smetjesmee Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Hallo iedereen Wie het verhaal over de miskleun met de afneembare trekhaak een beetje gevolgd heeft weet vast nog wel dat wij niet van plan waren om dat zo te laten... en dat hebben we ook niet gedaan! Nadat we de dealer per brief onze grieven duidelijk gemaakt hadden heeft ie onmiddellijk toegegeven dat er een fout gebeurd was en bevestigd dat deze zou rechtgezet worden. Hij deed er niet moeilijk over. Het enige probleem was om op korte termijn een identieke zwarte achterbumper te vinden mét sensoren. Blijkbaar kan het zwarte kunststof gedeelte van de bumper niet zomaar gescheiden worden van het gelakte gedeelte. Nu, een beetje wachten kon geen kwaad dachten we, want we hádden het trouwens al 5 maanden uitgehouden tot de levering... Goed... we wachtten en beraadden onszelf nog een beetje, en bekeken de achterbumper nog eens goed... en hoe langer we keken, hoe minder het ons stoorde. (hier zie je trouwens een paar foto's) We waren er ons ook van bewust dat het verwisselen van de bumper en de trekhaak ook een hele klus zou worden, en eerlijk gezegd: hoe minder er aan onze nieuwe auto gesleuteld moest worden, hoe liever we dat hadden. Oké, mijn vrouw en ik (en ook onze zoon, want da's een echte liefhebber) waren het eens dat de trekhaak mocht blijven, inclusief afdekplaatje. Nu moesten we dat nog aan onze dealer verkondigen, en er tegelijkertijd voor zorgen dat we wat compensatie kregen, want op 't het einde van de rit hadden we niet wat er overeengekomen was, en dat was GEEN GEZAAG in de bumper. In een vriendelijke mail heb ik de dealer te verstaan gegeven dat we - mits enige compensatie - misschien wel zouden kunnen leven met de trekhaak die erop zat. Wat hij zag onder 'compensatie' liet ik aan hem over... Je mag nooit het onderste uit de kan willen halen heb ik altijd geleerd! Ik kreeg onmiddellijk een antwoord dat hij bereid was om te praten. Dat was al een goed vooruitzicht. We maakten een afspraak en Zaterdag jl. werd ik heel vriendelijk ontvangen. Ik wil trouwens nog vermelden dat ik op geen enkel ogenblik enige irritatie van de kant van de dealer gevoeld heb wat maakte dat het onderhandelen in een goeie sfeer kon gebeuren, iets wat niet altijd het geval is... Ik liet hém eerst zijn voorstel op tafel gooien: zoals ik gedacht had bood hij aan om enkele zaken die ik intussen besteld had gratis te schenken. Het ging o.m. om een rubberen koffermat , een set lakstiftjes (verf +doorzichtige lak) en een Ipod-kabeltje (dat zit er blijkbaar niet standaard bij in BE). Alles tesamen zo'n 100 euro waard. Daarnaast wou hij nog iets doen, en daar wilde ie mijn gedacht ook eens over weten. Nu moet je weten dat we aan het uitkijken zijn naar een dakkoffer. Zo'n ding kost ook wat, en zeker als je een goeie wilt. Ik peilde even naar zijn reactie door dat zo toevallig langs mijn neus weg te vertellen, en zag zijn wenkbrauwen omhoog gaan... Dat zou dus niet gaan lukken. Hij deed wel de moeite om even te informeren naar de aanschafprijs van zo'n koffer: tussen de 400 en 450 euro's. Kia voert die dingen van Thule in, en dat moet betaald worden natuurlijk! Mijn vraag of er eventueel iets kon in tussengekomen worden werd positief onthaald. Hij wilde er 250 euro vanaf doen. Niet slecht vond ik, ware het niet dat ik zo'n aankoop liever rustig plan, en eens op 't gemak merk per merk overloop. Nu zou ik direct moeten toehappen, en ik had de koffer nog niet eens van dichtbij gezien, laat staan aangeraakt. Ik wilde nog even verder vissen wat er allemaal mogelijk was. Hij stelde voor om het eerste onderhoud gratis uit te voeren. Ook niet mis... maar dat had ik er al bij onderhandeld tijdens de aankoop. Dan maar meteen ook het 2de onderhoud gratis! Dat leek me wel wat, zeker als je de kostprijs van zo'n onderhoud eens goed bekijkt. We zijn met de glimlach uit elkaar gegaan en met de afspraak dat ik er tijdens het weekend eens zou over nadenken en vandaag zou beslissen. We hebben dus gekozen voor...: het onderhoud. Misschien zijn er die iets anders zouden gekozen hebben, maar wij voelen ons goed bij die keuze. Ik denk dat we op een redelijke manier gecompenseerd worden. Chapeau trouwens voor de dealer die op ieder moment vriendelijk en behulpzaam bleef. Nu blijf ik enkel met nog 1 vraag zitten: onze 2.0 CRDi... moet die nu op onderhoud na 1 jaar / 15.000 Km en de volgende keer na 2 jaar / 30.000 Km (dat is zo volgens de dealer) of is het: na 2 jaar / 30.000 Km en de volgende keer na 4 jaar / 60.000 Km Ik zou het eens willen vragen aan BigWade, maar ik weet al wat die zal zeggen: KIJK IN HET BOEKJE VAN DE FABRIKANT ... en dat zal ik morgen eens doen! Beloofd. That's all folks... 1 Quote
Opa Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Je bent wel een onderhandelaar zeg en dat voor een Belg !!! Zeggen ze wat van ons Hollanders. Quote
Alex VB Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Inderdaad goed onderhandeld. Zo zijn wel 2 partijen tevreden en heeft KIA gelukkig weer een tevreden rijder erbij. Quote
Questor Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Goed... we wachtten en beraadden onszelf nog een beetje, en bekeken de achterbumper nog eens goed... en hoe langer we keken, hoe minder het ons stoorde. Naar aanleiding van de schokkende ervaring van Kurt begin juni werd er geschreven ... Het is te begrijpen wanneer men je een trekhaak aanbiedt die je niet besteld hebt dat je eerste reactie is: "no way". Ik zou het even laten rusten en eens terug gaan kijken wanneer de wagen netjes geprensenteerd wordt. Misschien valt het wel mee en kan je mooie compensatie bekomen. Een zoals dat meestal gaat in het leven zal ook hier de soep niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend. De rest is geschiedenis 1 Quote
smetjesmee Posted July 5, 2011 Author Posted July 5, 2011 Naar aanleiding van de schokkende ervaring van Kurt begin juni werd er geschreven ... De rest is geschiedenis Inderdaad Questor... Blijkt dat je gelijk had! Ik ervaar met het ouder worden dat je de zaken wat beter leert relativeren. Gelukkig was de andere partij van hetzelfde gedacht... Quote
Sjölp Posted July 10, 2011 Posted July 10, 2011 Nu blijf ik enkel met nog 1 vraag zitten: onze 2.0 CRDi... moet die nu op onderhoud na 1 jaar / 15.000 Km en de volgende keer na 2 jaar / 30.000 Km (dat is zo volgens de dealer) of is het: na 2 jaar / 30.000 Km en de volgende keer na 4 jaar / 60.000 Km Mij werd door de dealer gezegd dat de eerste beurt op 15.00 km NIET VERPLICHT is. De volgende zou dan weer 15.00 km later, dus op 30.000 km - en wel verplicht - plaatsvinden en daarna iedere 30.000 km opnieuw. Ik weet nog niet wat ik ga doen maar door een andere garagist werd me verzekerd dat zelfs de eerste olie, dus die vanaf fabriek, dermate goed is dat hij gemakkelijk 30.000 km meegaat en dat die beurt van 15.000 km in feite weggegooid geld is (dat je bijvoorbeeld aan een leuk accessoire kunt uitgeven ) Quote
Jantje.2 Posted July 10, 2011 Posted July 10, 2011 Mij werd door de dealer gezegd dat de eerste beurt op 15.00 km NIET VERPLICHT is. De volgende zou dan weer 15.00 km later, dus op 30.000 km - en wel verplicht - plaatsvinden en daarna iedere 30.000 km opnieuw. Ik weet nog niet wat ik ga doen maar door een andere garagist werd me verzekerd dat zelfs de eerste olie, dus die vanaf fabriek, dermate goed is dat hij gemakkelijk 30.000 km meegaat en dat die beurt van 15.000 km in feite weggegooid geld is (dat je bijvoorbeeld aan een leuk accessoire kunt uitgeven ) Dat klopt ook. Er wordt tegenwoordig geen "inloop"olie meer gebruikt. Quote
Guest Timo0103 Posted July 11, 2011 Posted July 11, 2011 Dat klopt ook. Er wordt tegenwoordig geen "inloop"olie meer gebruikt. De fabriek gooit er shell helix in. Quote
Smart Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Heel mooi opgelost, gefeliciteerd zo kan het dus ook! Quote
Dick van Dyke Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Smetjesmee en anderen, Compliment voor de dealer én voor de klant !! Ik heb zelf ook een zaak met consumenten als klant en dan moet je inderdaad kunnen RELATIVEREN !! anders maak je jezelf helemaal gek........... Om er nog maar eens een echte dooddoener overheen te smijten..... "ER ZIJN BELANGRIJKERE DINGEN IN HET LEVEN DAN .........." Maar inderdaad, eind goed, as goed en nu genieten van die SP3. Ik moet nog een paar dagen wachten ....................... onze dealer zit te klooien met onze kentekenaanvraag, maar, daar maak ik me dus niet druk om !! Helpt geen Z.K ! Vriendelijke groet, Dick van Dyke Quote
Recommended Posts