Jump to content

Recommended Posts

Posted

Na 2 weken geleden mijn eerste onderhoud gehad te hebben met de cee'd SW (20.000km) is het euvel van de temperatuursensor eindelijk ook opgelost geraakt :-)(3x voor binnen geweest en er bleek corrosie op de canbus stekker van de sensor te zitten zodat deze de verkeerde waarde aangaf).

Maar zoals ik hier al ergens antwoorde vond ik het vreemd dat de olie na klein onderhoud bijna 1cm boven max staat.

Ik heb dan ook op aanraden van een paar mensen hier op het forum toch maar even terug gebeld naar de garage en ik mocht direct teruggaan om het probleem te laten oplossen.

Eens daar haalde ze een machine er bij om de olie via de pijlstokbuis er uit te zuigen en jawel nu staat hij perfect op de max.

Maar ik heb al sinds even twijfels over de werkplaats van de garage waar ik ga. Over de showroom en de klantvriendelijkheid totaal geen klagen maar de over de werkplaats heb ik een vreemd gevoel.

Wat ik ook raar vond en vandaar deze post is dat zij bij bvb bij een klein onderhoud steeds de olie langs de pijlstok wegzuigen.

Is dit normaal bij kia? Bij mijn vorige wagen van een ander merk en bij alle wagens die ik reeds had werd dit steeds onderaan via de carterstop gedaan.

Is het wel goed om steeds bij een onderhoud de olie weg te zuigen via het pijlstok?

Je krijgt toch niet alles weg zoals "normaal" via de onderkant.

Groeten Nick

Posted

Het is wel snel maar ik vind het persoonlijk helemaal niets via de peilstok eruit zuigen. Je krijgt nooit alles eruit! Zolang er een gewone carterplug zit zou ik het mooi via de plug laten doen, zo staat het ook in alle werkplaatshandboeken!! En de plug had vroeger (ik weet niet helemaal hoe het nu is) een magneet in de kop zitten zodat het slijtsel erop bleef plakken. Het afzuigen is voor de Smart daar kan je nl. geen olie bij aftappen.

Posted
......Het afzuigen is voor de Smart daar kan je nl. geen olie bij aftappen.

Ik wordt ook overal bij betrokken h

Posted

Hehe :-) @ smart.

Ben je eigenlijk vrij te kiezen waar je gaat op onderhoud of ben je verplicht te gaan waar je je wagen gekocht hebt?

(Belgi

Posted

Jawel dat is mogelijk heb ik gemerkt, was niet tevreden over de dealer waar ik de Kia kocht, zit nu bij een ander, deze neemt de garantie gewoon over en heeft zelfs een foutje van de vorige kostenloos hersteld.

Posted (edited)
Hehe :-) @ smart.

Ben je eigenlijk vrij te kiezen waar je gaat op onderhoud of ben je verplicht te gaan waar je je wagen gekocht hebt?

(Belgi

Edited by Micle
Posted

Dit weekend eens werk van maken dan. Hier in de buurt zit nog een 2e KIA dealer die wel wat verder is maar nog haalbaaris, waar ik al veel goeds over gehoord heb. Eens vragen of die het ziet zitten. Ik ben gewoon niet zo te vinden voor dat snel snel olie wegzuigen via de pijlstok. En nu ik de werkplaats eens goed bekeken heb stel ik me vragen over de vakkennis van de garagisten.

Groeten

Posted
Dit weekend eens werk van maken dan. Hier in de buurt zit nog een 2e KIA dealer die wel wat verder is maar nog haalbaaris, waar ik al veel goeds over gehoord heb. Eens vragen of die het ziet zitten. Ik ben gewoon niet zo te vinden voor dat snel snel olie wegzuigen via de pijlstok. En nu ik de werkplaats eens goed bekeken heb stel ik me vragen over de vakkennis van de garagisten.

Groeten

Ik heb geen verstand van het onderhoud van auto's, maar ik heb een aantal jaar op de baan gezeten en reed voor mijn werk een mercedes Sprinter. Ook daar werd tijdens de periodieke beurten de olie via pijlstok weg gezogen. Ik reed gemiddeld 80.000 km per jaar (diesel).

Voor mij is dit dus niet vreemd wat jij aan geeft.

Of het goed is ja of nee kan ik niet beoordelen. Kan alleen zeggen dat ik nooit geen stukken heb gehad.

Posted

Opzich is olie op die manier weg zuigen niet slecht voor de auto.

Maar inderdaad om hem goed schoon en leeg te krijgen, is het toch raadzaam om gewoon de plug eruit te trekken vind ik.

Dan zie je ook meteen of er inwendig motorschade is (veel ijzer vijzel of soms zelfs hele brokjes)

Posted

Maar heel simpel gezegd je betaald bij een KIA dealer voor het ververssen van je olie op de door de fabriek voorgeschreven manier (je betaald immers voor onderhoud conform fabrieksvoorschrift en alleen als je dat doet krijg je garantie!!!) dan moet de dealer het ook op die manier doen! En in het werkplaatshandboek staat dat je de plug eruit moet halen om de olie te ververssen!!

Een fabrikant/importeur zou zelfs bij motorschade een garantieclaim af kunnen wijzen want het onderhoud is niet gebeurd volgens de fabrieksvoorschriften.

Snap dat het voor de dealer sneller werken is en daar dus geld mee bespaard maar de beurt word er voor de klant niet goedkoper op.

Posted

Goedkoper niet neen want ik vond het vrij duur voor een 'klein' onderhoud'. Ik betaalde 159€.

Maar goed de twijfel over de garage is aleen nog maar toegenomen na het lezen van dit alles dus ik overschakelen naar een andere zal zeker gebeuren!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...