to comment
Share on other sites


Dat durf ik helaas niet te zeggen.

Ik heb na mijn slechte ervaring met deze problematiek, de kat vervangen door een metaalkat (revisiekatalysator) met struktuur die veel opener is. Daarna heb ik de auto ingeruild en is ie regelrecht naar het oostblok verscheept.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

wat ik me trouwens afvraag.. als blijkt dat dit bij elke kia sorento 2.4 gebeurd na zo weinig kilometers, valt er dan niet een zaak aan te spannen tegen kia?

Want dit is overduidelijk niet een enkel geval van slecht rijgedrag.. en je mag er toch ook vanuit gaan dat je motorblok langer dan 70dkm mee gaat..

Link to comment
Share on other sites


Allereerst hartelijk dank voor alle reacties.

Het is, voorzichtig uitgedrukt, behoorlijk balen!

De kosten voor het gedeeltelijk laten reviseren van het blok om het probleem op te lossen plus de kosten voor het vervangen van alles wat kapot is door dit probleem staan in geen enkele verhouding tot de waarde van een Sorento 2.4ex uit 2004.

Voor nu lijkt de beste oplossing een revisiekatalysator, maar hoe betrouwbaar is dit? of maw kan je met deze oplossing rustig nog een aantal jaren (zonder nieuwe problemen) rijden?

Zijn er Sorento-rijders die al wat langer rijden met deze oplossing en wat zijn hun ervaringen?

Mogelijk is de oplossing van Masimo wel de beste en moeten wij afscheid nemen van deze auto?

Link to comment
Share on other sites


Ik heb de kat laten vervangen door een revisie metaalkat en er nog een paar maanden mee gereden. De metaalkat is vanwege zijn openere struktuur minder gevoelig voor olie. Als de 4-gasmeting goed is en het storingslampje op je dashboard blijft uit kun je gewoon rijden.

Het punt dat Jantje aandraagt is een goeie en ik vraag me dat ook af. Als je de auto volgens schema en bij de dealer (=die toch als specialist gezien wordt) onderhoud, en dit soort problemen steken de kop op, waar blijf je dan? Het is een designfout van Kia en als eigenaar kun je er niks tegen doen. Na een paar jaren gaat het kapot en het had, ondanks voldoende onderhoud, niet voorkomen kunnen worden. Mij lijkt dat je dan als bezitter, gewoon aanspraak moet kunnen maken op garantie. Met iedere lullige stofzuiger of TV is dat ook zo. De fabrikant geeft je 2 jaar garantie, maar de wet zegt dat je mag verwachten dat zo'n apparaat minstens 5-7 jaar meegaat. Als het binnen die gebruikstermijn kapot gaat heb je recht op garantie. Alleen ligt de bewijslast anders. In de eerste garantieperiode moet de fabrikant aantonen dat jij iets hebt gedaan waardoor het kapot gegaan is, na die termijn ligt de bewijslast bij jou als consument.

Ik neem aan dat je mag verwachten dat een auto langer dan 5 jaar meegaat en dat er geen vital onderdelen zoals motor, katalysatoren, onderstel of versnellingsbak kapot gaan. Kwestie is alleen: hoe ga je aantonen dat de fout bij de producent ligt?

Met dit kat-verhaal is er wellicht een optie, want er zijn inmiddels genoeg gevallen bekend. De dealers weten dat ook, maar doen alsof ze er niks vanaf weten getuige het veelgehoorde "hoog olieverbruik is normaal bij deze auto"-verhaal.

In de praktijk flikken alle autofabikanten hetzelfde kunstje: de dag nadat de garantie verloopt sta je er alleen voor, en tijdens de garantieperiode zullen ze iedere mogelijkheid benutten er onder uit te komen. Behalve als er overduidelijk een veiligheidsrisico bestaat doen ze niks. Kijk maar naar de terugroep akties van Toyota en zeer recent Honda.

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
In de eerste garantieperiode moet de fabrikant aantonen dat jij iets hebt gedaan waardoor het kapot gegaan is, na die termijn ligt de bewijslast bij jou als consument.

Ik neem aan dat je mag verwachten dat een auto langer dan 5 jaar meegaat en dat er geen vital onderdelen zoals motor, katalysatoren, onderstel of versnellingsbak kapot gaan. Kwestie is alleen: hoe ga je aantonen dat de fout bij de producent ligt?

Dat probleem is vrij simpel.. Kijk alleen al hoeveel 2.4l sorento's hier problemen hebben gehad met kapotte katalysator's door het hoge olie verbruik, gevolg complete motor revisie na nog geen 100.000km.

Bewijs is er denk ik in overvloed dat het probleem bij de motor ligt en niet bij de consument.

Link to comment
Share on other sites


Allereerst een waarschuwing voor iedereen: Laat je bij de garage nooit afpoeieren met het "hoog olieverbruik is normaal" smoesje. De 2.4 Sorento heeft een zwak onderblok. De meeste vertonen na zo'n 70.000 km dezelfde symptomen. Kat kapot door hoog oliebruik. Op LPG waarschijnlijk nog eerder.

De fluittoon wordt veroorzaakt door de in de uitlaat opgebouwde druk die er toch ergens uitmoet als de kat verstopt is. Waarschijnlijk zullen de uitlaatgassen ergens tussen de pakkingen door "fluiten".

De originele kat bestaat uit twee fijnmazige keramische elementen. Die zullen zeker naar de maan zijn (verpoederd). Het leeg laten lopen zal denk ik het kapotslaan en verwijderen van het keramiek zijn. Kans dat je nu een lege katalysatorpot hebt.

Oorzaak van het olieverbruik zit 'm in onderblok / zuigers. Dat zal vervangen moeten worden. Dure reparatie. Plus nog een nieuwe kat / lambdasondes. Wordt schrikken!

inderdaad is dit een erg dure reparatie. wij waren meer dan 6000 euro kwijt. We willen onze SORENTO 2.4 EX op gas uit 2004 wel graag inruilen maar dat kost ons ook veel geld.Ben bang dat we er nog wel een tijdje mee moeten rijden.

Laat het wel bij een goede garage repareren/reviseren.

Wij zijn al sinds mei aan het sukkelen. motor eruit- motor er weer in. motor er weer uit enz.

Hij staat nu nog bij de garage!!!! Als we dit hadden geweten waren we NOOIT aan een gasauto begonnen!!! De volgende wordt beslist een diesel!!

Wens je veel sterkte en vooral GELUK.

groetjes Ladyfly

Link to comment
Share on other sites


Ik had voor mijn 3.3V6 ook bij de dealer eens een balletje opgegooid voor gasinbouw. Zijn advies was: NOOIT, maar dan ook NOOIT DOEN.

Helaas weet je als leek nooit de ins en outs van bepaalde auto's. Als je alles van te voren wist. Met de 2.4 heb ik ook pech gehad. Toch heb ik weer voor een Sorento gekozen, want ik vind het fijne (en stoere) auto. Ik heb nu wel de 3.3V6. Dat is motorisch een totaal andere auto. Maar je weet nooit wat er kan gebeuren.

En dan nog, dit soort gebreken is niet typisch iets voor Kia. Kijk maar eens op Problemcar.nl. Daar vind je bij alle merken wel bepaalde typische gebreken voor iedere auto.

Waar ik me wel om erger is dat veel dealers precies weten wat het probleem is als je met bepaalde symptomen aanklopt, maar dat ze vaak doen alsof er niks aan de hand is. Later zit je dan met de gebakken peren. Gelukkig zijn er fora, zoals dit, waar je veel te weten komt, en waar ook monteurs wel eens openheid van zaken geven.

Nog een tip: www.kiatechinfo.com. Daar vind je een schat aan informatie over Kia en je kan er alle technische serviceberichten inzien. Dat soort openheid van zaken kunnen ze hier nog wat van leren.

Edited by masimo
Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Klopt, diesel- en 2.4 rijders hebben er minder aan. Maar ik rij een 3.3V6 dus echt veel te vinden. Er worden echter ook een hoop algemene zaken behandeld, die in veel modellen overeenkomen.

Zeker de moeite waard om eens te bekijken. Vaak vind je info die hier niet eens bij de dealers bekend is.

Edited by masimo
Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...