Jump to content

zijwindgevoeligheid Kia Ceed

Frank54

Recommended Posts

Hallo,

ik heb sinds november 2010 een nieuwe Kia Ceed SW. Rijdt prima, alleen heb ik op de snelweg snel last van zijwindgevoeligheid. Het hoeft dan nog niet eens hard te waaien. Als ik bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaal krijg ik op het moment van voorbijrijden een zijwaartse zwiep. Vorige week zaterdag stond er een behoorlijk harde wind, windkracht 7-8. Ik moest naar Dordrecht en dat was echt heel erg vervelend rijden. Ik durfde op gegeven moment niet meer in te halen.

Ik heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging veel te licht is op de snelweg. Daardoor voelt het alsof de auto heel erg licht is en op ieder windvlaagje reageert.

De dealer zegt dat ze deze klacht nog nooit gehoord hebben. Er valt volgens hem ook niets af te stellen of na te kijken.

Wie herkent deze klacht?

groeten

Frank

Frank, vertel eens op welke bandenmaat jij rijdt en wat de voor en achter bandenspanning is op dit moment. Ik ben die zaterdag ook een flink stuk (door de polder) aan het rijden geweest en ik had juist het idee dat wij veel minder aan het zwalken waren dan andere weggebruikers.

Frank, vertel eens op welke bandenmaat jij rijdt en wat de voor en achter bandenspanning is op dit moment. Ik ben die zaterdag ook een flink stuk (door de polder) aan het rijden geweest en ik had juist het idee dat wij veel minder aan het zwalken waren dan andere weggebruikers.

O ja, en nog

Hallo,

ik heb sinds november 2010 een nieuwe Kia Ceed SW. Rijdt prima, alleen heb ik op de snelweg snel last van zijwindgevoeligheid. Het hoeft dan nog niet eens hard te waaien. Als ik bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaal krijg ik op het moment van voorbijrijden een zijwaartse zwiep. Vorige week zaterdag stond er een behoorlijk harde wind, windkracht 7-8. Ik moest naar Dordrecht en dat was echt heel erg vervelend rijden. Ik durfde op gegeven moment niet meer in te halen.

Ik heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging veel te licht is op de snelweg. Daardoor voelt het alsof de auto heel erg licht is en op ieder windvlaagje reageert.

De dealer zegt dat ze deze klacht nog nooit gehoord hebben. Er valt volgens hem ook niets af te stellen of na te kijken.

Wie herkent deze klacht?

groeten

Frank

Inderdaad wij herkennen deze klacht,hebben een Cee'd SW van eind mei 2010 en deze is inderdaad veel meer zijwindgevoelig dan onze vorige auto ,een Opel astra SW.

De Cee'd is wel een 20tal cm hoger dan de opel astra en dit heeft er veel mee te maken denk ik,ik vrees dat er weining aan te doen is.

Verder wel 100% tevreden van de auto.

Hallo,

Wie herkent deze klacht?

groeten

Frank

Mijn ceed mag ik vrijdag ophalen dus kanniet echt antwoorden maar dit bewuste week end was ik ook op de baan , harde wind gem 7 bft met pieken tot 9 bft die harde windvlagen maken het verschil tov constante harde wind

ook gewicht en verdeling van evt lading hebben een invloed

evenals spoorvorming ed

ik rij in een Kia 1.4 Executive, 4500 km en banden zijn Michelin Energy

205/55 R16V

Ik heb op de belangrijkste nog geen antwoord. Wat is de bandenspanning voor en achter.

Wanneer jij in die 4500 kilometer jou spanning nog niet hebt gecontroleerd dan is de kans groot dat jij nog op een te hoge spanning aan het rondrijden bent en dit komt de zijwindgevoeligheid niet ten goede.

Vergeet ook niet dat onze Cee'd SWtjes de voor hun klasse enorme (topklasse)binnenruimte te danken hebben aan de, van opzij gezien enorme baksteen achterkant.

Ik heb een Cee'd hatchback, dus geen SW en herken dit totaal niet. Nu zal een hatchback sowieso wel iets minder zijwind gevoelig zijn, maar moest het model op zich er last van hebben zou ik het toch ook moeten ondervinden.

Zoals birdfeedertje al zei: check eens je bandenspanning. Toen ik de mijne kreeg waren ze dit vergeten in de garage, alle 4 de banden stonden boven de 3 bar! In de fabriek worden ze zo hard gezet voor transport, het is de bedoeling dat de dealer deze weer verlaagd naar ongeveer 2.3 bar.

ik rij in een Kia 1.4 Executive, 4500 km en banden zijn Michelin Energy

205/55 R16V

Ik heb dezelfde uitvoering met dezelfde banden.

Banden rondom op 2.3 bar zetten en bij hogere belading (vakantie e.d.) voor 2.6 en achter 2.9.

Dan rijdt hij zeer stabiel.

Af fabriek zijn de banden boven de 3 bar en dan stuiter je over de weg.

Edited by OutOfFocus

Bekende uitspraak van de dealers :wink:.

Maar ik herken je "klacht" wel. Soms valt het mij ook op dat je rijwind voelt, terwijl het niet heel hard waait (nu heb ik wel de banden op 2.5 bar staan, zomer- (16") en winterbanden (15")).

Ik rij in de Cee'd 1.4 se7en uit 02-2010 met 27500 op teller.

Ja, die stuurbekrachtiging heb ik net vanmiddag ter sprake gebracht. Het kan natuurlijk zijn dat de snelheidsafhankelijke instelling niet goed werkt. Dus dat de bekrachtiging niet (genoeg) minder wordt naarmate de snelheid toeneemt. Ik heb afgesproken met de verkoper, zelf een zeer enthousiast KiaCeed SW rijder die de klacht trouwens ook niet herkent, dat, als het weer eens hard(er) waait, ik mijn auto even langsbreng en inwissel voor zijn Ceed SW. Ik kan dan kijken hoe zijn auto rijdt en omgekeerd.

OFF-topic: Klopt het dat je geen mail krijgt als er gereageerd is na een posting van jezelf??

Klopt inderdaad. Is een keuze die toen der tijd genomen is denk ik.. Je kan deze optie wel zelf aanzetten als ik me niet vergis. In je profiel moet het mogelijk zijn.

bewuste keuze voor 15 " winterbanden en 16 " zomerbanden ??

Ik vermoed een extra setje stalen 15" velgen voor de winterbanden.

En LM 16" velgen voor de andere banden.

Ik vermoed een extra setje stalen 15" velgen voor de winterbanden.

En LM 16" velgen voor de andere banden.

Inderdaad, is door de leasemaatschappij gedaan. Had ook gevraagd of de wintervelgen 15" konden zijn. Heb je toch weer iets meer ruimte als je eventueel de sneeuwkettingen erop moet leggen.

Nee, dat begrijp ik ook niet helemaal.

Ik mag toch aannemen dat de hoogtemaat van de band op de 15 inch velg een grotere is dan die van de 16 inch velg. Die omtrek moet per slot van rekening gelijk blijven.

Dat klopt. De omtrek moet gelijk blijven.

Bij mij zitten op de 16" velgen 205/50 banden. Waarschijnlijk zijn de winterbanden van een 55 of 60 serie.

Anders moet je BCM opnieuw ingesteld worden op de maat van de winterbanden. Zo niet dan krijg je afwijkingen in de KM teller en snelheidsweergave.

Wij hebben ook de ceed 1.4 sw en is ook moeilijk binnen de lijnen te houden hiervoor een Carens gehad nergens last van dealer zegt dat hij de klacht nog nooit gehoord had.

Je went er wel aan maar blijft klote net zoals het start en stop systeem werkt al niet meer sinds oktober.

Nog een keer off-topic.

Nee, dat begrijp ik ook niet helemaal.

Ik mag toch aannemen dat de hoogtemaat van de band op de 15 inch velg een grotere is dan die van de 16 inch velg. Die omtrek moet per slot van rekening gelijk blijven.

Laat ik het dan zo zeggen. Ik heb dan altijd het idee dat ik meer ruimte heb, als de wielen volledig gedraaid staan