Questor Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Ik heb een onlangs een Sportage besteld. 7 jaar garantie klinkt mooi. De voorwaarde dat herstellingen dienen te gebeuren door een erkende KIA-garage lijkt mij redelijk om te voorkomen dat prutsers de wagen om zeep helpen. Tot daar alles goed. Natuurlijk dient de wagen ook verzekerd te worden. Dit kan in België via KIA-insurance wat een onderdeel is van de verzekeringfirma Corona (KIA-insurance is dus geen onderdeel van KIA). Daar heb ik een offerte gevraagd voor een omnium verzekering. Zij verzekeren deze wagen voor het zacht gekookt prijsje van 1757 euro per jaar. Bij onze huidige verzekeraar Ethias kost dit (de de details zijn hetzelfde) 1250 euro per jaar. Dit is een prijsverschil van 500 euro. Geen probleem lijkt het want dan neem je gewoon de verzekeraar met de beste prijs. Voorwaarde is bij Ethias is dat je bij een schadegeval je de wagen laat herstellen bij één van 2200 erkende herstellers. Blijkt er toch wel geen enkele KIA-garage bij te zijn! We mogen wel bij een schadegeval het laten herstellen bij een KIA-garage maar dan moeten we de eerste 450 euro voor de kosten van een herstelling zelf ophoesten. Ik meende dan maar omgekeerd te werken en te vragen aan de de KIA-garage waar ik onze wagen heb besteld om te vragen door welke verzekeraars ze zijn erkend als hersteller. Blijkt dit door geen enkel verzekeraar te zijn behalve KIA-Insurance! Is dit een bewuste beleid van KIA om de klant via een omweg de klant financieel te laten opdraaien voor de 7 jaar garantie? Ik ben niet van plan op per jaar 500 euro extra te betalen. Op die manier wordt die garantie van 7 jaar wel een hele dure grap. Zijn er KIA-rijders die mij een verzekeraar kunnen aanbevelen waarbij voor een redelijke prijs de wagen verzekerd is en waarbij herstellingen wel kunnen gebeuren bij een erkende KIA-garage zodat de 7 jaar garantie niet vervalt? Alvast bedankt voor de reacties. Quote
scorpioshuma Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Als ik mij niet vergis is de eis dat je onderhoud bij een erkende garage laat uitvoeren. Dit hoeft geen KIA garage te zijn. Of er afwijkende regels zijn tussen nederland en belgie kan ik je niet vertellen. Misschien dat Peterrrr of NonkelSimon hier iets over kunnen zeggen ? Lijkt me ook wel interessant voor de Nederlandse KIA rijders als dit echt zo strikt zou zijn. Quote
jovader Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Persoonlijk geloof ik niet dat in Nederland door de verzekeringsmij. bepaald wordt waar men zijn/haar auto na een schade laat repareren. Ik heb in het verleden de schades aan mijn auto bijna altijd laten herstellen door een schadeherstelbedrijf,dit om reden dat deze bedrijven goedkoper waren als de dealer(die met mijn auto naar dezelfde hersteller ging). Quote
Sjölp Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 En toch laat ik hem verzekeren bij Ethias. Zelfs als je ieder jaar een ongeval hebt (waarbij je dan nog zelf in fout moet zijn, want anders betaalt de tegenpartij), hou je jaarlijks € 50 over (wie het kleine niet eert, ... ) En zeg nu zelf: hoe groot is de kans om elk jaar te botsen? Quote
bowie97 Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Persoonlijk geloof ik niet dat in Nederland door de verzekeringsmij. bepaald wordt waar men zijn/haar auto na een schade laat repareren. Ik heb in het verleden de schades aan mijn auto bijna altijd laten herstellen door een schadeherstelbedrijf,dit om reden dat deze bedrijven goedkoper waren als de dealer(die met mijn auto naar dezelfde hersteller ging). Misschien bepaald niet, maar min of meer wel afgedwongen. Er zijn in Nederland maatschappijen die bij een schade verschil maken in het eigen risico bedraag als men de schade niet bij een door hun erkend bedrijf laat repareren. Het beste voorbeeld is de ruit schade. Sterretje repareren alleen bij o.a. carglass want daar is het gratis. Lees de polisvoorwaarden maar eens goed door. Quote
Alex VB Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Op schade heb je in België ook geen garantie en ben je ook vrij om te kiezen waar je deze laat repareren in samenspraak met je verzekering natuurlijk. De 7 jaar garantie is garantie die niet zal vervallen hier in België zolang je de wagen niet door een beunhaas laat maken en de onderdelen laat vervangen. Daarbij hebben wij hier niet te klagen qua onderhoudskosten mbt de grote en kleine beurt bij KIA.. Heb je ook al eens gekeken bij ING of Vivium voor een verzekering? Ik zit zelf bij ING car insurance en ben heel tevreden qua prijs en service. Quote
frankd Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 veel dealers kunnen zelf geen schades repareren en brengen schadeauto's gewoon naar een schadehersteller. Quote
bigwade Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Zowel 1757 als 1250 euro verzekering per jaar is redelijk hoog. Ik betaal (jawel) bij de Kia verzekering (NL) rond de 70 eu per maand All Risk met max no-claim korting (ouwe knar van 52) Nieuwwaarde 32000,- Eu SP3 AUT etc. Dat is 840,- Eu per jaar. Vervangende auto en geen gezeik bij schade herstel via dealer. (waar die hem heen brengt zal mij worst zijn) BTW de Kia verzekering was concurrerend met andere verzekeringen. Het is een misvatting dat je voor onderhoud naar een Kia Dealer moet. Zolang de OH specs maar gehanteerd worden. Dat is Europees geregeld en zal in BE niet anders zijn. Voor schade afhandeling kan een verzekeraar je niet verplichten tot gedwongen winkelnering. Ook hier, dit is Europees beslist. Tip. Zoek een goede verzekering en een prettig kleine dealer met goede werkplaats. In NL is Houten zo'n adres.. Quote
stor Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 (aangepast) IK ga morgen eens checken voor mijn polis mijn makelaar ( http://www.erard.org/ ) heeft enkele maatschappijen vergeleken .voor mijn KIA Cee'd ik betaal geen 1000 € BA en omnium . Mijn dealer vertelde wel om te checken of de maatschappij beperkingen oplegde qua erkenning bij dealer en carrosserie Maar bij mijn verzekering ( dacht ING ) zijn er geen beperkingen Verder heb ik liever een makelaar die ik persoonlijk ken en kan bellen dan in verbinding te komen met één of andere dame uit een call center met muziekjes , druk 1 voor ...; zeker na een ongeval kan je dit missen Voor garantie na ongeval : mijn garage is eveneens carrosserie welke gemakkelijker is bij een schadegeval Plaatsing van bv een radiator moet gebeuren door een erkende kia dealer om garantie te krijgen ; dit wil zeggen als je naar een andere carrosserie gaat voor plaatwerk de auto heen en weer moet worden gebracht voor carrosserie herstelling en voor technische herstelling aan motoronderdelen . Nadeel ken niet echt de kwaliteit van het geleverde carrosserie werk Voor herstelde onderdelen heb je ook maar 2 jaar garantie dacht ik gelezen te hebben Wil je totaal geen franchise hebben bij je omnium dan betaal je wel veel extra voor mss wel afhankelijk van je schadeverleden verder is er ook nog verschil tss omnium aan catalogus prijs of factuurprijs welke toch soms 10 tot 30 % kan schelen op oa het autosalon Succes met de papiermolen voor je nieuwe wagen 2 Maart, 2011 aangepast door stor Quote
bigwade Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Zijn jullie Belgen van die bluts-boys ? Ik rij al tig jaar schade vrij en maak me niet echt druk over dat soort dingen. Ook na schade zal de boel, mits volgens Kia specificaties hersteld, de garantie gewoon doorlopen, lijkt me. Quote
chrichri Geplaatst 2 Maart, 2011 Geplaatst 2 Maart, 2011 Zijn jullie Belgen van die bluts-boys ? Ik rij al tig jaar schade vrij en maak me niet echt druk over dat soort dingen. Hier in België rijden er veel met zwarte wagens(de kleur ) en die zie je minder snel komen . Quote
Alex VB Geplaatst 3 Maart, 2011 Geplaatst 3 Maart, 2011 Dat de verzekeringen in NL zo laag zijn heeft met de concurrentie te maken van de Ditzo en datzo maatschappijen die weer onderdeel zijn van.... De verzekeringen zullen binnen niet al te langen tijd omhoog gaan. Zeker omdat de assurantiebelasting in NL omhoog gaat. In België en de rest van Europa is die NU al 2 tot 3 keer zo hoog als in NL. Ik dacht dat deze hier in België 19% was, maar pin me daar niet op vast. Ik betaal hier in België ook rond de € 72,-/maand bij de ING en deze verzekering is ok.. Let wel op dat er in België andere criteria zijn mbt leeftijd etc. Quote
Questor Geplaatst 3 Maart, 2011 Topic Starter Geplaatst 3 Maart, 2011 Ik heb gisteren via de website van KIA-België de vraag i.v.m. de keuze van de hersteller en het behoud van de garantie verstuurd en tot mijn verbazing had ik vandaag reeds een antwoord. Hieronder hetgene wat de After Sales Manger als antwoord geeft: De fabrieksgarantie blijft in principe ook geldig als u de wagen niet laat herstellen bij uw Kia dealer. Voorwaarde is wel dat de wagen wordt hersteld volgens de voorschriften van de constructeur. Mocht er nadien een probleem zijn omdat de voorschriften niet werden gevolgd of uw hersteller slecht werk heeft geleverd, zal Kia begrijpelijkerwijs niet tussenkomen. Dat is duidelijker dan wat ik van mijn dealer te horen kreeg. Ik ga dus bij nog wat meer verzekeringsfirma's vragen naar een offerte. Quote
Questor Geplaatst 6 Maart, 2011 Topic Starter Geplaatst 6 Maart, 2011 Zijn jullie Belgen van die bluts-boys ? Ik rij al tig jaar schade vrij en maak me niet echt druk over dat soort dingen. Ook na schade zal de boel, mits volgens Kia specificaties hersteld, de garantie gewoon doorlopen, lijkt me. In België moet je niet alleen uitkijken voor andere weggebruikers. Zo valt er af en toe een verlichtingspaal op de weg (zie http://www.standaard.be/video/videoplayer.aspx?videoid=14895690 ). Vandaar dat ik het panomamisch dak niet als optie heb genomen . Anderzijds biedt zo een panoramisch dak natuurlijk wel de mogelijkheid tot een origineel kiekje als zo een verlichtingspaal op je dak afkomt. Hierbij dan ook een warme oproep aan de bezitters van een wagen met een panoramisch dak die door België rijden om het fototoestel in de aanslag te houden . Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.