Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

De zoektocht naar een nieuwe Sportage!

Welke SP3 kleur zou jij kiezen?  

193 leden hebben gestemd

1. 1. Welke SP3 kleur zou jij kiezen?

• Techno orange (metallic)
      12
    • Byte blue (metallic)
      2
    • Clyde blue (solid)
      0
    • Black Pearl (Metallic)
      31
    • Phoenix Silver (Metallic)
      18
    • Dark Gun Metal (Metallic)
      30
    • Sand Track (Metallic)
      25
    • Sirius Silver (Metallic)
      31
    • Machine Silver (Metallic)
      6
    • Casa White (solid)
      39

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Prachtige foto's ,Elmerblues.Jammer dat je niet zulke foto's hebt van een zwarte Sportage(hierbij hoop ik dan heimlijk toch dat je binnenkort met desbetreffende foto's op de proppen zal komen ;) )

• Reacties 186
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geposte Afbeeldingen

Geplaatst

Op verzoek van Cobus en Wim18261..de fotoserie waardoor ik bijna mijn order bij de dealer van Dark Gun Metal wilde laten omzetten naar Sand Track....heren, laten we deze serie 'zwijmelen bij een Sand Track' noemen...let ook even op de prachtige omgeving en het feit dat dit een nederlandse auto is:

[

Geweldige foto s, dank je, sinds vandaag staat hij bij mij op de oprit incl treeplanken en instaplijsten, zal morgen wat foto s plaatsen

Gr Cobus

Geplaatst (aangepast)

Om nog eens terug te komen op de prijs van de 18'' velgen (400€ in optie).

Hier is de printscreen van de site (Belgie): (en dan laat ik jullie verder genieten van de prachtige foto's)

https://lh6.googleus...s720/velgen.jpg

Smetjesmee:

Ik had het ook geprobeerd op kia.be en kreeg het niet voor elkaar. Maar ik begrijp nu waarom, klik maar eens op het onderstaande plaatje en let op de tekst tussen haakjes.......ja, ik wil een 1.6 GDI met 18"

post-3819-0-69683200-1298625157_thumb.gif

aangepast door DSign
Geplaatst

We zitten (bijna) allemaal de wachttijd op onze Sportage te bekorten door op dit forum wat rond te dolen en b.v. naar de mooie foto's van Elmerblues te kijken.

Gisteren en eergisteren heb ik totaal 600 km over de A2 gereden en onderweg op dezelfde wijze (rijkhalzend) uitgekeken naar een SP3. Helaas leek dat tevergeefs te zijn, tot 40 km voor thuiskomst ! Toen zag ik een zwarte (Geweer of Parel ?) langsstuiven. Heb er even achteraan gereden. Wat een mooie auto is het toch. Mijn dag was op slag weer goed. :)

Misschien was het wel een van de forum leden ? (Vrijdag 25/2 om ca 17.30 uur ter hoogte van Weert/Kelpen rijdend in Zuidelijke richting.)

Geplaatst

We zitten (bijna) allemaal de wachttijd op onze Sportage te bekorten door op dit forum wat rond te dolen en b.v. naar de mooie foto's van Elmerblues te kijken.

Gisteren en eergisteren heb ik totaal 600 km over de A2 gereden en onderweg op dezelfde wijze (rijkhalzend) uitgekeken naar een SP3. Helaas leek dat tevergeefs te zijn, tot 40 km voor thuiskomst ! Toen zag ik een zwarte (Geweer of Parel ?) langsstuiven. Heb er even achteraan gereden. Wat een mooie auto is het toch. Mijn dag was op slag weer goed. :)

Misschien was het wel een van de forum leden ? (Vrijdag 25/2 om ca 17.30 uur ter hoogte van Weert/Kelpen rijdend in Zuidelijke richting.)

Ik begrijp je volkomen.Ook ik zit regelmatig de weg af te speuren naar SP3's.Wel zien dat ik ondertussen nergens tegenaan rij want de RAV4 wordt door de dealer overgenomen :D .Deze middag mijn zoontje naar de voetbal gedaan en daar stond een zwarte SP3 in vol ornaat op de parking(juist zoals degene die ik besteld heb).Er stond niemand naast dus heb ik er mij naast geparkeerd.Kon ik echt eens goed vergelijken.Wat me direct opviel was de hoge snuit tegenover de Toyota waar ik nu nog mee rijd.Voor de rest was het natuurlijk wegdromen naar het moment dat ik daar kan staan met mijn eigen SP3 :rolleyes: .Jammer genoeg was na hij na de match verdwenen en kwam ik in mijn eigen auto weer met beide voeten op de grond ;) .

• 2 weken later...
Geplaatst

Zonder iemand te willen beledigen, vind je dat nou mooi staan op een Sportage? :mellow: :

Ach, soms moet je doorpakken :wink:

Het ziet er niet uit, de rubbers worden geplakt aan de binnenkant van de knip en dat helpt dus geen bips.

Geplaatst

Bedankt, maar op pagina 5 van dit topic had ik al een overzicht gemaakt van alle leverbare stootstrips :D

Ook ik vind het een noodzakelijk kwaad in Nederland, maar op een donkere kleur vallen de stootstrips bijna niet op. Bovendien harmonieert de kleur met de kunststof wielranden en dorpels. En van alle stootstrips zijn dit nog de meest sierlijke.

Ik ben het niet met eens met BW's uitspraak dat deze stootstrips niets doen omdat ze binnen de knik vallen. De stootstrips zijn wat dikker zodat ze altijd uitsteken buiten het breedste gedeelte van de deur. Maar ik zal tzt daar foto's van maken.

Geplaatst

w.b. de mening over de SP2 en 3, ieder zijn smaak.

Het karakter van de Sportage III verschilt inderdaad sterk van het karakter van de Sportage II. Het verwonderd mij dan ook niet dat sommige liefhebbers van de Sportage II de Sportage III maar matig appreciëren. Zelf zou ik nooit een Sportage II gekocht hebben. Dat zegt niets over de Sportage II maar wel wat ik verwacht van een auto.

Zo een verandering van look is iets wat waarschijnlijk alleen een relatief jong merk als KIA aandurft. Onwaarschijnlijk dat zo een verandering van design geaccepteerd zou worden bij een merk met een langere traditie. Dat maakt dat er bij KIA meer risico's genomen kunnen worden waardoor frisse ontwerpen als de Sportage III het levenslicht kunnen zien. Ik verwacht dat op commercieel vlak voor KIA de Sportage III een schot in de roos zal zijn.

Geplaatst

Het karakter van de Sportage III verschilt inderdaad sterk van het karakter van de Sportage II. Het verwonderd mij dan ook niet dat sommige liefhebbers van de Sportage II de Sportage III maar matig appreciëren. Zelf zou ik nooit een Sportage II gekocht hebben. Dat zegt niets over de Sportage II maar wel wat ik verwacht van een auto.

Zo een verandering van look is iets wat waarschijnlijk alleen een relatief jong merk als KIA aandurft. Onwaarschijnlijk dat zo een verandering van design geaccepteerd zou worden bij een merk met een langere traditie. Dat maakt dat er bij KIA meer risico's genomen kunnen worden waardoor frisse ontwerpen als de Sportage III het levenslicht kunnen zien. Ik verwacht dat op commercieel vlak voor KIA de Sportage III een schot in de roos zal zijn.

Ach, ik had de auto (SP2) nodig w.b. ruimte, hoge instap en prijs.

Echt fraai vond ik de SP2 niet (ik had de laatste 2009 versie, de 2008 versie is mooier, maar zit minder strak in elkaar w.b. wegligging en meer)

Het merk en degelijkheid is me beslist niet tegengevallen, vandaar toch weer de

keuze voor de SP3 (inruilprijs deed zeker ook mee, niks mis mee)

Dat de SP3 er beter uitziet is meegenomen, ik ging hoofdzakelijk weer voor de ruimte, de hogere zit, de prijs en……… DE AUTOMAAT !

Geplaatst

ElmerBlues,

Ik wil je nog even laten weten dat je uitvoerige informatie in dit Topic er toe geleid heeft dat ik alsnog een set Stootstrips (dezelfde als jij; staan óók mooi op wit) en Spatlappen Achter, heb bijbesteld. En nu maar doorgaan met wachten. Ben benieuwd wie van ons beiden de race wint; hebben ongeveer gelijk besteld. ;)

Bedankt voor je voorlichting !

Geplaatst

ElmerBlues,

Ik wil je nog even laten weten dat je uitvoerige informatie in dit Topic er toe geleid heeft dat ik alsnog een set Stootstrips (dezelfde als jij; staan óók mooi op wit) en Spatlappen Achter, heb bijbesteld. En nu maar doorgaan met wachten. Ben benieuwd wie van ons beiden de race wint; hebben ongeveer gelijk besteld. ;)

Geen dank, graag gedaan! Mijn bestelling was ietsje later dan die van jou. Eens kijken of de 'casa white' of de 'dark gun' de wedstrijd gaat winnen (klinkt als een freefighter gala HAHAHA) B)

Geplaatst

Ik vraag me af of sidesteps op de Sportage, die hoger is dan de meeste wagens op de weg, al niet een zekere bescherming biedt tegen al te stevig openzwierende portieren van 90 % de wagens die mogelijk naast onze heilige koe geparkeerd worden. Volledig beschermend is het niet maar dat is ook niet het geval met stootstrips. Als een Hummer naast je Sportage parkeert en de chauffeur zwiert zijn portier open dan ligt je zijruit eruit :angry: . Kunnen de gelukkige met een Sportage III en sidesteps dit even (zacht) toetsen?

Geplaatst

ElmerBlues,

Spatlappen waren trouwens iemands anders idee, niet de mijne. Maakt niet uit, op zo'n forum doen we het allemaal voor elkaar vind ik!

• 2 maanden later...
Geplaatst

Ben een nieuw lid, misschien vinden jullie het leuk dat ik jullie deelgenoot maak in mijn zoektocht en aanschaf van een Kia Sportage en wat ik daarin meemaak. Let wel op dat onderstaand verhaal mijn mening weerspiegelt over bepaalde zaken over de Kia Sportage en dat hoeft niet met jouw mening of ervaring overeen te komen.

Begin dit jaar heb ik mijn oude BMW 7-serie eindelijk kunnen verkopen. Moe van het door mijzelf uitgevoerde eindeloze gesleutel aan de verschillende oude BMW’s besloten mijn vrouw en ik naar wat anders te gaan kijken. Mijn vrouw rijdt in een Audi A3 dus het was wellicht een logische keuze om naar een A4 Avant te gaan kijken.

Echter een conflict met de Audi dealer (alsmede de Pon importeur), welke zich na een klacht over roest van binnenuit op onze A3 op alle mogelijke manieren trachtten te ontrekken aan de toegezegde 12 jaar carrosseriegarantie, deed ons besluiten om de Pon organisatie (een overigens buitengewoon arrogante organisatie) met de bijbehorende auto’s voorgoed vaarwel te zeggen. Als je dingen niet kan waarmaken…..zeg dan niet dat je 12 jaar garantie op de carosserie geeft.

Maar wat nu. De uitgangspunten waren: op benzine, stoer, handbak, lekker ruim, een acceptabel verbruik, acceptabele prestaties, nette uitrusting en niet te gek duur. En liever geen 2e hands meer. Liefst voor de prijs van een 2ehands premium maar dan iets nieuws. Ben je voorlopig ook 4 jaar lang van APK ellende af en eventueel andermans ellende. Maar ja, is er wel iets knaps en leuks rond de 22-25k te koop? Met voldoende interieurruimte?

Toen was daar de nieuwe, net ge�ntroduceerde Sportage, met deze keer prachtige Europese lijnen. Een mooi, uitgebalanceerd ontwerp.3 uitvoeringsvormen waarbij de middelste uitvoering heerlijk ruim in allerlei fijne opties zit.. Zee van ruimte van binnen. Een schot in de roos. Voor de vorm en het voorkomen van tunnelvisie ook nog wat boekjes gehaald van de Nissan Qashquai (is kleiner) en de Mitsubishi ASX (ook kleiner, en uiterlijk moet je smaak zijn) maar feitelijk was ik al verkocht. Wat een mooi ontwerp. Wat een binnenruimte. Wat een goede uitrusting. Wat een auto!

Thuis begint het uitpluizen van de folders. Welke motoriseringen zijn er, welke uitrustingsniveaus zijn er, welke kleuren zijn er, wat zijn de opties die je kunt bestellen…met rode oortjes werden de folders van achter tot voor uitgeplozen en weer terug. Die van de Qashqai en de ASX lagen al in de prullenmand.

En zoals altijd komt de keuze altijd neer op: of een fijn uitgeruste bak met allerlei leuke opties (X-ecutive met misschien nog wel een Plus Pack) maar een standaard motor (1.6GDI), of een flinke motor (2.0) en een karig uitrustingsniveau (X-tra). Keuzes….keuzes….keuzes…

Ik besloot eerst de motorisering te bestuderen. De 2.0 met variabele kleptiming (ik denk elke keer dat CVVT staat voor CVT, dus een automaat, maar dat is dus niet zo) en met 163pk is een wat ouder blok. Volgens testrapporten moest de motor goed op toeren gehouden worden in de Sportage om de gang er in te houden. Verbruik was volgens het Kia forum zo rond een krappe 1:10 met uitschieters naar boven en naar beneden, waarbij 'uitschieter naar beneden' opmerkelijk vaak voorkwam. Groot nadeel van deze motor vind ik ook dat deze gekoppeld is aan een 5-bak terwijl alle andere motoren aan een zesbak zitten gekoppeld. Of je moet de 6traps automaat nemen...dat kan wel. En het 2.0 blok heeft geen directe benzine injectie (directe benzine injectie is vaak zuiniger). Ik verwacht dan ook dat dit blok op termijn wordt vervangen voor een 2.0GDI of 1.6GDI turbo met zesbak. Maar waarschijnlijk moet eerst de oude voorraad op ;)

De 1.6GDI is een spiksplinternieuw ontworpen volledig lichtmetalen motorblok van 135pk (codenaam Gamma) die als eerste in een Hyundai werd ge�ntroduceerd in midden 2010. Het blok heeft directe benzine inspuiting, dual variabele kleptiming (D-CVVT), variabele lucht intake (VIS) en is gekoppeld aan een zesbak. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de 1.6GDI een high-tech blok is van de eerste orde, en een typische vertegenwoordiger van de nieuwe generatie benzinemotoren. Gedownsizede cilinderinhoud, laag verbruik, weinig uitstoot en ongewoon veel vermogen in verhouding tot de cilinderinhoud. Verbruik volgens het Kia forum is ongeveer 1:12,5. Geen geringe prestatie voor zo’n kist van een auto! Voor de techneuten is er een animatie van het motorblok:

.

Ik heb nog eens wat dealers gebeld over 2.0 vs 1.6GDI advies. Unaniem gaven ze aan dat als niet van plan bent om caravans of betonmolens achter je Sportage te hangen en je ook geen automaat/4WD wilt, de 1.6GDI de beste optie was. Stil, zuinig en sterk zat waren vaak gehoorde uitingen, wat straks ook bij inruil hogelijk wordt gewaardeerd (de benzine wordt niet goedkoper namelijk, zeker niet als de recessie over is). Overigens is die 2.0 wel een *ontzettend* goede trekker. Er mag 1900 kilo aan de trekhaak hangen! Ter vergelijking: de 1.6GDI maar 1200 kilo. Dus wil je met je Tabbert tandemasser met dubbele voortent de Alpen in...of met de Bayliner richting Gardameer....dan weet je wat te kiezen.

Na een weekje nadenken en een proefrit was ik er uit. Het moest de 1.6GDI worden. Het moderne blok, het feit dat ik dus geen caravan hoef te trekken of met 4WD enkeldiep door de bagger loop te ploegen, het lagere verbruik en de prima prestaties gaven de doorslag. Bovendien heeft de 1.7 crdi zelfs minder pk’s (115) en deze komt ook vooruit zonder gelijk de agenda te trekken voor een acceleratie van 0-100. Mooi, hield ik geld over voor leuke toeters en bellen! Oh ja, een automaat in combinatie met een 1.6 kan niet, maar ik wilde toch al een handbak. En als klap op de vuurpijl: de 1.6 valt een klasse lager uit in de wegenbelasting...uhm....waarom moest ik hier een week over nadenken?

Volgend stukje: de uitrustingniveau's!

hallo ten eerste proficiat met je sportage!

wel grappig om iemand op het forum te hebben die dezelfde afwegingen als mij heeft gemaakt. dus wat mij betreft is dit het stukje forum dat precies mij vertegenwoordigd. bedankt voor dit stukje leesplezier en mijn compliment, niet alleen omdat ik me herken in dit verhaal, maar omdat het gewoon goed beschreven/geschreven/omschreven is.

mvg arjan sportagent

• 2 weken later...
Geplaatst

Het lijkt mij wel leuk om dit topic van 8 pagina's af te sluiten met de auto waar dit hele topic feitelijk het gevolg van is. Dus bij deze....een ode aan de mijne...

DSC02506.jpg

DSC02507.jpg

DSC02508.jpg

DSC02509.jpg

DSC02510.jpg

DSC02511.jpg

DSC02512.jpg

DSC02513.jpg

DSC02514.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...