Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb mijn Picanto nu 2 maanden en hij hapert als ik acceleer in de vierde versnelling, met name als ik moet invoegen en de weg loopt wat omhoog.

Net de dealer gebeld en ze gaan ernaar kijken, maar de dealer gaf al aan dat dit een bekend probleem is en dat ze er waarschijnlijk niks aan kunnen doen.

Wie heeft dit probleem ook en is het bij jullie wel verholpen?

Posted

Geplaatst: Wo 25 Okt, 2006 14:24 Onderwerp: hoi trix

--------------------------------------------------------------------------------

mijn kia had er ook beetje last van je kan je filters goed schoon laten maken en beetje door rijden een paar weken in ze versnelling

doortrekken dus niet te snel schakelen maar ff weekie blazen ermee

dat helpt wel

• 4 months later...
Posted

Hallo,

Ik heb ook sinds 10 januari 2007 een picanto LX 1000cc.

Ik heb ook last van dit haperen.

Bv als ik bergop rij en ook in de 3de 4de versnelling.

Ben in de garage geweest en men zegt dat dit met de normen voor het milieu te maken heeft dat deze wagens zo afgesteld zijn.

Maar ze zeggen wel dat er geen enkele andere klacht van is.

Dus waarom dan wel mijn wagen?

Die anderen voldoen toch aan die zelfde normen.

Ze gaan er niks aan kunnen doen zeggen ze.

Dus moet ik zo blijven rijden.

Ik koop een nieuwe wagen om van de mankementen van de oude af te zijn.

Dan mijn verbruik.

Ik zie hier vanalles van 1:19 enz maar daar begrijp k niks van.

Ik rij met 35 liter zo een 350 km dus dat is een verbruik van 10 liter dit lijkt me toch wel heel veel h?

en ik rij normaal niet als een gek.

Hebben jullie ook last van het happeren?

Of hebben jullie het gehad en wat eraan gedaan?

EN hoe zit het met jullie verbruik?

groetjes

Posted

Hallo,

alleereerst welkom hier op het forum.

Over het haperen van de Pica bij bergopwaarts rijden.

Probeer de volgende keer als je weer bergopwaarts rijd is wat langer de motor op toeren te houden, net iets boven de 4000 toeren krijgt het kleine blokje weer een iets beter koppel waardoor hij sterker wordt.

Over het brandstofverbruik:

Daar is op heel veel fora al melding overgedaan.

De 1.1 (eerste uitvoering van Pica) hadden deze klachten niet, maar omdat Kia met de Pica in het zg lage CO -uitstoot wilde komen, hebben ze de 1.0 uitgebracht.

Alleen deze is net te licht voor het autootje, waardoor hij telkens weer maximaal moet presteren om goed mee te kunnen in het verkeer, en maximaal presteren betekend dus ook: hoge verbruikscijfers.

Wij rijden nu bijna 20.000 km met onze Pica en komen uit gemiddeld over het jaar op 1:13.34.

Hier is alles in meegenomen, grote weg, buitenwegen en stadswerk.

Wij rijden ALTIJD met licht aan, gebruiken de airco misschien overdadig, maar die heb je tenslotte ook niet voor niets, toch??

En de auto heeft wat andere wijzigen ondergaan waardoor het verbruik ook negatief beinvloed kan zijn.

De een rijd als een bezetene en komt uit op 1:20, de ander rijd als een slak en komt uit op 1:12.

Duidelijke gedragsregels voor zuinig gebruik zijn er niet, helaas.

Hopelijk wordt de nieuwe Pica straks van een zwaardere motor voorzien zodat hij niet elke keer maximaal hoef te presteren, wat KAN resulteren in een iets gunstiger verbruik.

Hopelijk zijn je vragen beantwoord.

Veel plezier met je Pica.

Philip

Posted

Hallo,

Met je auto is niets mis. Ik heb het inhouden ook. Ik vind het niet storend en als je de auto op toeren houd merk je het helemaal niet.

ik ben een rustige rijder dus dan maar iets inhouden.

Je auto zal de eerst paar 1000 km altijd wat meer verbruiken. Diverse delen in de motor moeten nog even inlopen. De auto wordt naar verloop van tijd wel iets zuiniger. Ik haal nu ongeveer 1 op 15. Niet opzienbarend maar ik heb hier wel erger gelezen.

Veel veilige kilometers.

Groet,

Posted

Bedankt Full Throttle.

Ik had nog een vraagje ik zie hier nu bv bij u staat dat je wagen 1:15 verbruikt.

Maar eigenlijk begrijp ik dat niet.

JA ik ben een vrouw h?.

Bij ons in Belgie spreken ze van zoveel liter hihi.

Kan je me zeggen hoeveel liter 1:15 is.

Alvast bedankt

groetjes

Posted

Hallo,

Met 1:15 wordt bedoeld: per liter is 15 km gereden.

Deze term is echt iets Nederlands, veelal wordt aangegeven: 6,66 liter/100 km.

Wij gebruiken bijna 7.5 liter/100km :shock::roll:

Philip

Guest Paul van Gils
Posted

Hoi, volgens mij moet de motor met de computer opnieuw afgesteld worden want zowel het hoge verbruik als het inhouden geeft blijk van een verkeerde afstelling van het injectiesysteem

Ik raad ook aan om de motor eens goed ver door te trekken in de versnelling... laat de naald van de toerenteller (als die erop zit) maar een paar keer naar het rood gaan... (dit gaat toch al bijna niet)

De motortjes zijn beresterk, die kunnen wel tegen een beetje stevige rijstijl.

Posted

Ik ben het niet met je eens Paul.

Aan de motor is niet veel bij te stellen. Alles is geregeld via het motormanagement. Het inhouden zoals het hier omschreven wordt is moeilijk te omschrijven maar is meer een soort van moeite hebben om over een bepaald punt heen te komen. Als je de motor wat meer toeren geeft, circa 3800 tot 4500 toeren merk je niets. Doortrekken heeft weinig zin. Het heeft niets te maken met vuil in leidingen of motor. De auto moet gewoon los gereden worden. Dat duurt echt wel wat kilometers. (reken op zo'n 12 tot 15.000 !!! kilometer voordat het allemaal lekker op elkaar begint in te lopen. De auto zal dan ook wel iets zuiniger gaan lopen maar verwacht er niet te veel van.

Het verbruik wordt echt niet (veel) beter. Lees maar hier op het forum of zoek maar eens op internet. Verder als 1 op 16 gemiddeld zal je niet komen.

Toen wij onze Picanto kochten heeft de verkoper ( Kia van Mannekes)gezegd dat ik wel 1 op 15 kon halen. Nou dat rij ik ook zo'n beetje. Dat ik zelf dacht dit wel te overtreffen zegt iets over mijn eigen eigenwijzigheid.

Er zijn ook nog wel andere kleine autootjes die het opgegeven verbruik niet halen. Staar je niet te blind op de verbruiksboekjes. Dit wordt gemeten onder de meest gunsige omstandigheden. 1 op 15 is niet echt verkeerd maar onder de maat voor 1.0 liter motor.

Verder vind ik het een TOP autootje. Ik heb er al veel gehad maar aan deze beleef ik veel plezier, en ben er zeer zuinig op. (speciaal een garage gehuurd om de auto binnen te zetten enne elke week (bijna dan) wassen.

Met vriendelijke groet,

Michel

• 2 weeks later...
Posted

Hallo,

De garage heeft me vandaag gecontacteerd.

Ze gaan van kia uit een verbruikstest doen.

Ik moet samen met hen tanken en dan 100 km rijden, 40% op de autostrade en 60% op de gewone weg.

Ze gaan de wagen daarna aan de pc hangen.

Ze zeiden als ze iets abnormaals vinden kia deze kosten draagt.

Maar als ze het verbruik normaal vinden en de pc wijst niks uit zou ik zelf voor deze kosten opdraaien.

Kan dit zo maar?

Want ja mijn auto happert wel lichtjes h?.

Stel dat ze dit niet op de pc kunnen waarnemen moet ik dan deze kosten dragen?

groetjes

Posted

IK vind dat de Kia in Belgie wel erg kort door de bocht gaat, zo ga je immers niet met klanten om.

Maar wat gaat Kia dan berekenen voor deze computeruitlezing??

Volgens mij pluggen ze deze computer onder het dashboard in en lezen hem uit, dat is een standaard uitleesprocedure als er iets aan de hand ZOU kunnen zijn.

Heel het motormanagment is in een fractie van een seconde uit te lezen.

En als daar dan geld voor gevraagd word.......................heel apart.

Als je dan toch zou moeten betalen, zou ik er niet meer als ?10 voor over hebben, de auto valt immers onder de volledige fabrieksgarantie, dus de kosten van evt computeruitlezing zou voor de dealer of importeur zijn.

Eerst even duidelijke afspraken maken voordat je misschien een giga rekening voorgeschoteld krijgt.

Succes.

Philip

Posted

Hallo,

Ik denk dat dit het uurloon gaat zijn van de persoon die die 100km bij me mee gaat rijden (omdat mijn verbruik ook redelijk hoog is).

Ja ik dacht ook aan die garantie.

Daarom dat ik via deze weg misschien kon horen wat andere mensen er van dachten.

Toch bedankt om het snelle antwoorden

groetjes Isabelle

Posted
Hallo,

De garage heeft me vandaag gecontacteerd.

Ze gaan van kia uit een verbruikstest doen.

Ik moet samen met hen tanken en dan 100 km rijden, 40% op de autostrade en 60% op de gewone weg.

Ze gaan de wagen daarna aan de pc hangen.

Ze zeiden als ze iets abnormaals vinden kia deze kosten draagt.

Maar als ze het verbruik normaal vinden en de pc wijst niks uit zou ik zelf voor deze kosten opdraaien.

Kan dit zo maar?

Want ja mijn auto happert wel lichtjes h?.

Stel dat ze dit niet op de pc kunnen waarnemen moet ik dan deze kosten dragen?

groetjes

Als ik dit lees geloof ik mijn eigen ogen niet .... ONVOORSTELBAAR KLANTONVRIENDELIJK ... :twisted:

Een schoolvoorbeeld van hoe je de klant als volslagen idioot behandelt ... :shock:

Als ik dit lees weet ik zeker dat KIA nog een lange weg te gaan heeft om de europese klant te dienen ... and that what it's al about ... kan iemand hun dat even mededelen graag ... :oops:

Where will it all end ... :wink:

• 2 weeks later...
Posted

Hallo,

Hier ben ik weer met het volgende nieuws.

Ik verbruikte in het begin de eerste 1000km zo een 10 liter benzine.

Nu zit ik ongeveer aan een 8 liter.

Doe kleine afstanden van +- 5 km.

DUs wagen is nooit warm.

Omdat ik de verbruikstest moet laten doen dus 40 km autostrade en 60 km gewone weg met warme motor en 100km aan ??n stuk heb ik deze test zaterdag al zelf gedaan.

Ik kom dan aan een goede 6 liter per 100km

dus dit valt binnen de normen.

Dus bel ik gisteren naar de garage om dit mee te delen dat mijn verbruik op deze manier normaal ligt.

Want zoals eerder gezegd dan draai ik op voor alle kosten.

De verkoper zegt me dat zij de test zelf ook nog willen doen om zekerheid te hebben.

Maar ja dan moet ik zowiezo alles betalen want ik weet dat het verbruik op deze manier gewoon is.

En eigenlijk was de hoofdzaak waarom ik naar de garage ben gestapt mijn happeren.

Het verbruik is terloops gezegd ja.

Kunnen ze me die verbruiks test dan toch doen doen?

En me laten opdraaien voor de kosten ?

Alvast bedankt

groetjes

Posted

niemand kan je iets verplichten. en dat haperen moeten ze gewoon naar kijken . en laat je vooral niet gek maken door ze. neem anders iemand mee. en die verkoper links laten liggen. de techneut moet er naar kijken dus die zou ik aanspreken. werkt dat niet direkt naar bedrijfsleiding toe.

en Flink uit je plaat gaan. werkt echt. treurig maar helaas noodzakelijk om je duur betaalde service te krijgen.

veel succes

Posted

Ok bedankt

ja ik vind dat ook ze kunnen je niks verplichten.

Ik was al in garage geweest voor het happeren ja ze voelen het ook maar zeiden dat ze er niks kunnen aan doen.

Waarom dan deze testen?

Om me te weten dat ik toch moet betalen want als ze niks vinden is alles voor mij.

Wat bedoel je met bedrijfsleiding?

De invoerder in deinz?

groetjes

Posted

hallo Belle,

gewoon directie of bedrijfsleiding van de dealer waar je zit.

gelijk hoger op spelen. dan buigen ze vaak wel mee.

Het is toch te gek van worden.

ik vind het ongehoord hoe je behandeld word..

veel sterkte.

Posted

Ha ja ok merci.

Ja ik zit echt met de handen in het haar hoor.

Je koopt een nieuwe auto omdat hij dan nieuw is en hopelijk geen problemen erbij hebt en dan krijg je dit.

Was aan t twijfelen tussen een picanto of een nieuwe opel corsa.

Maar heb enorm spijt dat ik de corsa niet gekozen heb.

Want heb er hier ook enen ook ne 1000cc en daar heb ik dat gesjoek niet mee.

Maar ja

groetjes

Posted

handen uit je haar flink boos worden en de vuist op tafel zou ik zeggen.

gaat om een hoop euro's dus je mag best wat verwachten van die gasten.

Ja een hoop auto bedrijven die hebben nog een hoop te leren over klant vriendelijkheid.

willem