Jump to content

Benzinemeter wel vroeg met waarschuwing.

KiaVenga12

Recommended Posts

Afgelopen weekend 488 km gereden. Voor vertrek volgetankt.

Na 488 km waarschuwt de benzinemeter over het leegraken.

Ga tanken en vul tot afslag met.... nog geen 36 ltr.

Waarschuwt die meter niet erg vroeg? Want er zou, in het geval dat de benzinetank 48 ltr groot is, nog 12 liter aanwezig moeten zijn.

Moet ik daar nu mee naar de dealer?

Gelezen in dit forum:

Ik heb een Venga 1.6 met comfortpakket sins eind Mei, en heb dit probleem ook al gemeld bij de garage het gebeurd elke keer dat de analoge meter op 0 staat en de digitale teller niets meer aangeeft dus lager is als 50km restant.

FF tanken bij de pomp en er gaat met pijn en moeite 38 ltr in !!!

Dus moet er nog minmaal 10 ltr in zitten.

De auto gaat naar dealer, en daar wordt de sensor van de tank lager gehangen, zodat hij nauwkeuriger wordt.

Kijk dit bericht heeft het inderdaad over het lager hangen van de sensor...

Klopt helemaal, bij de dealer is de sensor vervangen in de benzine tank en nu werkt hij correct.

Blijft wel het probleem dat de benzinepomp snel afslaat bij tanken ivm retour luchtdruk op het tankpistool.

Maar als je geduld heb en toch doortankt kun je zelfs in een 48 ltr tank 55 liter krijgen.

Dit komt doordat de reservetank ruimte niet mee geteld wordt in het instructieboekje.

• 5 weeks later...
Nieuwe vlotter is geplaatst. Hetzelfde traject gereden 488 km.

En jawel, de aangifte van de analoge meter als ook de digitale aangifte kloppen nu beter. Het verbruik zit zo ongeveer 1 op 14.7.

En dat is helemaal niet slecht, vind ik.

Keurig dat het opgelost is! Goed nieuws ook!

Ik ondervind het probleem niet maar kan me voorstellen dat je dat toch wel erg storend vindt.

Bij mij gaat hij echt pas branden als hij nog 100km kan, en dan gaat er bij mij flink wat liters in. Ik rij rond de 600/700km per tank.. bij 500/550 gaat hij branden.

Was dus inderdaad veel te vroeg, dat hij dan al ging branden.

HAHA, die slang heeft er nog niet in gehangen.

Je krijgt zo'n bus vol en moet em vol weer inleveren.

Tankinhoud is 80L en volgens VW moet je er 1100 kmm mee kunnen rijden.

Ik zie het morgen wel met aftanken en inleveren.

btw het reed niet verkeerd als bussie :wink:

• 3 months later...

Hoi, zojuist de eerste keer moeten tanken ( dacht ik.)

Anoloog was al op het onderste streepje en digitaal gaf aan 60 km.

Dus op naar het tankstation, na amper 33 liter sloeg de pomp al af, bij gedruppel tot 34,5 liter.

Toen had ik geen zin meer. Kreeg er bijna niks bij.

Na ingestapt te zijn stond de analoge wijzer half tussen vol en het voorlaatste streepje. Dus nog niet helemaal vol.

Heb mijn dealer maar eens een mailtje gestuurd met de vraag wat we hieraan kunnen doen?

Maar eens even afwachten. Voor een eerste tankbeurt, 452 km op 34,5 liter ic ca. 1:13,1 met allemaal korte stukje ( 5 tot 7 km per keer.)

pas een keer een stukje snelweg gedaan ca. 25 km.

Gisteren heeft mijn dealer gebeld, de chef werkplaats was zeer vriendelijk. Nadat ik hem uitgelegd had wat het probleem was kwam hij met diverse oplossingen.

1. Tank eens bij een ander tankstation, bij sommige tankstations staat de druk erg hoog, dus veel tegendruk en dus snel afslaan van de benzine toevoer.

2. Mocht het zo zijn dat ik na het voltanken nog steeds maar 3/4 tank volkrijg moest ik afspraak maken wordt er naar de vlotter gekeken. Mocht dit ook nou al doen maar we gaan eerst nog eens een paar dagen op vakantie daarna tank ik hem nog wel eens vol dan zien we wel.

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Hans

• 1 month later...

ik heb enige maanden geleden het onderwerp 'benzinemeter' van de Venga al eens opgebracht (kan het draadje niet zo snel vinden).

Heb van het begin hetzelfde probleem, benzine verklikkerlampje aan, tot de nok toe vullen en er gaat 36 liter in, niets meer. Meter wijst weer boven het max. streepje aan.

Heb dit al eens bij mijn dealer (van Voorden Almere) gemeld. Die wil eigenlijk alleen officieel door KIA NL goedgekeurde wijzigingen doorvoeren (ik in principe ook).

Volgens de dealer is bij KIA NL is hierover niets bekend, althans geen oplossing. Mijn dealer wil evt. de vlotter wel lager hangen, maar over kosten hebben we het nog niet gehad.(schijnt nogal wat werk te zijn)

Ik zelf wil eigenlijk gewoon een officieel door KIA NL goedgekeurde en uitgewerkte wijziging onder garantie.

Is het mogelijk dit (nogmaals ?) op de agenda te zetten bij contact met KIA NL. Ik krijg de indruk dat er met de genoemde 'lokale' oplossingen te weinig aandacht voor is bij KIA NL.

Het is toch eigenlijk van de zotte dat een in 2010/11 uitgebrachte auto dit soort basistechniek niet goed werkt. (in 1965 werkte dit gewoon goed in mijn Morris Mini, en in al mijn volgende auto's ook, dus kan niet zo moeilijk zijn)

Mijn auto: KIA Venga automaat / mei 2011

• 3 weeks later...

Alvast bedankt !

Evt. reacties van mijn kant zullen even duren, daar ik 3 weken op vakantie ga.

ben weer terug van vakantie.

Is er nog iets uitgekomen bij KIA NL m.b.t. de benzinemeter oplossing ?