edschoe Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Hallo, Zijn er mensen die ervaring hebben met het trekken van een bootje of caravan, wij hebbe een trailer met bootje en weegt ongeveer 1000 kg is dit een beetje te doen wij gaan met de zomer naar Kroatie en moeten door Oostenrijk volgens de dealer kan de auto 1250 trekken en moet dit geen probleem zijn. Quote
edschoe Posted March 12, 2011 Author Posted March 12, 2011 Ik ben alleen vergeten te vertellen dat he gaat om een Ceed SW 1.4 90 pk Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Ik kan mij niet voorstellen dat dit een probleem is. Fabrikanten schalen hun trekgewicht altijd relatief veilig in. Zij zitten ook niet te wachten op moeilijkheden. De combinatie haalt het maximum gewicht lang niet en bootjes zijn relatief redelijk aerodynamisch dus een constante remparachute zit er ook niet echt achter de wagen. Mij is opgevallen dat onze Cee'ds in de hoogste versnelling relatief hoog toeren draaien. Ik denk dat je in verband met de koeling straks niet te laag in de toeren moet draaien. Schakel eerder een tandje terug wanneer het er op aan komt. Het is natuurlijk geen dieselbus met een enorm koppel. Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Ik ben alleen vergeten te vertellen dat he gaat om een Ceed SW 1.4 90 pk Zet dat er even bij in de gegevens van jou auto('s) zodat dit standaard te zien is links op de pagina. Quote
Audioot Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 't is maar wat je een probleem noemt. Hou er rekening mee dat je door de bergen echt wel "last" hebt van die 1000kg. Mijn 1.4 sw had met een 400kg aanhanger al moeite. Maar het lukt wel. Als je maar niet denkt makkelijk met het verkeer mee te kunnen komen. Marcel Quote
edschoe Posted March 13, 2011 Author Posted March 13, 2011 hallo marcel, Hoeveel pk heeft jouw ceed deze versie die wij hebben is softwarematig begrenst op 90 pk volgens mij hadden de oudere modellen 109 pk Quote
OutOfFocus Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 hallo marcel, Hoeveel pk heeft jouw ceed deze versie die wij hebben is softwarematig begrenst op 90 pk volgens mij hadden de oudere modellen 109 pk De motoren met 109 pk hebben hetzelfde max. koppel als die van 90 pk. Alleen is het max.vermogen van de 90 pk begrensd i.v.m. verbruik en CO2 productie. Je zou dus niet veel verschil moeten merken. Quote
Opa Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Hallo, Zijn er mensen die ervaring hebben met het trekken van een bootje of caravan, wij hebbe een trailer met bootje en weegt ongeveer 1000 kg is dit een beetje te doen wij gaan met de zomer naar Kroatie en moeten door Oostenrijk volgens de dealer kan de auto 1250 trekken en moet dit geen probleem zijn. Cee'd SW 1.4 90 PK Ik rij zelf een Cee'd 1.6 CRDi (uitstekende caravantrekker) en kan je dus geen ervaringen voor de 1.4 melden. Maar dé plaats om veel over de geschiktheid als trekauto te weten te komen is: caravantrekker.nl. Hieronder wat men daar meldt: Jouw Ceed SW (1.4 90 PK) met een aanhanger van 1000 kg vormt een prima combinatie met een goede gewichtsverhouding tussen auto en trailer. (Zorg wel voor minimaal 60 kg oplegdruk.) Het volgens Kia toegestane maximum trekgewicht is 1200 kg. Men adviseert echter niet verder te gaan dan 1125 kg. Daar blijf je met 1000 kg dus ruim onder. Op de gewone weg kun je prima opschieten met deze combinatie. In de bergen iets meer moeite. Op hellingen tot 11 % is nog vanuit stilstand weg te rijden. Maar de grote doorgaande wegen door de Alpen naar Kroatië zullen geen probleem vormen. (Wel motor op toeren houden. Tijdig terugschakelen) Maar ik zou zeggen kijk zelf eens op de website. Je vindt daar ook allerlei practische tips over het rijden met een aanhanger. Fijne vakantie ! Quote
frankia Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Hallo, Zijn er mensen die ervaring hebben met het trekken van een bootje of caravan, wij hebbe een trailer met bootje en weegt ongeveer 1000 kg is dit een beetje te doen wij gaan met de zomer naar Kroatie en moeten door Oostenrijk volgens de dealer kan de auto 1250 trekken en moet dit geen probleem zijn. Quote
frankia Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 hallo Edschoe, ik ben zelf in het bezit van een 1.4 Seven SW van 2010. heb afgelopen zomer een caravan van 750kg acher mijn ceed gehangen en geen problemen gehad. ik kan gewoon goed met de rest meerijden. op tijd in de goede versnelling en als je met het vrachtverkeer meerijdt (je mag toch geen 100km/uur)heb je totaal geen moeite om vlot mee te rijden. heb helaas dat jaar geen ervaring kunnen opdoen met in de bergen rijden.(Brennerpas en Fernpas). groetjes Frankia Quote
Martin Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Heb cee'd 1.4 bj 2010 (90pk) en vorige zomer caravan met max 900kg meegehad binnen Nederland. Auto deed het beter dan ik had verwacht, wel zo dat slappe achtervering is waardoor auto ver doorzakt. Gezien dat je een bootaanhanger hebt is dit qua luchtweerstand aanzienlijk gunstiger, ook gewicht zal, mits je de motor boven 3000toeren houdt geen probleem moeten zijn in de bergen. Zeker niet als je veel snelweg hebt. Ben overigens wel benieuwd naar jouw ervaring Brennerpas Quote
patten Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Ik heb een 2009 Cee'd met 109 PK. Ik hang er met enige regelmaat een aanhanger achter en ik (persoonlijke mening) vind het gewoon een slechte trekker. Als je er minimaal gewicht achterhangt, dan merk je dat ook meteen. Dit motortje heeft gewoon een (te) laag koppel voor fatsoenlijk trekwerk. Quote
rob4b4 Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Het zal een frustrerende rit worden. Niet omdat je niet meekomt in het verkeer, maar omdat je de auto continue voelt lijden. Zeker als je in de bergen komt. En reken je reistijd maar eens uit met een realistische gemiddelde snelheid van 60 a 70km/h. Rob Quote
Opa Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Niet zo somber, Ja, je rijdt mét een aanhanger minder hoge gemiddeldes dan zonder, ook bij veel krachtigere combinaties. Dat is normaal en hoort erbij; daar moet je je op instellen. Maar de motor hoeft er absoluut niet onder te lijden, mits je hem maar op toeren houdt (en daar is, behalve wat meer geluid, niets op tegen). Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Inderdaad, niet zo somber. Misschien is een lesje nederigheid bij sommigen op zijn plaats. Je hebt het hier over een auto met een enorme hoeveelheid pk's en een waanzinnige bak aan koppel. Het is maar net hoe en waarvandaan je er tegenaan kijkt. 20 jaar geleden reed ik met mijn Mini met Eriba Puck regelmatig 130 door de Ardennen naar Luxemburg. Dat bakje had 42 pk en volgens mij 31 nm koppel. Waarom zou de 1.4 Cee'd dan moeite moeten hebben met 1000 kg boot en trailer. Je hoeft de versnellingsbak van de auto niet in 5 te laten staan wanneer je op een helling zit van 15% Quote
Gé_ Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Hallo, Zijn er mensen die ervaring hebben met het trekken van een bootje of caravan, wij hebbe een trailer met bootje en weegt ongeveer 1000 kg is dit een beetje te doen wij gaan met de zomer naar Kroatie en moeten door Oostenrijk volgens de dealer kan de auto 1250 trekken en moet dit geen probleem zijn. Vergeet geen vignet te kopen in Slovenië , er wordt daar zwaar op gecontroleerd , ze zijn verkrijgbaar aan de grens. Waar ga je heen in Croatië? , als je lager dan Senj gaat kan je het overwegen om via Nurnberg>Regensburg>Passau>Wels>Graz>Zagreb> Karlovac te rijden , dit is een kleine 100 km meer dan via Munchen>Salzburg>Villach>Ljubljana>Rijeka maar wel stukken vlakker. Mijn ervaring is dat de iets langere route veel lekkerder "loopt" dan de korte route. Quote
edschoe Posted March 20, 2011 Author Posted March 20, 2011 Vergeet geen vignet te kopen in Slovenië , er wordt daar zwaar op gecontroleerd , ze zijn verkrijgbaar aan de grens. Waar ga je heen in Croatië? , als je lager dan Senj gaat kan je het overwegen om via Nurnberg>Regensburg>Passau>Wels>Graz>Zagreb> Karlovac te rijden , dit is een kleine 100 km meer dan via Munchen>Salzburg>Villach>Ljubljana>Rijeka maar wel stukken vlakker. Mijn ervaring is dat de iets langere route veel lekkerder "loopt" dan de korte route. Wij gaan al voor het 10 de jaar naar Porec camping Lanterna wel een grote camping maar mooie ligplaatsjes voor het bootje Quote
kiaruud Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 wij hebben al 10 jaar een dethleffs caravan met maximaal totaal gewicht van 1000 kg. Het is niet het gewicht, maar de luchtweerstand die een rol speelt. Onze caravan is 210 cm breed. Afgelopen jaren zijn wij met de Kia Ceed sporty Wagon 1.4 109 pk met 2 volwassen en 2 kinderen 11 en 13 jaar naar de Toscane en Middelandse zeekust geweest via de Gotthard tunnel. Dat hadden wij ook al eens gedaan met onze citroen BX 1.4 75 pk. Je kunt 80 rijden in de 3e, 4e en 5e versnelling. Wij rijden vrijwel altijd in de 4e versnelling en meestal rond de 90 km/uur. Wij rijden met het vrachtverkeer mee. En bij steile helling gaan de vrachtwagens langzamer naar boven dan wij met onze Kia. Je moet wel het gaspedaal durven intrappen, op tijd terugschakelen en wat veel scheelt is: de airco uitschakelen bij bergoprijden. Quote
Recommended Posts