weetniet Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Ik heb een Sportage 2010 en ben van plan om een set dakdragers en een dakkoffer te kopen. Het is in eerste instantie niet bedoeld om ski's mee te nemen maar meer om extra bagage in kwijt te kunnen. Ik ben niet zo thuis in dit gebeuren en voordat ik nu stad en land moet gaan aflopen om wat advies in te winnen, vroeg ik me af of er hier wat mensen zijn die meer ervaring hiermee hebben of wat tips will geven mbt type/merk/grootte. Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NonkelSimon Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Van dakdragers ken ik niets, ik zou zeggen het merk Thule. Van dakkoffers kan ik wel zeggen dat mijn vader al 13 jaar dezelfde skibox heeft van Thule en nog nooit wat aan kapot geweest, enkel dit jaar is er een slotje van kapot gegaan. En daarom heb ik ook de Thule Atlantis 900 voor mezelf gekocht. De grootste die ze hebben, en dat had ik nodig. Maar je moet wel navragen dat hij op je auto past, dat hij bv niet te groot is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex VB Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Thule is inderdaad HET merk mbt dakdragers en dakkoffers. www.thule.nl is de site met productinformatie. En via de "link" Find a dealer kan je de dichtsbijzijnde verkoper vinden.. Makkelijker kunnen we het niet maken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Derkie Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Ik heb de originele kia dakdragers, die ca 200 euro kosten (100 euro betaald in het kader van de aankooponderhandelingen) Gezien de geweldige fluittoon vanaf ca 80 km per uur kan ik ze niet aanbevelen. Met een kerstboom erop fluit-ie niet, maar ja om nu altijd met een kerstboom te rijden.. Gekocht om fietsdragers te monteren, maar deze dakdragers zijn breder dan normaal en ik heb nog geen fietsdrager kunnen vinden die past. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Ik heb de originele kia dakdragers.. Gekocht om fietsdragers te monteren, maar deze dakdragers zijn breder dan normaal en ik heb nog geen fietsdrager kunnen vinden die past. Originele dakdragers van Kia komen volgens mij rechtstreeks van Thule vandaan. Althans, ik heb voor de Venga dakdragers die van Thule zijn. Volgens mij levert Thule dan ook de fietsdragers voor deze dakdragers, met de brede klemmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Derkie Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 dank, ga er naar kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Met een kerstboom erop fluit-ie niet, maar ja om nu altijd met een kerstboom te rijden.. Gekocht om fietsdragers te monteren Heerlijk, humor en een positieve user ervaring met kerstboom..... Je weet misschien wel dat je beter fietsen op locatie kunt huren na een rit van meer dan 200km w.b benzineverbruik ? Zo'n gebruikt zadeltje is dan even wennen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zwafra Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Volgens mij als je een dakrail hebt dan passen alleen de orginelen van KIA .. http://www.kia.nl/showroom/sportage/accessoires-sl.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rednAS77 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Zelf gebruik ik op de cee'd ook thule dakdragers. Zijn m.i. dezelfde dragers als die op de kia site aangeboden worden. Klopt inderdaad dat de dakdragers vanaf 75 km p/uur gaan "fluiten". Zodra de koffer erop ligt is het "fluiten" weg. Omdat de achterklep van de cee'd ver open scharniert heb ik een koffer van 1.92 m lang. Zo kan ik de klep nog 75% openen. Mijn koffer is een Hapro Carver 6.5 Antra Master Fit. Maar ik zou inderdaad goed nagaan, welke lengte past. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Nee, niet alleen voor originele Kia fietsdragers. Thule levert namelijk voor de Sportage 2010 fietsdragers voor op het dak die geschikt zijn voor brede en minder brede dakdragers. De dakdragers zijn weer onder te verdelen in dakdragers voor een Sportage met of zonder dakrailing. http://www.thule.com/en-gb/BE/FitGuide.aspx#startApp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos16 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Ik heb de originele kia dakdragers, die ca 200 euro kosten (100 euro betaald in het kader van de aankooponderhandelingen)Gezien de geweldige fluittoon vanaf ca 80 km per uur kan ik ze niet aanbevelen. Met een kerstboom erop fluit-ie niet, maar ja om nu altijd met een kerstboom te rijden.. Gekocht om fietsdragers te monteren, maar deze dakdragers zijn breder dan normaal en ik heb nog geen fietsdrager kunnen vinden die past. Als het race fietsen gaat, bedenk wel dat die dingen behoorlijk heen en weer gaan. Denk aan je wagen hoogte bij tolpoortjes en parkeergarages. Op mijn vorige auto toch maar en trekhaak gemonteerd en een goede fietsdrager daarop. Op onze Soul moet de trekhaak nog komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Derkie Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Heb de fietsdragers op het dak van de auto (voorheen Citroen c5) altijd gebruikt wanneer we de caravan er achter hebben. De fietsen voor of achter aan de caravan geplakt is minder goed voor de stabiliteit. Dat doe ik liever niet. Moet nu voor de Kia dakdragers andere fietsdragers aanschaffen (de Thule pro ride 591 lijkt geschikt te zijn). Voordeel van de C5 bij het plaatsen van fietsen op het dak was dat die wagen zo ongeveer tot op de grond kon zakken. De Sportage is aanzienlijk hoger en ik heb geen knop gevonden om hem te laten zakken. Ben er nog niet uit wat te doen. Eventueel maar een fiets achterop en een voor op de dissel van de caravan. Qua kosten blijft het een beetje hetzelfde. Scheelt weer tilwerk. Ga er nog's zwaar over nadenken. Luxe probleempjes dat wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weetniet Posted January 13, 2011 Author Share Posted January 13, 2011 Allemaal bedankt, ik heb mijn keuze gemaakt. Het gaat een Thule dakkoffer met Thule dakdragers en benodigde Thule kit voor de Sportage. Misschien even een tip voor diegene die ook van plan zijn om de Thule dakdragers aan te schaffen; de Thule kit voor de Sportage (#4009) is momenteel bij de importeur uitverkocht dus de levertijd is langer dan normaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forlan Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Het fluiten van de dragers kun je verhelpen om de gleuf aan de onderzijde van de stang af te plakken..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gerard K Posted January 13, 2011 Share Posted January 13, 2011 Het is niet een antwoord op de originele vraag, maar voor wat betreft de hoogte om fietsen op een Sportage te tillen, er is een fietsendrager waar je de fietsen langs de zijkant van de auto kan laden en dan plat op het dak kan schuiven (niet goedkoop, maar wel handig). http://www.lanquick.com/Foto%27s%20Tandem.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rednAS77 Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Misschien even een tip voor diegene die ook van plan zijn om de Thule dakdragers aan te schaffen; de Thule kit voor de Sportage (#4009) is momenteel bij de importeur uitverkocht dus de levertijd is langer dan normaal. Ik mijn dakdragers (cee'd) gekocht via Ebay (zie link) was flink goedkoper dan in NL. http://stores.ebay.nl/bgl-handel/Dachtrager-/_i.html?_fsub=5&_sid=108345087&_trksid=p4634.c0.m322 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts