Jump to content

Meer dan 63 liter getankt .........


der Rudi

Recommended Posts

Tja,

Dat je de tank nog heel wat liters kan vullen als hij bij de pomp voor de eerste keer afslaat dat weet ik inmiddels wel; zeker 3 tot 4 liter.

Maar vandaag dacht ik van: ik vul hem eens helemaal bij; tot er niets meer in gaat.

De afstand die ik op dat moment volgens de boordcomputer kon rijden vertoonde al een kleine 10 km de bekende 3 streepjes. Ik heb dat al eens eerder gehad en heb toen wel eens 20 tot 30 km door gereden alvorens te tanken.

Bij 53 liter sloeg de tankinstallatie voor de eerste keer af; ik vervolgens voorzichting bijtanken; 54, 55, 56, 57,............. Ik dacht van: 'Zo; die was dan toch bijna leeg'. Maar wat schetste mijn verbazing: 58, 59, 60, 61 liter ............. Ik begon te twijfelen: 'Heb ik soms een gat in de tank? Stroomt het er ergens anders uit?' Ik ging alsmaar voorzichtiger bijvullen: 62, 63 ....... Ik vulde 0,01 liter na 0,01 liter voorzichtig bij. Maar op een gegeven moment sloeg hij om de paar centiliter af. Na 63,3 ging er eigenlijk niets meer in.

En dan te bedenken dat de tank me dunkt toch niet helemaal leeg gereden was ............. Dus de tankinhoud is echt geen 58 liter als ik het boekje mag geloven maar minimaal 64, als het al geen 66 liter is ............

Link to comment
Share on other sites


Ik heb hetzelfde met mijn Sportage II. Na afslag kan er nog zo'n 11 liter bij. 'K heb ook al 63 liter in de 58-liter tank gegooid (en onder de auto gekeken of de diesel daar wegstroomde :))

Link to comment
Share on other sites


Ik denk dat het niet de bedoeling is om de tank echt maximaal te vullen ,er moet een vrije ruimte overblijven omdat bij bezine/diesel (vloeistoffen) als de temperatuur oploopt het volume uitzet..en zeker zomers als het warm kunnen er dan problemen ontstaan.

Link to comment
Share on other sites


Zwafra,

Dat kan dan wel zo zijn maar het blijft raar dat ze aangeven dat er een 58 liter tank in zit maar dat er 64 tot 66 liter in kan .............

In de tankdop zit overigens altijd een ontluchting dus de brandstof kan altijd uitzetten; dat staat los van het al dan niet tot de nok toe vullen.

Link to comment
Share on other sites


Ik vul de tank inderdaad alleen maar nokvol als ik een tamelijk lange rit voor de boeg heb. Heel lang geleden, toen ik nog LPG reed zonder 80% beveiliging lette ik daar ook altijd op.

Alex

Link to comment
Share on other sites


Het zal je hobby maar wezen om eindeloos kleine beetjes bij te schenken. Er wel eens aan gedacht dat naast het vullen van de vulslang die naar de tank leidt ( al gauw een paar liter) ook de pomp misschien "kleine" litertjes tapt. Wordt weliswaar gecontroleerd door het ijkwezen maar kan minimale afwijking geven. "" Grote kortingen - kleine litertjes" ?????

Lijkt me niet maar sluit het niet uit.

In het vervolg dus graag per liter in een geijkt kannetje je tank vullen:D

Wat een non discussie is dit zeg.....:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites


:offtopic:Als er meer in de tank gaat hoef je niet zo vaak te tanken. Wel zo fijn in deze koude tijd van het jaar.

Ach, je moet toch ook eens sassen en een broodje halen langs de weg, toch?

Het zal je hobby maar wezen om eindeloos kleine beetjes bij te schenken.

In het vervolg dus graag per liter in een geijkt kannetje je tank vullen:D

Wat een non discussie is dit zeg.....:mrgreen:

Ger, open eens een nieuw, leeg, tekst document op je PC en ga eens heel dicht bij je scherm zitten.

Jij bent toe aan een optimaliserende lichtkuur :-)

Het schijnt te helpen, haha!

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...