Jump to content

De zoektocht naar een nieuwe Sportage!

elmerblues

Welke SP3 kleur zou jij kiezen?  

193 members have voted

1. 1. Welke SP3 kleur zou jij kiezen?

• Techno orange (metallic)
      12
    • Byte blue (metallic)
      2
    • Clyde blue (solid)
      0
    • Black Pearl (Metallic)
      31
    • Phoenix Silver (Metallic)
      18
    • Dark Gun Metal (Metallic)
      30
    • Sand Track (Metallic)
      25
    • Sirius Silver (Metallic)
      31
    • Machine Silver (Metallic)
      6
    • Casa White (solid)
      39

Recommended Posts

Ben een nieuw lid, misschien vinden jullie het leuk dat ik jullie deelgenoot maak in mijn zoektocht en aanschaf van een Kia Sportage en wat ik daarin meemaak. Let wel op dat onderstaand verhaal mijn mening weerspiegelt over bepaalde zaken over de Kia Sportage en dat hoeft niet met jouw mening of ervaring overeen te komen.

Begin dit jaar heb ik mijn oude BMW 7-serie eindelijk kunnen verkopen. Moe van het door mijzelf uitgevoerde eindeloze gesleutel aan de verschillende oude BMW’s besloten mijn vrouw en ik naar wat anders te gaan kijken. Mijn vrouw rijdt in een Audi A3 dus het was wellicht een logische keuze om naar een A4 Avant te gaan kijken.

Echter een conflict met de Audi dealer (alsmede de Pon importeur), welke zich na een klacht over roest van binnenuit op onze A3 op alle mogelijke manieren trachtten te ontrekken aan de toegezegde 12 jaar carrosseriegarantie, deed ons besluiten om de Pon organisatie (een overigens buitengewoon arrogante organisatie) met de bijbehorende auto’s voorgoed vaarwel te zeggen. Als je dingen niet kan waarmaken…..zeg dan niet dat je 12 jaar garantie op de carosserie geeft.

Maar wat nu. De uitgangspunten waren: op benzine, stoer, handbak, lekker ruim, een acceptabel verbruik, acceptabele prestaties, nette uitrusting en niet te gek duur. En liever geen 2e hands meer. Liefst voor de prijs van een 2ehands premium maar dan iets nieuws. Ben je voorlopig ook 4 jaar lang van APK ellende af en eventueel andermans ellende. Maar ja, is er wel iets knaps en leuks rond de 22-25k te koop? Met voldoende interieurruimte?

Toen was daar de nieuwe, net ge�ntroduceerde Sportage, met deze keer prachtige Europese lijnen. Een mooi, uitgebalanceerd ontwerp.3 uitvoeringsvormen waarbij de middelste uitvoering heerlijk ruim in allerlei fijne opties zit.. Zee van ruimte van binnen. Een schot in de roos. Voor de vorm en het voorkomen van tunnelvisie ook nog wat boekjes gehaald van de Nissan Qashquai (is kleiner) en de Mitsubishi ASX (ook kleiner, en uiterlijk moet je smaak zijn) maar feitelijk was ik al verkocht. Wat een mooi ontwerp. Wat een binnenruimte. Wat een goede uitrusting. Wat een auto!

Thuis begint het uitpluizen van de folders. Welke motoriseringen zijn er, welke uitrustingsniveaus zijn er, welke kleuren zijn er, wat zijn de opties die je kunt bestellen…met rode oortjes werden de folders van achter tot voor uitgeplozen en weer terug. Die van de Qashqai en de ASX lagen al in de prullenmand.

En zoals altijd komt de keuze altijd neer op: of een fijn uitgeruste bak met allerlei leuke opties (X-ecutive met misschien nog wel een Plus Pack) maar een standaard motor (1.6GDI), of een flinke motor (2.0) en een karig uitrustingsniveau (X-tra). Keuzes….keuzes….keuzes…

Ik besloot eerst de motorisering te bestuderen. De 2.0 met variabele kleptiming (ik denk elke keer dat CVVT staat voor CVT, dus een automaat, maar dat is dus niet zo) en met 163pk is een wat ouder blok. Volgens testrapporten moest de motor goed op toeren gehouden worden in de Sportage om de gang er in te houden. Verbruik was volgens het Kia forum zo rond een krappe 1:10 met uitschieters naar boven en naar beneden, waarbij 'uitschieter naar beneden' opmerkelijk vaak voorkwam. Groot nadeel van deze motor vind ik ook dat deze gekoppeld is aan een 5-bak terwijl alle andere motoren aan een zesbak zitten gekoppeld. Of je moet de 6traps automaat nemen...dat kan wel. En het 2.0 blok heeft geen directe benzine injectie (directe benzine injectie is vaak zuiniger). Ik verwacht dan ook dat dit blok op termijn wordt vervangen voor een 2.0GDI of 1.6GDI turbo met zesbak. Maar waarschijnlijk moet eerst de oude voorraad op ;)

De 1.6GDI is een spiksplinternieuw ontworpen volledig lichtmetalen motorblok van 135pk (codenaam Gamma) die als eerste in een Hyundai werd ge�ntroduceerd in midden 2010. Het blok heeft directe benzine inspuiting, dual variabele kleptiming (D-CVVT), variabele lucht intake (VIS) en is gekoppeld aan een zesbak. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de 1.6GDI een high-tech blok is van de eerste orde, en een typische vertegenwoordiger van de nieuwe generatie benzinemotoren. Gedownsizede cilinderinhoud, laag verbruik, weinig uitstoot en ongewoon veel vermogen in verhouding tot de cilinderinhoud. Verbruik volgens het Kia forum is ongeveer 1:12,5. Geen geringe prestatie voor zo’n kist van een auto! Voor de techneuten is er een animatie van het motorblok:

.

Ik heb nog eens wat dealers gebeld over 2.0 vs 1.6GDI advies. Unaniem gaven ze aan dat als niet van plan bent om caravans of betonmolens achter je Sportage te hangen en je ook geen automaat/4WD wilt, de 1.6GDI de beste optie was. Stil, zuinig en sterk zat waren vaak gehoorde uitingen, wat straks ook bij inruil hogelijk wordt gewaardeerd (de benzine wordt niet goedkoper namelijk, zeker niet als de recessie over is). Overigens is die 2.0 wel een *ontzettend* goede trekker. Er mag 1900 kilo aan de trekhaak hangen! Ter vergelijking: de 1.6GDI maar 1200 kilo. Dus wil je met je Tabbert tandemasser met dubbele voortent de Alpen in...of met de Bayliner richting Gardameer....dan weet je wat te kiezen.

Na een weekje nadenken en een proefrit was ik er uit. Het moest de 1.6GDI worden. Het moderne blok, het feit dat ik dus geen caravan hoef te trekken of met 4WD enkeldiep door de bagger loop te ploegen, het lagere verbruik en de prima prestaties gaven de doorslag. Bovendien heeft de 1.7 crdi zelfs minder pk’s (115) en deze komt ook vooruit zonder gelijk de agenda te trekken voor een acceleratie van 0-100. Mooi, hield ik geld over voor leuke toeters en bellen! Oh ja, een automaat in combinatie met een 1.6 kan niet, maar ik wilde toch al een handbak. En als klap op de vuurpijl: de 1.6 valt een klasse lager uit in de wegenbelasting...uhm....waarom moest ik hier een week over nadenken?

Volgend stukje: de uitrustingniveau's!

• Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb verschillende 7 series gehad, allemaal 750's (v12) van verschillende bouwjaren en types. Kanonnen van auto's maar ik bleef sleutelen en benzine er in gieten :-(

Ook veel amerikanen gehad. Stapels impala's, capricen, cutlassess, ninety-eights, firebirds...zie verder laatste opmerking hierboven ;)

Edited by elmerblues

Dus dan de uitrustingsniveaus’s. Er zijn 4 smaken: X-tra, X-cutive, X-ecutive Plus Pack en de X-clusive. Waarbij de X-tra het basismodel is. Maar was eventueel de X-tra te overwegen? Op zich zit die auto redelijk in de basisuitrusting. Je hebt airco, 4 elektrische ramen, cv met ab, autoradio mp3/usb/aux, verwarmde buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en 16”LM velgen. De primaire levensbehoeften zitten er dus wel in, maar nou toch niet een lijst om 's nachts badend in het zweet wakker van te worden. Wat optisch wel een echte misser is is dat de grille, sierlijsten en deurgrepen niet in chroom zijn uitgevoerd. De deurgrepen zijn in de carrosseriekleur, daar komen we wel overheen, maar de grille en sierlijsten zijn van een soort mat aluminium wat (vind ik) geen mooie uitstraling heeft. Bovendien is het bedieningspaneel van de airco optisch ook erg goedkoop uitgevoerd, een goedkoop soort dof plastic zonder een bedieningsschermpje. Interieur is alleen leverbaar in zwart.

Tussen het basismodel X-tra en de middenmoter X-ecutive zit ongeveer 2400 euro, dus daar verwacht je wel wat voor. En dat krijg je ook. Het gaat te ver om alles op te noemen maar ik som even op: dual climate control, buitenspiegels elektr. inklapbaar, cruise control, stuurwielbediening voor audio/cruise control/bluetooth telefoon, leder afgewerkt stuurwiel/pook/deurpanelen/armsteun, led dagrijverlichting, regensensor, mistlampen voor, parkeersensoren achter (enorm handig, moet je hebben), bluetooth in de radio, 17” LM velgen, chroompakketje, verlichting in zonneklep, afdekhoes bagagaruimte, bagagenet, lendesteun (alleen bestuurdersstoel), speciaal motief in de stoelen (de 'bolletjes') en je kan kiezen uit 2 interieurkleuren…..dat begint er op te lijken!

Ter vergelijking: als je cruise control en PDC als extra optie zou bestellen op een X-tra uitvoering (dat kan als accessoire en dit heb je toch minstens wel nodig) ben je al meer dan 1000 euro kwijt..

Als extra pakketje bovenop een X-ecutive kan je nog het Plus Pack bestellen. Voor een alleszins redelijke 590 euro heb je dan nog extra: half leder bekleding (staat erg mooi), alu dakrails, privacy glass (alleen op achterportieren en kofferklep), automatisch dimmende binnenspiegel, Supervision instrumentencluster (leuke gadget!), automatisch inschakelend dimlicht, ruitenwisserontdooiers. Ik vond het zijn geld zeker waard, mede door het halfleer. Ter vergelijking: halfleer is ook als accessoire op een X-tra of X-ecutive te krijgen en kost dan 1349 euro. En weet je wat alleen al privacy glass kost als je dat ergens laat doen?

Dan de X-clusive. Alleen leverbaar op een 2.0(!) en dat is een misser van Kia. De X-clusive maakt zijn naam waar want dit pakket kost een adembenemende 4210 euro meer dan een X-ecutive (of 3620 euro meer dan een X-ecutive met Plus Pack). Wat biedt dit pakket bovenop een een X-ecutive ? In het kort: het Plus Pack, 18” LM velgen, Xenon, navigation pack, volleder interieur met stoelverwarming, smart key met start/stop knop. Zo'n navigation pack bestaat uit grootbeeld kleurennavigatie, touchscreen, betere geluidsinstallatie met o.a. subwoofer in de kofferbak en achteruitrijcamera (wat wel een vreselijk leuke gadget is trouwens).

Ter vergelijking: volleder is ook als accessoire op een X-tra of X-ecutive te krijgen en kost dan 1995 euro (da's dan wel zonder stoelverwarming). Een navigation pack kost als optie 1595,-, dan heb je het er al bijna uit (en die laatste kan trouwens niet besteld op een X-tra).

Het is voor een ieder om te bepalen of men zo’n bedrag er voor over heeft. Ik kon het op mijn 1.6GDI niet bestellen maar als het kon, had ik het niet gedaan. Je moet ergens een streep trekken. Mijn tomtommetje doet het ook goed, die heeft ook flitspaaldetectie en tenminste geen gedonder met fabrieksupdates die door de dealer ($$$) moeten worden uitgevoerd…maar mensen die de navigatie hebben zijn er overigens wel redelijk enthousiast over.

De laatste optie is het dubbele panoramadak waarvan het voorste deel elektisch open kan (schuiven+kantelen). Het achterste dak boven de achterpassagiers is vast. Beide dakramen inclusief uitrolbaar zonnescherm. Kost 1495 op een X-tra/X-ecutive (krijg je dan ook dakrails bij!) en 1295 op een X-cutivePlusPack/X-clusive (omdat in die uitvoeringen al dakrails inbegrepen zijn). Voor de rest zijn er, naast de metallic lak, geen opties meer verkrijgbaar. Behalve wat dan nog in het accessoire boekje staat .. Opmerkelijk! Maar het maakt het kiezen ook makkelijker dan zo'n ellendig lange optielijst...toch?

Wat rondbellen bij dealers resulteerde in de volgende verkooppercentages: het basismodel X-tra wordt niet/nauwelijks verkocht, er waren dealers die ze nog nooit verkocht of zelfs gezien hebben. 80% van de verkopen betreft de X-ecutive Plus Pack. De resterende 20% is in mindere mate voor rekening van de X-cutive en voor het overgrote deel de X-clusive. Alle dealers (zonder uitzondering) raden het Plus Pack bovenop de X-ecutive aan, het biedt voor dat geld echt toegevoegd waarde..ook bij latere inruil.

Resum

Edited by elmerblues
textuele wijzigingen

Mocht je tijd en zin hebben, moet je deze maar eens invullen:

http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3125 :-)

Moet ik wel heel veel tijd hebben..heb er zonder overdrijven bijna 100 gehad in 25 jaar tijd..als ik dat moet gaan intikken heb ik geen tijd meer over om verhaaltjes over mijn zoektocht te schrijven :mrgreen:

Zou ik niet willen zeggen:

- kleurenbepaalfase

- eerste indrukken: plussen en minnen fase

- onderhandelingsfase

- koopfase

- afwachtfase (ook wel levertijdfase of frustratiefase genoemd)

- afleverfase met eerste rit

- evaluatiefase

Heb je nog even :P

Dan de leverbare kleuren. Ik heb een tamelijk verontrustende kleurentic, dus je bent gewaarschuwd, komt best een lang verhaal nu. Urenlang kan ik naar plaatjes kijken, foto’s zoeken op het internet van alle leverbare kleuren en maar piekeren over de kleur. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Het beste advies wat ik je dan ook kan geven is: sla die ingekleurde computertekeningen op de Kia site alsjeblieft over en ga real life foto’s van Kia Sportage’s zoeken op het internet, en dan het liefst van auto’s in de buitenlucht en niet in de showroom. Bijv. op mobile.de, daar worden ook nieuwe auto’s aangeboden. Alleen dan krijg je een goede indruk, geloof me.

Kleur is puur persoonlijk. Kan je uren over oeverloos over ouweho..uhm... kleppen maar smaak is smaak. Toch een paar kleine tips, want het ziet er op een klein kleurenstaaltje in de showroom bij de dealer ALTIJD anders uit dan als op een complete auto die buiten staat te glimmen. Zelfs kleur op een complete auto in de showroom ziet er anders uit dan op een parkeerplaats buiten in de zon. Ik raad je dan ook zeker aan om, als je zover bent, Kia Nederland te bellen om te vragen waar in Nederland een demo of dealerauto staat in de door jou gewenste kleur. Dan kan je even heenrijden om te kijken. Je hebt echt lef als je een auto gaat bestellen waarvan je de kleur alleen op een staaltje hebt gezien. Of het maakt je dan misschien niet veel uit. Dan ben je echter niet zo verknipt als ik als het om kleuren gaat, misschien wel een geruststellende gedachte eigenlijk ;)

In ieder geval, de eerste keuze die je moet maken is een ‘uni’ lak of een ‘metallic’ lak. Bij Kia ben je dan snel klaar. De enige 2 leverbare uni kleuren zijn Casa White of Clyde Blue. Die laatste is in veel landen niet eens leverbaar, maar daar heb ik het later nog over. De meeste mensen die ik ken en die een nieuwe auto gaan uitzoeken kiezen toch altijd voor een metallic, dit ondanks de meerprijs. Goede keuze, is ook beter voor de restwaarde.

Ik heb half Nederland doorgesjeest om metallic demo’s te bekijken. Wat viel mij op: Sirius silver heeft een hele lichte beige/champagne tint die nauwelijks lijkt op de kleur op de Kia site. Het is een soort warm zilver, veel warmer dan Machine Silver. Sand track is bruin metallic met een scheutje grijs en erg populair. Dark gun metal is een grijs/blauw antraciet, wat blauwer wordt met meer met zonlicht. Phoenix silver heeft onder bepaalde hoeken een groenachtige gloed die veel mensen eerst niet opvalt en wat absoluut niet te zien is op het dealerstaaltje. Dat is wel een kleur die je echt op de hele auto heb moeten zien voordat je besluit te kopen. Byte blue is tamelijk schreeuwend blauw en wordt maar zeer zelden verkocht. Techno orange, zeker met orange pack interieur, is heel hip en misstaat zeker niet. Verwacht echter niet dat je met beide laatste kleuren anoniem door het verkeer kan gaan en...denk ook om de toekomstige restwaarde bij zulke trendy kleuren, mocht je je daar iets van aantrekken. Zilver en zwart zijn…zilver en zwart. Valt niets aan toe te voegen, veilige keuzes en blijft tijdloos.

De kleuren hierboven zijn allen metallics. Zoals eerder gezegd zijn er ook 2 solids, de Casa White en Clyde Blue. Is dat nou een overweging? Ik heb met verschillende dealers gesproken (en auto's bekeken) en het blijkt dat Casa White helemaal niet verkeerd op een Sportage staat. De donkere koplampen contrastreren mooi met het wit, en zeker in een X-excutive Plus geeft het privacy glass achter en de dakrails de auto een hele stoere uitstraling. Maar wit is erg trendgevoelig en het is lastig te voorspellen hoe de heren verkopers reageren als je over 3 jaar je witte Sportage wilt inruilen. De kleur is wat minder 'veilig' dan bijv. zwart of zilver..maar het staat de auto absoluut. Over Clyde Blue waren de meningen bij de dealers unaniem: NIET doen. Het staat de auto niet mooi en op de donkere kleur schijn je elk krasje en beschadiging, hoe miniem ook, te zien. Bij metallic's komt dit minder snel naar voren toe omdat de structuur van metallic de neiging heeft dit soort dingen te maskeren (dit kan ik in de praktijk onderschrijven).

Volgens dealers zijn de meest geleverde kleuren Sand track, Black Pearl, Dark Gun Metal en Machine Silver. Daarna komt Sirius Silver.

Ik was nog niet helemaal overtuigd door het leverbare kleurenpalet in Nederland en zocht ook in het buitenland. Dat viel tegen, in de meeste landen worden minder kleuren geleverd dan in Nederland. Behalve in de VS. Daar zijn 3 extra kleuren leverbaar. Signal Red (een solid), Mineral Silver (donkergrijs metallic) en Electronic Yellow (soort geel metallic). Laat je trouwens niet van de wijs brengen door andere naampjes. Voorbeeldje: ‘Dark Gun Metal’ heet in de VS ‘Twilight Blue’ en in Duitsland ‘Winchestergrau’. Maar ze hebben gewoon hetzelfde Kia kleurnummer.

Ik vond het Mineral Silver erg mooi (kleurcode E6S) maar volgens Kia Nederland was deze kleur echt niet te bestellen in Europa en kwam deze ook (voorlopig?) niet. Dus ik moest echt kiezen wat er op de Kia site beschikbaar was.

Toen de interieurkleuren. Er is niet bar veel keuze. De zwarte/antraciet/zeer donkergrijze variant (kleurcode WK) en de beige/lichtgrijze variant (kleurcode GAH). De X-tra is alleen leverbaar in zwart/donkergrijs stof, de X-ecutive half leder/stof en de X-clusive volleder. De 2 laatste uitvoeringen kan je naast zwart/donkergrijs dus ook in beige/lichtgrijs kleur bestellen.

Volgens dealers wordt in 99% van de gevallen zwart/donkergrijs besteld want dat past overal goed bij. Het beige/lichtgrijs is dus erg zeldzaam. Dat komt doordat beige/lichtgrijs niet bij elke carosseriekleur past (ik heb het in combinatie met een techno orange gezien en dat was een echt een hele_slechte_combinatie) en het is vrij besmettelijk, dus als je jonge kinderen hebt zoek je de problemen wel op denk ik…toch vind ik het erg mooi. Ik zou het echter niet op een witte of zilveren carrosserie bestellen, een donkere carrosseriekleur is mooier vanwege het contrast. Maar…puur persoonlijke mening.

Er is nog 1 interieur variant die ik niet heb gemeld: Color pack orange. Dat is overwegend zwart met fel oranje accenten, en kan alleen op een Plus Pack uitvoering maar het kost niets extra. Hou er dan wel rekening mee dat je halfleder vervalt!!! Dan krijg je dus gewoon stoffen stoelbekleding. Wel in combinatie met sjieke zwarte hemelbekleding. Je moet er van houden, het is erg trendy, maar het zou op een Techno Orange of Black Pearl wel kunnen. Ik heb het gezien op een Sirius Silver en dat was echt een afgrijselijke combinatie, ik begon bijna te huilen. Qua inruilen/restwaarde ligt deze interieurvariant ook wat moeilijker, hoorde ik.

Opvallend is dat je alle carrosseriekleuren en alle interieurkleuren kan en mag combineren. Dus let wel op…je wordt niet tegen jezelf beschermd. En dat was bij bepaalde exotische combinaties die ik heb gezien wel te merken. In Duitsland is alleen zwart/donkergrijs leverbaar en in Frankrijk lichtgrijs/beige alleen bij bepaalde kleuren.

Maar wat zal ik nou hebben gekozen…dat hou ik nog lekker even geheim..

P.S. mensen, het gaat hier om het weergeven van een persoonlijke mening. Voel je niet aangevallen doordat je een andere smaak van kleuren hebt…

Volgende stukje: de eerste indrukken die ik opdeed toen ik een Sportage III voor het eerst bekeek. Ja, negatief en positief...

Edited by elmerblues
Color Pack Orange beschrijving aangepast

Je kunt het ook lezen op 'my review' bij autoweek (kia sportage 2010, 8000 km).

Waar het op neerkomt is:

• dat ik al 6 jaar een Opel Vectra C-model 6 cyl. diesel reed
  • er 160 of 170000 op de teller stond en problemen kreeg met de motor
  • er een reparatie van duizenden euros aan zat te komen (1000 euro per inspuiter ......)
  • ik in de clich lag met de importeur en de dealer hierover
  • op woensdag 11 augsutus van hen te horen kreeg dat ze er niets aan wilden doen (geen coulance) en ook nog bleek dat het probleem door iets heel anders veroorzaakt werd en zij een totaal verkeerde diagnose gesteld hadden
  • ik op vrijdag de 13de naar de showroom liep van Kia (aangetrokken door 7 jaar garantie)
  • ik die Sportage zag (wist niet eens dat dat model er was)
  • ik zaterdag de 14de een proefrit gereden heb
  • ik dinsdag de 17de nog een keer met de Opel dealer ben gaan praten maar ook dat op niets uitliep
  • mijn keuze vooral bepaald werd door wat er op voorraad was maar dat gelukkig overeen kwam met mijn wensen (2.0, automaat, exec. uitvoering en pluspack)
  • ik op donderdag de 19de de auto besteld heb
  • en ik 2 weken later de auto afgeleverd kreeg
  • de volgende dag er mee op en neer naar IJmuiden gereden ben om de motor 'los te rijden' (ivm een caravan die hij moest trekken)
  • en ik de daags erop met de caravan naar Kroatie ben gereden

Ik heb geen moment spijt van mijn keuze.

Als ik deze week zou bestellen zou mijn 1.6GDI Exe-Plus met panoramadak op half juni komen :cry:

Dit worden drama's zoals de vroegere Sorento levertijden. Lijkt verdorie wel of je een Maybach bestelt..

Edited by elmerblues

Als ik deze week zou bestellen zou mijn 1.6GDI Exe-Plus met panoramadak op half juni komen :cry:

Dit worden drama's zoals de vroegere Sorento levertijden. Lijkt verdorie wel of je een Maybach bestelt..

Ja da's balen maar ik zag gisteren op TV dat VW bijv. de productie een dag heeft stilgezet ivm problemen toelevering onderdelen.

Toeleveranciers zijn nog niet helemaal van de crisis bekomen terwijl de vraag naar nieuwe auto's ineens enorm toeneemt.

We blijven je verhaal met spanning volgen :wink:

btw volgens mij is een poll wel degelijk mogelijk hoor.

Doe anders even een PM naar AlexVB

Edited by bigwade

Uiteindelijk waren we er uit: het moest een 1.6GDI Exec Plus Pack worden met dat prachtige dubbele schuif/panoramadak. Als accessoire wilde ik o.a. het volgende hebben: 4-delige zwarte stootlijsten (ze zijn ook verkrijgbaar in kleur, maar dat is duurder, en zwart past volgens mijn mening prima bij de kunststof wielkastranden).

Er bestaan verschillende soorten stootlijsten, maar ik heb degene genomen die net onder bovenste lijn van de zijknikken komt. Dat harmonieert mooi. Verder nog een paar kleine accessoires.

Bij het door mij berekenen van de totale eindprijs viel mij op dat de importeur staat te trappelen om zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. Als ik in de prijslijst kijk zie ik de volgende zaken staan wat nog bovenop de aanschafprijs komt:

-afleverkosten: 609 euro

-afleverpakket: 130 euro

-waxoyl behandeling: 225 euro

-brandstof: 50 euro

-verwijderingsbedrage: 45 euro

-legeskosten voertuigbewijs: 38 euro

-legeskosten tenaamstelling 9,25 euro

Dus er wordt even additioneel 1106,25 uit je zakken geklopt! Ik neem niet graag de term diefstal in de mond, maar…..

Die afleverkosten zijn natuurlijk waanzinnig. Volgens het boekje bestaan de afleverkosten uit: het transport van de auto, reinigen en poetsen van de auto, de nulbeurt, de kentekenplaten en de KIA totaalgarantie (wat dat laatste ook mogen zijn). U kunt van mij aannemen dat de werkelijke kosten hiervan een fractie zijn. Afleverkosten zijn voor het grootste gedeelte gewoon verkapte winst voor importeur.

Hoe kunnen we deze kosten een beetje inperken? Afleverkosten ontkom je niet aan. Aan verwijderingsbijdrage, legeskosten voertuigbewijs, legeskosten tenaamstelling valt verder ook weinig te doen. Je zou deze kosten kunnen uit-onderhandelen, maar dan krijg je weer minder korting, dus per saldo maakt dat niet veel uit. Ik zie meer in schrappen.

Over het nut van de Waxoyl behandeling valt namelijk te twisten. Ook hier vermoed ik dat er weer ~grotendeels~ indirecte winst voor de importeur in zit. In ieder geval kan je deze wel laten vervallen. Je moet er wel zelf over beginnen.

Het afleverpakket is ook weer zo’n verkapte winst truc. 130 euro voor een mattensetje, lampensetje, gevarendriehoek, EHBO setje, lifehammer, 2 veiligheidsvestjes en een opbergtas. Ik schat de werkelijke waarde op ongeveer 60 euro… alles lijkt namelijk rechtstreeks afkomstig te zijn uit de magazijnen van de Kruidvat. In mijn geval had ik 90% al in mijn oude auto zitten, dus het afleverpakket wilde ik laten vervallen. En zo’n mattensetje…nou, dat moest de dealer maar cadeau doen. Bij onderhandelingen bleek echter dat je het afleverpakket NIET kan laten vervallen.

Brandstofkosten kan je ook laten vervallen maar als je een beetje handig bent, regel je er gewoon gratis een volle tank brandstof bij. Bijv. bij het afronden van deal, als je nog even de pen boven het koopcontract laat zweven…ze verdienen tenslotte genoeg aan je…overigens schandalig dat zoiets niet onder de afleverkosten valt.

In ieder geval kwam mijn gewenste auto, compleet met metallic, panoramadak, accessoires en alle bijkomende kosten ~maar zonder Waxoyl~ op 29.124,25 zuurverdiende eurootjes….. ik lag bijna op de grond naar adem te happen. Dan lijkt ‘vanaf 22.995 euro’ toch wel heel ver weg. Dat moet dus voor minder kunnen. Geen inruil, dus korting, paar accessoires cadeau…eens kijken of we in de buurt van mijn budget kunnen komen.

Voor dat ik over de korting begin moet je je realiseren dat dealerkorting gegeven wordt over de netto catalogusprijs. De wat? Nou, de consumentenprijs van een auto is als volgt opgebouwd:

Netto catalogusprijs + 19% btw over de netto catalogus prijs + de bpm = consumentenprijs

Dus een auto met een netto catalogusprijs van 20.000 wordt:

20.000 + 3800 + 7333 = 31.133

Waarom moet je dit weten? Nou, de korting wordt gegeven over de netto catalogus prijs. De BPM betaal je namelijk altijd voor de volle mep, daar wordt geen korting over gegeven. Dus stel 8% korting op de netto catalogusprijs zou worden:

(20.000-8%) + 3496 + 7333 = 29.229

Bij een dealerkorting van 8% heb je dus ten opzichte van de netto consumentenprijs dus maar ietsje meer dan 6% korting. Hou daar rekening mee!! Als je kennissen op verjaardagen hoort brallen over de fantaaaastische korting die ze hebben weten te ritselen op hun nieuwe, pas gekochte bolide…vraag ze dan of die korting over de netto catalogusprijs is gegeven of over de consumentenprijs…in 10 van de 10 keer is het namelijk over de netto catalogusprijs….ach, vraag ook maar niet, een glazige blik en ‘watte?’ is waarschijnlijk je deel…

Maar goed, ik heb het nu over korting maarrrrrr…misschien krijg je helemaal geen korting! Omdat je wat in te ruilen hebt. En dan kan de dealer doen alsof hij je een enorm goede prijs voor je 2ehands brikkie kan geven. Want we willen allemaal graag bedonderd worden…zodat je ook op eerder genoemde feestje kan kan rondtoeteren dat een werkelijk geweldig inruilbod hebt gekregen…mensen, zo werkt het in het leven en je weet het.

Mijn advies: vraag de dealer om 2 offertes, eentje met inruil en eentje zonder inruil maar met korting. Het verschil geeft aan wat je inruilertje werkelijk waard is. Dat kan soms wel eens vies tegenvallen, zeker bij wat oudere auto’s. Om een idee te geven: bij de dealer kregen we of 1500 euro korting zonder inruil, of 3000 euro terug voor onze Audi A3 ‘99 met inruil. Met andere woorden: onze A3 is voor de handel inkoop 1500 euro waard. Maar zo’n auto is bij particuliere verkoop veel meer waard. Dan kan je gaan onderhandelen met de dealer over een betere inruilwaarde…of je auto particulier verkopen, bijv. via Marktplaats. Vooral bij wat oudere auto’s kan dat veel interessanter zijn dan inruil. En dealers willen ook graag verkopen zonder die oude olieboten in te ruilen, dus over de korting die dan gegeven wordt, valt vaak nog wel verder over te onderhandelen.

In ieder geval, of je nu kiest voor het 1 of ander, het toverwoord is: shoppen, shoppen en nog eens shoppen. Met je inruilertje verschillende dealers afgaan voor de beste prijs of zonder inruil shoppen voor de beste korting. Laat doorschemeren dat je aan het rondkijken bent, en dat je verschillende offertes opvraagt. Ze zijn dan sneller genegen om je een scherper bod te doen.

Ik heb uiteindelijk besloten om de A3 particulier te verkopen en op zoek te gaan naar de offerte met de meeste korting. De hamvraag hier natuurlijk is: hoeveel korting kan je op een nieuwe Sportage bedingen? Op internet is een site, www.nieuweautokopen.nl waar je (op dit moment) 5% korting kunt krijgen op een nieuwe sportage. Dat is een goed uitgangspunt, maar het kan vaak beter. Op deze site kan je trouwens zelf ook een voorstel doen, mocht je dus niet genoeg vinden, je kan er misschien wel iets mee uit halen.

Verder is het dus vooral een proces van bij dealers langsgaan en offertes opvragen. Vaak kan dat ook wel via email, maar niet iedere dealer doet dat. Ik ga hier geen cursus onderhandelen geven maar wel een paar tips:

• ga nooit akkoord met het eerste dealervoorstel maar doe altijd een tegenvoorstel
  • blijf realistisch met je tegenbod. Sommige mensen doen echt idiote (tegen)voorstellen, je hebt kans dat de dealer je niet meer serieus neemt. Het is dan erg lastig om verder te gaan met onderhandelen.
  • wacht altijd tot je alle offertes binnen hebt. Ik heb het een keer meegemaakt dat er toch nog iemand onder een al scherpe aanbieding dook die ik al had en waar ik toen al akkoord op had gegeven (dat was geen auto, maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit). Ik had toen geen leuk weekend.
  • Als er niets meer valt te onderhandelen over het percentage korting, ga het dan zoeken in gratis accessoires (of voor de helft van de prijs), of over een volle brandstoftank. Als dat niet meer lukt zit je aan de bodem.
  • Slaap altijd een nachtje over het laatste aanbod, ga er niet gelijk op in.
  • Geef nooit akkoord via telefoon of mail. Je zit er vanaf dat moment aan vast. Ja echt! Ga dus gewoon na het laatste bod langs om de verkoper persoonlijk te spreken en de laatste puntjes op de i te zetten.
  • Mensen die lopen te verkondingen dat ze 15%-20% korting op hun Sportage hebben gekregen zitten keihard te liegen. De dealermarge zelf is minder dan 15%.
  • Ik denk dat als je rond de 8% korting kan regelen, dat je het helemaal niet gek doet. Maar lang niet iedere dealer zal je dat vanzelf geven.

<een gevoelig muziekje op de achtergrond>

Qua onderhandelen: je zal de dealer toch ook wat winst moeten gunnen. Het pand, de verkopers, de proefritten, de folders, de glimlach op de kaken, de snelle pakken en de koppen koffie moeten ook ergens van betaald worden. En een beetje goede relatie met de dealer kweken omdat je ook afhankelijk bent van de goede service is ook belangrijk. Even binnenvallen voor een update van je navi en gelijk geholpen worden is ook namelijk wel erg prettig…of even kosteloos je winterbanden er onder laten zetten…ik zeg maar wat…

<muziek stopt nu abrupt>

Maarrrr, als je daar zoals ik geen donder om geeft kan je proberen om verschillende dealers uit te persen en onderling uit te spelen om een zo scherp mogelijke prijs te krijgen. Ook daar valt ook wat voor te zeggen, maar reken ~zeker op het laatst~ op een moeizaam proces met veel gezucht om de laatste tientjes…maar wil je nou verkopen of niet? En lukt het niet, ga je toch naar een ander? Kia dealers genoeg. Ik zit hier niet om de zakken van de dealer te vullen, ik probeer gewoon zo scherp mogelijk een nieuwe auto te kopen!

Volgende stukje: ...maar….heeft hij nou een Sportage gekocht of niet? En waarom weten we nog steeds de kleur niet? Wat is dit? Waar gaat dit over?

Edited by elmerblues

In Belgie hebben we toch die leveringskosten niet hoor, als je het mij vraagt is dat oplichterij. Is dat bij alle merken zo?

Als ik die kortingen hoor en weet wat ik betaalde voor de zwaarste versie van de sportage weet ik dat de prijs serieus minder is of bij jullie.

Ik wacht mey spannijng af op het vervolg :).

Guest Timo0103

Ik heb zelf mijn Kia sportage III via Nieuweautokopen.nl aangeschaft en kan je vertellen dat de offerte zo scherp was dat niet 1 dealer er in mee wilde gaan.