bigwade Posted June 14, 2011 Share Posted June 14, 2011 Tips gevraagd.. Ik ga in juli naar Porec Kroatië samen met eega, met de SP3. Ik heb alle tijd 2/3/4/ dagen om er te komen vanuit Utrecht. Wat is leuk ? Binnenwegen en kleine hotelletjes lijken me heerlijk. Leuke ideeën ? Laat het weten..... Onze kinderen (18-20) gaan per touringcar naar Venetië en van daar uit met de boot naar Porec (Kroatië) Avontuur.. Terug gaan we met 4m/v in de SP3 Zelf vind ik dat nogal prakken, denk ik (ben/was Chevy-Van gewend) Ook de terugtocht ga ik niet in 1x doen, maar nu moet het gewoon goedkoop .. Idee ? Laat es weten…… Dan.. wat te tanken in DE….. Euro 98 of die "grasbenzine" ?? Hoor het…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Euro 95 is ook prima hoor, maar wanneer je het gas erop wilt houden dan smeert Euro 98 iets beter de motor. Je zult rekening moeten houden met de bagage op de heen- en terugreis. Deze is dus veel meer (4 personen) op de terugreis. Weet jij wat je kinderen allemaal meenemen op hun heenreis......? Ik had die kofferset nooooit weggedaan....hahahaha! Ik ben (nog) nooit in Kroatië geweest, dus echt goede tips kan ik jou niet geven. Je kunt onderweg natuurlijk overnachten bij 'zimmer frei' in Oostenrijk en/of Duitsland. Even Googlen op een plaats op de route en je vind genoeg slaapmogelijkheden. Wel reserveren in de zomermaanden! En dit is ook wel handig voor op reis: http://www.inpaklijst.nl en/of https://www.dropbox.com/features Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted June 15, 2011 Author Share Posted June 15, 2011 Haha, ze mogen een rolkoffertje en losse tas mee nemen. Wat er op de terugreis niet in past gaat overboord. Maar het gaat me meer om de leuke adresjes buiten de autobahn, die het leuk maken. Heb zelf niet echt vaak door DE gereden, vandaar. Opa en Elmerblues hebben daar gereden en getankt, ben dus benieuwd naar hun ervaringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Heb jarenlang op de Duitse Autobahnen gereden met een caravan en natuurlijk heel veel tank- en parkeerplaatsen bezocht. Dit misschien, Tank und Raststätte?: http://www.rast.de/services/leistungen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted June 15, 2011 Author Share Posted June 15, 2011 Ik bedoel het eigenlijk anders. Tussen Utrecht en Porec zijn hele leuke dingen te zien en te doen, buiten de autobahn om. Neurenberg kan, München ook, maar ook lieftallige andere kleinere locaties, km etc maakt niet zoveel uit. Dat werk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Ik rij altijd in 1 keer door naar mijn vakantiebestemming en heb dus geen leuke slaapadresjes voor je in Duitsland. Wel getankt natuurlijk. In Duitsland heb je 3 varianten: Super E5, Super E10 en een 98 variant. Die super e5 lijkt het meeste (of is het) op de euro95 zoals wij die gewend zijn. Maar de SP3 moet ook goed draaien op E10 (bioethanol), die is volgens het boekje toegestaan, maar de auto kan dan wel iets meer verbruiken. De 98 variant is veel duurder en nergens voor nodig. E5 en E10 heten trouwens allebei super in Duitsland, best verwarrend. Ik zou dus de e5 variant tanken. Voor de hollanders die via zwitserland gaan: de peut is daar veeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper dus zorg dat je je auto daar volgooit. Pinnen met bijv. creditcard of bankpas is geen enkel probleem (ze hebben namelijk geen euro, die slimmeriken). De SP3 heeft het merkwaardige fenomeen dat het vulpistool afslaat bij 44/45 liter. Als je daarna langzaam doortankt, met vulpistool iets uit de vulopening, kan je er bijna nog 16 liter bijkrijgen! De tankmeter blijft dan heeeel lang boven het bovenste streepje staan en da's best fijn als je lekker doorjakkert. Pas je bandenspanning aan (lees: verhoog), als je met je hok vol terug rijdt, scheelt ook weer brandstof. Hou in duitsland op de autobahn goed je achteruitkijkspiegel in de gaten als je op de linkerbaan rijdt. Zo is er niks en zo heb je een Porsche lichtsignalen gevend op je achterbumper. Je kickdown gebruiken helpt dan ook weinig hoor, of je moet toevallig een canadese 2.0T-GDI hebben Tomtommetje met recente kaarten van centraal en west-europa helpen de echtelijke relatie in stand te houden. Tenminste, in mijn geval. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smart Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Oké, nou München is inderdaad een mooie stad om te bezoeken. Heb ik ooit ook met een huurcaravan mogen doorkruisen op zoek naar een overnachtingscamping in de buurt van Obermensching.... Tijdens de spits met een huurcaravan, voor het eerst, verkeerde afslag, en terechtkomen in het centrum van München...... Ze wilden bijkans dwars door de combinatie heenrijden! Gelukkig ben ik een ervaren rijder, maar je moest wel stalen zenuwen hebben. We hebben de overnachtingscamping gevonden....maar nooit meer. Sindsdien reed ik in één keer naar Karinthië in Oostenrijk, wel met rustpauzes uiteraard. Je kunt het beste in de vakantieperiode de A3 mijden en rijden via Ulm --> Memmingen. Dit is een parallelroute die veel rustiger rijden is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patten Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Ja, die Tomtom... Die is echt aan te raden! Ik en mijn betere helft hadden in het verleden ook altijd onenigheid in de auto. Verkeerde afslag, een uur om de camping heen rijden etc. Tomtom doet ook na 10+ uur rijden gewoon zijn werk Aanrader dus! Ik heb ook (heel) veel in DL gereden. Als je doorkachelt (160+) dan heb je de incidentele bumperklevers waarvoor je naar rechts moet. Als je net zoals sommige (lees veel) NL-ers 120 gaat rijden, dan zitten ze continu op je bumper (let dan wel heel goed op met naar links gaan). Go with the flow... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted June 15, 2011 Author Share Posted June 15, 2011 Haha, aan doorrijders/hardrijders heb ik niks, het reizen gaat een deel van de onthaasting worden. Ben dus op zoek naar een buiten de Autobahn-DE kenner Tsjuus.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjölp Posted June 25, 2011 Share Posted June 25, 2011 Voor de hollanders die via zwitserland gaan: de peut is daar veeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper dus zorg dat je je auto daar volgooit. Pinnen met bijv. creditcard of bankpas is geen enkel probleem (ze hebben namelijk geen euro, die slimmeriken). Is daar inderdaad goedkoper maar om te zeggen veeeeeeeeeeel ? Scheelt zich 2 a 3 cent met duitsland. In Oostenrijk daarentegen is de 95 ron zomaar eventjes 15 cent goedkoper. Wij zijn tot voor enkele jaren zo'n 5 maal naar Kroatië (omgeving Split) gereden en zijn altijd via Oostenrijk gegaan. Overnachten in Flachau (vlak voor de Tauerntunnel) en de volgende dag verder. Het is dus de kunst om met een bijna lege tank in Oostenrijk te geraken, daar bij te tanken (goedkoopste pomp in Hallein op 2 km van de snelweg) zodat je net de grens met Slovenië over raakt en de tank daar barstensvol te gooien want daar is het nog eens 11 cent goedkoper dan in Oostenrijk. Zesentwintig (26) cent per liter minder dan in duitsland, dàt is veeeeeeeeeeeeeeeeeel Hier vind je trouwens een overzicht van de Europese brandstofprijzen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Dank voor info. Dat 5542 Flachaum lijkt me een prima locatie.. Hotel Salzburgerhof ?? BTW@ http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php staan alle prijzen in euro's. Wat is nou handiger ? de A3 of de A61+A8 in DE ? Is Nürnberg de moeite waard ? of is dat ook helemaal "gerenoveerd" zo'n 65 jaar geleden… Ben altijd FR (tuut) en GR (vliegmasjien) vakantie ganger geweest, ben voor werk meerdere malen in DE geweest, maar ken het eigenlijk niet goed als reisland. Alle tips zijn welkom.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjölp Posted June 28, 2011 Share Posted June 28, 2011 Dank voor info. Dat 5542 Flachaum lijkt me een prima locatie.. Hotel Salzburgerhof ?? BTW@ http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php staan alle prijzen in euro's. Wat is nou handiger ? de A3 of de A61+A8 in DE ? Is Nürnberg de moeite waard ? of is dat ook helemaal "gerenoveerd" zo'n 65 jaar geleden… Ben altijd FR (tuut) en GR (vliegmasjien) vakantie ganger geweest, ben voor werk meerdere malen in DE geweest, maar ken het eigenlijk niet goed als reisland. Alle tips zijn welkom.. Wij komen al bijna 30 jaar hier. Is ondertussen bijna familie geworden. Kan hen zeker aanraden. Sinds dit jaar moet je echter wel zelf voor ontbijt zorgen (wel nog broodjesservice). Warenhuis ligt echter aan de overkant, dus eigenlijk geen onoverkomenlijk probleem). Moest je het overwegen laat dan maar iets weten. Nürnberg ben ik nog niet geweest.Laatst wel in een reportage in de krant gelezen dat het ook zijn mooie plekjes kent. München kan ik ten zeerste aanbevelen (vooral dan de oude stad). Van een collega vernomen dat Bamberg prachtig is. Je moet dan wel even van je vaste route afwijken. Mijn vaste route is A61 tot Koblenz. Daar richting Frankfurt en zo verder via A3 naaar Würzburg (momenteel wel enkele 'Baustellen'), Nürnberg, A9 naar München en A8 naar Salzburg (trouwens ook een prachtige stad). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 Wij komen al bijna 30 jaar hier. Is ondertussen bijna familie geworden. Kan hen zeker aanraden. Sinds dit jaar moet je echter wel zelf voor ontbijt zorgen (wel nog broodjesservice). Warenhuis ligt echter aan de overkant, dus eigenlijk geen onoverkomenlijk probleem). Moest je het overwegen laat dan maar iets weten. Nürnberg ben ik nog niet geweest.Laatst wel in een reportage in de krant gelezen dat het ook zijn mooie plekjes kent. München kan ik ten zeerste aanbevelen (vooral dan de oude stad). Van een collega vernomen dat Bamberg prachtig is. Je moet dan wel even van je vaste route afwijken. Mijn vaste route is A61 tot Koblenz. Daar richting Frankfurt en zo verder via A3 naaar Würzburg (momenteel wel enkele 'Baustellen'), Nürnberg, A9 naar München en A8 naar Salzburg (trouwens ook een prachtige stad). Dank voor de tips: Het wordt nu Bamberg DE en Flachau Reitecksee AU als tussenstops heen reis beiden via booking.com, jouw adresje stond daar niet bij. Bamberg schijnt een fraaie ongeschonden DE stad te zijn......staat op wereld-erfgoed-lijst. Terug in 2x moet ik nog uitzoeken/laat ik nog open. grtz! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjölp Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Dank voor de tips: Het wordt nu Bamberg DE en Flachau Reitecksee AU als tussenstops heen reis beiden via booking.com, jouw adresje stond daar niet bij. Bamberg schijnt een fraaie ongeschonden DE stad te zijn......staat op wereld-erfgoed-lijst. Terug in 2x moet ik nog uitzoeken/laat ik nog open. grtz! Graag gedaan. Dachsteinblick is een 'Aparthotel', dus alleen apartementen. Je komt er langs op weg naar Reitecksee (Afrit Flachau op de snelweg, 1° rotonde neem je de 2° afslag en aan de 2° rotond moet je de 1° afslag nemen. In de buurt van de plaat 'Reitdorf' moet je linksaf en kom je aan je hotel). Dachsteinblick ligt tegenover het tankstation aan de 2° rotonde. Een kortere weg is aan de 1° rotonde de 1° afslag, deze weg helemaal afrijden (maakt een haakse bocht naar links) en aan die kruising (bakkerij aan de linkerkant) naar links. Dan 1° straat rechts. Maar dan kom je natuurlijk niet langs Dachsteinblick Laat eens iets weten hoe je Bamberg vond want dat staat ook nog op mijn verlanglijstje Ik heb ook nog wel 2 adresjes in het Zwarte Woud (buurt van Freiburg, op de route Basel-Karlsruhe) als je een totaal andere terugweg wil nemen Prettige (en veilige) vakantie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 http://www.booking.com/hotel/at/aparthotel-am-reitecksee.nl.html Ook een apart hotel, maar dan met kleine plas/vijver/meertje voor de deur, haha!' Vanuit Utrecht ligt dat Bamberg niet zo gek uit de route en we hebben geen haast. Plaatjes begin aug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts