stor Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 In mijn zoektocht naar wat info over de ceed kwam ik toch enkele foto's en weetjes tegen die voor mij nog niet bekend waren maar voor andere wss geen echt nieuws. Bij de beginproductie in eerste instantie denkt men 100.000 exemplaren op jaarbasis te kunnen verkopen, maar als ook de 3-deurs (december) versie en de Wagon (augustus/september) in de showrooms staan, moeten dat er 150.000 zijn. De prijzen: die zijn zondermeer scherp, waarmee Kia de concurrentie structureel onderbiedt. Kia kan dit doen omdat de C’eed in een moderne, zeer efficiente fabriek gebouwd wordt. Weliswaar met goedkoop Slowaaks personeel, maar ook sterk geautomatiseerd waardoor de bouw van een C’eed slechts 16 uur in beslag neemt en elke werknemer op jaarbasis 100 auto’s kan bouwen. Ter vergelijking: Volkswagen heeft 50 uur nodig om een Golf in elkaar te zetten en elke werknemer heeft na een jaar werken niet meer dan 20 auto’s ‘af’. Ze hebben de auto in Duitsland in een nieuw designcentrum ontworpen, gebruiken deels dezelfde (kwaliteits)toeleveranciers als VW en bouwen hem in een splinternieuwe fabriek in Slowakije. Voor design moet Peter Schreyer Kia gaan helpen. Schreyder was chef van de designafdeling bij Volkswagen en stapt nu over naar Kia. De 53-jarige Schreyer was van 1994 tot 2002 verantwoordelijk voor het design bij Audi. Een paar maanden geleden liep ook Len Hunt, de topman van de Amerikaanse divisie van Volkswagen over naar Kia Quote
Smart Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 Inderdaad oud nieuws, maar niet minder interessant. Over Peter Schreyer is ook al het nodige geschreven op dit forum. Hij was nl. de ontwerpdesigner van de Audi TT en nog wat andere Audi-modellen. Dat Kia andere designers aantrekt is niet zo gek als 5e autofabrikant van de wereld. We kunnen de komende jaren nog veel moois verwachten denk ik. Leuk te lezen dat er zo efficiënt wordt gewerkt (100 auto's) door de Kia werknemers. Helaas is de kwaliteit van sommige modellen echter beneden de maat, ondanks de ultra moderne fabricagemethoden en garantie! Ik noem een Venga......!! VW/Seat/Skoda/Audi/Porsche kwaliteit is toch nog steeds toonaangevend, alhoewel ook aan die poten wordt gezaagd. Quote
bigwade Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 Overigens is die Peter Schreyer niet eens de echte ontwerper van de SP3 want die was al zo goed als klaar. Naam is me even ontschoten, maar het is een ontwerper van het TEAM Peter Schreyer. Quote
Recommended Posts