Jump to content

Roetfilter voor de Sorento

Jan Berkelaar

Recommended Posts

Is het bekend of er een roetfilter is voor de Sorento?

Het ministerie van VROM geeft 500 EURO subsidie op dit moment, maar op hen site wordt de Sorento niet genoemd :shock:

Waarschijnlijk is het verstandig als dat filter bestaat, om hem nu met subsidie te laten plaatsen, want volgens mij gaat dit in de toekomst voor diesels verplicht worden.

Ook als je de auto wilt verkopen zal een roetfilter een pre zijn. :!:

Volgens mij bestaan roetfilters voor Sorento's. Op het duitse Sorento Forum is hier ook al uitvoerig over gesproken enzovoort. Ik geloof dat een roetfilter voor Duitsland al verplicht is. Dus moet er ook een roetfilter voor een Sorento bestaan.

• 4 weeks later...

Niet wetend dat er al een onderwerp roetfilters bestond, heb ik de reactie op mijn vraag aan de ANWB geheel op het froum geplaatst. Voor Kia Sorento bestaat nog geenn roetfilters die achteraf ingebouwd kunnen worden. :?:?

Gelet op het NON antwoord van de Kia importeur en geheel geen reactie van de dealer Durmimotors te Purmerend, zal er vanuit die hoek geen activiteiten verwacht worden.

:(

Vandaag bij de dealer geweest en gevraagd of hij gelijk met de grote beurt ook een roetfilter wilt installeren. :roll:

Zijn antwoord was kort;

"Die bestaan niet en dat kan niet op de Sorento. Zelfs op de nieuwe zit ?e niet eens. Zal ook niet gaan lukken want daar kan de motor niet tegen"

Tot zover mijn Kia dealer.

:?:

Fabrieksgarantie vervalt na inbouw roetfilter

AMSTERDAM - De stimulans van 500 euro subsidie en de kostbare reclamecampagne van de overheid ten spijt, een aantal merken zegt geen garantie meer te geven wanneer een retrofit roetfilter wordt ingebouwd. Volgens het vakblad Automotive-online laten merken als Citro?n, Mercedes, Renault en Peugeot de garantie vallen wanneer blijkt dat er een achteraf ingebouwd roetfilter aanwezig is.

Citro?n laat bijvoorbeeld weten geen zin hebben om risico te lopen bij de inbouw van een filter in een Xsara Picasso of een Berlingo. Ook de importeurs van Renault, Peugeot en Mercedes melden desgevraagd dat zij de garantie laten vervallen als een retrofit-filter wordt ge?nstalleerd. ?Er worden door een filter in te bouwen buiten ons om, dingen aan de auto veranderd. Wij weigeren daar de eventuele gevolgen van te dragen?, aldus een woordvoerder van Citro?n Nederland tegenover Automotive-online. ?We zijn nu aan het kijken of we zelf een filter gaan ontwikkelen. Dat is echter nog niet zeker.?

Cees Boutens van de RAI Vereniging is op de hoogte van de garantieweigering. ?Gelukkig zijn er ook veel merken die actief bezig zijn met retrofit, denk aan Volvo?, zegt hij. ?Als vereniging staan wij dan ook nog steeds voor deze campagne. Als individuele leden daar niet in meegaan is dat jammer, maar ook weer niet verwonderlijk. Je wijzigt natuurlijk wel wat aan de auto. We hebben VROM dan ook uitgelegd dat dit een meerjarenplan is.?

De Bovag verwacht geen garantieproblemen ?Garantie zal vrijwel altijd toch moeten worden verleend, tenzij een defect rechtstreeks met de inbouw van het roetfilter te maken heeft. Maar daar zijn de leverancier van het roetfilter en/of de inbouwer dan weer op aan te spreken", aldus woordvoerder Rob Boon. "De klant hoeft zich dus geen zorgen te maken."

• 3 weeks later...
Guest Two Plugs

Zoals al aangegeven onder het andere roetfiltertopic is het een beetje na?ef om een roetfilter te plaatsen sec voor het ontvangen van ? 500,- subsidie, vooral omdat de investering zeker minimaal het dubbele zal zijn.

En inzake het milieu... koop een Prius ipv een dikke SUV als de Sorento. Die overigens z'n stroom opslaat in die fantastische (door VROM gesponsorde) 'milieuvriendelijke' accu's... :wink:

Zodra het roetfilter verplicht gaat worden, haal ik er wel eentje van de sloop. Ebay is gewillig!

Zodra het roetfilter verplicht gaat worden, haal ik er wel eentje van de sloop. Ebay is gewillig!t

Het gaat er natuurlijk niet alleen om die Euro 500 te ontvangen, alleen als het in de nabije toekomst verplicht gaat worden, kan je het beter nu met subsidie doen, dat is bij een hele boel andere zaken ook zo gegaan.

Ja en of mijn garagehouder bereid is om een door mij via Ebay aangeschafte roetfilter te monteren is nog maar de vraag. :roll:

Guest Two Plugs

Het gaat er natuurlijk niet alleen om die Euro 500 te ontvangen, alleen als het in de nabije toekomst verplicht gaat worden, kan je het beter nu met subsidie doen, dat is bij een hele boel andere zaken ook zo gegaan.

Ja en of mijn garagehouder bereid is om een door mij via Ebay aangeschafte roetfilter te monteren is nog maar de vraag. :roll:

Wat is je voordeel?

500 Euri voor een investering van minimaal 1.000 euri;

Of een gebruikt filter voor 250 euri?

En wie zegt dat je dealer 'm moet installeren? Mijn uitlaat is door KIA tuner Maximo geplaatst, die zetten er zonder twijfel (en met een Duits TUV certificaat) ook graag een filter tussen. Persoonlijk denk ik dat mijn eigen KIA dealer er ook niet lastig over zou doen, zolang het om een type goedgekeurd filter gaat en zolang hij zijn uren maar betaald krijgt.

Laat je toch niet voor de gek houden met die subsidies. Deze tip krijg je van iemand die zakelijk dagelijks met Rijkssubsidies (moet) werken.

De auto moet na inbouw van het roetfilter worden afgemeld bij de RDW (net als met apk) omdat je anders de subsidie niet krijgt. Dit inbouwen kan bij elk bedrijf dat meedoet met het inbouwen van die filters.

En inderdaad, een retrofit roetfilter heeft niet het eeuwige leven en moet na ongeveer 100dkm vervangen worden omdat ie dan "verzadigd" is.

Maar dan ontvang je die subsidie niet!!!!