Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 Nog een keer off-topic. Laat ik het dan zo zeggen. Ik heb dan altijd het idee dat ik meer ruimte heb, als de wielen volledig gedraaid staan Dat zal zeker niet alleen maar een idee zijn dat kan inderdaad heel goed.Doordat de 15 inch velg een hogere en vooral ook smallere 'ballonband' is en de 16 inch een bredere, meer laag profielband is klopt het inderdaad dat er meer ruimte zit tussen de wielkasten wanneer jij de wielen scheef hebt staan. Het voordeel van de smallere band is dat jij nu meer druk per vierkante centimeter hebt en hierdoor zullen de lamellen meer grip hebben in de sneeuw. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat deze band minder grip heeft op schone weg dan die bredere zomerband. Quote
HobbyRobby Geplaatst 21 Februari, 2011 Geplaatst 21 Februari, 2011 Het voordeel van de smallere band is dat jij nu meer druk per vierkante centimeter hebt en hierdoor zullen de lamellen meer grip hebben in de sneeuw. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat deze band minder grip heeft op schone weg dan die bredere zomerband. De druk per vierkante centimeter is niet afhankelijk van de bandenmaat of breedte van de band, maar van de druk in de band! Iedere band met gelijke druk zal precies evenveel contact met de weg maken. Brede en smalle banden hebben wel een ander contactpatroon: smalle banden iets meer in de lengterichting. Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 21 Februari, 2011 Geplaatst 21 Februari, 2011 Ik kan mij dat niet helemaal voorstellen. Het verhogen van luchtdruk in de band resulteert in een kleiner contactopperevlak en het klopt dat de druk per vierkante centimeter dan hoger zal worden. Maar wanneer twee banden met gelijke omtrek dezelfde spanning hebben dan is de lengte van het contactvlak gelijk. Wanneer de ene band een bredere maat heeft dan zal het totale oppervlak wegcontact echt groter worden en dus de druk per vierkante centimeter contactvlak afnemen. Tijdens het rijden in sneeuwcondities mag je voor een betere grip de smalle winterbanden harder (0.2 bar) oppompen. Hierdoor wordt het oppervlak nog verder verminderd en zal de druk per vierkante centimeter weer verder toenemen en kunnen de extra lamellen beter hun 'ruimende' werk doen. Quote
Alex VB Geplaatst 22 Februari, 2011 Geplaatst 22 Februari, 2011 Volgens mij ging het hier over de zijwind gevoeligheid van de cee'd ipv winterbanden? dus snel terug on topic dames en heren. Zelf rijd ik al bijna 3 jaar met de SW en ik heb nergens last van.. Ok bij windkracht 6 en hoger voel je iets maar dat heeft iedere wagen bij deze windsnelheden. Normaliter rijd ik op 17" sloffen en in de winter op 15". Quote
HobbyRobby Geplaatst 25 Februari, 2011 Geplaatst 25 Februari, 2011 Ik kan mij dat niet helemaal voorstellen. Het verhogen van luchtdruk in de band resulteert in een kleiner contactopperevlak en het klopt dat de druk per vierkante centimeter dan hoger zal worden. Maar wanneer twee banden met gelijke omtrek dezelfde spanning hebben dan is de lengte van het contactvlak gelijk. Wanneer de ene band een bredere maat heeft dan zal het totale oppervlak wegcontact echt groter worden en dus de druk per vierkante centimeter contactvlak afnemen. De maat bar staat voor druk, uitgedukt in kgf/cm2 (1 bar is ongeveer 1 kilo per vierkante centimeter). Wanneer 2 banden met gelijke omtrek dezelfde spanning hebben, is de de lengte van het contactoppervlak van de brede band korter dan van een smalle. Als de druk in een band bijvoorbeeld 2 kilo per vierkante centimeter is (een willekeurig voorbeeld, ongeveer 2 bar), en je auto 1000 kilo weegt, staat er 250 kilo per band en zal het contactoppervlak per band 125 vierkante cm zijn. Als je band 10 cm breed is is de lengte dan 12,5 cm, als je een band van 20 cm breed hebt is de lengte 6,25 cm. (Bij benadering, er zal een enigszins elliptisch contactoppervlak zijn). Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 25 Februari, 2011 Geplaatst 25 Februari, 2011 Dat klinkt heel aannemelijk HobbyRobby, bedankt voor deze verhelderende uitleg. Quote
Opa Geplaatst 26 Februari, 2011 Geplaatst 26 Februari, 2011 De maat bar staat voor druk, uitgedukt in kgf/cm2 (1 bar is ongeveer 1 kilo per vierkante centimeter). Wanneer 2 banden met gelijke omtrek dezelfde spanning hebben, is de de lengte van het contactoppervlak van de brede band korter dan van een smalle. Als de druk in een band bijvoorbeeld 2 kilo per vierkante centimeter is (een willekeurig voorbeeld, ongeveer 2 bar), en je auto 1000 kilo weegt, staat er 250 kilo per band en zal het contactoppervlak per band 125 vierkante cm zijn. Als je band 10 cm breed is is de lengte dan 12,5 cm, als je een band van 20 cm breed hebt is de lengte 6,25 cm. (Bij benadering, er zal een enigszins elliptisch contactoppervlak zijn). Ik ben maar een simpele alpha en kan je betoog niet helemaal volgen. Maar als ik het goed snap zeg je dat een hele breede band evenveel wegcontact heeft als een hele smalle. Dus jij denkt dat al die breede banden die voor veel geld onder onze auto's worden gelegd er alleen voor de show zijn ? Kan er bij mij niet in. Volgens mij heeft Birdfeedertje gelijk. Heb ook elders in een beschouwing over winterbanden gelezen dat een smallere band 's winters voordeel geeft in de sneeuw. Maar terug naar het onderwerp van dit topic: Met mijn Cee'd heb ik nooit iets van abnormale zijwindgevoeligeid ervaren, ook niet met de caravan er achter. Integendeel het is een zeer stabiele auto. Het is weliswaar geen Sporty wagon, maar zou dat veel verschil maken ? Quote
HobbyRobby Geplaatst 3 Maart, 2011 Geplaatst 3 Maart, 2011 Ik ben maar een simpele alpha en kan je betoog niet helemaal volgen. Maar als ik het goed snap zeg je dat een hele breede band evenveel wegcontact heeft als een hele smalle. Dus jij denkt dat al die breede banden die voor veel geld onder onze auto's worden gelegd er alleen voor de show zijn ? Kan er bij mij niet in. Volgens mij heeft Birdfeedertje gelijk. Heb ook elders in een beschouwing over winterbanden gelezen dat een smallere band 's winters voordeel geeft in de sneeuw. Maar terug naar het onderwerp van dit topic: Met mijn Cee'd heb ik nooit iets van abnormale zijwindgevoeligeid ervaren, ook niet met de caravan er achter. Integendeel het is een zeer stabiele auto. Het is weliswaar geen Sporty wagon, maar zou dat veel verschil maken ? Smalle banden geven inderdaad in sneeuw een voordeel: doordat er meer contact is in de lengterichting, en de afvoer is beter, omdat dat aan de zijkant moet gebeuren (meer zijkant = meer afvoer). Ook "snijden" ze wat beter door sneeuw. Brede banden zijn misschien voornamelijk show, maar hebben het voordeel dat ze lagere wangen hebben waardoor ze minder zwabberen, en een betere zijwaartse stabiliteit (bochten). Leg onder een (te) lichte auto maar eens (te) brede banden: je zult merken dat ze bij snel optrekken eerder gaan doordraaien. Ik ervaar trouwens in mijn Sporty Wagon ook meer zijwindgevoeligheid dan in mijn vorige auto (Zafira, toch ook niet een van de meest gestroomlijnde zijkanten). Deels doordat het stuur een stuk lichter draait, deels denk ik door de oversteek van de achterkant t.o.v. de wielen. Ook is de bodemspeling van een Cee'd relatief groot, zou dat ook mee kunnen spelen? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.