Jump to content

Recommended Posts

Posted

Enig idee of het onderstel incl. schokbrekers van de 'nieuwe' Sorento t.o.v. de 'oude' is veranderd?

Zouden in het geval dat geen 'modificaties' zijn doorgevoerd voor de 'nieuwe' Sorento, Koni's geen oplossing zijn om tot nog een betere wegligging te komen? :lol:

Of maakt het in de praktijk eigenlijk weinig uit?

Zijn er trouwens al Koni's die geschikt zijn voor de 'nieuwe' Sorento?

Zo ja, duidelijk; zo neen hoe langt duurt het nog dat Koni hiermee op de markt komt? Zijn prijzen bekend?

Wie zouden deze 'absorbers' eventueel moeten monteren? Kia dealer of Koni zelf?

Guest Two Plugs
Posted
Enig idee of het onderstel incl. schokbrekers van de 'nieuwe' Sorento t.o.v. de 'oude' is veranderd?

Zouden in het geval dat geen 'modificaties' zijn doorgevoerd voor de 'nieuwe' Sorento, Koni's geen oplossing zijn om tot nog een betere wegligging te komen? :lol:

Of maakt het in de praktijk eigenlijk weinig uit?

Zijn er trouwens al Koni's die geschikt zijn voor de 'nieuwe' Sorento?

Zo ja, duidelijk; zo neen hoe langt duurt het nog dat Koni hiermee op de markt komt? Zijn prijzen bekend?

Wie zouden deze 'absorbers' eventueel moeten monteren? Kia dealer of Koni zelf?

Heb onder de mijne idd de Koni's laten monteren. Is een behoorlijke verbetering. De KIA dealer heeft de klus geklaard. In hoeverre deze ingreep nu noodzakelijk is onder de nieuwe weet ik eigenlijk niet... vond het niet echt noodzakelijk tijdens de uitgebreide testrit die ik gemaakt heb.

Posted

Willem,

Afgelopen vrijdag na de ledenvergadering nog met de directeur van Kia World wat nagepraat. Ik heb het toen ook over schokbrekers gehad. Voor Sorento model 1 is er uitgebreid getest met de Koni FSD. Dit schijnt een goede schokbreker te zijn voor de Sorento. De Sorento krijgt hierdoor een veel betere wegligging.

Onder de Sorento model 2 zitten momenteel heel andere schokbrekers dan bij model 1. De vering is wat slapper en zweveriger gemaakt. Desondanks is Koni ook voor dit model aan de gang gegaan. Ook hier komt een Koni FSD voor. De directeur van Kia World heeft ze al onder zijn Sorento zitten en ik heb de folders al zien liggen op zijn bureau.

Je zou het een en ander bij hem nog na kunnen vragen. Hij heeft 7 jaar bij Koni gewerkt.

Info bij Koni: www.koni-fsd.com

Posted

Andre,

Dank voor je bericht, verhelderend-

Sorento 2006 model rijdt prima op strakke asfalt banen maar zodra de kasseien e.d. komen is het allemaal (heel) wat minder vwb. de wegligging....

En in het terrein weet ik het niet; kan daar (nog) niet over oordelen-

Voor de goede orde: ik weet dat ik met een 4x4 rij....; duidelijk-

(We hebben hier ook nog een Citroen en daar kan je de Sorento onmogelijk mee vergelijken.....)

Zag dat Koni 2 dealers heeft in NL. Vraag is wie de door door jou genoemde FSD schokberekers zou moeten monteren; Zandvoort of Hoevelaken....

Of anders door de Kia dealer- Geen idee.

Zal dezer dagen eens contact opnemen met Kia World. Temeer daar je er vanuit kan gaan dat de man de nodige expertise heeft na 7 jaar Koni en hij ze ook zelf onder z'n Sorento (nieuw model) heeft....

Posted

Andre,

Stuurde nog een mailtje naar Koni en prompt antwoord gekregen;

"Bedankt voor uw interesse in ons product. De wegligging verbetert bijzonder bij de Sorento, ook bij de nieuwe versie. KONI heeft inderdaad zojuist pas de rijtesten afgewikkeld voor de nieuwe Sorento waarmee we nu een definitieve set-up hebben die ons inziens perfect bij deze auto past. Dat betekent echter wel dat u nog zo?n twee maanden geduld zult moeten opbrengen voordat we de eerste productieserie gereed hebben voor verzending. Montage van de dempers zult u inderdaad even op moeten nemen met uw dealer, we hebben hier helaas geen mogelijkheden om voor iedere particulier de dempers onder de auto te monteren".

Nog even geduld dus............ :lol:

Posted

Nou, dan zijn we er toch nog uitgekomen. Nu wachten wat de resultaten zijn. Ik verwacht hoge ogen, omdat ze er serieus mee bezig zijn geweest.

Posted

Peter S. (Kia World) waar jij laatst nog mee hebt gesproken eind van de middag even gebeld-

Inderdaad hij heeft die FSD Koni's al onder zijn Sorento 2.5 CRDi VGT AUT zitten.

En dat scheelt een slok op een borrel naar zijn zeggen; de wegligging is enorm verbeterd-

Rijdt overigens iedere dag H'sluis-Utrecht v.v. Maar dat zijn de 'grote banen' denk ik dan. Ben benieuwd wat de Sorento doet op de kasseien....

Overigens levenslange garantie op de schokbrekers (bij eerste eigenaar dat wel :D ) kon hij mij nog melden-

We horen het wel wanneer Koni hiermee op de markt komt.....

Kwestie is alleen wie die straks zal moeten monteren. Of de Kia dealer of een dealer van Koni.......

Posted

Volgens mij zijn er zat adressen waar Koni's gemonteerd kunnen worden. Er rijden al veel Sorento's met Koni's. Er is hier al een onderwerp over geweest. Mogelijk staan er ook adressen tussen.

• 4 weeks later...
Posted

Net nog even Peter S. (van Kia World) gesproken en de FSD-dempers van Koni voor de Sorento 2 zouden er met een paar weken moeten zijn-

Hijzelf heeft al een tijdje uitstekende ervaringen hiermee!

Op verzoek van een koper van een gloedjenieuwe 3.3V6 zijn de zijne er onlangs onderuit gesloopt en gemonteerd op deze Sorento. Tja...!

Nu is het naar zijn zeggen weer even wennen aan de originele -af-fabriek- gemonteerde schokbrekers........

Zodra de FSD's te koop zijn worden deze onder mijn Sorento geschroefd waarna ik verslag zal doen-

Vind nml. dat-ie wel eens wat deint/rolt ofschoon het in z'n algemeenheid op asfalt goed gaat echter van matige tot slechte wegen houdt-ie helemaal niet.... :D

En de chauffeur ook al niet :wink:

• 2 weeks later...
Posted

De KONI/FSD dempers (d.i. voor de Sorento 2) zullen op de markt komen onder bestelnummer 2100-4072.

Leverbaar in juni (onder voorbehoud); prijzen momenteel nog niet bekend maar zullen niet veel verschillen met de dempers (set van 4) voor de Sorento 1 :wink:

• 4 weeks later...
Posted

Koni/FSD dempers, bestelnr. 2100-4072 -voor Sorento 2- zijn medio juli leverbaar zo berichtte Efko mij-

Er zijn per vandaag zo'n 30 bestellingen binnen voor deze FSD's

Oud-Beijerland is ze nog aan het testen; daar weet Kia World trouwens alles van :wink:

Kosten zo'n 825 euri incl. btw en montage; oeps!

We zullen het wel meemaken :roll:

Guest schoenmakertje
Posted

Ik rij nou zo'n 3 weken met de nieuwe sorie, en 't bevalt prima met de orginele schokbrekers, dit in vergelijking met de oude sorie waar ik ook een week of 5 in gereden heb. Daar wordt je na een stadsritje echt sjagerijnig van! Je wordt alle kanten op geschud, echt geen lolletje. Nee bij de nieuwe is 't prima in orde, en is het voor mij tenminste geen ?800 waard om de zaak om te gooien! (bij de 'oude'dus zeker w?l!)

Frans

Posted

goed te horen dat je zo tevreden bent! :wink:

helemaal eens dat met de Sorento 1 waar ik zelf ook de nodige kms. mee heb gereden (ofschoon de auto niet van mij was) er flink van opknapt wanneer voorzien van andere dempers-

maar dat is toch ook nog het geval met de Sorento 2 hoewel die al weer stukken is verbeterd op dit gebied-

't is ook wat je verwachtingen/eisen zijn, toch?

wel eens flink gebobberd op de kasseien? of op betonrichels waar je 'm dan flink op hoort slaan?

kijk, strak asfalt, dat is natuurlijk geen probleem

dan rijdt-ie prima! ofschoon ook wel eens wat (te) wollig in lange bochten op een Duitse autobahn met een redelijk gangetje....

maar ik rij ook wel eens op compleet andere wegen en daarom overweeg ik toch de FSD's hoewel 800 euri natuurlijk ook niet echt weinig is....

moet m'n knopen nog tellen-

nogmaals, het is maar net wat je wilt en wat je eisen zijn, maar een sterk verbeterde wegligging heeft ook wel wat..... :wink:

tja!

en dan is er geen betere auto dan de Sorento 2! :D

Posted

Voor diegene die de Koni Schokdempers te duur vinden is er nog een ander alternatief.

In plaats van de schokdempers te vervangen kan je ook een nieuwe verenset onder de auto laten monteren voor de helft van de prijs.

Sinds ik deze veren onder de auto heb, ligt de Sorento zo'n 4 cm hoger. Dit is goed voor in het terrein. Echter ik heb gemerkt dat de auto een betere wegligging heeft. Merkwaardig, gezien de auto hoger op zijn poten staat. Maar ja, ik ervaar dit in ieder geval als prettig. Over hobbelige wegen rijden is nu met deze veren aangenamer geworden als voorheen. Voor het scherpe bochtenwerk heb ik weinig verschil met de oude situatie bemerkt.

Ik vindt het een verbetering.

Deze veren heb ik overigens uit Duitsland. Ik heb deze bij http://www.va-tra.de gekocht, maar dezelfde veren zijn ook bij http://www.suv-tuning.de te krijgen. De veren heb ik bij mijn locale dealer laten inbouwen.

mad.jpg

veren1.jpgveren2.jpg

Voor en achteren, voor de inbouw

veren3.jpgveren4.jpg

Voor en achteren, na de inbouw

Posted

tja, dat is ook geen gek idee......!

zou daar wel eens een proefritje mee willen maken! :wink:

klinkt inderdaad merkwaardig dat de wegligging is verbeterd terwijl de Sorento omhoog is gekrikt en dat het bochtenwerk er niet onder lijdt

dat staat allemaal op gespannen voet met natuurkundige wetten te meer daar het zwaartepunt ook (mede) is veranderd......

maar bedankt voor de tip! :D

• 1 month later...
Posted

Vandaag zijn de door mij al lang geleden bestelde Koni FSD's (2100-4072) voor de Sorento 2 door de Kia-dealer gemonteerd

Natuurlijk veel te kort om nu al verslag te doen maar jeminee, wat een ervaring al met de eerste kms.

Even een bekend weggetje gereden met bekend slecht wegdek....

Nu is lang niet altijd iedere verandering een verbetering maar de eerste indruk.... met deze dempers kan je zo wat alles aan......

Dezer dagen eens onze KIP achter de Sorento hangen en ook eens zien wat-ie dan doet....

Wordt vervolgd! :wink:

• 4 weeks later...
Posted

Net weer terug van dolce Italia na 3 weken en met 3500 km. extra op de teller

Airconditioning overuren gemaakt, KONI's uitgebreid kunnen testen, brandstofverbruik kunnen meten etc

Die Sorento is toch wel een beer van een auto! Ben zeer tevreden en wat wil een mens dan nog meer-

Niets anders dan lof over de FSD dempers. Bonkig karakter geheel verdwenen evenals slaan op dwarsrichels. Bochtenwerk geweldig.

Kost een paar duiten maar je krijgt er wel veel voor terug-

Flitsend autostradawerk, droge rivierbeddingen, bochtige en pittige steile bergweggetjes en weet ik al niet meer, alles OK

Aanrader! :D