Jump to content

Turbo en dieselproblemen


Antonis

Recommended Posts

Ik heb een Sorento 2.5 ex diesel luxe automaat bj april 2003.

Ik heb kort geledenbij een km stand van 75.000 mijn turbo kapot gereden. Deze is in de garage vervangen. Volgens de garage was mijn turbo reeds eerder ook een keer vervangen omdat deze stuk was. Ook heb ik koelvloeistof verlies gehad wat werd veroorzaakt door een lekkende oliepomp welke is geintregeerd in het koelsysteem. Nadat de turbo en de oliepomp zijn vervangen liep mijn motor vast. De motor had toen pas 80.000 km gelopen. Heeft iemand al eens eerder zulke problemen gehad.

Link to comment
Share on other sites


Even vooraf: Ik wil niemand een verwijt maken !

Ik heb dit probleem vaker gehoord, met name dat de turbo kapot is gegaan. Echter, als men dan naar de rijstijl van de desbetreffende bestuurder kijkt, is dit ook te verklaren. Vaak is het geval dat een auto te snel hoge toeren maakt. De auto is amper gestart en heeft nog maar net een paar honderd meter achter de rug, en men rijdt al 120 op de snelweg. Ook andersom is dit het geval. Indien men een lange rit achter de rug heeft, waarbij de motor erg warm is, wordt deze op de parkeerplek gezet en direkt uitgedaan.

Om dit soort problemen zo veel mogelijk te voorkomen (echter, dit is uiteraard geen garantie dat dit nooit meer gebeurt) is om pas hoge toeren te maken indien de moter op bedrijfstemperatuur is. Dit kan men doen door niet direct op de snelweg 120 te gaan rijden, maar bijvoorbeeld 2 a 3 minuten even achter een vrachtwagen te blijven rijden, totdat de motor de gelegenheid heeft gekregen om op de juiste temperatuur te komen.

Bij het be?ndigen van een rit, rij ik veelal erg rustig de laatst straat in (voordat ik op mijn bestemming ben) en zodra ik de auto geparkeerd heb, laat ik de motor nog 30 seconden tot 1 minuut stationair draaien (dit uiteraard niet bij een korte stadsrit). De turbo krijgt (indien deze intensief gebruikt is) de mogelijkheid om af te koelen.

Zover ik altijd heb begrepen zijn dit de ingredi?nten voor het behoud van de motor (en turbo).

Ik zeg er ook direct bij dat ik geen mechanisch expert ben, maar zo is mij dit altijd verteld en kan na 125.000 km nog steeds genieten van mijn Sorento.

Link to comment
Share on other sites


In mijn geval is dit niet zo. Ik rij in mijn automaat 1 op 9,5 terwijl ik toch veel in de stad rij. Ook rij ik mijn auto altijd warm. Verder is de turbo bij 61.000 km vervangen en was bij 75.000 km weer kapot. Bij 57.000 werd de cilinderkop vervangen en bij 80.000 km liep de motor vast waarbij de distributieketting brak en de krukas vastliep terwijl hij stationair stond te draaiendus dit heeft weinig met rijstijl te maken. Ook oliekoelers van de modellen 2002 en 2003 schijnen vaker kapot te gaan maar in dit forum lees ik hier weinig over. :?:

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...
Guest Two Plugs

Moet xurf4xs in zijn mening ondersteunen. Wat echter vergeten wordt (vaak tenminste!) is niet alleen het 'warm rijden' van een (turbo-) diesel, maar ook het 'uitrijden'.

Dit geld eigenlijk voor alle turbo-motoren, ook in benzine uitvoering.

Vooral na intensief gebruik is het belangrijk om de laatste km. voor de eindbestemming de motor rustig te laten uitrijden. De laatste 2 afslagen voor mijn huis laat ik de auto vaak in 'neutraal' uitrollen (wordt met een automaat moeilijk...) waarbij het toerental naar nog geen 1.000 RPM zakt.

Je staat er versteld van hoezeer een turbo onder spanning komt te staan, ook bij 'gewoon' gebruik. En als ik in het aangehaalde voorbeeld lees dat met een automaat veel stadsverkeer gereden wordt heb je het dus ook over herhaaldelijk optrekken en accelereren, ookal gebeurt het op een beschaafde manier.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 months later...

De diesel van 2002/2003 hebben last van dat soort verhalen, vaak zeg ik er ook bij dat het aan de rijstijl ligt. er zijn sorento's met dik 2,5 ton op de teller, die nooit iets hebben gehad, een sorento diesel is een gevoelige motor voor het niet goed warm rijden, maar vooral het inrijden. de eerste 1500 km rustig aan niet boven de 2000 toeren als die koud is. Je hoort snel welke diesel netjes is ingereden of niet, door de dieselklop die er inzit. Succes en iedereen veel plezier met zijn of haar sorento

Link to comment
Share on other sites


Guest Two Plugs
De diesel van 2002/2003 hebben last van dat soort verhalen, vaak zeg ik er ook bij dat het aan de rijstijl ligt. er zijn sorento's met dik 2,5 ton op de teller, die nooit iets hebben gehad, een sorento diesel is een gevoelige motor voor het niet goed warm rijden, maar vooral het inrijden. de eerste 1500 km rustig aan niet boven de 2000 toeren als die koud is. Je hoort snel welke diesel netjes is ingereden of niet, door de dieselklop die er inzit. Succes en iedereen veel plezier met zijn of haar sorento

Dat vind ik nu grappig... Als vergelijk. De mijne ?s idd een van de eerste diesels, met inmiddels bijna 150.000 probleemloze KM op de klok. Mijn KIA dealer adviseerde mij om vooral tijdens het inrijden (met warme motor uiteraard) af en toe eens flink in de versnellingen door te trekken naar minimaal 4.000 toeren. Wat ik dus ook veelvuldig heb gedaan...

En nog steeds geen dieselklop! :wink:

Link to comment
Share on other sites


Wij hebben nu onze tweede Sorento diesel. De eerste was van maart 2004 die we in oktober '06 hebben ingeruild met 140.000 km op de teller.

140 pk en super soepel. Een beetje langzaam reageren op het gas maar goed mee te leven. Onze huidige diesel heeft de nieuwe 170 pk motor. Reageert zeer snel en we hebben er ondertussen onze eerste 10.000 km mee gereden. Als hij goed warm is loopt hij als een zonnetje. Het is bij diesels erg belangrijk om ze goed warm te laten lopen. Dus de temp. meter moet in het midden staan. Tot die tijd rustig aan met het rechter voetje. Dit zelfde geld als je naar een intensieve rit de laatste kilometers rustig aan moet doen zodat de turbo geleidelijk kan terug koelen. Als je die disipline kunt opbrengen beleef je volgens mij veel plezier aan de Sorento diesel. Zeker is dat je een diesel de eerste 1000 kilometer rustig aan moet doen, maar doen je hem ook af en toe goed kietelen.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...